Onko raskaaksituleminen vaikeaa 30+ iässä?
Kommentit (319)
Vierailija kirjoitti:
miksi nro 2 jätit lasten hankkimisen ylipäätään noin myöhään? halusitko tarkoituksella olla vanha äiti kaikille lapsillesi? minä tein esikoisen vähän päälle parikymppisenä ja neljännen 33-vuotiaana, en voisi kuvitellakaan että olisin aloittanut vasta yli kolmekymppisenä.
Plää plää! Minäpä sain lapset 40- ja 42v enkä ole vsnha ollenkaan. Olen luonut hyvän uran ja saanut tohtorikoulutuksen. Meidän piireissä kaikki saaneet lapset yli 35v iässä. wt sakki toki tekee lapset kaksikymppisenä kun rahkeet ei riitä yliopistoon.
Naisen vanha synnytysikä taas kasvattaa lapsen riskiä saada 1-tyypin diabetes (eli synnynnäinen, jota ei elämäntavoilla saa korjattua).[/quote]
Mistä tällainen aivopieru? Löytyisikö ihan tutkittua faktaa jostakin väitteen tueksi?
Itse raskauduin 28v:na ekalla kierrolla. Toka lapsi sai myös alkunsa ekalla yrityskierrolla, kun olin 30v. Kolmatta jouduttiin hitusen odottamaan, sai alkunsa tokalla kierrolla, ikää mulla 32v.
Eli mulle oli helppoa. Mutta eipä se sun raskautumiseen liity mitenkään.
Sain ekan lapsen 38-vuotiaana. Yritettiin noin 6 kk. Toinen tuli sitten siihen perään heti. Lapsilla 1 v 3 kk ikäeroa.
Tällainen vertailu on aika epärelevanttia, koska yksilötasolla näitä asioita ei voi tietää etukäteen. Voi raskautua hyvin nopeasti hyvin hitaasti tai ei ollenkaan. Lisäksi kannattaa huomioida, että naisen raskautumisessa naisen osuus on vain ja ainoastaan 50 %. Esim. meillä raskautuminen kesti kaikkinensa 3 vuotta ja onnistui ainoastaan keinohedelmöityksellä, ei johtuen minusta vaan johtuen mieheni siittiöistä.
Meillä kolme onnistunutta raskautta, yksi keskenmeno ja sen jälkeen heti perään vielä yksi raskaus, vauvat syntyneet kun olen ollut 34-40v. Ensimmäistä yritettiin kyllä ahkerasti yli vuosi, mutta siihen vaikutti sekin että minulle oli ehtinyt kehittää melko pahan endometrioosin ja se raskaus olikin sitten aika ihmeellinen. Oikeasti minulle lääkäri sanoi ennen sitä, että voin hyvin todennäköisesti heittää toiveet lapsista mutta niin se vaan sitten onnistui kuitenkin. Toista yriteltiin muutama kuukausi kun tärppäsi ja seuraavat nyt tuli sitten melko lailla yrittämättä, oppikirjan mukaisesti yöimetyksen loputtua olin kohtsillään raskaana taas :)
Varmaan tähän keskusteluun on kommentoitu jo tosi monta kertaa että: KYLLÄ, yli 30v naisen on tosi vaikea löytää mies joka tahtoo seksiä sen kanssa eli kyllä se raskaaksi tuleminen on vaikeaa.
Äitini sai minut (esikoisen) 30 vuotiaana, nuorimmaisen sisaruksistani tekaisi vielä 42 vuotiaana (meitä sisaruksia on yht. 4). N30
Sain esikoiseni parikymppisenä; silloin tärppäsi 2:lla kierrolla. Nyt 38-vuotiaana tärppäsi 4:lla kierrolla ilman erityistä yrittämistä. Siinä välissä en siis ole edes yrittänyt tulla raskaaksi, vaan päinvastoin.
Molemmat raskaudet niin nuorena kuin nyt aikuisempana olleet helppoja.
Lienee yksilöllistä miten hedelmöittyminen onnistuu. Tuttavapiirissä on nuorillakin lapsettomuutta ja toisaalta peräti 46-vuotias tuttava sai luonnollisesti terveen lapsen. Mutta on varmastikin ihan biologinen fakta, että mitä enemmän ikää naisella on, sitä vaikeammaksi raskaaksi tuleminen tulee. Itselläni on ollut onni matkassa <3
Tsemppiä kaiken ikäisille vauvasta haaveileville!
Ei ollut vaikeaa. Molemmat tärppäsivlt ekasra kierrosta; esikoinen minun ollessa melkein 36 ja nuorempi 37,5 v. :)
Vierailija kirjoitti:
Ystäväni odotti ekaa raskauttaan 1,5 vuotta, toinen sai alkunsa vuodessa ja kolmas reilusti yli kolmekymppisenä toisesta yrityskierrosta. Että ei se ikä aina vaikuta, uskon että enemmän tuurista kiinni. Jos on ennestään lapsia niin ennuste on joidenkin tutkimusten mukaan vielä parempi kuin niillä joilla raskauksia ei ole. vuosi yritystähän on ihan normaalia.
Yrittäkää vaan, olla tulematta/ tulla raskaaksi.
Vierailija kirjoitti:
miksi nro 2 jätit lasten hankkimisen ylipäätään noin myöhään? halusitko tarkoituksella olla vanha äiti kaikille lapsillesi? minä tein esikoisen vähän päälle parikymppisenä ja neljännen 33-vuotiaana, en voisi kuvitellakaan että olisin aloittanut vasta yli kolmekymppisenä.
Koulut käymättä ja työuraa ei senkään vertaa?
Lopetin pillerit ja tulin heti seuraavasta ovulaatiosta raskaaksi. Minulla todettu vaikea pcos ja ikää on 39.
En hötkyillyt vaan ajattelin jos Luoja suo niin hyvin käy ja ellei niin se on siinä sitten. Niinpä tulin ensikertaa raskaaksi 43 v ja voi sitä onnenpäivää. Kaikki meni hyvin ja kasvatustyö on tehty. Kiitollinen.
Mulla 36-vuotiaana 3. lapsi tuli kaikista nopeimmalla yrityksellä. Ensimmäistä yritettiin paljon nuorempana paljon kauemmin.
31 vuotiaana tulin raskaaksi ns. yhdellä nykäisyllä. Meidän kolmas lapsi siis sai alkunsa helposti.
ei se vaikeaa ole, tyhmää vain varmsinkin kun sulla on jo moraalinen lapsilukukiintiö täynnä