15-vuotias tuli kännissä kotiin. Mitä teen?
Oksentaa ja örisee. Positiivista, että tuli ajoissa kotiin.
Kysyin mitä on juonut ja keneltä sai, mutta vastaukset olivat sitä luokkaa, että parempi että jutellaan huomenna.
Ärsyttää kun olen epäillyt, että kyseisen kaverin luona on juotu aikasemmin, mutta kun ei ole ollut todisteita ja aina on tullut ajoissa kotiin. Nyt kuitenkin kävi ilmi (niin kuin olen epäillytkin), että siellä ei "katsota leffaa". Toisaalta hyvä, nyt sinne ei ole mitään asiaa. Ja nyt ei voi myöskään vedota luottamukseen. Goodbye mökkireissut ja yökyläilyt kavereiden kanssa. Tervetuloa ahkera opiskelu, jotta pääsee haluamaansa lukioon.
Mietin vaan mikä on rangaistus? Riittääkö etten luota enä sokeasti ja jaksan ärsyttävästi muistuttaa asiasta? Riittääkö, että motkotan asiasta koko huomisen päivän (jää krapula ikuisesti mieleen...) ja ei pääse huomenna minnekkään?
Ja ketä helvetti antaa alaikäisille alkoholia!?! Tekis mieli soittaa poliiseille osoite, jossa alaikäiset kännää... Mut olen liian nössö moiseen.
Kommentit (74)
Juota sille maitoa niin sen on ees vähän parempi olo huomenna :)
Peittelet hellästi hänet nuq. Varmistat että ei tukehdu oksennuxeen. Varaat huomiseksi tasoittavia jääkaappiin, siitä sitten uuteen nousuun :)
Itse et muuten varmaan ikinä juonut alaikäisenä? :)
[quote author="Vierailija" time="16.08.2014 klo 22:34"]Itse et muuten varmaan ikinä juonut alaikäisenä? :)
[/quote]
Minä en ainakaan juonut.
Voi voi kun vanhemmat tietäisi kuinka paljon heidän nuoret kullannuput juovat ja polttavat, aloittavat jo parhaimillaan 10 vuotiaana.
Pistä nukkumaan, huolehdi tosiaan siitä ettei vedä oksennusta keuhkoihinsa. Juttelette sitten kun tilanne on parempi, kun lapsi humalassa ja vanhempi tuohtunut ei ole mitään järkeä jutella.
No en kyllä todellakaan anna maitoa oloa parantamaan tai peittele ja lässytä. Kärsikööt.
Ja huomenna siivoaa itse oksennuksensa roskiksesta ja tuulettaa huoneensa ja aivonsa. Suututtaa.
Ja en anna adoptioon. On kuitenkin rakas. Ja ketä edes adoptois 15-vuotiaan pojan.
T. ap
Tämä olisi tullut vastaan joku päivä joka tapauksessa. Hienoa, että tyttö tuli kotiin ajoissa (=sovitusti?) Puhutte asian selväksi kun tyttö on selvinnyt, annat rangaistuksen ja asia on sillä käsitelty. Älä missään nimessä "jaksa ärsyttävästi muistuttaa asiasta", kosto sentään ei ole tarpeen. Kenties puhelu kaverin vanhemmille on paikallaan, tunnetko heitä?
Ton ikäisenä join itteni tukevaan känniin, oksentelin, nolasin itseni, menetin muistini ja sammuin. Ja kaksipäiväinen krapula. Pointseja äidille joka ei huutanut naama punaisena. Sen jälkeen en ole juonut itseäni kaatokänniin.
[quote author="Vierailija" time="16.08.2014 klo 22:39"]
Tämä olisi tullut vastaan joku päivä joka tapauksessa. Hienoa, että tyttö tuli kotiin ajoissa (=sovitusti?) Puhutte asian selväksi kun tyttö on selvinnyt, annat rangaistuksen ja asia on sillä käsitelty. Älä missään nimessä "jaksa ärsyttävästi muistuttaa asiasta", kosto sentään ei ole tarpeen. Kenties puhelu kaverin vanhemmille on paikallaan, tunnetko heitä?
Sorry, poika. Oletin jostai syystä, että tyttö.
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="16.08.2014 klo 22:39"]
Sorry, poika. Oletin jostai syystä, että tyttö.
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="16.08.2014 klo 22:39"]Tämä olisi tullut vastaan joku päivä joka tapauksessa. Hienoa, että tyttö tuli kotiin ajoissa (=sovitusti?) Puhutte asian selväksi kun tyttö on selvinnyt, annat rangaistuksen ja asia on sillä käsitelty. Älä missään nimessä "jaksa ärsyttävästi muistuttaa asiasta", kosto sentään ei ole tarpeen. Kenties puhelu kaverin vanhemmille on paikallaan, tunnetko heitä?
[/quote]
Mulle tuli heti mielikuva että poika. Mistä sä ton tytön repäisit? :D Eihän missään tytöksi sanottu.
[quote author="Vierailija" time="16.08.2014 klo 22:34"]
Itse et muuten varmaan ikinä juonut alaikäisenä? :)
[/quote]
No en todellakaan! Herrajumala. Alaikäisenä!?!!
No ehkä vähän maistoin...
Mut nyt ei ole kyse minusta ja siitä mitä tein joskus vuosia sitten. Nyt olen vanhempi ja tehtävänäni on suojella välillä hölmöjä lapsiani. Ei kuulu mun tehtäviini olla nyt ymmärtäväinen.
T. ap
Kun mietin tälleen 17v teinin näkökulmasta, niin melkeen sanosin että olkaa onnellisia jos muksunne (en nyt tarkoita kumminkaan mitään 13v, ehkä 15v nuorin ketä tarkoitan..) maistaa ennen täysi-ikäisyyttään.
tarkoitan nyt sitä,että tunnen monia tässä ehkä vuoden sisään täysi-ikäistyneitä nuoria, joiden vanhemmat oli aivan liian tiukkoja myös alkoholin suhteen, ja nyt kun pamahti se 18v mittari täyteen, niin herranjumala sitä joka viikonloppuista känniörvellystä eikä loppua näy..
Itse maistoin alkoholia juurikin 15vuotiaana, kerran olen tullut humalassa kotiin ja jäänyt vanhemmille kiinni, muuten otan todella harvoin enkä niinkään humalanhakuisesti. Pian täytän 18, eikä mitään hinkua sinne bileräkälöihin ole.:)
Positiivista tässä apn tapauksessa on se, että lapsi tuli kotiin, eikä jäänyt ulos kun ei uskallla mennä kotiin..
Hei älä kuitenkaan ole mikään hirviömutsi, ole tiukka mutta huolehdi hänestä myös. Poikasi sentään uskalsi tulla humalassa kotiin ja se on hieno homma. Muista painottaa sitä, että on erittäin huono juttu, että hän joi alkoholia ja samalla kuitenkin muistutat häntä siitä, että kotiin voi AINA tulla!
Minäkin tiesin tyypin joka sammui teininä pakkassäässä ulos kun ei uskaltanut mennä humalassa kotiin.
Itse lähtisin tässä ensitilassa selvittelemään että mistä/kuka alkoholit on hankittu, sekä poissulkisin mahdollisen hyväksikäytön epäilyn. Tämän jälkeen yhteys kunnan sosiaalihuoltoon, pastoriin sekä paikallislehteen. Haastattelisin kaverien vanhemmat ja heidän tuttavansa. Haluaisin varmistua ettei seudulla liiku pedofiilipappi. Sanomatta lienee selvää että lapsi ei tule poistumaan kotoa seuraavaan puoleen vuoteen, koska asia on akuutti ja pitää selvittää. Alaikäiselle alkoholin välittäminen on vakava rikos, kyseeseen voisi tulla myös pahoinpitelyn yritys koska myrkytystila. Kyse on vakavista asioista ja niitä ei voi painaa villaisella.
Pistä mukula nukkumaan ja seuraa vähän, ettei esim. tukehdu oksennukseensa. Huomenna sitten kunnon puhuttelu.