Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pakkoruotsi alkaa 2016 jo ala-asteella!

Vierailija
23.08.2014 |

Uskomatonta! Itse kun luulin, että tästä 1800-luvun jäänteestä olisi jo vähitellen päästy kokokaan eroon. Nyt käännetäänkin kelloja takaisin kohti menneisyyttä. Kuka tällaisen älyttömän päätöksen on tehnyt?

Ja miten mahtaa käydä a2-kielille? Syntyykö enää ryhmiä, jos kaikkien pitää lukea vain pakkoruotsia?

http://www.lansivayla.fi/artikkeli/233789-pakkoruotsi-alkaa-jatkossa-jo-ala-asteella-muutos-voimaan-2016

Kommentit (117)

Vierailija
21/117 |
23.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehdotan, että Suomesta tulisi yksikielinen maa ja ruotsin kielen asema virallisena kielenä lakkautettaisiin välittömästi.

Vierailija
22/117 |
23.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.08.2014 klo 23:19"]Ehdotan, että Suomesta tulisi yksikielinen maa ja ruotsin kielen asema virallisena kielenä lakkautettaisiin välittömästi.

[/quote]

Kannatan. Ruotsilla ja saamen kielillä tulisi olla keskenään sama asema alueellisina vähemmistökielinä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/117 |
23.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi kuule kun ne sinunkin kakarasi oppii heittämällä sen ruotsin kun et itse ala masinoida vuosia etukäteen pakkoruotsikauheutta. Moni asia sujuu sen jälkeen helpommin ja mahdollisuudet päästä eri kouluihin ja opiskelemaan laajentuvat.

t. Entinen pakkoruotsikammoinen jonka lapset oppivat ruotsin helposti kun äiti unohti omat traumansa ja pääsivät yliopistoon ekalla hakukerralla kun älysivät hakea ruotsinkieliseen koulutukseen

Vierailija
24/117 |
23.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

miksei puhuta myös pakkoenglannisa?

Vierailija
25/117 |
23.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kielten opiskelusta on aina hyötyä, mutta tokihan esim. Espanjan opiskelu olisi hyödyllisempää. Kuinkahan paljon vaikuttaa, että maassamme on tuhansia ruotsinopettajia? Mitäs näille kävisikään? Itse kainuulaisena teininä olin vakuuttunut että en ikinä tarvitse ruotsia missään, vaikka tunnollisena tunnit istuin ja yritin. No niinpä sitten kävi että minulla on ruotsinkielinen puoliso, ja sen sukukin siinä samassa. Lapsemme ovat kaksikielisiä. Että eihän sitä koskaan tiedä, missä jotain kieltä tarvitaan.

Vierailija
26/117 |
23.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.08.2014 klo 09:24"]miksei puhuta myös pakkoenglannisa?

[/quote]

Koska englanti ei ole Suomen kouluissa pakollinen aine.

Vierailija
27/117 |
23.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.08.2014 klo 09:22"]Voi kuule kun ne sinunkin kakarasi oppii heittämällä sen ruotsin kun et itse ala masinoida vuosia etukäteen pakkoruotsikauheutta. Moni asia sujuu sen jälkeen helpommin ja mahdollisuudet päästä eri kouluihin ja opiskelemaan laajentuvat.

t. Entinen pakkoruotsikammoinen jonka lapset oppivat ruotsin helposti kun äiti unohti omat traumansa ja pääsivät yliopistoon ekalla hakukerralla kun älysivät hakea ruotsinkieliseen koulutukseen

[/quote]

Eikö olisi ennemmin syytä kritisoida sitä, että ruotsinkielisille on alemmat pisterajat?

Vierailija
28/117 |
23.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.08.2014 klo 09:26"]

[quote author="Vierailija" time="23.08.2014 klo 09:24"]miksei puhuta myös pakkoenglannisa?

[/quote]

Koska englanti ei ole Suomen kouluissa pakollinen aine.

[/quote]

suurimmassa osassa kuntia käytännössä on. A1-kieleksi ei ole mitään vaihtoehtoa, se on kaikille englanti, alkaa kolmannelta luokalta. Meilläkin suuri kunta ja näin on.

Vierailija
29/117 |
23.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.08.2014 klo 09:24"]

miksei puhuta myös pakkoenglannisa?

[/quote]

no varmaankin sen takia koska there is no such thing.

Vierailija
30/117 |
23.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millaiset ihmiset näkee kouluaineet ongelmana?????

Vierailija
31/117 |
23.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon 21 vuotias ja kirjoitin ylioppilaaksi 2012 keväällä. Yläasteella ruotsi ei kiinnostanut kun ei ketään kaveriakaan huvittanut. Oli muka niin vaikeeta! Kuitenkin samaanaikaan opiskelin ranskaa ja se onnistu ihan hyvin (kun olin itse saanut valita.)

Lukiossa alkoi sitten se ruotsi vähitellen kiinnostaa kun tajusin, että siitä saattaa joskus olla hyötyäkin. Ei ollut oppiminen enää niin helppoa kun opetus aloitettiin siitä missä tason pitäisi yläasteen jälkeen olla.

No kirjoitin kuitenkin ruotsin ja sain siitä C:n. En osaa puhua sitä, ymmärrän luettua ruotsia vaan. Kirjoittaminenkin takkuaa. Ja olisin sitä suht usein tässä lukion jälkeen tarvinnutkin.

Oon samaa mieltä kuin tuo eka vastaaja. Pitäisi lakata puhumasta "pakkoruotsista", niin lapsilla ei olisi niin kauheita ennakkoluuloja! Mäkin olisin varmasti oppinut sen helposti, mutta nuorempana on niin kavereiden vietävissä, että en uskaltanut olla eri mieltä.

No ehkä meen vielä jollekin kurssille. Mut joskus jos saan lapsia, niin en todellakaan lietso niitä vihaamaan ruotsin opiskelua. Voisin vaikka laittaa katsomaan parit muumit ruotsinkielellä..

Vierailija
32/117 |
23.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.08.2014 klo 09:22"]

Voi kuule kun ne sinunkin kakarasi oppii heittämällä sen ruotsin kun et itse ala masinoida vuosia etukäteen pakkoruotsikauheutta. Moni asia sujuu sen jälkeen helpommin ja mahdollisuudet päästä eri kouluihin ja opiskelemaan laajentuvat.

[/quote]

Jaa. Itse opiskelin ruotsia ihan mielelläni ja kirjotin pitkästä ruotsista E:n. Voisitko mainita jonkun noista "monista asioista, jotka sen jälkeen sujuvat helpommin", itse en ole omassa elämässäni kokenut hyötyväni ruotsin osaamisesta lainkaan. Yliopistojen pääsykokeissa ei myöskään hyötynyt ruotsin osaamisesta yhtään. 

Vierailija
33/117 |
23.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.08.2014 klo 09:29"]Millaiset ihmiset näkee kouluaineet ongelmana?????

[/quote]

Koska missään muualla maailmassa ei ole pikkuruisen vähemmistön kieli pakollinen aine peruskoulusta yliopistoon saakka. Ja vienti on Suomelle tärkeää ja siksi kansan kokonaisuutena pitäisi opiskella paljon eri kieliä, eikä kaikkille tuputtaa maailmalla tarpeetonta pakkoruotsia.

Vierailija
34/117 |
23.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakkoruotsista puhuminen loppuu heti, kun ruotsin pakollisuus loppuu.

Vierailija
35/117 |
23.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän lapset ovat aloittaneet ruotsinopinnot 3-5-vuotiaina ihan vapaaehtoisesti. Alakoulussa kolme pitkää kieltä ja äidinkieli neljöntenä. Ihan vapaaehtoista. 

Vierailija
36/117 |
23.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.08.2014 klo 09:29"]

suurimmassa osassa kuntia käytännössä on. A1-kieleksi ei ole mitään vaihtoehtoa, se on kaikille englanti, alkaa kolmannelta luokalta. Meilläkin suuri kunta ja näin on.

[/quote]

Se on taas ihan kuntien oma asia, mitä päättävät tarjota. Englanti on totta kai kaikkein hyödyllisin kieli, joten sitä kannattaa kyllä kaikkien lukea vaikkei tosiaan pakko olekaan. Mutta jos ei oman kunnan tarjonta miellytä, niin vallan hyvin voitte järjestää tuon a1-kielen opiskelun vaikka naapurikunnassa (jos tarjonta on parempi), koti-opetuksena tai yksityisopetuksena. 

Vierailija
37/117 |
23.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koko homman järjettömyys näkyy tässä: englanti, joka on oikeasti tarpeellinen kieli, on vapaaehtoinen aine, mutta ruotsi, joka on useimmille täysin tarpeeton kieli, onkin kaikille pakollinen!

Vierailija
38/117 |
23.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.08.2014 klo 09:37"]Mitä vanhemmilla on lastensa laajempaa kielitaitoa vastaan? Ruotsistahan on kuitenkin hyötyä, se pitäisi tajuta. Haloo ahdasmieliset idiootit!

[/quote]

Laajempaa kielitaitoa juuri halutaan ja siksi pakkoruotsi pois ja tilalle vaihtoehtoisia kieliä.

Vierailija
39/117 |
23.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.08.2014 klo 09:37"]Mitä vanhemmilla on lastensa laajempaa kielitaitoa vastaan? Ruotsistahan on kuitenkin hyötyä, se pitäisi tajuta. Haloo ahdasmieliset idiootit!

[/quote]

Kumpi on ahdasmielisempää? Pakotetaan itsekkään vähemmistön tarpeeton kieli kaikille vai se, että halutaan antaa mahdollisuus valita eri kieliä?

Vierailija
40/117 |
23.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän lapset ovat aloittaneet ruotsinopinnot 3-5-vuotiaina ihan vapaaehtoisesti. Alakoulussa kolme pitkää kieltä ja äidinkieli neljöntenä. Ihan vapaaehtoista.

Näin pitäisi olla kaikilla muillakin. Niin ruotsi kuin muutkin kielet (pl. äidinkieli) ihan vapaaehtoisina eikä mikään kieli pakollisena. Vaan eipä käy nyt eikä jatkossakaan, sillä ruotsi pysyy pakollisena, sillä eduskunta ei uskalla tehdä päätöstä ruotsinkielen aseman minkäänlaisesta heikentämisestä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi kahdeksan