15-vuotias tuli kännissä kotiin. Mitä teen?
Oksentaa ja örisee. Positiivista, että tuli ajoissa kotiin.
Kysyin mitä on juonut ja keneltä sai, mutta vastaukset olivat sitä luokkaa, että parempi että jutellaan huomenna.
Ärsyttää kun olen epäillyt, että kyseisen kaverin luona on juotu aikasemmin, mutta kun ei ole ollut todisteita ja aina on tullut ajoissa kotiin. Nyt kuitenkin kävi ilmi (niin kuin olen epäillytkin), että siellä ei "katsota leffaa". Toisaalta hyvä, nyt sinne ei ole mitään asiaa. Ja nyt ei voi myöskään vedota luottamukseen. Goodbye mökkireissut ja yökyläilyt kavereiden kanssa. Tervetuloa ahkera opiskelu, jotta pääsee haluamaansa lukioon.
Mietin vaan mikä on rangaistus? Riittääkö etten luota enä sokeasti ja jaksan ärsyttävästi muistuttaa asiasta? Riittääkö, että motkotan asiasta koko huomisen päivän (jää krapula ikuisesti mieleen...) ja ei pääse huomenna minnekkään?
Ja ketä helvetti antaa alaikäisille alkoholia!?! Tekis mieli soittaa poliiseille osoite, jossa alaikäiset kännää... Mut olen liian nössö moiseen.
Kommentit (74)
Anna luudalla perseelle niin kovaa kuin pystyt ja pakota vannomaan, että se oli vika kerta!!!!!
[quote author="Vierailija" time="16.08.2014 klo 22:46"]Kun mietin tälleen 17v teinin näkökulmasta, niin melkeen sanosin että olkaa onnellisia jos muksunne (en nyt tarkoita kumminkaan mitään 13v, ehkä 15v nuorin ketä tarkoitan..) maistaa ennen täysi-ikäisyyttään.
tarkoitan nyt sitä,että tunnen monia tässä ehkä vuoden sisään täysi-ikäistyneitä nuoria, joiden vanhemmat oli aivan liian tiukkoja myös alkoholin suhteen, ja nyt kun pamahti se 18v mittari täyteen, niin herranjumala sitä joka viikonloppuista känniörvellystä eikä loppua näy..
Itse maistoin alkoholia juurikin 15vuotiaana, kerran olen tullut humalassa kotiin ja jäänyt vanhemmille kiinni, muuten otan todella harvoin enkä niinkään humalanhakuisesti. Pian täytän 18, eikä mitään hinkua sinne bileräkälöihin ole.:)
Positiivista tässä apn tapauksessa on se, että lapsi tuli kotiin, eikä jäänyt ulos kun ei uskallla mennä kotiin..
[/quote]höpö höpö. Salliva linja lisää alkoholin käyttöä.
herran jestas!! kännissä ja kaikkee.ei saatana ,eiköhä toi nyt ihan normaalia ole jos ei nyt joka päivä dokaa.
[quote author="Vierailija" time="16.08.2014 klo 22:49"][quote author="Vierailija" time="16.08.2014 klo 22:46"]Kun mietin tälleen 17v teinin näkökulmasta, niin melkeen sanosin että olkaa onnellisia jos muksunne (en nyt tarkoita kumminkaan mitään 13v, ehkä 15v nuorin ketä tarkoitan..) maistaa ennen täysi-ikäisyyttään.
tarkoitan nyt sitä,että tunnen monia tässä ehkä vuoden sisään täysi-ikäistyneitä nuoria, joiden vanhemmat oli aivan liian tiukkoja myös alkoholin suhteen, ja nyt kun pamahti se 18v mittari täyteen, niin herranjumala sitä joka viikonloppuista känniörvellystä eikä loppua näy..
Itse maistoin alkoholia juurikin 15vuotiaana, kerran olen tullut humalassa kotiin ja jäänyt vanhemmille kiinni, muuten otan todella harvoin enkä niinkään humalanhakuisesti. Pian täytän 18, eikä mitään hinkua sinne bileräkälöihin ole.:)
Positiivista tässä apn tapauksessa on se, että lapsi tuli kotiin, eikä jäänyt ulos kun ei uskallla mennä kotiin..
[/quote]
itsellä aivan erilainen mielipide.:) ei minunkaan vanhemmat sallineet, mutta luottivat, vaikka kiinni myös jäin. Tunnen oikeasti monta tapausta, meno mennyt ihan hulluksi, kun ovat nyt täysi ikäisiä eikä sillä äitylin mielipiteellä ole enää mitään väliä
Jos tuon ikäiselle rupeaa natsimutsiksi niin se voi aiheuttaa sen, että tehdään ja rellestetään kahta kauheammin kun lähdetään vastarintaan (kokemuksen syvä ääni). Tuon ikäiset usein juovat melkein joka vkl ja vanhemmilla ei ole tietoakaan tuommoisesta. Meidän 2 kaveria karkasi aina ikkunasta kun muut menivät nukkumaan. Vanhemmilla ei ollut tosta tietoakaan.
Vaikka vihainen oletkin ja luottamus poikaan kärsinyt, niin mielestäni tärkeää ilmaista pojalle, että hyvä kun tuli kuitenkin kotiin. Vaikka et alaikäisen päihteidenkäyttöä hyväksykään niin nuorelle voisi painottaa, että oli tilanne mikä hyvänsä niin kotiin voi aina tulla. Se on kuitenkin huomattavasti parempi vaihtoehto kuin ulos tai mihin sattuu sammuminen. Pääasia että on turvassa.
[quote author="Vierailija" time="16.08.2014 klo 22:39"]
Tämä olisi tullut vastaan joku päivä joka tapauksessa. Hienoa, että tyttö tuli kotiin ajoissa (=sovitusti?) Puhutte asian selväksi kun tyttö on selvinnyt, annat rangaistuksen ja asia on sillä käsitelty. Älä missään nimessä "jaksa ärsyttävästi muistuttaa asiasta", kosto sentään ei ole tarpeen. Kenties puhelu kaverin vanhemmille on paikallaan, tunnetko heitä?
[/quote]
Hyvä pointti. Hyvä että tuli nyt ilmi.
Ja poika tuli ajoissa. Erittäin ajoissa. Oli saanut luvan olla yhteentoista. Kaveri asuu tässä lähellä, mutta en tunne vanhempia lainkaan. Ovat asuneet vasta vuoden täällä. Juu, vuodessa ehtii tuntemaan :), mutta pojallani on iso lauma kavereita enkä tunne ihan kaikkien vanhempia edes ulkonäöltä.
Taidan jättää vanhemmille soittelun. Toki jos toistuu, otan asian hoitaakseni.
T. ap
[quote author="Vierailija" time="16.08.2014 klo 22:38"]
No en kyllä todellakaan anna maitoa oloa parantamaan tai peittele ja lässytä. Kärsikööt.
Ja huomenna siivoaa itse oksennuksensa roskiksesta ja tuulettaa huoneensa ja aivonsa. Suututtaa.
Ja en anna adoptioon. On kuitenkin rakas. Ja ketä edes adoptois 15-vuotiaan pojan.
T. ap
[/quote]
No mitä hyötyä tosta asenteesta taas on? "En varmaan auta"
soitat ambulanssin nyt heti ja vaadit vatsahuuhtelun!
kotiarestiin 3 kk ja puhelimet ja tietokoneet ja muut sellaiset pois.
alkometrillä puhallutat jopa koulun jälkeen.
piilotat kaiken alkoholin ja yskänlääkkeetkin!
tuolla tavalla siitä kasvaa rikollinen ja huume-narkomaani!
[quote author="Vierailija" time="16.08.2014 klo 22:56"]soitat ambulanssin nyt heti ja vaadit vatsahuuhtelun!
[/quote]
voi jumalauta. Älä lisäänny.
[quote author="Vierailija" time="16.08.2014 klo 22:49"]
[quote author="Vierailija" time="16.08.2014 klo 22:46"]Kun mietin tälleen 17v teinin näkökulmasta, niin melkeen sanosin että olkaa onnellisia jos muksunne (en nyt tarkoita kumminkaan mitään 13v, ehkä 15v nuorin ketä tarkoitan..) maistaa ennen täysi-ikäisyyttään.
[/quote]
No itse olin aika hirveä teininä, oikeasti. Mitä enemmän kiellettiin ja saarnattiin, sitä enemmän se vaan yllytti!
[quote author="Vierailija" time="16.08.2014 klo 22:56"]
soitat ambulanssin nyt heti ja vaadit vatsahuuhtelun!
[/quote]
Tuolla sinun tavallasi en halua edes tietää mitä se poika olisi kun tulisi täysi-ikäiseksi.
[quote author="Vierailija" time="16.08.2014 klo 22:57"][quote author="Vierailija" time="16.08.2014 klo 22:49"]
[/quote]
No itse olin aika hirveä teininä, oikeasti. Mitä enemmän kiellettiin ja saarnattiin, sitä enemmän se vaan yllytti!
[/quote]
jep, tuo täysin ehdoton ei ja kieltäminen tuppaa yllyttämään.. siinä tekee hallaa vain vanhempi itselleen
[quote author="Vierailija" time="16.08.2014 klo 22:57"]
[quote author="Vierailija" time="16.08.2014 klo 22:49"]
[/quote]
[/quote]
Sama! Mitä enemmän asiat oli kiellettyjä ja meille natseiltiin, sitä enemmän tuli harmaan sektorin toimintaa.. Oi niitä aikoja!
[quote author="Vierailija" time="16.08.2014 klo 22:43"]
[quote author="Vierailija" time="16.08.2014 klo 22:39"]Tämä olisi tullut vastaan joku päivä joka tapauksessa. Hienoa, että tyttö tuli kotiin ajoissa (=sovitusti?) Puhutte asian selväksi kun tyttö on selvinnyt, annat rangaistuksen ja asia on sillä käsitelty. Älä missään nimessä "jaksa ärsyttävästi muistuttaa asiasta", kosto sentään ei ole tarpeen. Kenties puhelu kaverin vanhemmille on paikallaan, tunnetko heitä?
[/quote]
Mulle tuli heti mielikuva että poika. Mistä sä ton tytön repäisit? :D Eihän missään tytöksi sanottu.
[/quote]
No ei sanottu, anteeksi! :)
No jeejee onpa iso yllätys et 15v juo itsensä humalaan. Kaikki kokeilee yleensä viimeistään tohon mennessä. Pistät faktat tiskiin ja that's it. Jos sä käyt motkottaa tod. näk. vaa tekee kaiken enemmän selkäsi takana.
Kirjoitustyylistä päättellen olet samanlainen kännäävä teini.
vitun äiti ei kaikkea tarvitse nettiin kirjoittaa...
Huomenna puhuttelu ja säännöt selviksi ja se että jatkossa sitten paukkuu rangaistuksia, jos touhu jatkuu. Vapaus tietty on nyt rajatumpaa, kun luotto kärsi kolauksen.
Vaikutat hyvältä vanhemmalta.