Miksi terve ihminen ei voi katua lapsen hankkimista?
Useimmat vanhemmat eivät kadu lapsen hankkimista. Olen kuitenkin tällä palstalla nähnyt väitettävän, että mies tai nainen ei voi olla terve, jos hän katuu lasten hankkimista. Toisin sanoen lasten hankinnan katuminen on aina merkki siitä, että ihminen on jollakin tavalla sairas.
Voisiko joku perustella tämän väitteen tai ainakin selittää, miksi uskoo siihen? Se tuntuu minusta aika omituiselta.
Kommentit (132)
Jos katuu lastaan siitä kyllä väistämättä seuraa myös lapsen laiminlyöminen. Koska jos katuu, ei tunne sellaista rakkautta ja kärsivällisyyttä, että pyrkisi tekemään hyvää lapselle kaiken aikaa vaikka lapsesta on vaivaankin. Esim. jos kadut suhdetta Penaan, sä tuskin kärsivällisesti kannat sille kaupasta olutta ja peset sen hikisiä sukkia.
[quote author="Vierailija" time="14.08.2014 klo 16:38"] Tämä edustaa nyt sellaista argumentointia, jota en yleensä käytä, mutta nyt on ihan pakko: et siis pidä esim. Erikan* isää ja äitipuolta sairaina?[/quote] En ole perehtynyt ollenkaan Eerikan tapaukseen, enkä ole pätevä arvioimaan kenenkään sairautta ta terveyttä iltapäivälehtien juttujen perusteella. Mutta vaikka Eerikan vanhemmat olisivatkin sairaita, tästä ei millään tavalla seuraa, että kaikki, jotka katuvat lasten hankkimista, olisivat sairaita. Kysymys joidenkin yksittäisten vanhempien terveydentilasta ei siis lainkaan valota yleistä kysymystä siitä, miksei terve ihminen voisi katua lasten hankintaa siinä missä sairaskin.
Kuten edellinen kirjoittaja minäkään en pidä tavasta, jolla lasten hankinnan katuminen samastetaan tässä ketjussa lapsiin kohdistuvaan väkivaltaan. Lapsia voi katua pahoinpitelemättä heitä, eivätkä kaikki lapsiaan pahoinpitelevät suinkaan kadu lasten hankintaa. -ap
[quote author="Vierailija" time="14.08.2014 klo 16:52"]
Jos katuu lastaan siitä kyllä väistämättä seuraa myös lapsen laiminlyöminen. Koska jos katuu, ei tunne sellaista rakkautta ja kärsivällisyyttä, että pyrkisi tekemään hyvää lapselle kaiken aikaa vaikka lapsesta on vaivaankin. Esim. jos kadut suhdetta Penaan, sä tuskin kärsivällisesti kannat sille kaupasta olutta ja peset sen hikisiä sukkia.
[/quote]
Mutta täytyykö ihmisen olla sairas katuakseen suhdettaan Penaan? Jos ei, miksi kuitenkin täytyisi olla sairas katuakseen lasten hankintaa? -ap
[quote author="Vierailija" time="14.08.2014 klo 16:55"]
[/quote]
Mutta täytyykö ihmisen olla sairas katuakseen suhdettaan Penaan? Jos ei, miksi kuitenkin täytyisi olla sairas katuakseen lasten hankintaa? -ap
[/quote]Esimerkki oli sillä tavalla huono, että lapsen on äiti itse synnyttänyt, joten tunnesuhteen kuuluisi olla aivan mahtava. Mieheen ei voi koskaan luoda sellaista ehdotonta tunnesuhdetta kuin omaan lapseen. Joten silläkään perusteella lasta ei voi katua. Terve nainen kykenee luomaan lapseen syvän ja ehdotoman tunnesuhteen ja tämä poissulkee todellisen katumisen. Lapseensa voi väsyä mutta katuminen edellyttäisi sitä, että voisi antaa lapsensa vaikka kuolla suuremmitta suruitta. Tällainen kylmyys ei ole tervettä.
[quote author="Vierailija" time="14.08.2014 klo 17:01"]
Lapseensa voi väsyä mutta katuminen edellyttäisi sitä, että voisi antaa lapsensa vaikka kuolla suuremmitta suruitta.
[/quote]
Tämä ei pidä paikkaansa. Lapsen hankinnan katuminen tarkoittaa sitä, että jälkeenpäin ajatellen olisikin ollut parempi jäädä lapsettomaksi. Lasten hankinnan katuminen ei tarkoita sitä, etteikö voisi tehdä parhaansa huolehtiakseen lapsen turvallisuudesta ja muista tarpeista. Itse asiassa voimakas, kuormittava ja raskas tunneside omiin lapsiin voi juuri olla sellainen syy, jonka vuoksi lasten hankintaa kadutaan. -ap
[quote author="Vierailija" time="14.08.2014 klo 17:08"]
Lapseensa voi väsyä mutta katuminen edellyttäisi sitä, että voisi antaa lapsensa vaikka kuolla suuremmitta suruitta.
[/quote]
Tämä ei pidä paikkaansa. Lapsen hankinnan katuminen tarkoittaa sitä, että jälkeenpäin ajatellen olisikin ollut parempi jäädä lapsettomaksi. Lasten hankinnan katuminen ei tarkoita sitä, etteikö voisi tehdä parhaansa huolehtiakseen lapsen turvallisuudesta ja muista tarpeista. Itse asiassa voimakas, kuormittava ja raskas tunneside omiin lapsiin voi juuri olla sellainen syy, jonka vuoksi lasten hankintaa kadutaan. -ap
[/quote]En ole ollenkaan samaa mieltä kanssasi. Mutta mulla onkin ollut jokseenkin tunnekylmä äiti ja tiedän paljonkin siitä miltä tuntuu kun ei ole voinut olla varma äitinsä rakkaudesta ja välittämisestä. Mun äitini oli hyvä äiti mutta en ole koskaan saanut tuntea, että hän olisi oikeasti välittänyt minusta. Sellaiselta saattaa tuntua lapsesta, jonka äiti kyllä ns. tekee hommansa mutta katuu koko ajan. Joten, olen sitä mieltä, että nainen joka katuu äitiyttään ja lastaan eikä kykene kasvamaan äidiksi ei ole aivan terve.
[/quote]
[/quote]Esimerkki oli sillä tavalla huono, että lapsen on äiti itse synnyttänyt, joten tunnesuhteen kuuluisi olla aivan mahtava. Mieheen ei voi koskaan luoda sellaista ehdotonta tunnesuhdetta kuin omaan lapseen. Joten silläkään perusteella lasta ei voi katua. Terve nainen kykenee luomaan lapseen syvän ja ehdotoman tunnesuhteen ja tämä poissulkee todellisen katumisen. Lapseensa voi väsyä mutta katuminen edellyttäisi sitä, että voisi antaa lapsensa vaikka kuolla suuremmitta suruitta. Tällainen kylmyys ei ole tervettä.
[/quote]
Adoptoituun lapseen ei siis voi muodostua syvää ja ehdotonta tunnesuhdetta ja adoptiolasta voi katua? Mielenkiintoinen logiikka.
[quote author="Vierailija" time="14.08.2014 klo 17:22"]
[/quote]
[/quote]
Adoptoituun lapseen ei siis voi muodostua syvää ja ehdotonta tunnesuhdetta ja adoptiolasta voi katua? Mielenkiintoinen logiikka.
[/quote]Tässä ketjussa on ollut puhe vain omasta biologisesta lapsesta. En ota kantaa adoptioon koska mulla ei ole siitä kokemusta eikä edes mielipidettä.
[quote author="Vierailija" time="14.08.2014 klo 17:14"]
[quote author="Vierailija" time="14.08.2014 klo 17:08"]
[/quote]
[/quote]En ole ollenkaan samaa mieltä kanssasi. Mutta mulla onkin ollut jokseenkin tunnekylmä äiti ja tiedän paljonkin siitä miltä tuntuu kun ei ole voinut olla varma äitinsä rakkaudesta ja välittämisestä. Mun äitini oli hyvä äiti mutta en ole koskaan saanut tuntea, että hän olisi oikeasti välittänyt minusta. Sellaiselta saattaa tuntua lapsesta, jonka äiti kyllä ns. tekee hommansa mutta katuu koko ajan. Joten, olen sitä mieltä, että nainen joka katuu äitiyttään ja lastaan eikä kykene kasvamaan äidiksi ei ole aivan terve.
[/quote]
Kaikella kunnioituksella: se, että koet oman äitisi epäonnistuneen tehtävässään, ei pätevöitä sinua diagnosoimaan kaikkia lasten hankintaa katuvia naisia sairaiksi. -ap
[quote author="Vierailija" time="14.08.2014 klo 15:19"]Lapsen teko ja saaminen on iso asia. Jos on niin tyhmä ja harkitsematon että lapsen tekee ja sitä katuu on henkisesti vajaa ja todella typerä. Miettikää ennenkun niitä lapsia teette.
[/quote]
Miten sitä tietää etukäteen millaista vanhemmuus todella on? Kerta lapsettomat ei voi tietää mistä jäävät paitsi ennenkuin kokevat sen?
[quote author="Vierailija" time="14.08.2014 klo 17:49"]
[quote author="Vierailija" time="14.08.2014 klo 15:19"]Lapsen teko ja saaminen on iso asia. Jos on niin tyhmä ja harkitsematon että lapsen tekee ja sitä katuu on henkisesti vajaa ja todella typerä. Miettikää ennenkun niitä lapsia teette.
[/quote]
Miten sitä tietää etukäteen millaista vanhemmuus todella on? Kerta lapsettomat ei voi tietää mistä jäävät paitsi ennenkuin kokevat sen?
[/quote]
Sitten kun joku sanoo, ettei halua lapsia koska on miettinyt, hänelle länkytetään että hän ei tiedä mistä jää paitsi kun ei tee ja jos hänkin tekee niin kyllä hän sitten ymmärtää ja on turha lässyttää koska lapsia tekemättä ei voi tietää. Entä sitten jos tekee ja katuu? Sitäkään ei saisi tehdä eikä olla kokonaan tekemättä.
Lisään vielä, että jopa ketjun otsikkona on Miksi terve ihminen ei voi katua lapsen hankkimista?
Otsikkona ei ole, Miksi terve ihminen ei voi pahoinpidellä/laiminlyödä/kiduttaa lastaan?
Tajuatko? Oikeasti, kuinka tyhmiä te mammat oikein olette?