Kun lapsen kanssa ei ole samalla aaltopituudella
Me kinastellaan kokoajan ties mistäkin pienestä asiasta ja olen ollut valmis antamaan uuteen parempaan perheeseen. En vain millään tule hänen kanssaan toimeen vaikka yritän. Lapsi on alakoululainen ja usein ärsyttävä näsäviisastelija. Nyt tarkemminajateltuna on hyvä ettemme hankkineet lisää lapsia, perhe-elämä on yksi työmaa joka vie kaikki mehut. En jaksa tätä jatkuvaa riitelyä ja kinaa ihan kaikesta. Ei ole yhtäkään päivää ettemme selviäisi ilman järjetöntä tappelua.
Kommentit (94)
Älä alennu riitelemään ja tappelemaan tuon ikäisen kanssa.
Sen sijaan ota se periaate, että a) käsket lasta ja samalla kuuntelet lapsen mahdolliset asialliset vastaväitteet lyhyesti sekä b) jos lapsen vastaväitteissä oli järkeä niin uudistat käskyn korjattuna. Jos lapsi ei tuon jälkeen tottele käskyä, niin älä lähde väittelemään lapsen kanssa vaan rankaise heti lasta kunnes tämä tottelee. Rangaistuksen on syytä olla välitön ja tuntuva.
Kannattaa ottaa mallia siitä, miten esimerkiksi poliisit ja vartijat hoitavat kurinpitotilanteet. Eivät he jää kiinni mihinkään juupas-eipäs-"keskusteluun", vaan jos käsky ei tuota tulosta niin sitten otetaan käyttöön pakkotoimet.
Eri aaltopituudella olo ja kurittomuus ovat kaksi eri asiaa. Tuo kuulostaa enemmänkin kurittomuudelta kuin eri aaltopituudella ololta. Se on luonnollista, että kuriton lapsi tuntuu sietämättömältä rumine puheineen yms.
Sinun aikuisena pitäisi etsiä niitä naruja, joista saat lapsen samalle puolelle kanssasi. Ja ne eivät ole tuntuvat rangaistukset tai muu negatiivinen toiminta.
Voisiko joku ottaa teistä videota, ehkä näkisit siitä paremmin välisenne dynamiikan ja omat tekemisesi.
Vierailija kirjoitti:
Sinun aikuisena pitäisi etsiä niitä naruja, joista saat lapsen samalle puolelle kanssasi. Ja ne eivät ole tuntuvat rangaistukset tai muu negatiivinen toiminta.
Voisiko joku ottaa teistä videota, ehkä näkisit siitä paremmin välisenne dynamiikan ja omat tekemisesi.
Päivystävä positiivinen kasvattaja saapui paikalle. Hellimisellä ja sanoituksella ratkeaa kaikki! Maailmaan tarvitaan lisää halauksia, ei rangaistuksia.
Vierailija kirjoitti:
Eri aaltopituudella olo ja kurittomuus ovat kaksi eri asiaa. Tuo kuulostaa enemmänkin kurittomuudelta kuin eri aaltopituudella ololta. Se on luonnollista, että kuriton lapsi tuntuu sietämättömältä rumine puheineen yms.
Mutta miten sitä kuria voi pitää? En halua olla julma lapselleni enkä tuottaa traumoja.
Vierailija kirjoitti:
Siis mistä ja miten esimerkiksi riitelette?
No kaikesta. Ei tarvitse toisella olla joku väärä katse niin hermot palaa. Herkkähipiäistä elämää Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kaikesta. Ei tarvitse toisella olla joku väärä katse niin hermot palaa. Herkkähipiäistä elämää Ap
En käsitä eikä kukaan riitele yksin. Katso peiliin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siinä tilanteessa voisi olla paikallaan käskeä lapsi arestiin.
Aikuisella on vastuu että ei itse riitele ja kiukuttele. Vaan luodaan hyvää ilmapiiriä. Lapsella on vielä se näkemys mikä on ja sinulla oma.
Olin itse ärsyttävä ja näsäviisas lapsi, mutta se oli ainoa tapa saada äiti "eloon". Muuten hän kohteli kuin olematonta ja jätti sydämeen tyhjyyden ja arvottomuuden tunteen. Mitä kaikkea kivaa teette yhdessä?
Mitä teette yleensä lapsen kanssa? Tapahtuuko tätä siis jos vietätte laatuaikaa? Kuinka paljon pidät lasta arvossa?
Kuulostat nimittäin siltä, että vihaat lastasi jo valmiiksi ja purat väsymyskiukkuasi häneen. Kyllä aikuisen ihmisen täytyy muuten selvittää asiat kuin tiuskimalla lapselle.
Kodin ilmapiiri ei kuulosta siltä, että siellä olisi helppoja ja tyytyväisiä lapsia. Lapset meinaan reagoivat ympäristöönsä.
Vierailija kirjoitti:
Mitä teette yleensä lapsen kanssa? Tapahtuuko tätä siis jos vietätte laatuaikaa? Kuinka paljon pidät lasta arvossa?
Kuulostat nimittäin siltä, että vihaat lastasi jo valmiiksi ja purat väsymyskiukkuasi häneen. Kyllä aikuisen ihmisen täytyy muuten selvittää asiat kuin tiuskimalla lapselle.
Vietämme yhdessä paljon aikaa mutta laadusta en kyllä niinkään tiedä koska lähes aina siitä kehkeytyy jokin riita. Mikään ei suju soljuvan mutkattomasti vielä senkin takia kun lapsi on äärimmäisen pidättyväinen ja toisaalta vastaavasti helposti suuttuva. Itse olen myös aika helposti hermostuva.... joten ei se yhteiselo ole mitenkään mukavaa. Ikäänkuin ruokimme toistemme pahaa oloa joka paisuu ja paisuu ja sitten räjähtää käsiin. Ap
Minusta taas kuulostaa, että olette molemmat perseeseen ammutun karhun aallonpituudella. Sinun tehtäväsi aikuisena on etsiä miellyttävämpi taajuus ja ohjata itsesi ja lapsesi sinne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vietämme yhdessä paljon aikaa mutta laadusta en kyllä niinkään tiedä koska lähes aina siitä kehkeytyy jokin riita. Mikään ei suju soljuvan mutkattomasti vielä senkin takia kun lapsi on äärimmäisen pidättyväinen ja toisaalta vastaavasti helposti suuttuva. Itse olen myös aika helposti hermostuva.... joten ei se yhteiselo ole mitenkään mukavaa. Ikäänkuin ruokimme toistemme pahaa oloa joka paisuu ja paisuu ja sitten räjähtää käsiin. Ap
Sinä siis kuvittelet, että lapsi voisi osata hoitaa tilanteen puolestanne? Sen, jota et itsekään osaa. Lapsi tarvitsisi sinulta apua tunnesäätelyybsä ja rajhoittumiseen, mutta saa kilahtavan äidin. Lapsi on päivä päivältä herkemmin ärtyvä, koska hermosto jatkuvassa hälytystilassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli olisiko lapsi oppinut tuon tavan? Jos hänelle on aina hermostuttu nopeasti ja pienistäkin asioista lapsikin on oppinut hermostumaan nopeasti.
Nyt sun täytyisi analysoida omaa käytöstäsi ja ensisijaisesti muuttaa sitä.
Sitä niittää mitä kylvää.