Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

HS 30% suomalaisista on niin köyhiä ettei pysty lomailla viikkoa kodin ulkopuolella

Vierailija
03.08.2021 |

Melko köyhää. Toisaalta viidennes ei kykene edes omaa asumistaan kustantamaan.

Kommentit (669)

Vierailija
641/669 |
04.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hetas kirjoitti:

Viikon loma kodin ulkopuolella ei ole perustarve.

Lomailu on toki kivaa ja auttaa jaksamaan arjessa mutta minusta loman ei tarvitse tarkoittaa viikkoa kodin ulkopuolella.

Tämänkin oppii tuntemaan vasta sitten kun on elänyt koko elämänsä murjussa ja toivoo että joskus pääsisi käymään jossain muualla, näkemään muuta kuin kodin ympäristön.

Nyt kun tänä kesänä eräästä syystä olen kiertänyt todella paljon erityisesti uudenmaan luontoa, niin on kyllä tullut selväksi miten uskomattoman hienot retkeilymaastot on jo täällä.

Olisiko siis mahdollista lähteä lomalle esimerkiksi telttailemaan? teen nyt tyhmänä oletuksen, että kyseessä on pääkaupunkiseutulainen ihminen: silloin abc-vyöhykkeen lipulla jo pääsee ihan mielettömän hienojen paikkojen äärelle.

Ei ole varaa perhetelttaan, makuualustoihin ja makuupusseihin. Retkikeittimestä puhumattakaan!

Ei ole ilmaista tuoksan lysti köyhälle lapsiperheelle

Jos kuuluu Suomen Latuun, mikä maksaa noin 20 e/vuosi (ja saa hienon jäsenlehden kaupan päälle), saa vuokrata kaikkia noita välineitä hyvin edullisesti. Ainakin täällä Turun alueella. Partiolaiset vuokraa myös ja ties ketkä.

Aika usein tämä nykysuomen köyhyys tuntuu olevan lähinnä aloitekyvyttömyyttä ja ruikutuksenhalua, kun ei viitsi edes näin yksinkertaisia asioita itse selvittää. Ruikuttaa vaan ettei ole varaa, eikä edes yritä selvittää, voisiko ollakin.

Minun ja mieheni yhteenlasketut kuukausitulot ovat olleet viimeiset pari vuotta alle 1500 e kuussa, eikä se ole retkeilyä eikä lomailua estänyt.

Vierailija
642/669 |
04.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tätä mä olen juuri yrittänyt palstalla sanoa, että nykyisin perheet ja ihmiset Suomessa ovat tosi köyhiä!!!!!!!!!!!

Mutta kukaan ei usko! Aina alkaa se nillitys, että osta ruokaa alella ja parsi omat sukkasi!

Asia ei ole niin! Vaan 30% on tosiaan noin köyhiä!!!!! Toki olisi kiinnostavaa tietää, että tarkoitetaanko tuossa ihan vain kaiken nykyisen kulutuksen päälle lomaan ei olisi varaa, vai sitä, ettei palkoista jää yli niin paljon, että olisi varaa mihinkään viihteelliseen, joka maksaa suunnilleen yhtä paljon.

Mutta ei meillä ainakaan ole ollut mitään ”viihteellsiä” muita menoja.

Kotisiivous kävi, sekin piti lopettaa. Kukaan ei harrasta mitään kallista tyyliin jääkiekko. Mutta jos perheestä molemmilla on pieni palkka tai toinen on kotona ja toisella on suht normaali palkka, niin hyvin pienillä tuloilla silloin eletään. Ja lapsiperheistä tällaisia on todella pajon.

Loma on kuule ihmiskunnan historiassa aika uusi keksintö. Täytyy olla aikamoinen kermaperse, että kehtaa väittää itseään köyhäksi, jos ei ole varaa lomailla kodin ulkopuolella.

Loma ihan aikakäsitteenäkin on aika uusi. Esimerkiksi minun isovanhemillani ei ollut elämässään päivääkään lomaa, maanviljelijöitä kun olivat ennen kunnallisen lomitusjärjestelmän yleistymistä.

Juu, ja ennenvanhaan köyhien lapset ja vanhukset myytiin huutokaupalla alimman tarjouksen antaneelle maajussille.

Sellasta se oli ennenvanhaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
643/669 |
04.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

köyhällä varaa halpaan pesukoneeseen. ei ihme että se hajoaa

varakkaalla kalliimpi kone. hajoaa nekin, mutta niiden hajoaminen ei kaada taloutta eivätkä he äänekkäästi koneesta huutele.

Vierailija
644/669 |
04.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin lapsena se lapsi, mikä vihas sitä aina kun loman jälkeen kysyttiin koulussa mitä teit lomalla. Iso osa luokasta tuli ruskettuineina kertoon että oli jossain "etelässä" ja serkuillaan jenkeissä, Disneylandissä tms. Ja Legolandiassa vai mikä se olikaan.

Ainoa missä olin koskaan, oli kerran Helsingissä, eikä sitä kehdannut edes sanoa kun muut olis nauraneet, Helsinki oli se mistä lähdetään lentokoneella lomalle eikä se lomakohde itse.

Oikeesti miks tää on vieläkin juttu, antakaa ihmisten olla joko köyhiä tai ei. Tää lisää vaan köyhyyden stigmaa, kun vertaillaan julkisesti lukuja.

Vierailija
645/669 |
04.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Noista "halvoista" mökeistä kaukana maaseudulla.

Ensinnäkin, vaikka varsinainen kauppahinta on edullinen, sitäkään vertaa ei moni köyhä ja työtön saa pankista lainaa.

Lisäksi ihan takuulla täytyy remontoida, ehkä toinen mokoma rahaa menee jos riittääkään. Jos ei itse pysty tekemään, no esimerkiksi sähkö tai viemäröintityöt, menee lisää rahaa työpalkkoihin. Tarvikkeet maksaa maltaita nykyään.

Mökistä voi löytyä (usein löytyy) hometta, vesivaurioita yms.

Sitten siellä Ryönänkankaalla ei olekaan töitä yhtään sen enempää (ihan todella), autoa ei ole eikä julkista joilla pääsisi töihin tai palveluihin. Jne.

Siinä sitten olet työttömänä edelleen velkaisessa mökissä, jota kukaan ei osta.

Huomioonottaen, että sitä velkaa edes olisit saanut ensin mökin ostaaksesi.

Nää on niiin hauskoja nämä neuvot, ei järjen hiventä tai tietoa köyhän oikeasta elämästä. Eikä elämästä yleensäkään.

Varsinkin kun niitä neuvoja antaa toisille.

Se työtönhän voi olla vaikka sähkömies tai muu käsistään kätevä. Myös työttömällä voi olla säästöjä ennen työttömäksi jäämistä, tai mahdollisuus lainata sukulaiselta. Ihmiset remontoi talojaan joka päivä ihan itse ilman mitään rakentamiskoulutusta. Kaikki vanhat halvat talot eivät ole homeloukkuja, vaan usein kuluneita, pieniä varustuksiltaan vaatimattomia ja kaukana työpaikoista, piha rehottaa, piharakennus nyyköttää. Mikään tästä ei ole vaarallista eikä asumiskelvotonta. Tuo linkittäjä ei tietenkään ole käynyt niitä itse katsomassa, ostajan kyllä se täytyy tehdä. Yksikin työkaverini teki kesällä tuollaisia matkoja lomalla pyörällä. Siis tavallisella miesten pyörällä, makuupussi ja teltta mukana. Jos sinua ei kiinnosta vaatimaton ja toimelias elämäntapa, monta muuta kiinnostaa. Tämä linkki ei ollut siis sinulle, kiitos.

Noista taloista vain yksi soitti hälytyskelloja näin rakennusinsinöörinä. Taisi olla toinen ilmoitus, jossa näki että tapetitkin ovat mustuneet.

Ennen 60-lukua rakennetuissa taloissa, joille ei ole tehty kovin isoja remontteja, ei yleensä ole mitään toksisia homeita. Tavallisia lattiahomeita tms. voi olla, mutta ne eivät mitenkään säännönmukaisesti sairastuta ketään. Toki kuka vaan voi allergisoitua vaikka omalle hielleen, mutta se on toinen juttu. Vaarallisia ovat 60- ja 70-luvun muovipussitalot valesokkeleineen.

Vanhat talot on yleensä sen verran vetoisia, että ilma vaihtuu ihan senkin takia, mikä on terveysmielessä pelkästään hyvä asia. Lisäksi ihmisen on terveellisempää asua vähän viileämässä.

Maailma on erilaisia mikrobeja väärällään, ja 99% niistä on meille joko hyödyllisiä tai harmittomia. Joten se, että talo on vanha ja vähän rähjäinen, ei useinkaan ole muuta kuin esteettinen ongelma.

Vierailija
646/669 |
04.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

köyhällä varaa halpaan pesukoneeseen. ei ihme että se hajoaa

varakkaalla kalliimpi kone. hajoaa nekin, mutta niiden hajoaminen ei kaada taloutta eivätkä he äänekkäästi koneesta huutele.

Kyllä varakkaidenkin koneet tosiaan hajoilee. Mutta silloin mennään kauppaan ja ostetaa taas uusi ja hyvämerkkinen. Kuten oli se entinenkin. Ja taas bonukset karttuu.

Voidaan muutenkin vaihtaa laitteita uudempaan jo ennenkuin menee vanhaksi.

Luuletteko, että he täällä ääneen sanovat mitään vastaavaa mistä itse syyttävät köyhiä. Ehei, silloinhan menisi maku ja teho mollaamisesta.

Vierailija
647/669 |
04.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Noista "halvoista" mökeistä kaukana maaseudulla.

Ensinnäkin, vaikka varsinainen kauppahinta on edullinen, sitäkään vertaa ei moni köyhä ja työtön saa pankista lainaa.

Lisäksi ihan takuulla täytyy remontoida, ehkä toinen mokoma rahaa menee jos riittääkään. Jos ei itse pysty tekemään, no esimerkiksi sähkö tai viemäröintityöt, menee lisää rahaa työpalkkoihin. Tarvikkeet maksaa maltaita nykyään.

Mökistä voi löytyä (usein löytyy) hometta, vesivaurioita yms.

Sitten siellä Ryönänkankaalla ei olekaan töitä yhtään sen enempää (ihan todella), autoa ei ole eikä julkista joilla pääsisi töihin tai palveluihin. Jne.

Siinä sitten olet työttömänä edelleen velkaisessa mökissä, jota kukaan ei osta.

Huomioonottaen, että sitä velkaa edes olisit saanut ensin mökin ostaaksesi.

Nää on niiin hauskoja nämä neuvot, ei järjen hiventä tai tietoa köyhän oikeasta elämästä. Eikä elämästä yleensäkään.

Varsinkin kun niitä neuvoja antaa toisille.

Se työtönhän voi olla vaikka sähkömies tai muu käsistään kätevä. Myös työttömällä voi olla säästöjä ennen työttömäksi jäämistä, tai mahdollisuus lainata sukulaiselta. Ihmiset remontoi talojaan joka päivä ihan itse ilman mitään rakentamiskoulutusta. Kaikki vanhat halvat talot eivät ole homeloukkuja, vaan usein kuluneita, pieniä varustuksiltaan vaatimattomia ja kaukana työpaikoista, piha rehottaa, piharakennus nyyköttää. Mikään tästä ei ole vaarallista eikä asumiskelvotonta. Tuo linkittäjä ei tietenkään ole käynyt niitä itse katsomassa, ostajan kyllä se täytyy tehdä. Yksikin työkaverini teki kesällä tuollaisia matkoja lomalla pyörällä. Siis tavallisella miesten pyörällä, makuupussi ja teltta mukana. Jos sinua ei kiinnosta vaatimaton ja toimelias elämäntapa, monta muuta kiinnostaa. Tämä linkki ei ollut siis sinulle, kiitos.

Noista taloista vain yksi soitti hälytyskelloja näin rakennusinsinöörinä. Taisi olla toinen ilmoitus, jossa näki että tapetitkin ovat mustuneet.

Ennen 60-lukua rakennetuissa taloissa, joille ei ole tehty kovin isoja remontteja, ei yleensä ole mitään toksisia homeita. Tavallisia lattiahomeita tms. voi olla, mutta ne eivät mitenkään säännönmukaisesti sairastuta ketään. Toki kuka vaan voi allergisoitua vaikka omalle hielleen, mutta se on toinen juttu. Vaarallisia ovat 60- ja 70-luvun muovipussitalot valesokkeleineen.

Vanhat talot on yleensä sen verran vetoisia, että ilma vaihtuu ihan senkin takia, mikä on terveysmielessä pelkästään hyvä asia. Lisäksi ihmisen on terveellisempää asua vähän viileämässä.

Maailma on erilaisia mikrobeja väärällään, ja 99% niistä on meille joko hyödyllisiä tai harmittomia. Joten se, että talo on vanha ja vähän rähjäinen, ei useinkaan ole muuta kuin esteettinen ongelma.

Riippuu paljon miten on vuosien varrella remontteja tehty. Ei kuvasta voi päätellä. On todella kökkäreitä ja filunkeita ratkaisuja monesti, varsinkin kun ovat jo halpoja sijaintinsa vuoksi.

Veljeni 60-luvun siistinnäköinen talo oli myynnissä, olivat itse siinä asuneet siihen saakka. Kaksi tarkkaa aikuista.

Kun tehtiin kuntotarkastus myyntiä varten löytyi eteisen alta jotain sienikasvustoa.

Myyntihinta aleni monella kymmenellä tuhannella. Todella paljon vaikutti hintaan. Ja myyntiaika oli pitkä. Vaikka sijainti melko hyvä.

Hyvä kun joku osti, kun olivat epäileväisiä.

Kyllä nämä ja näin halvat kohteet ovat aina riskiostoja ja viimeisiä tai vähiä rahojaan niihin ei kannata laittaa.

Jos on ylimääräistä rahaa ei niin kirpaise, mutta köyhä joutuu ojasta allikkoon.

Ja jopa pulaan entistä enemmän.

Vierailija
648/669 |
04.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta kaljaan ja röökiin on varaa kuitenkin... Mökin saa vuokrattua jo ihan 240€ viikko ...

Joo, totta kai kaikki köyhät tupakoivat ja juovat runsaasti kaljaa. 240 euroa on muuten iso summa, sinullekin.

Vierailija
649/669 |
04.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap on kirjaimista ja kieliopista köyhä.

Vierailija
650/669 |
04.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tätä mä olen juuri yrittänyt palstalla sanoa, että nykyisin perheet ja ihmiset Suomessa ovat tosi köyhiä!!!!!!!!!!!

Mutta kukaan ei usko! Aina alkaa se nillitys, että osta ruokaa alella ja parsi omat sukkasi!

Asia ei ole niin! Vaan 30% on tosiaan noin köyhiä!!!!! Toki olisi kiinnostavaa tietää, että tarkoitetaanko tuossa ihan vain kaiken nykyisen kulutuksen päälle lomaan ei olisi varaa, vai sitä, ettei palkoista jää yli niin paljon, että olisi varaa mihinkään viihteelliseen, joka maksaa suunnilleen yhtä paljon.

Kotisiivous kävi, sekin piti lopettaa. Kukaan ei harrasta mitään kallista tyyliin jääkiekko. Mutta jos perheestä molemmilla on pieni palkka tai toinen on kotona ja toisella on suht normaali palkka, niin hyvin pienillä tuloilla silloin eletään. Ja lapsiperheistä tällaisia on todella pajon.

Loma on kuule ihmiskunnan historiassa aika uusi keksintö. Täytyy olla aikamoinen kermaperse, että kehtaa väittää itseään köyhäksi, jos ei ole varaa lomailla kodin ulkopuolella.

Loma ihan aikakäsitteenäkin on aika uusi. Esimerkiksi minun isovanhemillani ei ollut elämässään päivääkään lomaa, maanviljelijöitä kun olivat ennen kunnallisen lomitusjärjestelmän yleistymistä.

Entisaikaisessa maanviljelyssä se työtahti itsessään oli lomaa. Ei ollut tehtaan pilli eikä kellokortti määräämässä, eikä kellokalle tarkkailemassa, miten ahkerasti työt etenevät. Osa töistä oli kyllä raskaita, mutta niitä sai tehdä verk-kai-seen tahtiin.

Vierailija
651/669 |
04.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuli mieleen: Olisiko jokin systeemi, jolla me paremmissa varoissamme olevat voisimme kustantaa köyhille muutaman päivän loman? Ehdotuksia?

Vierailija
652/669 |
04.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuli mieleen: Olisiko jokin systeemi, jolla me paremmissa varoissamme olevat voisimme kustantaa köyhille muutaman päivän loman? Ehdotuksia?

Työnvälitystoimisto.

Vierailija
653/669 |
04.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lisäksi köyhä voi hakea tuettuja lomia, keskituloinen pomppaa niiltä  pois tulojensa takia.

Mitä hemmetin tuettuja lomia? Ei niitä järjestä kuin jokin Mannerheimin lastensuojeluliitto lapsiperheille.

Tavallinen työtön köyhä yksineläjä ei mihinkään tuollaiseen toimintaan pääse.

Joo, se aina yllättää kun täältä lukee mihin kaikkeen minullakin on vauvapalstan tietäjien mukaan mahdollisuus yhteiskunnan kustannuksella. Täältä olen oppinut, että minulle maksettaisiin mm. ajokortti ja nyt lomiakin. Tyhmä minä kun en ole tarttunut tilaisuuteen! Miten niitä lomia saa, menenkö sossusta kysymään, että kun minulla on tuo historia harrastuksena ja olen aina halunnut kiertää Ranskan keskiaikaisia linnoja ja katedraaleja, niin josko tippuisi minulle sellainen tuettu loma siellä?

Tuettujen Hyvinvointilomien , loka-joulukuun lomien hakuaika on käynnissä 31.8. saakka.

Tsekkasin tuon yhdistyksen sivun, aikuiset majoitetaan jaettuihin kahden hengen huoneisiin. Eli yksin lomalle pääsevän pitää itselleen täysin vieraan ihmisen kanssa jakaa se huone missä säilyttää kaikkia tavaroitaan. Lomat ovat myös jotain täyshoitolajuttuja missä on "ohjattua toimintaa" joka ilmeisesti on enempi vähempi pakollista.

Eli periaatteessa sama kuin kouluaikojen leirit, mutta siellä olisi myös aikuisia. Ei kiitos, inhosin noita leirejä jo lapsena.

En tiedä onnistuuko yksinmajailu niin että maksaa huoneesta enemmän, kuten ihan normimatkoillakin. Yhdeltä hengeltähän veloitetaan enemmän huoneesta jos ei halua jakaa sitä.

Olen ollut tuolla lomalla ja ohjattuun toimintaan ei tietenkään ole pakko osallistua. Voi maata huoneessaan ja vaikka lukea, sitten mennä vain valmiiseen ruokapöytään.

Vierailija
654/669 |
04.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi pitäisi jonnekin kotoa lähteä?

Vierailija
655/669 |
04.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuosta tulee pari juttua mieleen:

1. Suomen arvokkaimmat asunnot sijaitsevat postinumeroalueella 00140 eikä yksikään ole omakotitalo.

2. Miksi keskiluokkaisuuteen tarvitaan kaksi autoa? Tai ylipäänsä yhtään autoa? Mieleen tulee monen kymmenen miljoonan salkkua hallinnoiva sijoittaja, joka totesi olevansa liian rikas tarvitakseen autoa. Jos johonkin pitää mennä, tilataan taksi.

3. Aina kuulee ruikutusta Suomen vanhasta autokannasta, silti kadut ja tiet ovat väärällään uudenkarheita Audeja, Bemareita ja Mersuja. Onko tuo 3600 keskiarvo vai mediaani? Melko paljon läntisessä Euroopassa autoilleena en kyllä huomaa mitään merkittävää eroa autokannassa.

4. Lapsiparat, jotka on hankittu statussymboleiksi.

Vierailija
656/669 |
04.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lisäksi köyhä voi hakea tuettuja lomia, keskituloinen pomppaa niiltä  pois tulojensa takia.

Mitä hemmetin tuettuja lomia? Ei niitä järjestä kuin jokin Mannerheimin lastensuojeluliitto lapsiperheille.

Tavallinen työtön köyhä yksineläjä ei mihinkään tuollaiseen toimintaan pääse.

Joo, se aina yllättää kun täältä lukee mihin kaikkeen minullakin on vauvapalstan tietäjien mukaan mahdollisuus yhteiskunnan kustannuksella. Täältä olen oppinut, että minulle maksettaisiin mm. ajokortti ja nyt lomiakin. Tyhmä minä kun en ole tarttunut tilaisuuteen! Miten niitä lomia saa, menenkö sossusta kysymään, että kun minulla on tuo historia harrastuksena ja olen aina halunnut kiertää Ranskan keskiaikaisia linnoja ja katedraaleja, niin josko tippuisi minulle sellainen tuettu loma siellä?

Tuettujen Hyvinvointilomien , loka-joulukuun lomien hakuaika on käynnissä 31.8. saakka.

Tsekkasin tuon yhdistyksen sivun, aikuiset majoitetaan jaettuihin kahden hengen huoneisiin. Eli yksin lomalle pääsevän pitää itselleen täysin vieraan ihmisen kanssa jakaa se huone missä säilyttää kaikkia tavaroitaan. Lomat ovat myös jotain täyshoitolajuttuja missä on "ohjattua toimintaa" joka ilmeisesti on enempi vähempi pakollista.

Eli periaatteessa sama kuin kouluaikojen leirit, mutta siellä olisi myös aikuisia. Ei kiitos, inhosin noita leirejä jo lapsena.

En tiedä onnistuuko yksinmajailu niin että maksaa huoneesta enemmän, kuten ihan normimatkoillakin. Yhdeltä hengeltähän veloitetaan enemmän huoneesta jos ei halua jakaa sitä.

Olen ollut tuolla lomalla ja ohjattuun toimintaan ei tietenkään ole pakko osallistua. Voi maata huoneessaan ja vaikka lukea, sitten mennä vain valmiiseen ruokapöytään.

Kyllä rahalla saa varmaankin yhden hengen huoneen, mutta siihen se köyhällä juuri tyssää.

Jos loma on hiukan edullisempi niin etu hukkuu yhden hengen huoneeseen.

Ainakin joissain tuetuissa lomissa, esim. Solaris, omavastuu on 120 euroa viikko plus matkat. Ei se ole köyhälle halpaa sekään.

Ja sitten se kalliimpi huone jos ei halua asua oudon ihmisen kanssa.

Tuskin ihan ilmaisia ovat mitkään, vain tuettuja.

Vierailija
657/669 |
04.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Entisaikaisessa maanviljelyssä se työtahti itsessään oli lomaa. Ei ollut tehtaan pilli eikä kellokortti määräämässä, eikä kellokalle tarkkailemassa, miten ahkerasti työt etenevät. Osa töistä oli kyllä raskaita, mutta niitä sai tehdä verk-kai-seen tahtiin.

1915 syntynyt isoäitini on tehnyt työuransa tehtaassa. Veikkaan, että jotain tuotantotavoitteita on ollut.

Vierailija
658/669 |
04.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Piip piip köyhänä rottana sanoisin. Tuskin kukaan rikas täällä provoo tai jaksaa ihmetellä näitä keskusteluja?

Vierailija
659/669 |
04.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Talvet lämpenevät Suomessa ilmastonmuutoksen myötä, joten voidaan kyseenalaistaa josko asumistuet ovat edelleen perusteltuja. Oma lukunsa ovat työnvälttelyyn erikoistuneet matuloiset, jotka eivät kotimaassaankaan ole asuneet oikeassa talossa. Miksi totuttaa yhteiskunnallisesti hyödytön yksilö suomalaisten verorahoilla moiseen ylellisyyteen?

Vierailija
660/669 |
04.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä teen vuorotyötä. Välillä tuntuu, että käyn kotona vain nukkumassa ja pesemässä pyykit. Kun olen lomalla niin haluan olla kotona kaikessa rauhassa. Outoa(ko)?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yksi yksi