Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jos adhd tai vastaava hakekaa kelatukea, eli vammaistukea

Vierailija
29.12.2025 |

Lisäksi äkkiä hakemaan tuettu hyvinvointiloma, ellei purra ole leikannut. Nyt joukolla kelatukia hakemaan tarkkailuluokalla

https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000011717852.html

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
29.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki mukaan. Itse olin hyvinvointilomalla viime kesänä. Ilmainen hotelli 4 ilmaista ruokaa ja 5 päivää. Kaikki harrastusvälineet tilat ilmaisia. Kuntosali, uimaallas yms. 

Rohkeasti vaan kelan tukia hakemaan. 

Vierailija
2/17 |
29.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa sitä hakea, mutta kovin herkästi ei saa. Eikä sitä korotettua tukea saa millään perus-nepsy jutuilla, vaan sen perusmuotoisen, joka on noin 100 e/kk. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
29.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikki mukaan. Itse olin hyvinvointilomalla viime kesänä. Ilmainen hotelli 4 ilmaista ruokaa ja 5 päivää. Kaikki harrastusvälineet tilat ilmaisia. Kuntosali, uimaallas yms. 

Mitä nää hyvinvointilomat on ja keille niitä myönnetään? Mä muistelen kuulleeni vein sellaisista, jotka on jotenkin tuettuja, mutta itsekin pitää maksaa aika paljon. 

Vierailija
4/17 |
29.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saispa diagnoosin ja kuuskymppiset kinetit respalle.

Vierailija
5/17 |
29.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

sitä saa jos on hyvin vaikeat oireet. ,  en tiedä ketään kuka ois saanu.

Vierailija
6/17 |
29.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En hae kun en tarvitse. ADHD:ni ei aiheuta muita kuluja kuin lääkekulut, ja työssäkäyvänä minulla on niihin helposti varaa.

Vierailija
7/17 |
29.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa sitä hakea, mutta kovin herkästi ei saa. Eikä sitä korotettua tukea saa millää perus-nepsy jutuilla, vaan sen perusmuotoisen, joka on noin 100 e/kk. 

Kuulemma kiristynyt. Yrittänyttä ei laiteta. Ja hyvin tulee perustella ja kertoa ongelmat ja sellaiset jotka esim. Vaikuttaa työhön vanhemmilla. 

Vierailija
8/17 |
29.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä nää hyvinvointilomat on ja keille niitä myönnetään? Mä muistelen kuulleeni vein sellaisista, jotka on jotenkin tuettuja, mutta itsekin pitää maksaa aika paljon. 

No nääkin liittyy osittain sairauksiin ja varallisuuteen. Kannattaa katsoa netistä. Hyvinvointilomat

Vierailija
9/17 |
29.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

sitä saa jos on hyvin vaikeat oireet. ,  en tiedä ketään kuka ois saanu.

Meillä 3 lasta saa pienimmän mukaan. 4 kk tuli takautuvasti. Toki pitää jollain tapaa olla perustelut. 

Vierailija
10/17 |
29.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
11/17 |
29.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkärin lausunto pitää olla, kun hakee tuota.

Vierailija
12/17 |
29.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten aikuinen perustelee sen, että pitäisi tuota tukea saada?

Vierailija
13/17 |
29.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse vammaiseläkkeellä ja oon käynyt joitain kertoja naisystäväni kanssa tuetuilla lomilla. Nyt tuettu lomatoiminta ajetaan kokonaan alas STEA rahoituksen loppumisen takia. Osa lomajärjestäjistä on lopettanut toimintansa. Ei pelkästään nykyisen hallituksen vaan myös edellisten hallitusten takia rahoitusta koko ajan vähennetty kun näitä ei enää rahoittanut Raha-autommaattiyhdistyksen jatkaja Veikkaus.

Vierailija
14/17 |
29.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jo 18v sitten oli tosi vaikea saada em. tukea vaikka lapseni kärsi fyysisestä synnynnäisestä epämuodostumasta. Joutui jo vastasyntyneenä ensimmäiseen leikkaukseen ja sen jälkeen oli sairaalahoitoa ja kaksi muutakin leikkausta sekä elinikäinen lääkitys, jota kela ei edes korvaa. Lisäksi hän sai nepsy dg alakoululaisena ja siihenkin lääkityksen, terapiat ym ym. Meidän arki oli yhtä hoitamista, lääkitsemistä ja selviämistä ikävuodet 0-13v. Nyt lapsi on jo täysi-ikäinen ja hänellä edelleenkin menee lääkitys jota kela ei korvaa. 

Ihan hemmetin vaikea saada edes alinta vammaistukea. Kaksi ekaa vuotta saatiin ja sitten evättiin, koska "ei eroa normaalista terveestä 2v lapsesta" Ihan oikeasti... Tein sitten valituksen päätöksestä sosiaaliturvanmuutoshakulautakuntaan, johon kirjoitin kuin ruuneperi, että miten meidän lapsen elämä ja arki eroaa terveesta lapsesta, ja sitten saatiin vammaistukea seuraavaksi puoleksi vuodeksi. Ja sitten taas uutta hakemusta tekemään, koska tukea myönnettiin vain puoli vuotta kerrallaan,  johon tuli tietenkin kielteinen vastaus. Enää en jaksanut sitä souvia, vaan ajattelin, että pitäköön tunkkinsa. Miten siellä kelassa joku toimistolääkäri ja virkailija voi päättää, että lapsi ei ole oikeutettu vammaistukeen ja "lapsi ei eroa normaalista terveestä 2v lapsesta". Jumalauta!

Vierailija
15/17 |
29.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ollaan kerran oltu ja pitää maksaa oliko satasen verran viikosta itse ja matkat. Toista kertaa ei olla päästy vaikka haettu on, eikä varmaan enää pääse kun kriteerit on muuttuneet. Oli siellä kivaa, ruoka hyvää eli samaa kuin kauppojen lämmin ruoka pisteillä.  Olemme pienituloisia eläkkeellä olevia vanhuksia,rahaa ei ole liiemmälti reissata muuten.

Vierailija
16/17 |
29.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ollaan kerran oltu ja pitää maksaa oliko satasen verran viikosta itse ja matkat. Toista kertaa ei olla päästy vaikka haettu on, eikä varmaan enää pääse kun kriteerit on muuttuneet. Oli siellä kivaa, ruoka hyvää eli samaa kuin kauppojen lämmin ruoka pisteillä.  Olemme pienituloisia eläkkeellä olevia vanhuksia,rahaa ei ole liiemmälti reissata muuten.

Jatkan vielä, meillä ei ollut Kelan tuettu loma vaan Hyvinvointilomat. Liittyy kai jotenkin Sosiaali - ja terveysministeriöön tuo tuki.

Vierailija
17/17 |
29.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut liiton kautta ihan keskituloisena tuetulla kuntolomalla. Vitsi on siinä, etteivät perheelliset viitsi hakea, koska lapset ja MIES. On se vaikeaa!

Ihanaa oli, kesää järven rannalla liikuntalajeja kokeillen. Pari luentoa, makkaranpaistoa, vähän silmäpeliä, kivaa, samanhenkistä seuraa jne. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän neljä kahdeksan