Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vaihdetaanko lentokoneissa yölennoilla pyjamat päälle?

Vierailija
16.08.2014 |

En tiedä, onko tämä tyhmä kysymys. Olen ensimmäistä kertaa ikinä lähtemässä lentäen ulkomaille. Olen käynyt autoreissuilla Euroopassa ja laivoilla Ruotsissa ja Virossa. 

Lento lähtee vähän ennen puoltayötä ja lentomatka on 13 tuntia, lentokoneessa pitäisi siis nukkua. Onko siellä peitot ja tyynyt? Vaihtaako kaikki pyjamat päälle vai nukutaanko siellä päivävaatteissa? Onko lentokoneissa mitään mahdollisuutta pestä meikkejä pois, pestä hampaita aamulla jne? Vai onko siellä vain joku pieni WC-koppi, niin kuin joissain pitkän matkan busseissa?

Kiitos, jos joku viitsii vastata.

Kommentit (568)

Vierailija
241/568 |
21.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älkää ny kiusatko kokematonta!

Ei siellä kukaan yöpukuja käytä. Istuma-asennossa joutuu yönkin viettämään, ei siinä kunnolla saa nukuttua. Koneessa jaetaan ohut torkkupeitto ja pienenpieni tyyny. Joskus jaetaan myös korvatulpat ja sellainen silmien päälle laitettava pimennyssysteemi, mikä lie nimeltään. Ei aina, siksi pidän omia mukana. Kannattaa laittaa päälle mukavat ja kiristämättömät vaatteet, joissa kuitenkin kehtaa liikkua lentoasemallakin. Ja lentosukat on must. Mulle tulee aina kylmä koneessa, siksi mukana villasukat ja villapaita, ehkä hartiahuivikin. Koneen vessat on pieniä eikä vettä suositella juotavaksi. En ole koskaan pessyt niissä hampaita. Ota mukaan vaikka xylitopastelleja tai purskutettavaa suuvettä, mutta muista nesterajoitukset. En meikkaa koneeseen.

Unimaski.

Vierailija
242/568 |
21.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Bisnesluokassa Laxista Eurooppaan oli mahdollisuus nukkua ja myös vaihtaa vaatteita. Hinta oli kyllä korkea mutta firma maksoi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
243/568 |
21.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä lensin kerran muinaisuudessa KLM: llä ja tilanpuutteen vuoksi pääsin ykkösluokkaan. Nukahdan pian lähdön jälkeen, ja kun heräsin mut oli peitelty, pään alle oli ilmestynyt tyyny ka mun silmälasit oli laitettu kauniisti lautasliinat sisällä istuimentaskuun. En olis ihmetellyt, jos olisivat pesseet hampaatkin:-).

Musta toi ois jo vähän pelottavaa herätä tuommoiseen. :D ett joku kiltti setä olis käyny peittelemässä. Ja silmälasit hukassa, ettisin niitä varmaan lattian rajasta kädellä hamuillen.

Vierailija
244/568 |
21.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ihan mukavat pedit on ja yleensä vaihdan pyjamat päälle. En tiedä onko turistiluokan puolella myös, toivottavasti.

Vierailija
245/568 |
21.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä te olette lentäneet? Siis yön yli lennoilla vaihdetaan aina yöpuvut päälle. Lentoemäntä kuuluttaa, että nyt sitten hammaspesulle. Auttavat jos jää joku kohta huonolle harjaukselle. Tulevat peittelemään ja kapteeni lukee sadun ja laulaa Tuiki, tuiki tähtönen. Sitten saammutetaan valot ja kaikki nukkuu. Pisulla saa käydä jos tarve vaatii.

Vierailija
246/568 |
21.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi vaihtaa yöasun. Monet aasian lennoilla vaihtaa. Itse en.

Hampaat voi pestä (huom pullovedellä). Kannattaa ennakoida oma tarve vessalle, käydä kun on vähiten jonoa. Yleensä "yöaikaan" ei jonoja.

Vierailija
247/568 |
22.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarpeeksi kun maksaa lipusta, niin on mahdollisuus yöpukuihin ja jopa suihkuun.

Vierailija
248/568 |
22.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi että tämä on niin ihana ketju :) kapteeni lukee iltasadun jne, aivan ihanaa <3

Vierailija
249/568 |
22.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pääasia että pitkällä lennolla on kiristämättämät mieluiten luonnonkuituiset vaatteet. Itse vaihdan yleensä kentällä ennen koneeseen menoa puuvillaiset trikooverkkarit ja mukavan neuleen. Pehmeät sukat ovat myös aina mukana. Rennot ja siistit, ei mitään yöpaitoja tarvita. Riippuu kohteesta, joskus vaihdan ennen saapumista tilanteeseen sopivat vaatteet käsimatkatavaroista. Koneen vessassa voi perästä hampaat ja putsailla vähän meikkejä, mukaan voi otta muutaman puhdistusliinan, käsiä on kiva pyyhkiä ennen ja jälkeen ruokailun. Businessluokassahan kaikenlaisia tarvikkeita jaellaan enemmän, mutta kyllä turistiluokastakin pitkillä lennoilla saa tyynyn ja huovan useimmiten, ainakin pyydettäessä. Nukkumakauluri ja silmäsuoja ovat minulle mieluisia, saa nukuttua paremmin. Turistiluokassa tuoleja ei saa makuuasentoon niinkuin businessluokassa. Itseäni ei huvita nuo muka vitsikkäät vastaukset ollenkaan, ihan kuin täällä ei saisi esittää asiallisia kysymyksiä. Vaikka voihan se olla että kysymyskin on tarkoitettu vitsiksi, mutta vastaan silti.

Vierailija
250/568 |
22.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En edes lukenut koko ketjua mutta niin hyviä kommentteja :D Siis nämä hauskat, ei ne missä kiustaan aloittajaa. Mistä sitä tietää jos ei ikinä ole matkustanut koneessa! Kannattaa ottaa puhdistusliinoja mukaan joilla saat meikit pois jos tarvitsee. Vessaan usein joutuu jonottelemaan mutta kyllä siellä hampaat saa pestyä tarpeentullen, itse kuitenkin olen samaa mieltä kun joku muukin kommentoija että ehkä suuvesi ja pastillit on kätevämpi ratkaisu. Mukavat ja rennot vaatteet päälle ja hauskaa matkaa! :)

Vierailija
251/568 |
22.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä kyllä vaihtaisin yöpuvun päälle jo terminaalin puolella, paljon enemmän tilaa.

Vierailija
252/568 |
22.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ykkösluokassa on tarjolla pyjama. Ja sänky laitetaan valmiiksi sillä aikaa kun vaihtaa pyjaman päälle. Koettu on.

Vierailija
253/568 |
22.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihdetaan. Sitten siellä pidetään tyynysotaa ja Tooga-bileitä koko loppumatkan ajan. Ilmaisia kokkeliviivoja on jaossa niin paljon kuin kerkeää kaasariinsa imuroida.

Vierailija
254/568 |
22.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

[quote author="Vierailija" time="16.08.2014 klo 17:42"]

Lähteekö lento Porvoon lentoasemalta?

Ihan Helsinki-Vantaalta lähdetään. Olen jo 33-vuotias, mutten ole koskaan lentänyt mihinkään. 

ap

Olisko kivaa jos kone tippuis jonnekin vuoristoon ja sulla olis pyjama päällä....sitten paleltuisit sinne, kun muut taas viheltelis menemään toppatakeissa ja karvahatut päässä. Ihan miten vaan haluat homman hoitaa.

Vierailija
255/568 |
22.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oliskohan parempi aloittaa lentely ihan kotimaan lyhyillä lennoilla. Eihän kukaan lähde maratonillekaan kylmiltään. Nyt kärsitte te ja muut matkustajat, kun pitkälle lennolle lähtee täysin kokemattomia. Miks pitää sinne Friskoon asti lähteä? ja ps. Suomesta ei lähde suoraan 13h lentoja mihinkään.

Vierailija
256/568 |
22.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lensin Lontoo-Singapore -välin yölennolla firstissä ja  siihen kuului yöpuku jonka sai omaksi halutessaan. Kun olin pesemässä hampaita niin istuimestani oli tehty vuode valkoisine lakanoineen ja tyynyineen...

Koneen karjaluokassa ei ilmeisesti ollut ihan yhtä hyvät oltavat.

Vierailija
257/568 |
03.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä, tämä on tyhmä kysymys.

Voisitko 'neropatti' kertoa, että mikä tässä oli niin tyhmää?

Vierailija
258/568 |
03.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyisin lentoyhtiöt pyrkivät rajoittamaan matkustamoon tuotavan matkatavaran määrää. Yölentojen osalta tämä tarkoittaa sitä, että yöpukuja ym. varusteita ei suositella, vaan pyydetään nukkumaan alasti.

Kun nousun jälkeen kapteeni sammuttaa sen istuinvyö-merkkivalon, tämä on samalla signaali matkustajille että nyt saa silpaista vaatteet pois. Jos kukaan muu ei muista tätä kieltämättä melko uutta sääntöä, silloin AP:n tulee näyttää reippaasti esimerkkiä.

Hyvää matkaa! :)

Vierailija
259/568 |
03.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

On myös mahdollista

mennä nukkuma-aikaan lähtevään lentokoneeseen sisään puhtailla kasvoilla

ilman meikkiä.

Vierailija
260/568 |
03.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä, tämä on tyhmä kysymys.

Voisitko 'neropatti' kertoa, että mikä tässä oli niin tyhmää?

Ajattelemalla missä paikassa lentokoneessa, junassa tai bussissa matkustajat voivat vaihtaa yövaatteet selviää, että sellaisia paikkoja ei ole.

Vessassa, sinne olisi 100 ihmisen jono.

Pukukoppeja ei mielikuvituksellakaan saa liikennevälineisiin. Omalla paikalla saa tottakai bussissa, junassa ja lentokoneessa vaihtaa vaatteita, jos kokee pystyvänsä siihen häiritsemättä viereisiä matkustajia ja jos lisäksi mahtuu vaihtamaan vaatteensa niin, että viereiset matkustajat eivät joudu siirtymään käytävälle odottamaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kahdeksan yhdeksän