Kotiäiti=Laiska
Mua niin suunnattomasti ärsyttää, kun ihmiset leimaavat työtä vieroksuvaksi ja laiskaksi jos on lasten kanssa kotona. Itsellä nyt 5 ja 2v. lapset, enkä ole ollut esikoisen jälkeen töissä. (Lisäksi olen toisen lapsen jälkeen sairastanut vakavan sairauden, josta olin puolisen vuotta sairauslomalla). Varsinkin sukulaiset ihmettelevät että enkö ole "vieläkään" töissä. Olen vain sanonut että en halua pitää kiirettä ja haluan nauttia lapsistani kotona. Miksi tämä päätös ärsyttää?
Ja laiska en tosiaankaan ole, työtä riittää aamusta iltaan. Pidän kodin ja puutarhan siistinä, touhuan lasten kanssa aamusta iltaan, teen varmasti enemmän töitä mitä moni "oikeassa työssä" tekee.
Kommentit (125)
[quote author="Vierailija" time="22.10.2014 klo 12:45"]
Kotona saa olla sen kolme vuotta. En näe siinä mitään ongelmaa. Mutta kun täälläkin vauvapalstalla istuu korkeakoulutettua väkeä päivät pitkät ja retostelee sillä että he hoitavat lapsia kotona. Minun mies ansaitsee niin paljon, että minun ei tarvitse tehdä töitä. minulla on niin hyvä avioehto, että se tulee niin kalliksi jos mies hakee eroa. jne jne.
Olen sitä mieltä jos korkeakoulutettu ihminen jää kotiin hoitamaan "yritystä" perhettä, hänen pitäisi maksaa jonkiverran koulutuksesta takaisin. Toinen asia on jos lapsi tai mies on vammainen, niin silloin tulisi saada vapautusta siitä.
En kannata koulutusta joka menee hukkaan. Ihan sama mitä sanotte, se on rahan tuhlausta. Voimme sitten samantien mennä takaisin siihen , että vaimot jäävät kotiin. Koulutusta vaipan vaihtamiseen ei tarvita.
[/quote] Miksi nainen/yhteisten lasten äiti ei saisi jatkaa kotona olemista tuon kolmen vuoden kotihoitotuetun ajan jälkeen, jos siihen on mahdollisuus? Jos mies tienaa hyvin ja pystyy elättämään koko perheen vaimoaan myöten, niin kuka sen estää, ettei niin saisi tehdä? Minullakin on aikoinaan koulutus ja titteli hankittuna takataskussani, ja töissäkin olen silloin tällöin piipahdellut, mutta en ole tarkoituksellakaan hakenut enää vuosikausiin töihin. Haluan olla kotona, ja olen täällä kyselemättä siihen lupaa keneltäkään muulta, ja jos joku nimittelee minua laiskaksi, niin aivan sama mulle, tiedän kyllä itse, mitä olen.
[quote author="Vierailija" time="14.08.2014 klo 23:58"]
Olen työssäkäyvä äiti ja sen päälle teen vielä kotona normaaliaskareet. Mitä kotiäidit tekee sillä ylimääräisellä 8 tunnilla päivässä siis?
[/quote]Lakkaillaan kynsiämme:DDDDDDD ja nettaillaan:DDDD
[quote author="Vierailija" time="22.10.2014 klo 13:06"]
Olen työssäkäyvä äiti ja sen päälle teen vielä kotona normaaliaskareet. Mitä kotiäidit tekee sillä ylimääräisellä 8 tunnilla päivässä siis?
[/quote]Lakkaillaan kynsiämme:DDDDDDD ja nettaillaan:DDDD
[/quote] Katellaan telkkarii, ja siinä samalla jumpataan tai poljemme kuntolaitteita, että body pysyy timmissä kunnossa, on sitten notkeampaa sänkyhommissakin ukon kanssa.
Kotona saa olla sen kolme vuotta. En näe siinä mitään ongelmaa. Mutta kun täälläkin vauvapalstalla istuu korkeakoulutettua väkeä päivät pitkät ja retostelee sillä että he hoitavat lapsia kotona. Minun mies ansaitsee niin paljon, että minun ei tarvitse tehdä töitä. minulla on niin hyvä avioehto, että se tulee niin kalliksi jos mies hakee eroa. jne jne.
Olen sitä mieltä jos korkeakoulutettu ihminen jää kotiin hoitamaan "yritystä" perhettä, hänen pitäisi maksaa jonkiverran koulutuksesta takaisin. Toinen asia on jos lapsi tai mies on vammainen, niin silloin tulisi saada vapautusta siitä.
En kannata koulutusta joka menee hukkaan. Ihan sama mitä sanotte, se on rahan tuhlausta. Voimme sitten samantien mennä takaisin siihen , että vaimot jäävät kotiin. Koulutusta vaipan vaihtamiseen ei tarvita.
[/quote]Ai, ai, kuinka kateus paistaa välistä riviesi kotirouvia kohtaan; ottaako pannuun, kun et kykene itse samanlaiseen elämään - joo ymmärrän sua, koeta kestää kova elämäsi ilman laiskottelua kotonasi:)))))
[quote author="Vierailija" time="14.08.2014 klo 23:58"]Olen työssäkäyvä äiti ja sen päälle teen vielä kotona normaaliaskareet. Mitä kotiäidit tekee sillä ylimääräisellä 8 tunnilla päivässä siis?
[/quote]
Käsittääkseni sinulla ei ole lapset töissä mukana? Aivan. Pohdippa hetki mikälaista olisi olla töissä lapset mukana ja olisit yksin vastuussa. Veikkaanpa ettei työnteolle jää paljokaan aikaa jos sinulla olisi esim vauva ja taapero mukana. Näin. Selitetty. Kotona menee aika lasten hoitoon kun päiväkoti ei tee sitä puolestasi. Lisäksi kotityöt. Sitä ruoanlaittoa ja siivousta on enemmän kun ollaan enemmän kotona. Meneppä päiväkotiin kysymään mitä ne hoitajat oikein sillä työajallaan tekevät kun ei lasten hoito käy sinusta työstä.
[/quote]
Sitä mitä päivähoidon henkilökunta tekee sun lastesi kanssa 8 tuntia päivässä. Ulkoilee ehkä useamman tunnin, askartelee, laulaa, lukee satuja, opettaa erilaisia taitoja ja asioita, nukuttaa päiväunille, valmistaa ruuat, ruokkii ja siivoaa monta kertaa päivän aikana... Aika tehokas olet (ja lyhyttä työpäivää tekevä), jos teet lastesi kanssa kaiken saman vielä töiden jälkeen! Mun tarvitsee työsskäyvänä laittaa lapsille vain päivällinen ja iltapala, ja valitettavasti työpäivän jälkeen yhdessäoloaikaa ei ole monta tuntia. Onneksi päiväkodissa ulkoilllaan kahdesti, käydään kirjastossa ja maalataan sormiväreillä mun lasten kanssa, kun mä en tuota kaikkea mitenkään enää töiden jälkeen ehdi!
[quote author="Vierailija" time="22.10.2014 klo 12:00"]
Kieltämättä laiskottelen. Mieheni hoitaa kaikki kotityöt. Minä vain olen lapsen kanssa. Ruokakin on aina valmiina, vaikka en kokkaa. Pakollinen aktiviteetti on koiran vieminen ulos.
[/quote]Samoin, minäkin vain laiskottelen:)))) poikkeus sinuun nähden, että lapsemme asuvat jo omissa huusholleissaan, kun ovat jo aikuisia ja meillä ei ole koiraa, eikä tule, koska olen allerginen. Valitettavasti.Tiedän koiran pidon, koska meillä on ollut koira, tiedän kyllä työssä käymisenkin, koska olen käynyt töissä vielä lapsettomana ollessani kuin lastemme ollessa pieniä ja senkin jälkeen, mutta nyt olen kotona, ja aionkin olla kuolemaani asti.
[quote author="Vierailija" time="22.10.2014 klo 10:06"]
Suomessa tuetaan rahallisesti monenlaisia ihmisiä, mutta tuntuu että kotiäidit on ne pahimmat näistä. Entä koti-isät? Ne harvat jotka siihen lähtee ovat sankareita, ei suinkaan laiskoja kotona maakaajia. Työttömiä tuetaan isommalla rahalla kuin kotiäitejä/-isiä, ja heistä osa on valitettavasti niitä jotka ei koskaan töihin halua. Miksi he eivät aiheuta naisissa samanlaista tunnekuohua kuin kotiäidit? Maahanmuuttajien tuet ovat jotain aivan uskomatonta, osa heistä ei välitä edes kieltä opiskella kun ei tarvi. Tähänkin käy sanonta nainen on naiselle susi.
[/quote] Ei minua ainakaan yli kymmeneen vuoteen työttömänä aika-ajoin ollessani tuettu mitenkään, en saanut puolisoni tulojen vuoksi yhtään euroa työmarkkinatukea ollessani työttömänä pitkiäkin jaksoja, kunnes laki muutettiin sitten vuonna 2013 alusta lähtien. Mutta summarumma, lapset tuli kasvatettua pesästämme ulkoruokintaan, ja kaikki oolrait siltä osin. Itse vaan jättäydyin tuon työttömyysturvan maksamattomuuden takia ihan piruuttani kotirouvaksi ja aion tässä "virassani" viihtyä loppuun asti. Kiitoksia vaan "viisaille" valtiovaltamme päättäjille taanoisesta laista, jossa puolison tulot määrittelivät toisen puolison työttömyysturvan suuruuden. Nyt on kaikki jo liian myöhäistä monestakin syystä mun enää työllistyä mihinkään.
[quote author="Vierailija" time="15.08.2014 klo 00:04"]
Niin? Meilläkin on siisti koti ja puutarha vaikka töissä käydäänkin. Kyllähän niitä kotitöitä keksii päivänsä täytteeksi vaikka kuinka paljon, jos ei työt kiinnosta ja haluaa kruunuaan sillä kiillottaa.
[/quote]
Kyllä minulla on vähemmän aikaa laittaa kotia ja puutarhaa, kun olen töissä, kuin mitä oli kun olin kotiäitinä. Jo silloin ja edelleen harmittaa tämä toisten mollaaminen. Ihmiset arvostavat niitä päiväkotien tätejä ja setiä jotka tekevät arvokasta työtä, mutta kun nainen (miehiähän tämä ei koske!) hoitaa ne lapset aivan samoin kuin päiväkodissa, niin hän on huono ja loinen ja laiska.
Kotiäitihän säästää yhteiskunnalta sen 700e vähintään, eli sen, mitä todellinen hoitokustannus kuussa on miinus kotihoidontuki. Esim. omassa kunnassa Lahdessa ei mitään kuntalisiä maksella. Kahden lapsen kotiäiti sai käteen n. 300e kotihoidontukea plus 219e lapsilisiä.
Ja jännä juttu, että kun kotiäiti pesee pyykkejä, tekee ruokaa, siivoaa jne. Niin silloin pesukone hoitaa homman äidin puolesta, tiskit hoitaa astianpesukone ja ruoanlaittoon ei menee yhtään aikaa. Mutta kun työssäkäyvä äiti tekee tämän töiden jälkeen niin se onkin niin hieno homma että siihen ei kukaan muu pysty yhtä hienosti.
Mitä välität edes sukulaistesi ihmettelyistä, että olet kotona hoitamassa lapsianne?! Sitä minä ihmettelen, että mitä se muille kuuluu, miten teillä asiat järjestellään. En minäkään ole raportoinut aikoinaan kenelläkään, miksi minäkin jäin kyllästyttyäni niihin pätkätöihini kotiin kotirouvan päiville, vaikka mulla tutkinto onkin hankittuna.
Ole lungisti vaan kotona ja pidä koti kunnossa ja hoitele lapset, niin tein minäkin, joten kokemuksellani voinen sanoa, että en ole katunut ratkaisuani. Lapsemme ovat jo erittäin hyvin menestyviä nuoria aikuisia, ja pärjänneet hyvin maailmalla, ja toivon, että pärjäisivät jatkossakin. Mikään työ ei ole niin tärkeää kuin omien lastensa hyvinvointiin panostaminen silloin kun on sen aika. Päivätarhoissa ei lapsi opi kuin massan mukana menemiseen, ei siellä tueta lapsen yksilöllistä kasvua, vaan siellä tehdään just niinkuin joukon kasassa pitämiseen tarvitaankin eli tehdään just kuten joku tarhatäti määrää, ja jos lapsi ei tee, kuten määrätään, aletaan lasta tutkimaan erikoistapauksena, vaikka olisi ihan normaali lapsi.
[quote author="Vierailija" time="22.10.2014 klo 13:01"]
[/quote] Miksi nainen/yhteisten lasten äiti ei saisi jatkaa kotona olemista tuon kolmen vuoden kotihoitotuetun ajan jälkeen, jos siihen on mahdollisuus? Jos mies tienaa hyvin ja pystyy elättämään koko perheen vaimoaan myöten, niin kuka sen estää, ettei niin saisi tehdä? Minullakin on aikoinaan koulutus ja titteli hankittuna takataskussani, ja töissäkin olen silloin tällöin piipahdellut, mutta en ole tarkoituksellakaan hakenut enää vuosikausiin töihin. Haluan olla kotona, ja olen täällä kyselemättä siihen lupaa keneltäkään muulta, ja jos joku nimittelee minua laiskaksi, niin aivan sama mulle, tiedän kyllä itse, mitä olen.
[/quote]
Koska sinut on koulutettu yhteiskunnan varoin. Sinulla on velvollisuus käyttää koulutusta palkkatyössä. Se on kallista ja varsinkin nyt kun rahat on tiukalla kouluttaa vaimoja kotiin vaihtamaan vaippoja. Kotiäityis ei ole työtä. Sinä et maksa veroja, mutta käytät yhteiskunna palveluksia. terveyshuolto, hammas, KELA korttia jne. Lapsesi saa ilmaisen koulutuksen. Eli olet laiska, ja yhteiskunnan elätti.
Tämä on ihan naurettava keskustelu, joka toistuu jatkuvasti. MIKSI joillakin on pakottava tarve ilkeillä toisten valinnoista? Mitä se sinua liikuttaa? Ahdistaako oma elämä kun täytyy toisia piikitellä? Miten se on SINULTA pois, jos joku hoitaa alle kouluikäistä lasta / lapsia kotona? Juuri vastaavassa keskustelussa kävi ilmi, että kotihoito tulee yhteiskunnalle halvemmaksi. Se vain lienee hauskaa halveksia toisten ihmisten tapaa elää.
On kaksi eri asiaa maata omasta valinnasta yksin kotona työttömänä ja elää yhteiskunnan tuilla kuin hoitaa itse alle kouluikäisiä lapsia jotka ovat kotona.
[quote author="Vierailija" time="22.10.2014 klo 14:07"]
Tämä on ihan naurettava keskustelu, joka toistuu jatkuvasti. MIKSI joillakin on pakottava tarve ilkeillä toisten valinnoista? Mitä se sinua liikuttaa? Ahdistaako oma elämä kun täytyy toisia piikitellä? Miten se on SINULTA pois, jos joku hoitaa alle kouluikäistä lasta / lapsia kotona? Juuri vastaavassa keskustelussa kävi ilmi, että kotihoito tulee yhteiskunnalle halvemmaksi. Se vain lienee hauskaa halveksia toisten ihmisten tapaa elää. On kaksi eri asiaa maata omasta valinnasta yksin kotona työttömänä ja elää yhteiskunnan tuilla kuin hoitaa itse alle kouluikäisiä lapsia jotka ovat kotona.
[/quote]
Ja samalla opetetaan tytöille, että miehen työ on arvokkaampi. Miehen tulee käydä töissä ja naiset kotona.
Miksi naiset tarvitsevat koulutusta, miksi se sitten maksetaan yhteiskunnan varoin?
[quote author="Vierailija" time="22.10.2014 klo 14:03"]
[/quote]
Koska sinut on koulutettu yhteiskunnan varoin. Sinulla on velvollisuus käyttää koulutusta palkkatyössä. Se on kallista ja varsinkin nyt kun rahat on tiukalla kouluttaa vaimoja kotiin vaihtamaan vaippoja. Kotiäityis ei ole työtä. Sinä et maksa veroja, mutta käytät yhteiskunna palveluksia. terveyshuolto, hammas, KELA korttia jne. Lapsesi saa ilmaisen koulutuksen. Eli olet laiska, ja yhteiskunnan elätti.
[/quote]En ole koulutettu yhteiskunnan varoin, ihan kuules opintolainoilla kouluttauduin aikoinani, ja maksoin omilla tienesteilläni korkoineen päivineen lainan pois. Toisekseen olen ollut töissä ja maksellut veroni kaikista tuistakin aikoinaan, kun lapsemme olivat pieniä. Minun mieheni on maksanut veroja ja maksaa tänä päivänäkin suuria summia veroja, ja on elättänyt perheensä minua myöten suurimmaksi osakseen, joskin itsekin olen töissä silloin tällöin käynyt matkani varrella ja ennen lastemme syntymää vuosia veroja maksaen. Jos olen käyttänyt terveyspalveluja, niistä olen kylläkin joutunut maksamaan joka kerta käyntimaksut ja hoitomaksut leikkauksistani jne., hammaslääkäriä myöten. Viimeiseksi kysyn, mitä sulla on vastaan niitä ihmisiä kohtaan, jotka vielä viitsivät edes tehdä lapsia tälläiseen valtioon, jossa sinunlaisesi syyttelevät mennen tullen kotiäitejä suurimmiksi rikollisiksi ja loisiksi sekä laiskureiksi mitä tämä maa päällään kantaa????? Montako lasta sulla itselläsi on ollut kasvatettavana ja elätettävänä?????? Kerro, niin voinemme jatkaa. Kerro myös se, oletko yksityisellä sektorilla töissä vaiko veronmaksajien palkkaama valtion elätti????
[quote author="Vierailija" time="22.10.2014 klo 14:16"][quote author="Vierailija" time="22.10.2014 klo 14:07"]
Tämä on ihan naurettava keskustelu, joka toistuu jatkuvasti. MIKSI joillakin on pakottava tarve ilkeillä toisten valinnoista? Mitä se sinua liikuttaa? Ahdistaako oma elämä kun täytyy toisia piikitellä? Miten se on SINULTA pois, jos joku hoitaa alle kouluikäistä lasta / lapsia kotona? Juuri vastaavassa keskustelussa kävi ilmi, että kotihoito tulee yhteiskunnalle halvemmaksi. Se vain lienee hauskaa halveksia toisten ihmisten tapaa elää. On kaksi eri asiaa maata omasta valinnasta yksin kotona työttömänä ja elää yhteiskunnan tuilla kuin hoitaa itse alle kouluikäisiä lapsia jotka ovat kotona.
[/quote]
Ja samalla opetetaan tytöille, että miehen työ on arvokkaampi. Miehen tulee käydä töissä ja naiset kotona.
Miksi naiset tarvitsevat koulutusta, miksi se sitten maksetaan yhteiskunnan varoin?
[/quote]
Siis anteeksi kuinka? Mihin ne työvuodet ennen lapsia hävisivät argumentistasi? Saatika työvuodet sen jälkeen kun lapset menevät päivähoitoon tai kouluun.
[quote author="Vierailija" time="22.10.2014 klo 10:46"][quote author="Vierailija" time="22.10.2014 klo 01:27"]
[quote author="Vierailija" time="22.10.2014 klo 00:56"][quote author="Vierailija" time="14.08.2014 klo 23:10"] Mua niin suunnattomasti ärsyttää, kun ihmiset leimaavat työtä vieroksuvaksi ja laiskaksi jos on lasten kanssa kotona. Itsellä nyt 5 ja 2v. lapset, enkä ole ollut esikoisen jälkeen töissä. (Lisäksi olen toisen lapsen jälkeen sairastanut vakavan sairauden, josta olin puolisen vuotta sairauslomalla). Varsinkin sukulaiset ihmettelevät että enkö ole "vieläkään" töissä. Olen vain sanonut että en halua pitää kiirettä ja haluan nauttia lapsistani kotona. Miksi tämä päätös ärsyttää? Ja laiska en tosiaankaan ole, työtä riittää aamusta iltaan. Pidän kodin ja puutarhan siistinä, touhuan lasten kanssa aamusta iltaan, teen varmasti enemmän töitä mitä moni "oikeassa työssä" tekee. [/quote] Ehkä siksi että kotiäiti tekee sen mitä työssäkäyvä tekee oikean työn ohessa. ;) [/quote] Peruskoulun matikalla pitäisi ymmärtää ettei työssäkäyvä tee sitä kaikkea työn ohessa, hyvä jos kokkaamaan ja siivoamaan kerkeää. Lapsen hoitaminen ja kasvattaminenkin on ulkoistettu.
[/quote]
Kyllä vaan tekee. Päiväkoti ja -hoito on ainoastaan lapsiparkki päivänajaksi, ei siellä ehditä lapsia kasvattamaan vaikka kauniisti varhaiskasvatuksesta ym. puhutaankin. Kodin tehtäväksi se jää opettaa lapsille elämän tärkeitä taitoja. Kotiäidit käyttävät sitä aikaansa vaan niin tehottomasti - monet esimerkiksi pyörivät täälläkin päivät pitkät palstailemassa.
[/quote]
Vielä hupaisampaa on se, että työssäkäyvät täällä palstailevat joko työajalla, tai siitä pienestä ajasta jonka itse viettävät lastensa kanssa. Aika kurjaa. Missä työpaikassa saa muuten palkkaa vauvapalstalla notkumisesta?
[quote author="Vierailija" time="22.10.2014 klo 14:17"][quote author="Vierailija" time="22.10.2014 klo 14:03"]
[/quote]
[/quote]En ole koulutettu yhteiskunnan varoin, ihan kuules opintolainoilla kouluttauduin aikoinani, ja maksoin omilla tienesteilläni korkoineen päivineen lainan pois. Toisekseen olen ollut töissä ja maksellut veroni kaikista tuistakin aikoinaan, kun lapsemme olivat pieniä. Minun mieheni on maksanut veroja ja maksaa tänä päivänäkin suuria summia veroja, ja on elättänyt perheensä minua myöten suurimmaksi osakseen, joskin itsekin olen töissä silloin tällöin käynyt matkani varrella ja ennen lastemme syntymää vuosia veroja maksaen. Jos olen käyttänyt terveyspalveluja, niistä olen kylläkin joutunut maksamaan joka kerta käyntimaksut ja hoitomaksut leikkauksistani jne., hammaslääkäriä myöten. Viimeiseksi kysyn, mitä sulla on vastaan niitä ihmisiä kohtaan, jotka vielä viitsivät edes tehdä lapsia tälläiseen valtioon, jossa sinunlaisesi syyttelevät mennen tullen kotiäitejä suurimmiksi rikollisiksi ja loisiksi sekä laiskureiksi mitä tämä maa päällään kantaa????? Montako lasta sulla itselläsi on ollut kasvatettavana ja elätettävänä?????? Kerro, niin voinemme jatkaa. Kerro myös se, oletko yksityisellä sektorilla töissä vaiko veronmaksajien palkkaama valtion elätti????
[/quote]
Ja sinä rassukkako kuvittelet että se yksi pahainen opintolaina kattaa kaikkia kustannukset joita sinun koulutuksesta on tälle yhteiskunnalle ja muille veronmaksajillre koitunut??!! Kyllä huomaa että olet ollut kotona homehtumassa jo melkoisen pitkään, sen verran olematonta näkyy tuo aivotoiminta olevan.
[quote author="Vierailija" time="22.10.2014 klo 13:11"]
[/quote]Ai, ai, kuinka kateus paistaa välistä riviesi kotirouvia kohtaan; ottaako pannuun, kun et kykene itse samanlaiseen elämään - joo ymmärrän sua, koeta kestää kova elämäsi ilman laiskottelua kotonasi:)))))
[/quote]
Meni väärin, pidän omaa yritystä kotona ja lapset ovat olleet kotona kunnes menivät eskariin. Nyt ovat ylä-asteella. Kotityöt on hoidettu miehen kanssa puoliksi ja omaa yritystä hoidan arkisin. Minulla on myös y ksi työntekijä. Maksan huomattavan summan veroja vuodessa. Samoin on eläkesäästöt. Eli en ole käyttänyt kunnallista päivähoitoa kertaakaan. Pienen hetken meillä oli palkattu lastenhoitaja. Kotihoidon tukea en ole nostanut koska olen nostanut palkkaa (josta olen maksanut veroja) omasta yrityksestä.
Nautin omasta työstä ja koska minulla on yritys olen pystynyt järjestemään meidän hoidon näin. Ikinä en ole katkera jollekin naiselle, joka tieten tahtoin jää miehen elätettäväksi. Minulla on omat tulot ja vaikka mies lähtisi pärjäisin todella hyvin.