Pakkoruotsi alkaa 2016 jo ala-asteella!
Uskomatonta! Itse kun luulin, että tästä 1800-luvun jäänteestä olisi jo vähitellen päästy kokokaan eroon. Nyt käännetäänkin kelloja takaisin kohti menneisyyttä. Kuka tällaisen älyttömän päätöksen on tehnyt?
Ja miten mahtaa käydä a2-kielille? Syntyykö enää ryhmiä, jos kaikkien pitää lukea vain pakkoruotsia?
Kommentit (117)
[quote author="Vierailija" time="23.08.2014 klo 09:26"]
Kielten opiskelusta on aina hyötyä, mutta tokihan esim. Espanjan opiskelu olisi hyödyllisempää. Kuinkahan paljon vaikuttaa, että maassamme on tuhansia ruotsinopettajia? Mitäs näille kävisikään? Itse kainuulaisena teininä olin vakuuttunut että en ikinä tarvitse ruotsia missään, vaikka tunnollisena tunnit istuin ja yritin. No niinpä sitten kävi että minulla on ruotsinkielinen puoliso, ja sen sukukin siinä samassa. Lapsemme ovat kaksikielisiä. Että eihän sitä koskaan tiedä, missä jotain kieltä tarvitaan.
[/quote]
Mutta tajuat kai että tuo on täysin invalidi argumentti perustella ruotsin kielen pakollisuutta kaikille. Ruotsia saa tulevaisuudessa edelleen lukea niin paljon kuin sielu sietää, jos vaikka tulevaisuudessa sattuisi pokaamaan ruotsalaisen puolison. Mitäs jos olisit tavannut ja rakastunut vaikka indonesialaiseen mieheen? Olisit vaatimassa bahasaa pakolliseksi aineeksi suomalaisiin kouluihin?
Ja kaikkein ironisinta tuossa uudistuksessa on se, että se ruotsin kielen opiskelu väheni vaikka se laitettiin alkavaksi aikaisemmin. Eli nyt yläkouluun säilyi muutama hassu kurssi ruotsia, jolloin sitä on 7- ja 8-luokilla tunti viikossa, 9-luokalla ei puolestaan ollenkaan. Kuka tuossa siis oppii sujuvasti ruotsia? Ei kukaan, ihan turhaa ajanhukkaa. Mutta sehän se onkin RKP:n tavoite, kyykyttää suomalaisia nimellisellä pakollisen ruotsin oppimäärällä, mutta kuitenkin pitää huolta siitä, että sitä opittaisiin mahdollisimman huonosti. Ettei vaan suomalaiset siis oppisi sujuvaa ruotsia ja uhkaisi suomenruotsalaisia esim. työnhaussa.
Puhukaa lapsillenne myös pakkomatematiikasta, pakkoäidinkielestä, pakkoliikunnasta ja pakkofysiikasta jne. Tulee lapselle sillain kivan positiivinen mielikuva pakkokoulunkäynnistä ja takuulla lopettaa koulut heti kun pystyy.
[quote author="Vierailija" time="23.08.2014 klo 09:50"]
Puhukaa lapsillenne myös pakkomatematiikasta, pakkoäidinkielestä, pakkoliikunnasta ja pakkofysiikasta jne. Tulee lapselle sillain kivan positiivinen mielikuva pakkokoulunkäynnistä ja takuulla lopettaa koulut heti kun pystyy.
[/quote]
Minulla ei ole tapana valehdella lapsilleni. Mikään muu kouluaine siis ei ole pakollinen kaikilla ja jokaikisellä koulutusasteella, joten ei ole mitään pakkomatikoita tai pakkoäidinkieliä. Ainoastaan ruotsia täytyy opiskella tämän maan jokaikisessä opinahjossa (paitsi silloin, jos äidinkieli on muu kuin suomi).
Demarit ja RKP ovat olleet asialla, kun moista keksittiin ja päätettiin.
Alkuperäisessä suunnitelmassa ei ollut pakkoruotsin aikaistusta. RKP:n edustaja sanoi vihaisena tv:ssä, että he eivät ole tyytyväisiä asiaan ja lähtevät hakemaan pakkoruotsin aikaistusta hallituksen suljettujen ovien takana. Ja aikaistus tuli. Siis politikointi ohitti taas pedagogiikan ( kuten jo silloin kun pakkoruotsi tuli peruskouluun RKP:n vaatimuksesta vastoin alkuperäistä suunnitelmaa, jonka mukaan englanti olisi pakollinen).
[quote author="Vierailija" time="23.08.2014 klo 09:55"][quote author="Vierailija" time="23.08.2014 klo 09:50"]
[/quote]
Minulla ei ole tapana valehdella lapsilleni. Mikään muu kouluaine siis ei ole pakollinen kaikilla ja jokaikisellä koulutusasteella, joten ei ole mitään pakkomatikoita tai pakkoäidinkieliä. Ainoastaan ruotsia täytyy opiskella tämän maan jokaikisessä opinahjossa (paitsi silloin, jos äidinkieli on muu kuin suomi).
[/quote]
Kyllä mun mielestä lukiossa vois jo puhua pakkomatikasta kun sitä lyhyttäkin pitää 6 kauheaa kurssia opiskella. Esim. Fysiikkaa vain 1 kurssi pakollinen. Miks pitää kärsiä ne kurssit kun tiedän varmasti etten kirjoita sitä, saati koskaan tulevaisuudessa opiskele alaa jossa sitä paljon tarvitaan. Suurin osa matikasta on ihan turhaa!
[quote author="Vierailija" time="23.08.2014 klo 10:01"][quote author="Vierailija" time="23.08.2014 klo 09:55"][quote author="Vierailija" time="23.08.2014 klo 09:50"]
[/quote]
[/quote]
Kyllä mun mielestä lukiossa vois jo puhua pakkomatikasta kun sitä lyhyttäkin pitää 6 kauheaa kurssia opiskella. Esim. Fysiikkaa vain 1 kurssi pakollinen. Miks pitää kärsiä ne kurssit kun tiedän varmasti etten kirjoita sitä, saati koskaan tulevaisuudessa opiskele alaa jossa sitä paljon tarvitaan. Suurin osa matikasta on ihan turhaa!
[/quote]
Joo, ja tulokset näkyy kun lyhyen matikan kutosen katainen hoiti maan talousasioita... Maa on korviaan myöten veloissa ja kohta konkurssissa.
[quote author="Vierailija" time="23.08.2014 klo 09:26"]No niinpä sitten kävi että minulla on ruotsinkielinen puoliso, ja sen sukukin siinä samassa. Lapsemme ovat kaksikielisiä. Että eihän sitä koskaan tiedä, missä jotain kieltä tarvitaan.
[/quote]
Joo, mutta mä tahdon arabin, ei ruotsinkielistä.
t. Patjaana.
[quote author="Vierailija" time="23.08.2014 klo 10:01"]
[/quote]
Ja tiedoksi, että sinne lukioonhan ei ole mikään pakko mennä. Mikäli sinne kuitenkin haluaa mennä, on hyvä tiedostaa, että kyseessä on yleissivistävä opinahjo, jossa opiskellaan kaikenlaisia oppiaineita minimimäärät ja tämän lisäksi valitaan oman kiinnostuksen mukaan lisää.
[quote author="Vierailija" time="23.08.2014 klo 09:12"]Uskomatonta! Itse kun luulin, että tästä 1800-luvun jäänteestä olisi jo vähitellen päästy kokokaan eroon. Nyt käännetäänkin kelloja takaisin kohti menneisyyttä. Kuka tällaisen älyttömän päätöksen on tehnyt?
Ja miten mahtaa käydä a2-kielille? Syntyykö enää ryhmiä, jos kaikkien pitää lukea vain pakkoruotsia?
[/quote]
Voi kyynel. On sullakin murheet!!
[/quote]
No niinpä! Siis kyllä muakin vitutti kun hain parturikampaaja kouluun ja vittu siellä on pakollisena aineena hiustenleikkuu!!!! Siis WTF!!! Pakkohiustenleikkuu, ihan tarpeeton aine ja hirveetä ajanhukkaa! Ei kun...
[quote author="Vierailija" time="23.08.2014 klo 10:11"][quote author="Vierailija" time="23.08.2014 klo 09:12"]Uskomatonta! Itse kun luulin, että tästä 1800-luvun jäänteestä olisi jo vähitellen päästy kokokaan eroon. Nyt käännetäänkin kelloja takaisin kohti menneisyyttä. Kuka tällaisen älyttömän päätöksen on tehnyt?
[/quote]
Voi kyynel. On sullakin murheet!!
[/quote]
No, 2/3 suomalaisista vastustaa pakkoruotsia, samoin hieman yli puolet kansanedustajista. Esim. Elinkeinoelämän keskusliitto on toivonut toistuvasti pakkoruotsin poistamista. On siis murhetta.
[quote author="Vierailija" time="23.08.2014 klo 10:15"]
[/quote]
No niinpä! Siis kyllä muakin vitutti kun hain parturikampaaja kouluun ja vittu siellä on pakollisena aineena hiustenleikkuu!!!! Siis WTF!!! Pakkohiustenleikkuu, ihan tarpeeton aine ja hirveetä ajanhukkaa! Ei kun...
[/quote]
Oli siellä muuten varmasti ruotsikin.
Mun koulussa hiustenleikkuu ei ollut pakollista.
[quote author="Vierailija" time="23.08.2014 klo 09:22"]
Voi kuule kun ne sinunkin kakarasi oppii heittämällä sen ruotsin kun et itse ala masinoida vuosia etukäteen pakkoruotsikauheutta. Moni asia sujuu sen jälkeen helpommin ja mahdollisuudet päästä eri kouluihin ja opiskelemaan laajentuvat.
t. Entinen pakkoruotsikammoinen jonka lapset oppivat ruotsin helposti kun äiti unohti omat traumansa ja pääsivät yliopistoon ekalla hakukerralla kun älysivät hakea ruotsinkieliseen koulutukseen
[/quote]
Voi vitun idiootti, ei saisi olla mitään kielikiintiöitä, jotka asettaa toiset epätasa-arvoiseen aemaan kielen perusteella!
[quote author="Vierailija" time="23.08.2014 klo 09:24"]
miksei puhuta myös pakkoenglannisa?
[/quote]
se on yleisin muttei ole pakkoa.
toki kannattaa katsoa että englantia osataan puhua ja on apua yli 200 maassa mutta ruotsista on apua noin 2 maassa.
ruotsiin pakottaminen on totaalisen vammaista.
[quote author="Vierailija" time="23.08.2014 klo 09:37"]
Mitä vanhemmilla on lastensa laajempaa kielitaitoa vastaan? Ruotsistahan on kuitenkin hyötyä, se pitäisi tajuta. Haloo ahdasmieliset idiootit!
[/quote]
Kumpi on sun mielestä ahdasmielisempää, vapaa kielivalinta vai pakkoruotsi.
Käytännössä tämä tarkoittaa pakkoa monelle koska jos lapsi kykenee lukemaan vain yhtä kieltä on se silloin ruotsi.
[quote author="Vierailija" time="23.08.2014 klo 10:19"]
[quote author="Vierailija" time="23.08.2014 klo 09:24"]
miksei puhuta myös pakkoenglannisa?
[/quote]
se on yleisin muttei ole pakkoa.
toki kannattaa katsoa että englantia osataan puhua ja on apua yli 200 maassa mutta ruotsista on apua noin 2 maassa.
ruotsiin pakottaminen on totaalisen vammaista.
[/quote]
Ainakin Espoossa on pakko valita englanti A2-kieleksi, jos opiskelee A1-kielenä jotain muuta kieltä.
[quote author="Vierailija" time="23.08.2014 klo 09:37"]
Mitä vanhemmilla on lastensa laajempaa kielitaitoa vastaan? Ruotsistahan on kuitenkin hyötyä, se pitäisi tajuta. Haloo ahdasmieliset idiootit!
[/quote]
Taasko sekoitetaan ruotsin kielitaito yleiseen kielitaitoon? Ei täällä ole kellään mitään kielten osaamista vastaan, ollaan nimenomaan sen puolella. Ruotsi pakollisena aineena vain syö valinnaisuutta ja johtaa siihen, että yhä harvempi valitsee sen vapaaehtoisen a2-kielen. Surullista, koska suomea äidinkielenä puhuvalle vieraiden kielten osaaminen olisi ihan ensiarvoisen tärkeää tässä maailmassa. Kerrotko mitä hyötyä ruotsista on? Jos muuttaa Ruotsiin? Myös Afrikassa puhuttavasta masaista olisi hyötyä, jos muuttaa tälle kyseiselle Afrikan alueelle. Kuntasektorille pääsee ilman sujuvaa ruotsin osaamista töihin, siellä on pidetty huolta että kaksikielisiä riittää joka viranomaisessa palvelemaan ruotsiksi.