Pakkoruotsi alkaa 2016 jo ala-asteella!
Uskomatonta! Itse kun luulin, että tästä 1800-luvun jäänteestä olisi jo vähitellen päästy kokokaan eroon. Nyt käännetäänkin kelloja takaisin kohti menneisyyttä. Kuka tällaisen älyttömän päätöksen on tehnyt?
Ja miten mahtaa käydä a2-kielille? Syntyykö enää ryhmiä, jos kaikkien pitää lukea vain pakkoruotsia?
Kommentit (117)
Epäilisin että suurin osa av-mammoista jotka tätä uudistusta vastustavat ovat itse kielitaidottomia tai huonosti koulussa/elämässä pärjänneitä, kun ollaan niin katkeria toisen virallisen kotimaisen kielemme puhujia kohtaan. Lapsen kielitaito kehittyy tutkitusti parhaiten alakouluikäisenä, joten jo vuoden aikaistus saattaa lisätä tulevien sukupolvien kielitaitoa. Luulisi että olisitte tyytyväisiä - saattavat omat lapsenne päästä helpommalla! En ymmärrä miksi näette negatiivisena asiana omien jälkeläistenne ja tulevien sukupolvien kouluttautumisen. Haluaisiko joku tiivistää?
[quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 23:06"]
Epäilisin että suurin osa av-mammoista jotka tätä uudistusta vastustavat ovat itse kielitaidottomia tai huonosti koulussa/elämässä pärjänneitä, kun ollaan niin katkeria toisen virallisen kotimaisen kielemme puhujia kohtaan. Lapsen kielitaito kehittyy tutkitusti parhaiten alakouluikäisenä, joten jo vuoden aikaistus saattaa lisätä tulevien sukupolvien kielitaitoa. Luulisi että olisitte tyytyväisiä - saattavat omat lapsenne päästä helpommalla! En ymmärrä miksi näette negatiivisena asiana omien jälkeläistenne ja tulevien sukupolvien kouluttautumisen. Haluaisiko joku tiivistää?
[/quote]
Miksi lapsillemme pitäisi opettaa tarpeetonta ruotsia? Ei se, että Suomessa on joku pikkuruinen kielivähemmistö, ole mikään peruste pakottaa tuo kieli kaikille muille. Eihän ole pakkosaameakaan, vaikka silläkin on virallinen asema Suomessa. Ja tämän uudistuksen myötä kielitaito huononee, koska A2-kielten opetus loppuu, eli ala-asteilla ei voi enää opiskella muuta kuin pakkoruotsia.
Epäilisin että suurin osa av-mammoista jotka tätä uudistusta vastustavat ovat itse kielitaidottomia tai huonosti koulussa/elämässä pärjänneitä, kun ollaan niin katkeria toisen virallisen kotimaisen kielemme puhujia kohtaan.
[/quote]
Oletko vähän yksinkertainen? Pakkoruotsin vastustus on täysin eri asia kuin ruotsinkielisten vastustus. Jos et tätä eroa tajua, niin on varmaan jäänyt peruskoulukin sinulta kesken.
PS. Tutkimusten mukaan korkeimmin koulutetut suhtautuvat kaikkein kriittisimmin pakkoruotsiin.
Ihan täyttä pelleilyä. Tää helvetin kakskielisyys maksaa Suomelle maltaita ja rahat alkaa olemaan aika kaput, niin en ymmärrä tätä aikaistusta. Onneksi tuntimäärä pysyy samana, joten sikäli asialla ei oo väliä. Huonommin sitä oppii, mitä pitemmälle aikavälillle sen opetuksen laajentaa.
En ymmärrä miksi näette negatiivisena asiana omien jälkeläistenne ja tulevien sukupolvien kouluttautumisen. Haluaisiko joku tiivistää?
[/quote]
Voin tiivistää. Haluan, että lapsillemme ei opeteta kieliä 1800-luvun tarpeisiin, vaan tulevaisuuden tarpeisiin. Siis ei pakkoruotsille ja kyllä monipuolisille kielivalinnoille.
[quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 23:12"][quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 23:06"]
Epäilisin että suurin osa av-mammoista jotka tätä uudistusta vastustavat ovat itse kielitaidottomia tai huonosti koulussa/elämässä pärjänneitä, kun ollaan niin katkeria toisen virallisen kotimaisen kielemme puhujia kohtaan.
[/quote]
Oletko vähän yksinkertainen? Pakkoruotsin vastustus on täysin eri asia kuin ruotsinkielisten vastustus. Jos et tätä eroa tajua, niin on varmaan jäänyt peruskoulukin sinulta kesken.
PS. Tutkimusten mukaan korkeimmin koulutetut suhtautuvat kaikkein kriittisimmin pakkoruotsiin.
[/quote]
Mielestäni kyllä silloin ollaan katkeria puhujia kohtaan jos ruotsinkielisten kiintiöitä aletaan solvaamaan tai ajamaan alas. Ylemmän korkeakoulun minäkin käynyt ja erittäin myönteisesti suhtaudun ruotsin kielen opetukseen. Mielestäni "turhaa" tietoa ei ole ja jos aletaan perustella ruotsin kielen turhuutta, voisi opetussuunnitelmasta karsia mielestäni monta muutakin oppiainetta.
[quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 23:16"]
[quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 23:12"][quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 23:06"] Epäilisin että suurin osa av-mammoista jotka tätä uudistusta vastustavat ovat itse kielitaidottomia tai huonosti koulussa/elämässä pärjänneitä, kun ollaan niin katkeria toisen virallisen kotimaisen kielemme puhujia kohtaan. [/quote] Oletko vähän yksinkertainen? Pakkoruotsin vastustus on täysin eri asia kuin ruotsinkielisten vastustus. Jos et tätä eroa tajua, niin on varmaan jäänyt peruskoulukin sinulta kesken. PS. Tutkimusten mukaan korkeimmin koulutetut suhtautuvat kaikkein kriittisimmin pakkoruotsiin. [/quote] Mielestäni kyllä silloin ollaan katkeria puhujia kohtaan jos ruotsinkielisten kiintiöitä aletaan solvaamaan tai ajamaan alas. Ylemmän korkeakoulun minäkin käynyt ja erittäin myönteisesti suhtaudun ruotsin kielen opetukseen. Mielestäni "turhaa" tietoa ei ole ja jos aletaan perustella ruotsin kielen turhuutta, voisi opetussuunnitelmasta karsia mielestäni monta muutakin oppiainetta.
[/quote]
Mitä ihmetteä sekoilet jostain kiintiöistä? Tässä on kyse SUOMENKIELISTEN kieliopinnoista, jotka eivät kuulu millään tavalla ruotsinkielisille. Ymmärrätkö?
Pakkoruotsi vie aina paikan joltain toiselta kieleltä. B-kieli olisi jatkossakin pakollinen, mutta se voisi olla jokin muukin kuin ruotsi. Tällä tavalla suomalaisten kielitaito kokonaisuutena monipuolistuisi.
Mä en tajua mikä ihmeen pakkoruotsi? Yhtälailla ruotsinkielisillä lapsilla koulussa "pakkosuomi" , mutta ei kukaan puhu siitä sellaisena. Ruotsinkieliset harvemmin möykkää pakkosuomesta!?
[quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 23:22"]
Mä en tajua mikä ihmeen pakkoruotsi? Yhtälailla ruotsinkielisillä lapsilla koulussa "pakkosuomi" , mutta ei kukaan puhu siitä sellaisena. Ruotsinkieliset harvemmin möykkää pakkosuomesta!?
[/quote]
Koska maan pääkieli nyt on yleensä pakollinen aine kaikille ja suomen kieli on aidosti tarpeellinen kieli Suomessa. Siksi.
[quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 23:22"]
[/quote]
Pakkoruotsin puolustajat vissiin esittävät tahallaan tyhmää, kun eivät keksi mitään järkevää perustelua pakkoruotsille.
Minulla kaksikielinen perhe lapseni ruotsinkielinen ja mieheni myös. Minun äidinkieli suomi. Kotona puhutaan molempia. Olisi aivan mahtavaa että molemmilla kielillä aloitettaisiin heti ensimmäiseltä luokalta lukemaan ja kirjoittamaan. Silloin kaksikielisyys olisi vahva etu meille kaikille suomalaisille.
Koska se on yleissivistystä ja pakkoruotsi ei ole
Oli erittäin hyvä päätös, että ruotsin kieli aikaistettiin alkamaan jo ala-asteen 6. luokalla, mutta se ei silti vielä riitä. Ruotsin kielen opiskelun pitäisi alkaa yhdessä englannin kielen kanssa jo ala-asteen 3. luokalla.
Lapsena ja nuorena oppii kielet kaikkein parhaiten, siksi ruotsin kielen opiskelun alkamista pitää aikaistaa vielä edelleen. Tätä ette pysty te ruotsin kielen vastaiset kriitikotkaan kiistämään, että lapsena oppii kielet parhaiten.
Vierailija kirjoitti:
Kun ruotsin kirjoittaminen ylioppilaskirjoituksissa haluttiin (ja saatiin) vapaaehtoiseksi, sitä perusteltiin juuriin muiden tärkeiden kielten opiskelun mahdollistumisena. Kuitenkin muutoksen jälkeen vieraiden kielten kirjoittaminen yo-kirjoituksissa on laskenut. Eli oppilaat jättävät ruotsin pois mutta eivät -vastoin argumenttia- kirjoita mitään muitakaan vieraita kieliä.
Tämä perustelu ontuu. Kun sitä perkeleen ruotsia on kuitenkin opiskeltava lukiossa vaikkei kirjoittaisikaan. Eli ruotsi vie edelleen tuntipaikkoja muilta kieliltä. Eihän muita kieliä voi kirjoittaa jollei niitä ole opiskellut! Ruotsin opiskelu lukiossa pitäisi saada vapaaehtoiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Oli erittäin hyvä päätös, että ruotsin kieli aikaistettiin alkamaan jo ala-asteen 6. luokalla, mutta se ei silti vielä riitä. Ruotsin kielen opiskelun pitäisi alkaa yhdessä englannin kielen kanssa jo ala-asteen 3. luokalla.
Lapsena ja nuorena oppii kielet kaikkein parhaiten, siksi ruotsin kielen opiskelun alkamista pitää aikaistaa vielä edelleen. Tätä ette pysty te ruotsin kielen vastaiset kriitikotkaan kiistämään, että lapsena oppii kielet parhaiten.
Aivan. Miksei sitten opeteta jotain tärkeää kieltä vaan hukataan resurssit ruotsiin?
Ruotsifanien mielestä ruotsin kielen opetus pitäisi aloittaa jo päiväkodissa ja päiväkodin pitäisi olla pakollinen. Vain näin pystytään tuottamaan riittävästi ruotsinkielisiä palvelijoita.
Nyt kun keskustelu pakkoruotsista on taas noussut pintaan. Kyselisin palstalaisten mielipiteitä pakkoruotsista.
Loin Poltaireen kyselyn aiheesta. Sivusto näyttää vastaamisen jälkeen, miten vastaukset ovat jakautuneet Suomen sisällä.
Tällä hetkellä vastauksia on melko vähän, mutta niiden perusteella näyttää siltä, että etenkin Etelä-Suomessa kannatetaan pakkoruotsin lakkauttamista tavalla tai toisella.
Kyselyyn ja vastauksiin pääsee käsiksi seuraavan linkin kautta:
[quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 22:43"]
Mun mielestä niin ruotsi kuin englantikin pitäisi aloittaa jo eskarissa leikkien ja laulujen muodossa suomessa on paljon kaksikielisiä perheitä mutta pk tai koulu löytyy monesta paikasta vain suomeksi. Kun olisi mahdollista oppia alusta alkaen kahdella tai kolmella kielellä lukemaan ja kirjoittamaan niin täällä oikeasto osattais niitä kieliä.
[/quote]
Mutta miksi ihmeessä jotain täysin tarpeetonta ruotsia pitäisi tuputtaa esikoulussa? Eiköhän vanhempien pitäisi itse saada valita, jos haluaa jonkin kielen kylpyä harrastaa eskarissa. Pakkoruotsin tuputtaminen pikkulapsille muistuttaa jo poliittista aivopesua.