Kotiäiti=Laiska
Mua niin suunnattomasti ärsyttää, kun ihmiset leimaavat työtä vieroksuvaksi ja laiskaksi jos on lasten kanssa kotona. Itsellä nyt 5 ja 2v. lapset, enkä ole ollut esikoisen jälkeen töissä. (Lisäksi olen toisen lapsen jälkeen sairastanut vakavan sairauden, josta olin puolisen vuotta sairauslomalla). Varsinkin sukulaiset ihmettelevät että enkö ole "vieläkään" töissä. Olen vain sanonut että en halua pitää kiirettä ja haluan nauttia lapsistani kotona. Miksi tämä päätös ärsyttää?
Ja laiska en tosiaankaan ole, työtä riittää aamusta iltaan. Pidän kodin ja puutarhan siistinä, touhuan lasten kanssa aamusta iltaan, teen varmasti enemmän töitä mitä moni "oikeassa työssä" tekee.
Kommentit (125)
Meidän taapero tuhoaa kaiken mihin koskee. Joka sekunti saa perässä juosta ja pelätä et satuttaa itsensä. Kotitöitä ei edes kerkiä tekemään. Kyllä tämä on selvästi laiskottelua.
Ap, tosiasiassa tämä on kateellisten panettelua. Monella ei ole vara jäädä kotiin. He, jotka ihan oikeasti haluavat olla työelämässä eivät pahemmin kaivele toisten asioita. Nimittelijät ovat heitä, joiden oma elämä ei ole kyllin tyydyttävää. Keksitään nimityksiä: loinen, laiska. Jutta Zilliacus aloitti kotiäitien rinnastamisen prostituoiduiksi. Pirkko Työläjärvi siitä aikanaan pahoitti mielensä.
Näillä Viron-sukuisilla toimittajilla ja mediaihmisillä näyttäisi olevan kova tarve aina nälviä jotakuta. Anu Saagim haukkuu suomalaisia naisia, Jutta Zilliacus rinnastaa kotiäidit huoriin, Sofi Oksanen kertoo suomalaisista väkivaltaisista miehistä.
Mutta hei! Ollaan me tyytyväisiä elämäämme. Antaa koirien haukkua. Ja ainahan sitä voi tahdittomilta ihmisiltä alkaa kysellä kautta rantain milloin ajattelivat alkaa paininpudotuksen, milloin aikovat vaihtaa auton tai aloittaa talon rakennuksen. Milloin aikovat tehdä sen pikkusisaruksen nuorimmalle, valkaista hampaansa, värjätä harmaaksi kääntyneet hiukset? Ja eikö paikallaan olisi botox tai rasvaimu, sisustus ja meditointi...
Vain itse tiedät oletko laiska. Kotiäiti voi olla niin monella tavalla. Vastakkainasettelu on turhaa, jokainen perhe ratkaiskoon itse tilanteensa. Mulle kotiäitiys oli aikanaan luksusta.
No onhan tämä kotona olo mukavaa :). Itse aloin perhepäivähoitajaksi ettei tarvitse läht2ä oikeisiin töihin :D. Omat lapset siis jo koululaisia. Kyllä mulla tekemistä riittää hoitolapset oon 2x1v. Ja 2x3v. Mutta kaikki lapset nukkuvat päiväunia väh. 2h.joten ihan luppoaikaa on päivisin. Mutenkin ne leikkii suurimmanosan päivästä nätisti keskenään. Hyvin kerkeää tehdä kaikmi kotityötkin päivän aikana.
[quote author="Vierailija" time="22.10.2014 klo 01:36"][quote author="Vierailija" time="22.10.2014 klo 01:32"]
[quote author="Vierailija" time="22.10.2014 klo 00:50"]Olen kotiäiti, huolehdin omasta lapsestani ja olen tämän käytössä koulun alettuakin. Olen kotirouva, huolehdin perheestä ja talosta, teen työssäkäyvän mieheni elämästä helpompaa. Lähitulevaisuudessa olen omaishoitaja, huolehdin +70v appivanhemmistani samassa taloudessa. Tällä hetkellä opiskelen kotona uutta kieltä. Muutaman vuoden päästä alamme rakentamaan taloa ja minä vastaan siitä pääosin, koska minulla on siihen aikaa ja voimia. Mikäli ehdin, voin taas aloittaa freelance työt. Olen perheenjäsen ja perhe puhaltaa yhteen hiilen. Mutta kylläpä olen laiska! t: ulkosuomalainen loinen [/quote] Tehkää perässä. o_o
[/quote]
Lapseni ovat koulussa ja olen heidän käytettävissään, huolehdin kodista ja taloudesta, toimin myös äitini omaishoitajana. Olen opiskellut kaksi tutkintoa ja 4 kieltä itsenäisesti, ja oma talo valmistui vuosi sitten. Ai niin, kaiken tämän olen tehnyt työn ohessa. Sun lapsi on koulussa eli päivät saat loisia kotona miehen kustannuksella. Aika helpolta kuulostaa!
[/quote]
Sittenhän te olette tasoissa?
Mua ei kyllä houkuttais tehdä päiväkodin tädin, kodinhoitajan, omaishoitajan, rakentajan ja mahdollisesti free lancen duunia ja opiskella yhtä aikaa.
En mä kotona mitään laiskottele. Tää perhe on mun firma ja mies mun sijoitus joka tuottaa hyvin kun sen pitää tyytyväisenä.
[quote author="Vierailija" time="22.10.2014 klo 01:36"]
[quote author="Vierailija" time="22.10.2014 klo 01:32"]
[quote author="Vierailija" time="22.10.2014 klo 00:50"]Olen kotiäiti, huolehdin omasta lapsestani ja olen tämän käytössä koulun alettuakin. Olen kotirouva, huolehdin perheestä ja talosta, teen työssäkäyvän mieheni elämästä helpompaa. Lähitulevaisuudessa olen omaishoitaja, huolehdin +70v appivanhemmistani samassa taloudessa. Tällä hetkellä opiskelen kotona uutta kieltä. Muutaman vuoden päästä alamme rakentamaan taloa ja minä vastaan siitä pääosin, koska minulla on siihen aikaa ja voimia. Mikäli ehdin, voin taas aloittaa freelance työt. Olen perheenjäsen ja perhe puhaltaa yhteen hiilen. Mutta kylläpä olen laiska! t: ulkosuomalainen loinen [/quote] Tehkää perässä. o_o
[/quote]
Lapseni ovat koulussa ja olen heidän käytettävissään, huolehdin kodista ja taloudesta, toimin myös äitini omaishoitajana. Olen opiskellut kaksi tutkintoa ja 4 kieltä itsenäisesti, ja oma talo valmistui vuosi sitten. Ai niin, kaiken tämän olen tehnyt työn ohessa. Sun lapsi on koulussa eli päivät saat loisia kotona miehen kustannuksella. Aika helpolta kuulostaa!
[/quote]
Ja varmaan maksoit noista tutkinnoistasi käyvän hinnan. Yhteiskunta hyötyy sun tutkinnoista ja kielitaidosta aika hemmetin paljon näemmä. Naisten kouluttaminen kotirouviksi rakentamaan taloja perheelle ja hoitamaan puutarhaa maksaa yhteiskunnalle niin valtavat summat, että joku päivähoidon kustannus kalpenee sen rinnalla. Saati että joku vielä leuhkii tehneensä meidän veronmaksajien piikkiin kaksi tutkintoa.
[quote author="Vierailija" time="14.08.2014 klo 23:48"]Joku mamma taas avautuu, että saa hyvällä omalla tunnolla laiskotella kotona? Pakkoko niitä räkänokkia on tehdä, ja valittaa "tää on kovaa työtä" ihan ite oot soppas keittäny. Mee töihin, oikeisiin töihin!
[/quote]
Idiootti oot. Ei voi muuta sanoa.
[quote author="Vierailija" time="14.08.2014 klo 23:10"]
Mua niin suunnattomasti ärsyttää, kun ihmiset leimaavat työtä vieroksuvaksi ja laiskaksi jos on lasten kanssa kotona. Itsellä nyt 5 ja 2v. lapset, enkä ole ollut esikoisen jälkeen töissä. (Lisäksi olen toisen lapsen jälkeen sairastanut vakavan sairauden, josta olin puolisen vuotta sairauslomalla). Varsinkin sukulaiset ihmettelevät että enkö ole "vieläkään" töissä. Olen vain sanonut että en halua pitää kiirettä ja haluan nauttia lapsistani kotona. Miksi tämä päätös ärsyttää?
Ja laiska en tosiaankaan ole, työtä riittää aamusta iltaan. Pidän kodin ja puutarhan siistinä, touhuan lasten kanssa aamusta iltaan, teen varmasti enemmän töitä mitä moni "oikeassa työssä" tekee.
[/quote]
Ap:n pitkä sairaus ja kuopuksen ikä sotkee vähän avauksen ajatusta. Mutta kyllä mä ihmettelen naisia, jotka ovat vuosikausia kotona, siis terveinä ja lapset esim 8-15-vuotiaita. Jos nainen ei osallistu mihinkään kansalaistoimintaan, ei tee vapaaehtoistyötä, vaan on vain siellä kotona, niin kyllä mun pieneen mieleen hiipii, että onkohan laiska.
En kyllä ymmärrä miten kotitöiden tekeminen liittyy tähän kotiäitiyteen? Ainakaan siihen kotihoidontuelle rahoitettuun. Eihä muillekaan kodin hoitamisesta makseta.
Kotityöt kun nyt pystyy tekemään ihan miten tahtoo. Joku tekee ihan minimin ja roikkuu av:lla, toinen on Bree Van de kamp. Ei kai kotitöitä nyt voi rinnastaa palkkatyöhön millään tavalla? Eikä edes omien lasten hoitamista. Kaiken voi tehdä just sen oman jakamisen ja viitisimisen mukaan, ei ole kellokorttia tai työajanseurantaa. Ei tominnanohjausjärjestelmiä tai muuta seurantaa, johon kirjataan jokainen työ asiakkaalta laskutettavakasi. On vaan aikaa.
Oman kokemukseni mukaan kotona oleminen oli kyllä tooooodella leppoisaa ja ihanaa verrattuna töissä olemiseen. Ja silti ehti hyvin syömään, juomaan kahvia, notkumaan jopa täällä ja hoitamaan kodin perushommat ihan mainiosti, jopa remontoimaan. Maalasin yhden huoneen eräänä yönä, kun ei vaan nukuttanut :)
Kolmannen kanssa äitiyslomalla oleminen on ehkä rennoin jakso koko elämässäni, vaikka kaksi vanhempaa lasta, silloin 4- ja 5-vuotiaat olivat kotona. Se vuosi jäi mieleen oikeasti sellaisena utuisen rauhallisena. Kahden ensimmäisen kanssa sitä jotenkin suoritti äitiyttä vähän enemmän ja lisäksi heillä on vain vuosi ikäeroa, mutta sekin aika oli kyllä leppoisaa. Koskaan ei ollut kiire ja elämä oli oikeastaan aika laiskaa ihan suoraan sanottuna. Just siksi, että kaikkeen oli loputtomasti aikaa. Oltiin mökillä, käytiin puistossa, lähdettiin ex-tempore viikoksi mummolaan 300 km päähän. Isommat kävi kahdesti viikossa kerhossa. Se olikin ainoa aikataulutettu meno harrastusten lisäksi.
En mä nyt toki kotiäitejä laiskoina pidä, mutta leppoisaa elämäähän se on. Tai tietenkin jos työ on jotenkin hyvin, hyvin vapaata tai jotenkin pelkkää rutiinia, niin voihan se työ olla lepoa siihen kotonaoloon verrattuna. Minulle ainakin jo ihan työn tuoma stressi tulosvastuineen ja alaisineen on aika paljon kuluttavampaa kuin kotivuodet, joita ehdin viettää ensin 3,5 vuotta ja sitten myöhemmin vuoden, jonka jälken meille tuli hoitaja kotiin.
Suomessa tuetaan rahallisesti monenlaisia ihmisiä, mutta tuntuu että kotiäidit on ne pahimmat näistä. Entä koti-isät? Ne harvat jotka siihen lähtee ovat sankareita, ei suinkaan laiskoja kotona maakaajia.
Työttömiä tuetaan isommalla rahalla kuin kotiäitejä/-isiä, ja heistä osa on valitettavasti niitä jotka ei koskaan töihin halua. Miksi he eivät aiheuta naisissa samanlaista tunnekuohua kuin kotiäidit?
Maahanmuuttajien tuet ovat jotain aivan uskomatonta, osa heistä ei välitä edes kieltä opiskella kun ei tarvi.
Tähänkin käy sanonta nainen on naiselle susi.
Avauksen pointti oli varmaan se, että ap:tä harmittaa kun omaiset eivät tiedä hänen sairaudestaan eivätkä sitä, että kotihoidon tuella voi olla kolme vuotta. Siitä selviää informoimalla ihmettelijöitä. Ja onko varmaa, että he oikeasti ihmettelevät, ehkä he vain kysyvät? Toinen vaihtoehto on olla välittämättä moisesta.
Jos nainen on kotona miehen ja lasten "käytettävissä", niin kuka on naisen "käytettävissä"? Miten nainen, joka on rajannut elämänsä kodin piiriin, pitää päänsä kasassa kun pikkuasioista tulee isoja, miten hän estää seiniä kaatumasta päälle? Mitä hänen älylleen tapahtuu?
[quote author="Vierailija" time="22.10.2014 klo 10:06"]
Suomessa tuetaan rahallisesti monenlaisia ihmisiä, mutta tuntuu että kotiäidit on ne pahimmat näistä. Entä koti-isät? Ne harvat jotka siihen lähtee ovat sankareita, ei suinkaan laiskoja kotona maakaajia. Työttömiä tuetaan isommalla rahalla kuin kotiäitejä/-isiä, ja heistä osa on valitettavasti niitä jotka ei koskaan töihin halua. Miksi he eivät aiheuta naisissa samanlaista tunnekuohua kuin kotiäidit? Maahanmuuttajien tuet ovat jotain aivan uskomatonta, osa heistä ei välitä edes kieltä opiskella kun ei tarvi. Tähänkin käy sanonta nainen on naiselle susi.
[/quote]
Minusta lasten kotihoito tiettyyn rajaan asti on hyvin fiksua ja kannattavaa, enkä todellakaan pidä 1-2 vuotta kotona olevaa naista tai miestä minkäänlaisena loisena.
Se, mitä hieman paheksun, on kouluttautuminen vuosia kestävään tutkintoon ja sitten jäädä kotiin ja julistaa, kuinka tämä oma valinta on yhteiskunnalle edullisempi kuin työssäkäynti + päivähoito. Tuttu opiskeli Diplomi-insinööriksi 5 vuotta ja diplomityön jälkeen jäi kotiin, perhe sai kolme lasta ja on ollut nyt kymmenen vuotta kotoa, dippatyötä enempää ei ole tehnyt työtä ja ala on sellaisessa syöksykierteessä, että tuksin tulee töitä saamaan ainakaan ilman lisäkoulutusta.
Elämää ei voi, eikä tarvitse suunnitella ja ennustaa etukäteen. Tässäkään ei sinänsä ole mitään pahaa. Mutta kun kyseinen henkilö on oikein apostoli tässä julistamisessaan, kuinka paljon halvemmaksi tulee hoitaa lapset kotona. Rehellinen voi olla olematta laiska. Näissä keskusteluissa ei koskaan lasketa sitä, kuinka paljon naisen koulutus maksaa esikoulusta vaikkapa maisteriksi, jota taitoa ei sitten koskaan käytetä ja unohdetaan myös omien ansiotulosta maksamien verojen lisäksi mm. yritysten maksama yhteisövero ja yritysten kilpailukyky perustuu pitkälti heidän työntekijoidensä taitavuuteen, innovatiivisuuteen ja ahkeruuteen.. Monissa akateemisissa ammateissa ei välttämättä palkata sen kotiäidiksi jäävän hommiin sijaista, varsinkin kun YT:t on muutenkin päällä, vaan hommat jaetaan jäljelle jääville, jotka tekevät entistä enemmän töitä. "Sijaiselle töitä" -kortti ei siis oikein aina tomi. Ja kun kerran huomataan, että muut tekevät sen hoitovaapalaisen hommat, niin sitäkään työpaikkaa ei sitten enää ole eikä tule. Kymmenen vuoden vapaalta palaava otetaan näennäisesti hetkeksi töihin ja heti seuraavissa YT:ssä saa potkut.
Tämä on minusta suurin syy, miksi naisia tulisi kannustaa työelämään lasten kotihoidon sijaan esim. lapsen ollessa 2-vuotias ja työnantajan velvollisuus pitää palkkaliostoilla kymmenenkin vuotta hoitovapaata ketjuttanut tulisi poistaa. Oma lukunsa opettajat, jotka "palaavat töihin" kesälomaksi vuosi vuoden jälkeen.
[quote author="Vierailija" time="14.08.2014 klo 23:33"]
Olen kolmen lapsen isä. Minä töissä, vaimo lasten kanssa kotona. Kyllä se mulla on niinpäin, että menen mielelläni maanantaina töihin "lepäämään". Olen joitakin päiviä ollut lasten kanssa kotona ilman vaimoa ja varsinkin talviaikaan se rumba kolmen lapsen kerrospukemisineen useita kertoja päivässä, sekä koko talouden muu ylläpito, ruoka, vaatehuolto alkaa käydä ylivoimaiseksi. En jaksaisi sitä kokoaikaisesti. Arvostan vaimoani ja muita kotiäitejä.
hieno kommentti :) Lämmittää sydäntä.
[quote author="Vierailija" time="22.10.2014 klo 12:24"]
[quote author="Vierailija" time="15.08.2014 klo 00:16"]
Työssäkäyvillä äideillä on vaan paha mieli kun oma pää ei kestä olla kotona ja syyllisyys lasten pitkistä hoitopäivistä, niin täytyy haukkua toisin tehneitä... Naiset on just sellasia!
[/quote]
Nimenomaan näin!
jos ihminen on sinut omien valintojensa kanssa niin ei ole tarvetta arvostella jos joku toinen on tehnyt erilaisen valinnan.
[/quote]Just näin. Ja sen lisäksi suuri osa naisia on molempia.Itse ainakin olen ollut sekä kotona oleva äiti että töissä oleva äiti.
[quote author="Vierailija" time="22.10.2014 klo 18:20"]
[quote author="Vierailija" time="22.10.2014 klo 12:24"]
[quote author="Vierailija" time="15.08.2014 klo 00:16"]
Työssäkäyvillä äideillä on vaan paha mieli kun oma pää ei kestä olla kotona ja syyllisyys lasten pitkistä hoitopäivistä, niin täytyy haukkua toisin tehneitä... Naiset on just sellasia!
[/quote]
Nimenomaan näin!
jos ihminen on sinut omien valintojensa kanssa niin ei ole tarvetta arvostella jos joku toinen on tehnyt erilaisen valinnan.
[/quote]Just näin. Ja sen lisäksi suuri osa naisia on molempia.Itse ainakin olen ollut sekä kotona oleva äiti että töissä oleva äiti.
[/quote] Samoin olen itsekin toiminut.
[quote author="Vierailija" time="14.08.2014 klo 23:48"]
Joku mamma taas avautuu, että saa hyvällä omalla tunnolla laiskotella kotona? Pakkoko niitä räkänokkia on tehdä, ja valittaa "tää on kovaa työtä" ihan ite oot soppas keittäny. Mee töihin, oikeisiin töihin!
[/quote]
No ap:han tässä ei mistään valita, vaan muuthan tuossa (mm. sinä) valitat miten toinen vaan lusmuilee kotona. Olisit itse tehnyt niitä lapsia vaikka kymmenen, jos niiden kanssa siellä kotona kerran niin helpolla pääsee!
[quote author="Vierailija" time="22.10.2014 klo 01:27"]
[quote author="Vierailija" time="22.10.2014 klo 00:56"][quote author="Vierailija" time="14.08.2014 klo 23:10"] Mua niin suunnattomasti ärsyttää, kun ihmiset leimaavat työtä vieroksuvaksi ja laiskaksi jos on lasten kanssa kotona. Itsellä nyt 5 ja 2v. lapset, enkä ole ollut esikoisen jälkeen töissä. (Lisäksi olen toisen lapsen jälkeen sairastanut vakavan sairauden, josta olin puolisen vuotta sairauslomalla). Varsinkin sukulaiset ihmettelevät että enkö ole "vieläkään" töissä. Olen vain sanonut että en halua pitää kiirettä ja haluan nauttia lapsistani kotona. Miksi tämä päätös ärsyttää? Ja laiska en tosiaankaan ole, työtä riittää aamusta iltaan. Pidän kodin ja puutarhan siistinä, touhuan lasten kanssa aamusta iltaan, teen varmasti enemmän töitä mitä moni "oikeassa työssä" tekee. [/quote] Ehkä siksi että kotiäiti tekee sen mitä työssäkäyvä tekee oikean työn ohessa. ;) [/quote] Peruskoulun matikalla pitäisi ymmärtää ettei työssäkäyvä tee sitä kaikkea työn ohessa, hyvä jos kokkaamaan ja siivoamaan kerkeää. Lapsen hoitaminen ja kasvattaminenkin on ulkoistettu.
[/quote]
Kyllä vaan tekee. Päiväkoti ja -hoito on ainoastaan lapsiparkki päivänajaksi, ei siellä ehditä lapsia kasvattamaan vaikka kauniisti varhaiskasvatuksesta ym. puhutaankin. Kodin tehtäväksi se jää opettaa lapsille elämän tärkeitä taitoja. Kotiäidit käyttävät sitä aikaansa vaan niin tehottomasti - monet esimerkiksi pyörivät täälläkin päivät pitkät palstailemassa.
[quote author="Vierailija" time="21.10.2014 klo 19:42"][quote author="Vierailija" time="15.08.2014 klo 00:16"]Työssäkäyvillä äideillä on vaan paha mieli kun oma pää ei kestä olla kotona ja syyllisyys lasten pitkistä hoitopäivistä, niin täytyy haukkua toisin tehneitä... Naiset on just sellasia!
[/quote]
Tämä. Mitä järkeä edes tehdä lapsia, jos niiden kanssa ei kestä tai jaksa olla? Tuollaisen itsekkään ihmisen kannattaisi keskittyä täysillä siihen työuraansa, joka on kuitenkin tärkeintä (oikeasti se, että saa ns. hengähdystauon lapsistaan).
[/quote]
Jokaisen kannattaisi keskittyä siihen, mistä pitää ja jonka osaa. Jollekin se on perhe ja lastenhoito, jollekin työssäkäynti.