Kotiäiti=Laiska
Mua niin suunnattomasti ärsyttää, kun ihmiset leimaavat työtä vieroksuvaksi ja laiskaksi jos on lasten kanssa kotona. Itsellä nyt 5 ja 2v. lapset, enkä ole ollut esikoisen jälkeen töissä. (Lisäksi olen toisen lapsen jälkeen sairastanut vakavan sairauden, josta olin puolisen vuotta sairauslomalla). Varsinkin sukulaiset ihmettelevät että enkö ole "vieläkään" töissä. Olen vain sanonut että en halua pitää kiirettä ja haluan nauttia lapsistani kotona. Miksi tämä päätös ärsyttää?
Ja laiska en tosiaankaan ole, työtä riittää aamusta iltaan. Pidän kodin ja puutarhan siistinä, touhuan lasten kanssa aamusta iltaan, teen varmasti enemmän töitä mitä moni "oikeassa työssä" tekee.
Kommentit (125)
Niin olen, on se kivaa kun olet noin kateellinen..
[quote author="Vierailija" time="14.08.2014 klo 23:55"]Sinä olet laiska, koska elät toisten rahoilla. Joku muu käy töissä, että lapsillasi on ilmainen terveydenhuolto, hammashuolto, ruokaa...ja sinä itsekin syöt toisten pöydästä.
Jos olisit aikuinen, kävisit töissä.
[/quote]
Tiedätkö että myös kotihoidontuesta maksetaan veroa? Tiedätkö että äiditvovat olleet töissä ja maksaneet silloinkin veroa? Ymmärrätkö että joku ne sinun terveydenhoitosi ym maksaa? Sinun verorahojasi kuluisi vain enemmän jos kaikki lapset olusivat päivähoidossa? Olethan säästänyt kaikki rahasi eläkettäsi varten ettei muiden tarvitse maksaa eläkettäsi?
Tämä on yhteiskunta ja näin YHTEISkunta toimii. Voi sinua raukkaa.
[quote author="Vierailija" time="22.10.2014 klo 00:56"][quote author="Vierailija" time="14.08.2014 klo 23:10"]
Mua niin suunnattomasti ärsyttää, kun ihmiset leimaavat työtä vieroksuvaksi ja laiskaksi jos on lasten kanssa kotona. Itsellä nyt 5 ja 2v. lapset, enkä ole ollut esikoisen jälkeen töissä. (Lisäksi olen toisen lapsen jälkeen sairastanut vakavan sairauden, josta olin puolisen vuotta sairauslomalla). Varsinkin sukulaiset ihmettelevät että enkö ole "vieläkään" töissä. Olen vain sanonut että en halua pitää kiirettä ja haluan nauttia lapsistani kotona. Miksi tämä päätös ärsyttää?
Ja laiska en tosiaankaan ole, työtä riittää aamusta iltaan. Pidän kodin ja puutarhan siistinä, touhuan lasten kanssa aamusta iltaan, teen varmasti enemmän töitä mitä moni "oikeassa työssä" tekee.
[/quote]
Ehkä siksi että kotiäiti tekee sen mitä työssäkäyvä tekee oikean työn ohessa. ;)
[/quote]
Näinhän se ei mene. Tiedän koska olen tehnyt molempia. Sinä ilmeisesti et.
[quote author="Vierailija" time="22.10.2014 klo 08:46"]
Ja varmaan maksoit noista tutkinnoistasi käyvän hinnan. Yhteiskunta hyötyy sun tutkinnoista ja kielitaidosta aika hemmetin paljon näemmä. Naisten kouluttaminen kotirouviksi rakentamaan taloja perheelle ja hoitamaan puutarhaa maksaa yhteiskunnalle niin valtavat summat, että joku päivähoidon kustannus kalpenee sen rinnalla. Saati että joku vielä leuhkii tehneensä meidän veronmaksajien piikkiin kaksi tutkintoa.
[/quote]
Paljon sua ärsyttää että mä suoritan parhaillaan toista tutkintoani? Enkä töiden ohessa vaan ihan täyspäiväisenä opiskelijana? Ja sitten kun tää tutkinto on tehty, siihen tosin menee vielä 4 vuotta, niin ajattelin jäädä ehkä hetkeksi aikaa kotiäidiksi... ;)
[quote author="Vierailija" time="22.10.2014 klo 10:02"]En kyllä ymmärrä miten kotitöiden tekeminen liittyy tähän kotiäitiyteen? Ainakaan siihen kotihoidontuelle rahoitettuun. Eihä muillekaan kodin hoitamisesta makseta.
Kotityöt kun nyt pystyy tekemään ihan miten tahtoo. Joku tekee ihan minimin ja roikkuu av:lla, toinen on Bree Van de kamp. Ei kai kotitöitä nyt voi rinnastaa palkkatyöhön millään tavalla? Eikä edes omien lasten hoitamista. Kaiken voi tehdä just sen oman jakamisen ja viitisimisen mukaan, ei ole kellokorttia tai työajanseurantaa. Ei tominnanohjausjärjestelmiä tai muuta seurantaa, johon kirjataan jokainen työ asiakkaalta laskutettavakasi. On vaan aikaa.
Oman kokemukseni mukaan kotona oleminen oli kyllä tooooodella leppoisaa ja ihanaa verrattuna töissä olemiseen. Ja silti ehti hyvin syömään, juomaan kahvia, notkumaan jopa täällä ja hoitamaan kodin perushommat ihan mainiosti, jopa remontoimaan. Maalasin yhden huoneen eräänä yönä, kun ei vaan nukuttanut :)
Kolmannen kanssa äitiyslomalla oleminen on ehkä rennoin jakso koko elämässäni, vaikka kaksi vanhempaa lasta, silloin 4- ja 5-vuotiaat olivat kotona. Se vuosi jäi mieleen oikeasti sellaisena utuisen rauhallisena. Kahden ensimmäisen kanssa sitä jotenkin suoritti äitiyttä vähän enemmän ja lisäksi heillä on vain vuosi ikäeroa, mutta sekin aika oli kyllä leppoisaa. Koskaan ei ollut kiire ja elämä oli oikeastaan aika laiskaa ihan suoraan sanottuna. Just siksi, että kaikkeen oli loputtomasti aikaa. Oltiin mökillä, käytiin puistossa, lähdettiin ex-tempore viikoksi mummolaan 300 km päähän. Isommat kävi kahdesti viikossa kerhossa. Se olikin ainoa aikataulutettu meno harrastusten lisäksi.
En mä nyt toki kotiäitejä laiskoina pidä, mutta leppoisaa elämäähän se on. Tai tietenkin jos työ on jotenkin hyvin, hyvin vapaata tai jotenkin pelkkää rutiinia, niin voihan se työ olla lepoa siihen kotonaoloon verrattuna. Minulle ainakin jo ihan työn tuoma stressi tulosvastuineen ja alaisineen on aika paljon kuluttavampaa kuin kotivuodet, joita ehdin viettää ensin 3,5 vuotta ja sitten myöhemmin vuoden, jonka jälken meille tuli hoitaja kotiin.
[/quote]
On kotihoidon tuki. Ei kodin hoidon tuki. Sillä tuetaan lasten hoitamista kotona koska se on yhteiskunnalle päivähoitoa edullisempaa. Kotitöitä sillä ei tueta. Voi höpöt.
Kieltämättä laiskottelen. Mieheni hoitaa kaikki kotityöt. Minä vain olen lapsen kanssa. Ruokakin on aina valmiina, vaikka en kokkaa. Pakollinen aktiviteetti on koiran vieminen ulos.
[quote author="Vierailija" time="22.10.2014 klo 10:02"]En kyllä ymmärrä miten kotitöiden tekeminen liittyy tähän kotiäitiyteen? Ainakaan siihen kotihoidontuelle rahoitettuun. Eihä muillekaan kodin hoitamisesta makseta.
Kotityöt kun nyt pystyy tekemään ihan miten tahtoo. Joku tekee ihan minimin ja roikkuu av:lla, toinen on Bree Van de kamp. Ei kai kotitöitä nyt voi rinnastaa palkkatyöhön millään tavalla? Eikä edes omien lasten hoitamista. Kaiken voi tehdä just sen oman jakamisen ja viitisimisen mukaan, ei ole kellokorttia tai työajanseurantaa. Ei tominnanohjausjärjestelmiä tai muuta seurantaa, johon kirjataan jokainen työ asiakkaalta laskutettavakasi. On vaan aikaa.
Oman kokemukseni mukaan kotona oleminen oli kyllä tooooodella leppoisaa ja ihanaa verrattuna töissä olemiseen. Ja silti ehti hyvin syömään, juomaan kahvia, notkumaan jopa täällä ja hoitamaan kodin perushommat ihan mainiosti, jopa remontoimaan. Maalasin yhden huoneen eräänä yönä, kun ei vaan nukuttanut :)
Kolmannen kanssa äitiyslomalla oleminen on ehkä rennoin jakso koko elämässäni, vaikka kaksi vanhempaa lasta, silloin 4- ja 5-vuotiaat olivat kotona. Se vuosi jäi mieleen oikeasti sellaisena utuisen rauhallisena. Kahden ensimmäisen kanssa sitä jotenkin suoritti äitiyttä vähän enemmän ja lisäksi heillä on vain vuosi ikäeroa, mutta sekin aika oli kyllä leppoisaa. Koskaan ei ollut kiire ja elämä oli oikeastaan aika laiskaa ihan suoraan sanottuna. Just siksi, että kaikkeen oli loputtomasti aikaa. Oltiin mökillä, käytiin puistossa, lähdettiin ex-tempore viikoksi mummolaan 300 km päähän. Isommat kävi kahdesti viikossa kerhossa. Se olikin ainoa aikataulutettu meno harrastusten lisäksi.
En mä nyt toki kotiäitejä laiskoina pidä, mutta leppoisaa elämäähän se on. Tai tietenkin jos työ on jotenkin hyvin, hyvin vapaata tai jotenkin pelkkää rutiinia, niin voihan se työ olla lepoa siihen kotonaoloon verrattuna. Minulle ainakin jo ihan työn tuoma stressi tulosvastuineen ja alaisineen on aika paljon kuluttavampaa kuin kotivuodet, joita ehdin viettää ensin 3,5 vuotta ja sitten myöhemmin vuoden, jonka jälken meille tuli hoitaja kotiin.
[/quote]
Riippuu just lasten iäsyä. Sillon kun on pienilläikäeroilla kolme niin onkin meininkiä :) niinku nyt ku meillä on 1, 2 ja 4-vuotiaat. Mutta olen valinnut kotihoidon koska se in lapsilleni paras. En ole ajatellut asiaa omasta näkökulmastani.
[quote author="Vierailija" time="15.08.2014 klo 00:11"]
Lapsiani ajattelen kun olen kotona. Jos se jonkun mielestä on laiskuutta niin siinäpähän pitää laiskana. Pääasia että lapset voi hyvin eikä tarvitse olla pitkää hoitopäivää. Töitä ehtii tekemään myöhemminkin.
[/quote]
Olen samaa mieltä ja todellakin olen kotona lasten vuoksi.
Kotiäiti ei ole laiska. Laiskuutta on se, että ollaan vauvan kanssa kotona ja viedään muut lapset joka päivä päiväkotiin. Kyllä surullisena katson naapurimme lapsia, joilla olisi mahdollisuus olla äitinsä kanssa kotona, mutta tämä ei välitä, hoitaa ainoastaan pienintä kotona. Muut ovat sitten 8 h/pv hoidossa.
[quote author="Vierailija" time="22.10.2014 klo 15:36"]
[quote author="Vierailija" time="22.10.2014 klo 15:23"]
[quote author="Vierailija" time="22.10.2014 klo 14:53"]
[quote author="Vierailija" time="22.10.2014 klo 14:37"]
[quote author="Vierailija" time="22.10.2014 klo 14:21"]
[quote author="Vierailija" time="22.10.2014 klo 14:17"][quote author="Vierailija" time="22.10.2014 klo 14:03"] [quote author="Vierailija" time="22.10.2014 klo 13:01"] [quote author="Vierailija" time="22.10.2014 klo 12:45"] Kotona saa olla sen kolme vuotta. En näe siinä mitään ongelmaa. Mutta kun täälläkin vauvapalstalla istuu korkeakoulutettua väkeä päivät pitkät ja retostelee sillä että he hoitavat lapsia kotona. Minun mies ansaitsee niin paljon, että minun ei tarvitse tehdä töitä. minulla on niin hyvä avioehto, että se tulee niin kalliksi jos mies hakee eroa. jne jne. Olen sitä mieltä jos korkeakoulutettu ihminen jää kotiin hoitamaan "yritystä" perhettä, hänen pitäisi maksaa jonkiverran koulutuksesta takaisin. Toinen asia on jos lapsi tai mies on vammainen, niin silloin tulisi saada vapautusta siitä. En kannata koulutusta joka menee hukkaan. Ihan sama mitä sanotte, se on rahan tuhlausta. Voimme sitten samantien mennä takaisin siihen , että vaimot jäävät kotiin. Koulutusta vaipan vaihtamiseen ei tarvita. [/quote] Miksi nainen/yhteisten lasten äiti ei saisi jatkaa kotona olemista tuon kolmen vuoden kotihoitotuetun ajan jälkeen, jos siihen on mahdollisuus? Jos mies tienaa hyvin ja pystyy elättämään koko perheen vaimoaan myöten, niin kuka sen estää, ettei niin saisi tehdä? Minullakin on aikoinaan koulutus ja titteli hankittuna takataskussani, ja töissäkin olen silloin tällöin piipahdellut, mutta en ole tarkoituksellakaan hakenut enää vuosikausiin töihin. Haluan olla kotona, ja olen täällä kyselemättä siihen lupaa keneltäkään muulta, ja jos joku nimittelee minua laiskaksi, niin aivan sama mulle, tiedän kyllä itse, mitä olen. [/quote] Koska sinut on koulutettu yhteiskunnan varoin. Sinulla on velvollisuus käyttää koulutusta palkkatyössä. Se on kallista ja varsinkin nyt kun rahat on tiukalla kouluttaa vaimoja kotiin vaihtamaan vaippoja. Kotiäityis ei ole työtä. Sinä et maksa veroja, mutta käytät yhteiskunna palveluksia. terveyshuolto, hammas, KELA korttia jne. Lapsesi saa ilmaisen koulutuksen. Eli olet laiska, ja yhteiskunnan elätti. [/quote]En ole koulutettu yhteiskunnan varoin, ihan kuules opintolainoilla kouluttauduin aikoinani, ja maksoin omilla tienesteilläni korkoineen päivineen lainan pois. Toisekseen olen ollut töissä ja maksellut veroni kaikista tuistakin aikoinaan, kun lapsemme olivat pieniä. Minun mieheni on maksanut veroja ja maksaa tänä päivänäkin suuria summia veroja, ja on elättänyt perheensä minua myöten suurimmaksi osakseen, joskin itsekin olen töissä silloin tällöin käynyt matkani varrella ja ennen lastemme syntymää vuosia veroja maksaen. Jos olen käyttänyt terveyspalveluja, niistä olen kylläkin joutunut maksamaan joka kerta käyntimaksut ja hoitomaksut leikkauksistani jne., hammaslääkäriä myöten. Viimeiseksi kysyn, mitä sulla on vastaan niitä ihmisiä kohtaan, jotka vielä viitsivät edes tehdä lapsia tälläiseen valtioon, jossa sinunlaisesi syyttelevät mennen tullen kotiäitejä suurimmiksi rikollisiksi ja loisiksi sekä laiskureiksi mitä tämä maa päällään kantaa????? Montako lasta sulla itselläsi on ollut kasvatettavana ja elätettävänä?????? Kerro, niin voinemme jatkaa. Kerro myös se, oletko yksityisellä sektorilla töissä vaiko veronmaksajien palkkaama valtion elätti???? [/quote] Ja sinä rassukkako kuvittelet että se yksi pahainen opintolaina kattaa kaikkia kustannukset joita sinun koulutuksesta on tälle yhteiskunnalle ja muille veronmaksajillre koitunut??!! Kyllä huomaa että olet ollut kotona homehtumassa jo melkoisen pitkään, sen verran olematonta näkyy tuo aivotoiminta olevan.
[/quote] Minun puolestani systeemi voitaisiin muuttaa kokonaan niin, että veroja ei tarvis maksaa, ja kaikki maksaisivat vain omistaan kaiken, mitä itse kukin tarvii. Sopisi mulle ja olisi sopinut jo aikoja sitten tämä systeemi. Voisihan siinä monellakin tulla tenkkapoo, mut mitäs siitä.
[/quote]
Kotiäitiys ihmisen tyhmentää, vai miten se nyt menikään...Näköjään. Tää koulutuskeskustelu on toivottavasti jonkun yksittäisen urpon tuottama. Kai nyt jokainen normaalilla järjellä varustettu tajuaa, että oman elämisen kustantaminen opintotuella + lainalla on täysin eri sfäärissä henkilön saaman koulutuksen kustannnusten kanssa. Pelottavaa, jos näin ei ole. Ihmekös kotiäitien puolustelua kotihoidon halpuudella. Kun ei sitten ole omaksuttu sitä peruskoulun matematiikkaa. Jokainen kai on jäynyt kuitenkin edes sen peruskolun ja kotiäitiyteen ei nyt muuta koulutusta edes tarvitse.
[/quote] Oletuksia, että kaikki tänne viesteilevät olisivat käyneet henkilökohtaisesti ilmaisen peruskoulun ja jatko-opinnot päälle, itse ainakin kävin kaikkien sisaruksieni kanssa oppikoulun kansakoulun jälkeen. Oppikoulun ja lukion kulut maksoi oma isäni yksityiseltä sektoriltaan saamistaan nettotuloistaan. Ja meitä oli melkoisen monta koulutettavaa isäni kontolla. Että sepä sitten tästä, kuka on maksanut ja mitä koulutuksistaankin.
[/quote]
Eli me puhutaan korkeakoulutuksesta, ei lukiosta ja peruskoulusta. Siinä on pieni ero. Jos esimerkiksi lääkäri jää kotiin 18 vuodeksi, mitäköhän hänen koulutus on maksanut? Sinun kouluts ei välttämättä olekaan maksanut yhteiskunnalle, mutta koulut on kuitekin saanut valtionavustusta. Koska meillä on oppivellvollisuus. Lukio kirjat maksavat vanhemmat ihan tavallisessa lukiossa vieläkin.
Kotiäidiksi jäämiseksi on vain yhteiskunnalle haitaksi, koska sinulta jää verotuloja saamatta. Sinun lapsesi koulutksen maksavat jne. Eli vaikka et nostaisikaan valtion tukia olet saanut lapsilisiä ja käydä terveyskeskuksissa ja kirjastot jne. Vaikka sinun mies maksaisi veroja niin, ne verot ei millään kata kaikkia kustannuksia jotka käytät.
[/quote Ei se mua haittaa, että yhteiskunta jää minun verotulojani saamatta, eikä se minulta ole pois, jos lapseni koulutus maksaa, enhän mä niitä maksamaan joudu, olen joo saanut pienenä lapsilisän, ja lapsistani on maksettu lapsilisiä, niinhän kaikille lapsilisäikäisille maksetaan lapsilisiä, ja aatteleppa sitä, että yh:lle maksetaan jopa normilapsilisän päälle ylimääräinen yh.korvaus, jota taasen minä en ole ikinä saanut, vaikka mieheni olikin periaatteessa yh., tottakai mulla on oikeus käydä terveyskeskuksessa - miehenihän maksaa veroja, ja itse käy työterveyslääkärillä - aatteleppa sitä, kirjastossa käyn, niin sinäkin, ja senkin takia maksamme veroja, mieheni enemmän kuin minä tällä hetkellä. Käyn kirjastossa kylläkin niin harvoin, että sen laitoksen palveluista voisikin alkaa ottaa pääsymaksua. Ostamme paljon kirjoja näet kirjakaupasta.
[quote author="Vierailija" time="22.10.2014 klo 01:27"]
[quote author="Vierailija" time="22.10.2014 klo 00:56"][quote author="Vierailija" time="14.08.2014 klo 23:10"] Mua niin suunnattomasti ärsyttää, kun ihmiset leimaavat työtä vieroksuvaksi ja laiskaksi jos on lasten kanssa kotona. Itsellä nyt 5 ja 2v. lapset, enkä ole ollut esikoisen jälkeen töissä. (Lisäksi olen toisen lapsen jälkeen sairastanut vakavan sairauden, josta olin puolisen vuotta sairauslomalla). Varsinkin sukulaiset ihmettelevät että enkö ole "vieläkään" töissä. Olen vain sanonut että en halua pitää kiirettä ja haluan nauttia lapsistani kotona. Miksi tämä päätös ärsyttää? Ja laiska en tosiaankaan ole, työtä riittää aamusta iltaan. Pidän kodin ja puutarhan siistinä, touhuan lasten kanssa aamusta iltaan, teen varmasti enemmän töitä mitä moni "oikeassa työssä" tekee. [/quote] Ehkä siksi että kotiäiti tekee sen mitä työssäkäyvä tekee oikean työn ohessa. ;) [/quote] Peruskoulun matikalla pitäisi ymmärtää ettei työssäkäyvä tee sitä kaikkea työn ohessa, hyvä jos kokkaamaan ja siivoamaan kerkeää. Lapsen hoitaminen ja kasvattaminenkin on ulkoistettu.
[/quote]
No jaa, en kyllä tiedä. Meillä päiväkodissa kukaan ei ole kyllä pessyt meidän perheen pyykkejä. Sitä on kasautunut ihan tasaisesti sekä kotona ollessani, että töissä ollessani. Oikeastaan työaikaan vähän enemmänkin ja vaivalloisempaa, kun täytyy silittää mm. omat työvaatteet ja lapsen päiväkotikamat on aina pitänyt miettiä helppohoitoisiksi ja valmiiksi jo etukäteen.
Lakanoita ja pyyhkeitä tulee pesuun ihan entiseen malliin, ei niitä laiteta päiväkotiin pestäviksi.
Koska olen tehnyt töitä osittaisella hoitovapaalla klo 9-15, ei kukaan kolmesta lapsestamme ole syönyt aamupalaa päiväkodissa. Ruoanlaiton suhteen minulta on jäänyt pois oletettu lounaan laittaminen. Aika moni taitaa joko turvautua edellispäivältä lämmitettyyn tai laittaa lounaan aikaan perheelle päivällisen, josta osan syö lapsi luonaaksi.
oma lukunsa ovat pikkukoululaiset. Vaikka he toki laittavat esim. välipalansa jälkeen ruoat pois ja osaavat laitata vaatteensa naulakkoon ja reppunsa omaan huoneeseen, ei töistä palaajaa todellakaan yleensä odota se tiptop siisti koti, josta aamulla lähti. Ainakaan omien 2. ja 3. luokkalaisten poikieni käsitys keittiön siisteydestä ei ole sama kuin omani, eivätkä he imuroi hiekkaa kodinhoitohuoneen lattialta.
Ihmiset ovat kovin erilaisia ja työtehtävätkin ovat todellakin erilaisia, minä itse koen, että kotitöitä oli tehtäväksi lyhyessä ajassa ihan samat kuin niinä muutamana kotiäitivuotena, jolloin niihin sai käyttää sen kokonaisen päivän. Silloin kaiken sai tehdä rauhassa. Töissä käydessä joutuu ennakoimaan hurjan paljon enemmän.
Ja viittaus lasten kasvatukseen on vähän hassu :) Eiköhän ne kotoa opi sen käyttäytymismallin, hyvässä ja pahassa.
[quote author="Vierailija" time="14.08.2014 klo 23:33"]
Olen kolmen lapsen isä. Minä töissä, vaimo lasten kanssa kotona. Kyllä se mulla on niinpäin, että menen mielelläni maanantaina töihin "lepäämään". Olen joitakin päiviä ollut lasten kanssa kotona ilman vaimoa ja varsinkin talviaikaan se rumba kolmen lapsen kerrospukemisineen useita kertoja päivässä, sekä koko talouden muu ylläpito, ruoka, vaatehuolto alkaa käydä ylivoimaiseksi. En jaksaisi sitä kokoaikaisesti. Arvostan vaimoani ja muita kotiäitejä.
[/quote]
KIIITOS!!! Ansaitset ison halauksen!
[quote author="Vierailija" time="14.08.2014 klo 23:58"]
Olen työssäkäyvä äiti ja sen päälle teen vielä kotona normaaliaskareet. Mitä kotiäidit tekee sillä ylimääräisellä 8 tunnilla päivässä siis?
[/quote]
hoitaa lapsensa itse. Ajatteletko siis, että se joka hoitaa lapsesi sillä aikaa, kun olet itse töissä ei tee oikeaa työtä?
T. Perhepäivähoitaja joka hoitaa omien lisäksi vielä toistenkin lapsia.
[quote author="Vierailija" time="22.10.2014 klo 10:26"][quote author="Vierailija" time="22.10.2014 klo 10:06"]
Suomessa tuetaan rahallisesti monenlaisia ihmisiä, mutta tuntuu että kotiäidit on ne pahimmat näistä. Entä koti-isät? Ne harvat jotka siihen lähtee ovat sankareita, ei suinkaan laiskoja kotona maakaajia. Työttömiä tuetaan isommalla rahalla kuin kotiäitejä/-isiä, ja heistä osa on valitettavasti niitä jotka ei koskaan töihin halua. Miksi he eivät aiheuta naisissa samanlaista tunnekuohua kuin kotiäidit? Maahanmuuttajien tuet ovat jotain aivan uskomatonta, osa heistä ei välitä edes kieltä opiskella kun ei tarvi. Tähänkin käy sanonta nainen on naiselle susi.
[/quote]
Minusta lasten kotihoito tiettyyn rajaan asti on hyvin fiksua ja kannattavaa, enkä todellakaan pidä 1-2 vuotta kotona olevaa naista tai miestä minkäänlaisena loisena.
Se, mitä hieman paheksun, on kouluttautuminen vuosia kestävään tutkintoon ja sitten jäädä kotiin ja julistaa, kuinka tämä oma valinta on yhteiskunnalle edullisempi kuin työssäkäynti + päivähoito. Tuttu opiskeli Diplomi-insinööriksi 5 vuotta ja diplomityön jälkeen jäi kotiin, perhe sai kolme lasta ja on ollut nyt kymmenen vuotta kotoa, dippatyötä enempää ei ole tehnyt työtä ja ala on sellaisessa syöksykierteessä, että tuksin tulee töitä saamaan ainakaan ilman lisäkoulutusta.
Elämää ei voi, eikä tarvitse suunnitella ja ennustaa etukäteen. Tässäkään ei sinänsä ole mitään pahaa. Mutta kun kyseinen henkilö on oikein apostoli tässä julistamisessaan, kuinka paljon halvemmaksi tulee hoitaa lapset kotona. Rehellinen voi olla olematta laiska. Näissä keskusteluissa ei koskaan lasketa sitä, kuinka paljon naisen koulutus maksaa esikoulusta vaikkapa maisteriksi, jota taitoa ei sitten koskaan käytetä ja unohdetaan myös omien ansiotulosta maksamien verojen lisäksi mm. yritysten maksama yhteisövero ja yritysten kilpailukyky perustuu pitkälti heidän työntekijoidensä taitavuuteen, innovatiivisuuteen ja ahkeruuteen.. Monissa akateemisissa ammateissa ei välttämättä palkata sen kotiäidiksi jäävän hommiin sijaista, varsinkin kun YT:t on muutenkin päällä, vaan hommat jaetaan jäljelle jääville, jotka tekevät entistä enemmän töitä. "Sijaiselle töitä" -kortti ei siis oikein aina tomi. Ja kun kerran huomataan, että muut tekevät sen hoitovaapalaisen hommat, niin sitäkään työpaikkaa ei sitten enää ole eikä tule. Kymmenen vuoden vapaalta palaava otetaan näennäisesti hetkeksi töihin ja heti seuraavissa YT:ssä saa potkut.
Tämä on minusta suurin syy, miksi naisia tulisi kannustaa työelämään lasten kotihoidon sijaan esim. lapsen ollessa 2-vuotias ja työnantajan velvollisuus pitää palkkaliostoilla kymmenenkin vuotta hoitovapaata ketjuttanut tulisi poistaa. Oma lukunsa opettajat, jotka "palaavat töihin" kesälomaksi vuosi vuoden jälkeen.
[/quote]ei voi palata töihin kesken hoitovapaan eli jos jatkaa hoitovapaata syksyllä oltuaan jo hoitovapaalla. Että väärä tietoa.
[quote author="Vierailija" time="22.10.2014 klo 10:46"][quote author="Vierailija" time="22.10.2014 klo 01:27"]
[quote author="Vierailija" time="22.10.2014 klo 00:56"][quote author="Vierailija" time="14.08.2014 klo 23:10"] Mua niin suunnattomasti ärsyttää, kun ihmiset leimaavat työtä vieroksuvaksi ja laiskaksi jos on lasten kanssa kotona. Itsellä nyt 5 ja 2v. lapset, enkä ole ollut esikoisen jälkeen töissä. (Lisäksi olen toisen lapsen jälkeen sairastanut vakavan sairauden, josta olin puolisen vuotta sairauslomalla). Varsinkin sukulaiset ihmettelevät että enkö ole "vieläkään" töissä. Olen vain sanonut että en halua pitää kiirettä ja haluan nauttia lapsistani kotona. Miksi tämä päätös ärsyttää? Ja laiska en tosiaankaan ole, työtä riittää aamusta iltaan. Pidän kodin ja puutarhan siistinä, touhuan lasten kanssa aamusta iltaan, teen varmasti enemmän töitä mitä moni "oikeassa työssä" tekee. [/quote] Ehkä siksi että kotiäiti tekee sen mitä työssäkäyvä tekee oikean työn ohessa. ;) [/quote] Peruskoulun matikalla pitäisi ymmärtää ettei työssäkäyvä tee sitä kaikkea työn ohessa, hyvä jos kokkaamaan ja siivoamaan kerkeää. Lapsen hoitaminen ja kasvattaminenkin on ulkoistettu.
[/quote]
Kyllä vaan tekee. Päiväkoti ja -hoito on ainoastaan lapsiparkki päivänajaksi, ei siellä ehditä lapsia kasvattamaan vaikka kauniisti varhaiskasvatuksesta ym. puhutaankin. Kodin tehtäväksi se jää opettaa lapsille elämän tärkeitä taitoja. Kotiäidit käyttävät sitä aikaansa vaan niin tehottomasti - monet esimerkiksi pyörivät täälläkin päivät pitkät palstailemassa.
[/quote]
Niinpä: lapsiparkki. Äitiyden voi tehdä hyvinkin. ;)
Työssä istuvat äidit, jotka tottakai tekevät kotiäitienkin työt, ovat liian kiireisiä roikkumaan tällä palstalla päivät pitkät? Uskokaa nyt ettette te saa päivään enempää kuin sen 24h. Yhden asian tekeminen on toisesta pois.
[quote author="Vierailija" time="15.08.2014 klo 00:16"]
Työssäkäyvillä äideillä on vaan paha mieli kun oma pää ei kestä olla kotona ja syyllisyys lasten pitkistä hoitopäivistä, niin täytyy haukkua toisin tehneitä... Naiset on just sellasia!
[/quote]
Nimenomaan näin!
jos ihminen on sinut omien valintojensa kanssa niin ei ole tarvetta arvostella jos joku toinen on tehnyt erilaisen valinnan.
[quote author="Vierailija" time="14.08.2014 klo 23:55"]
Sinä olet laiska, koska elät toisten rahoilla. Joku muu käy töissä, että lapsillasi on ilmainen terveydenhuolto, hammashuolto, ruokaa...ja sinä itsekin syöt toisten pöydästä.
Jos olisit aikuinen, kävisit töissä.
[/quote] Mitähän sinä itse teet? Ootko edes yhtään lasta tehnyt, ja jos oletkin, niin missäpä hoidatat heidät tai olet hoidattanut, kun ne ovat olleet hoidon tarpeisia? Kenenköhän pöydästä itse syöt? Nimittäin jos olet kunnalla tai valtiolla töissä, niin syöt täyttä häkää muiden pöydästä jokaisen annoksesi enemmän kuin kotiäiti, joka elää vain ja ainoastaan yksityissektorilla töissä olevan miehensä palkoilla ja hoitaa kodin sekä lapsensa sen vastineeksi.
Minulle on kotona oleminen ollut helpompaa. Ja siksi se onkin minun valintani. Puolisoni tekee yli 80h/viikko töitä ja minunkin pitäisi töissä tehdä sama viikkontuntimäärä raskasta työtä. Sen päälle ei kolmilapsisen perheen arjen pyöritys suju, ei tule luomuruokaa eikä sävy-sävyyn-matchattuja vaatteita. ;)
Kotiäitiys on henkisesti raskaampaa juurikin siksi, ettei kukaan arvosta kotiäidin työtä. Töissäollessa saa arvostusta ja tuntee eri tavalla saavansa jotain aikaiseksi. Mutta kotona voi tehdä asiat omalla tavallaan ja omalla aikataulullaan ja lähteä vaikka keskellä viikkoa lomalle. Ihanan vapaata elämää!
Ja Kotiäitiys on eri tavalla raskasta eri perheissä. Tuttavapiirissäni olen huomannut, että riehuvien ADHD-lapsien vanhemmat usein palaavat töihin nopeammin ja hiljaa useita tunteja itsekseen leikkivien lasten vanhemmat kotoilevat mielellään pidempään vaikka ehkä juuri ne riehuvat lapset tarvitsisivatkin enemmän rauhallista kotihoitoa ja oman vanhemman turvaa.
[quote author="Vierailija" time="22.10.2014 klo 09:40"]
[quote author="Vierailija" time="14.08.2014 klo 23:10"]
[/quote]
Ap:n pitkä sairaus ja kuopuksen ikä sotkee vähän avauksen ajatusta. Mutta kyllä mä ihmettelen naisia, jotka ovat vuosikausia kotona, siis terveinä ja lapset esim 8-15-vuotiaita. Jos nainen ei osallistu mihinkään kansalaistoimintaan, ei tee vapaaehtoistyötä, vaan on vain siellä kotona, niin kyllä mun pieneen mieleen hiipii, että onkohan laiska.
[/quote] Joo:) myönnän olevani laiska ja sen takiahan olen kotiin jäänytkin, enkä ole hakenutkaan mihinkään töihin. Olen ukkoni elätti, entäs sitten, mites se haittaa aloittajan elämää? Lapsemme olen jo aikapäiviä sitten kasvattanut ulos kodistamme. Nytkin mietin, että tekiskö mitään vaiko olisko vaan rennosti tämänkin päivän:)Ukkoni tulee töistä ja tekee ruoankin. Hän myös siivoaa jne.
Suomessa on maksuton peruskoulu kaikille ja se opettaa perussivistystä lapsille. Peruskoulun ei ole tarkoitus valmistaa työelämää ja veronmaksua varten vaan elämää varten. Fiksut ymmärtää ja niitä fiksuja löytyy niin uraäideistä kuin kotiäideistä.
Jotkut kotiäidit on laiskoja pummeja. Ne ovat niitä joiden kotona olo mahdollistuu Suomen tavalla maksaa tukia lapsen kotihoitoa varten. Heidän miehensä eivät pystyisi kustantamaan vaimonsa kotona oloa mutta valtio kustantaa. Sitten on niitä kotiäitejä jotka ovat kutsumukseltaan sellaisia. tehokkaita ja upeita yksilöitä.
Nykyään naiset kutsuvat itseään uranaisiksi kun ovat töissä. Uranainen ei tarkoita samaa kuin työssäkäyvä nainen. Monet työssäkäyvät naiset käyttävät hyväkseen valtion tukemaa päivähoitoa, he eivät pystyisi omalla palkallaan maksamaan lastensa todellisia päivähoitokuluja. Näin ollen matalapalkkaiset naiset ovat ihan yhtälailla iilimatoja valtion verokirstulla kuin ne jotka laiskottelevat kotona tukien mahdollistamina. Yhden lapsen päivähoitomaksut kuukaudessa ovat reilusti yli tuhat euroa. Aika paljon saa tienata jotta tuon saa tienattua ja jotakin jää vielä jäljelle.
[quote author="Vierailija" time="22.10.2014 klo 14:53"]
[quote author="Vierailija" time="22.10.2014 klo 14:36"]
[quote author="Vierailija" time="22.10.2014 klo 14:03"][quote author="Vierailija" time="22.10.2014 klo 13:01"] [quote author="Vierailija" time="22.10.2014 klo 12:45"] Kotona saa olla sen kolme vuotta. En näe siinä mitään ongelmaa. Mutta kun täälläkin vauvapalstalla istuu korkeakoulutettua väkeä päivät pitkät ja retostelee sillä että he hoitavat lapsia kotona. Minun mies ansaitsee niin paljon, että minun ei tarvitse tehdä töitä. minulla on niin hyvä avioehto, että se tulee niin kalliksi jos mies hakee eroa. jne jne. Olen sitä mieltä jos korkeakoulutettu ihminen jää kotiin hoitamaan "yritystä" perhettä, hänen pitäisi maksaa jonkiverran koulutuksesta takaisin. Toinen asia on jos lapsi tai mies on vammainen, niin silloin tulisi saada vapautusta siitä. En kannata koulutusta joka menee hukkaan. Ihan sama mitä sanotte, se on rahan tuhlausta. Voimme sitten samantien mennä takaisin siihen , että vaimot jäävät kotiin. Koulutusta vaipan vaihtamiseen ei tarvita. [/quote] Miksi nainen/yhteisten lasten äiti ei saisi jatkaa kotona olemista tuon kolmen vuoden kotihoitotuetun ajan jälkeen, jos siihen on mahdollisuus? Jos mies tienaa hyvin ja pystyy elättämään koko perheen vaimoaan myöten, niin kuka sen estää, ettei niin saisi tehdä? Minullakin on aikoinaan koulutus ja titteli hankittuna takataskussani, ja töissäkin olen silloin tällöin piipahdellut, mutta en ole tarkoituksellakaan hakenut enää vuosikausiin töihin. Haluan olla kotona, ja olen täällä kyselemättä siihen lupaa keneltäkään muulta, ja jos joku nimittelee minua laiskaksi, niin aivan sama mulle, tiedän kyllä itse, mitä olen. [/quote] Koska sinut on koulutettu yhteiskunnan varoin. Sinulla on velvollisuus käyttää koulutusta palkkatyössä. Se on kallista ja varsinkin nyt kun rahat on tiukalla kouluttaa vaimoja kotiin vaihtamaan vaippoja. Kotiäityis ei ole työtä. Sinä et maksa veroja, mutta käytät yhteiskunna palveluksia. terveyshuolto, hammas, KELA korttia jne. Lapsesi saa ilmaisen koulutuksen. Eli olet laiska, ja yhteiskunnan elätti. [/quote] Jos koulutusta vastaan olisi velvollinen tekemään työtä, olisi yhteiskunnan velvollisuus tarjota sitä työtä kaikille. Miten on nykyään tilanne? Ps. Veroja maksetaan muustakin kuin palkasta, jos et tiedä.
[/quote]
Tässä voisi olla ajatus, eli leikataan koulutuksia. Koulutetaan semmoisiin töihin josta varamasti työllistää. Sitten voidaan vähentää opiseklupaikkoja historian, teologian aineissa. Lisätä semmoisiin joka varmasti työllistyy. Voidaan tarkistaa, että kannattaako kouluttaa parisataa meidionomia vuodessa?
Miksi yhteiskunta on velvollinen järjestämään työtä kaikille? Jokaisella on oma vastuu omasta työstä. Jokainen hakee itse työpaikat tai työllistää itse itseänsä. Jokainen tulee hankkia semmoisen koulutuksen joka työllistää sitten jatkossa. Eli jos siihen tulee jonkilainen vaatismus, myös turhat joulutksen jäisivät pois.
tässä on idea.
[/quote]Yhteiskunta ollaan me. Yhteiskunnalla nimenomaan on velvollisuus pitää kansalaisistaan huolta.Suomessa on hieno systeemi.Itse maksan veroja mieluusti, koska niillä pyörii tämä yhteiskunta. Kaikki saa koulutuksen ja terveyden huollon. Ja kyllä se yhteiskunta(eli me)aina muutaman luuserinkin elättäää.