Suomalaiset ei kestäisi Amerikan tahtia työnteossa
Olemme liian laiskoja
Kommentit (80)
Suomessa ei kannata tehdä niska limassa työtä kellon ympäri koska verotuksen progressio on niin jyrkkä.
[quote author="Vierailija" time="17.08.2014 klo 19:34"]
Minä olen ollut USA:ssa töissä, ja joo, onhan ne pitkään työpaikalla, mutta aika iso osa siitä on vain näön vuoksi. Mitään tuottavaa työtä ei tehdä, roikutaan vaan netissä ja ollaan paikan päällä ja pelataan tietysti valtapelejä, eri asia on sitten todelliset työtunnit. Todellisuudessa mielestäni suomalaiset ovat paljon tehokkaampia. Ei kulu ylimääräistä energiaa myöskään kieroiluun ja eteenpäin pyrkyröintiin (ainakaan niin paljon). Olen ollut monien eri kansallisuuksien kanssa töissä, ja kyllä se vaan niin on, että suomalaisten kanssa on kaikkein parasta tehdä töitä ja suomalaiset ovat myöskin kaikkein tuotteliaimpia.
[/quote]
Mietin samaa, että miten paljon siellä menee aikaa jenkkityyliseen paskanjauhamiseen. Lisäksi miten paljon on pienempiä vapaita ympäri vuotta, kuten pitkiä viikonloppuja yms.. Jännää että laiskat suomalaiset ovat laiskotelleet Suomelle ilmaisen koulutusjärjestelmän, terveydenhuollon ja sosiaalihuollon. Ei huonommin tältä laiskalta kansalta..
No ei todellakaan kestäisi, tämä yhteiskunta kaatuisi hetkessä.
Afrikkalaisessa menttaliteetissa päivä on sitä onnistuneempi, mitä vähemmän on joutunut tekmään vaadittuja töitä, kun taas suomalaisessa menttaliteetissa annetut työt pyritään aina suorittamaan kunnialla, vaikka se tuntusi turhalta tai typeälältä. Suomihan on tehokkuudessa aivan mailaman kärkimaita ja tai työmoraali aivan maailman kärkeä.
100 kertaa mielummin laiska kuin työnarkomaani.
En oikein ymmärrä sellaista ajatusmaailmaa, että työ on elämän tärkein asia. Mites perhe? Tai yleinen itsensä sivästäminen? En tässä kaipaile mitään työttömänä laiskottelua, mutta ei työn nyt pidä kaiken muun edelle mennä.
Olin vähän aikaa töissä yrityksen tytäryhtiössä. Meidän talossa on mahdollista vaihtaa maata, jos 2 työntekijää haluaa keskenään maksaa palkkaa. Amerikassa oli vaan palkkaus mahdotonta, joten sain stipendin työnantajaltani ja olin sitten palkattomassa työharjoittelussa.
Koska työ oli periaatteessa tuttua ja olin n 10 v aikaisemmin ollut vaihto-oppilaana Amerikassa, kielikin aika hyvin hallussa, olin aivan ihmeissään työkulttuurissa.
Jokaisella työntekijällä on oma "loossi" ja perällä istui pomo ja hänen huoneen edessä sihteeri. Työntekijät tulivat ekana töihin, sitten sihteeri ja sihteeri kysyi joka ikiseltä mitä kuuluu ja mitä miehellesi kuuluu ja lapsellesi ja sitten seuraavaan loossiin ja sama jatkuu. Ja sitten tulee pomo ja ihan sama juttu, jokaiselle sanotaan se huomenta ja vähintään2 min keskustelua per työntekijä. Pomolta kesti tunti mennä omaan huoneeseen ja sitten tulee viestit jne jne.
Kun "harjoitteluni" oli puolessa välissä juttelin pomoni ja sihteerin kanssa ja he kysyivät miten meillä tehdään toisin ja kerroin tästä aamurutiista. Meill mennään ohi, sanotaan huomenta ja jos tullaan vastakkaita, mennään yhteiselle lounaalle, voidaan keskustella enemmän mutta en minä tiedä kauimpana olevan työkaverin miehen nimeä tai mitä hän tekee työkseen, jos me ei ikinä tulla kohdakkain missään. He olivat aivan kauhuissaan.
Olin ensimmäisestä kuusta alkaen nopein työssäni. Ja siinä ekassa kuussa oli ne pakolliset kierrokset ja tutustumiset ja vähän uuden oppimistakin ja vähän aikaa meni ennen kuin jenkkienglanti tuli päälle. Viimeisenä kuukautena tein 50 % enemmän tulosta kuin seuraava minun jälkeeni.
Pomo ehdottikin että olisin mennyt naimisiin jonkun kollegan kanssa ja jäänyt heille kokonaan.
Kotiäidin työ on 24/7, siinä ei lomia tunneta. Mulla yx lapsi, kovaa oli homma. Onneksi olin silloin työtön. Nyt työssä ja lapsikin kohta täysi-ikäinen.
Yksi tuttu on työskennellyt paljon ympäri maailmaa, ja hänen juttujensa mukaan ns. pitkät työpäivät eivät ole tae siitä että töitä todella tehtäisiin. Esim. japanilaisista sanoi, että heidän työmoraalinsa on hyvin matala silloin kun pomo ei vahdi. Kun joku näkee olleen supertehokkaita, kun kukaan ei näe niin lorvaillaan. Jos puhutaan varsinaisista töistä, niin tekea ajallisesti hujauksessa, mutta aikaa kulutetaan työpaikalla puolet vuorokaudesta.
Suomalaisia ja virolaisia toinen tuttu vertasi niin, että virolainen porukka tulee ja tekee homman valmiiksi kerralla =hommia painetaan kunnes on valmista, suomalaiset ovat sen 8h/5päivänä viikossa miinus lakisääteiset kahvi- ja lounastunnit. Tunnen itsekin pari virolaista, ja täytyy sanoa että heillä on erilainen maailmankuva mitä meillä, eivät oleta että mitään saa ilmaiseksi, vaan itse pitää huolehtia itsestä ja perheestä. Vähän samaa mitä ennen oli suomalaisillakin, eli ei mennä käsi ojossa yhteiskunnan kukkarolle vaan pyritään pärjäämään omillaan.
Toisaalta Viron tasaveromalli kannustaakin tienaamaan enemmän, koska jokainen ylimääräinen tienattu euro jää melkein kokonaan omaan kulutukseen vert. Suomessa jossa maksat sitä enemmän veroja mitä enemmän tienaat. Esim. meillä menee niin että minulla on pieni palkka ja miehellä hyvä, siskollani ja hänen miehellään on molemmilla keskivertopalkat --> tienaamme pariskuntina n. saman verran bruttona, mutta nettona meille jää vähemmän käteen "kiitos" miehen ison vero%:n. Meille olisi parempi tasaveromalli koska miehen palkasta jäisi enemmän käteen, tai vaikkapa perheverotus jossa katsotaan koko perheen tulot yhdessä köntässä.
Ai jenkit ei ole konkassa?
Maahan on roskalainaluokassa melkein. Maan suurin lainoittaja on Kiina ja suurin maa, josta tavaraa ostetaan on Kiina. Aika kestämätön yhtälö.
Velkakattoa nostetaan taas.
Viimeksi kun olin new yorkissa. Ihmettelin työvoiman määrää. Aamiaistani kahvilassa valmisti 4 ihmistä, ja kuitenkin amerikkalaisittain se oli vaatimaton.
Suomalaiset tekee tehokkaasti työt. Eivät lorvi liikoja syömässä ja siestalla.
Se että lomaa on vähän ei tarkoita että olis ahkera
Minua kauhistutti lähinnä ajatus siitä, miten vähän Jenkeissä lapset näkevät vanhempiaan. Alle kuuden viikon äitiysloma (tosin monet naisethan on kotirouvia) eikä oikein muitakaan lomia. Kiitos Suomi lapsimyönteisyydestä.
Terv.äitiyslomalainen
Eikös siellä amerikan maalla n. vuosi sitten loppunut palkanmaksu kun lainakatto tuli vastaan? Mutta jospa nekin on ainakin ahkeria ottaan velkaa!
Mehän olemme kaikki tottuneet kuulemaan tähän mennessä ulkomailla kulkevilta maisterimestariystäviltä että kukaan muu ei missään muualla maailmaa osaa tehdä niin hyvin töitä kuin me suomalaiset! Maisterimestari itse tietysti piti monikansallista yhtiötä pystyssä työpanoksellaan kun pomo ja muut olivat aivan huonoja ja tietämättömiä. Kysymykseen miksi maisterimestari sitten palautui takaisin Suomeen vaikka oli firman kantava voima ei heti vastausta saanut. Sitten vaan että "Suomessahan on kaikkein paras olla, vaikka työttömänä!"
Onneksi nykyään on nettijolla pääsee katsomaan muiden maiden uutisointia, taloutta jne. Tosin ei suomenkielellä, mikä edelleen ihme kyllä, näyttää olevan yhä iso kynnys suomalaiselle lukea niitä. Niistä voi lukea kuinka ulkomaailma putputtaa eteenpäin ilman Suomea ja suomalaisia. Ihmeellistä! Tulee vain mieleen ettei Suomen kansa olekaa kovin vaatimatonta. Omasta mielestään ahkerin ja parhain joka suhteessa. Muita maita mollataan ahkerasti. Kaikki negatiivinen on muiden aikaansaannosta.
[quote author="Vierailija" time="17.08.2014 klo 13:53"]
Joo. Tämän tietää av-palstalla viisaat mammat, jotka loisivat miehensä lompakolla ja yhteiskunnan rahoilla.
Ja ei, se kotiäitiys ei ole 24/7 työtä. Itse olette ne kakaranne, omista itsekkäistä syistä halunneet.
[/quote]
Jospa kuitenkin saisivat viattomat ilman omaa pyyntöään syntyneet lapset elää kotona eikä lapsenkaatopaikoilla päiväkotilaitoksissa.
Täytyy vielä sanoa, että muistan, kun olin kerran kuntosalin pukkarin puolella, ja naiset juttelivat keskenään siitä, että oliko niillä käyttämättömiä *sairaslomapäiviä*. Että jos on käyttämättä, niin pitää nopeasti käyttää pois. Lisäksi etelässä ainakin vanhemmat saa heti lomapäivän, jos on vaan vähänkin pakkasen puolella mittari, koska eihän herrantertut silloin voi mennä kouluun => vanhempien pitää jäädä kotiin niitä valvomaan. Pelkkää hypetystä se amerikkalainen tehokkuus.
-25-
Jenkit tekevät pitkää päivää ja silti maa on konkassa. Miten se on mahdollista?
[quote author="Vierailija" time="17.08.2014 klo 19:41"]Suomessa ei kannata tehdä niska limassa työtä kellon ympäri koska verotuksen progressio on niin jyrkkä.
[/quote]Ai jaa. Paljonko verotus kiristyy jos töiden välttelyn sijaan teet työsi kunnolla?
[quote author="Vierailija" time="17.08.2014 klo 19:32"]
Suomen ja Amerikan välillä on eroja.
Koskeeko kirjoituksesi Pohjois-Amerikkaa vai Etelä-Amerikkaa?
Suomi on maa. Miten vertaamme sitä maanosiin.
Kerro toki. :)
[/quote] Nitpicker.