Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ystäväni suuttui kun en palkannut häntä:(

Vierailija
14.08.2014 |

Olen yrittäjä ja kyseessä on tosi hyvä ystäväni joka irtisanottiin työstään keväällä.

Jostain kautta hän sai tietää että haen yritykseeni työntekijää koska haluan itse jäädä vuodeksi kotiin kun lapseni aloitti ekaluokan ja yrityksen taloudellinen tilanne on sellainen että pystyn nostamaan palkaa jvaikka en tekisi muutakuin vähäiset paperihommat kotona.

Syitä miksi en palkannut ystävääni (mutta en kehtaa hänelle sanoa)

- 3 lasta, jää pienemmästäkin flunssasta ktoiin hoitamaan lasta ja mies ei suostu koskaan jäämään kotiin.

- tiedän että on huijannut viimeistä työnantajaansa turhilla saikkupäivillä, on esim aina syyslomat jne, saikulla kun ei saa lapsille hoitajaa eikä halua palkata. 

- Yrittävät 4 lasta

- Olettaa saavansa saman palkan kuin minä (tulee siis minun tilalle, tekemään samat työt) mikä ei ole mahdollista.

Jouduin tänään ilmoittamaan hänelle että olen jo luvannut työpaikan eräälle miehelle, jolloin alkoi arvostelemaan minua:( Haukkui mm. ahneeksi ja syrjin kuulemma naisia jne.. Sinne meni sitten se ystävyys. 

Olisitko sinä ymmärtänyt valintaani? Mulla ei siis ole mikään miljardi yritys, vaan 10 työntekijää joilla tes:sin mukainen palkka, ja tällä hetkellä maksan itselleni 4000e palkkaa koska osingoistakin joutuu nykyäään maksaan verot:(

Kommentit (199)

Vierailija
81/199 |
14.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.08.2014 klo 14:29"]32, tuossa listassa oli taannuttu lapsen tasolle. Ei noin!

[/quote]

Oikeestikko? Ei kai.

Vierailija
82/199 |
14.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se ystävyys olisi loppunut sitten viimeistään vuoden kuluttua. "Ystäväsi" ei olisi ymmärtänyt, että miksei voi jatkaa firman töissä. Ihmisillä on tapana kuvitella, että väliaikaiset järjestelyt ovat pysyviä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/199 |
14.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tavallaan ap:n ystävän vaatimus on sellainen, miten monessa maailman kolkassa toimitaan. Meillä ollaan kylmän analyyttisiä, muualla monesti ystävyys- ja sukulaisuussuhteet on tärkeämpiä kuin sen hetkinen tulos. Tämä on suomalaisille vaikea ymmärtää maailmalla, että asiat pyörii pitkälti ihmissuhteiden varassa. Et sinä myy tavaraa ulkomaille vain sen takia, että tavara on hyvä ja hyvin hinnoteltu. Tärkeämpää on olla vastapuolen kaveri.

Tämä näin sivuhuomiona meidän kulttuurista ja asian sivusta. Muuten ymmärrän ap:ta. mun mies on yrittäjä ja sillä oli yksi tällainen kaveri-työntekijä, joka oli ihan painajainen. Onneksi lähti muualle töihin, kun miehellä alkoi firmassa vähentyä työt. Sen jälkeen on nähty sivusta, että mies oli oikeassa, kun epäili pinnariksi. Nykyään naureskelee jatkuvia saikkujaan, kun onkin kalastusreissulla jne. Mies sanoo, että välillä syö kuunnella, kun monet vuodet ihmetteli niiden saikkujen määrää ja teki itse yömyöhään töitä, jotka tältä työntekijältä jäi tekemättä poissaolon takia ja varaa ei ollut palkata ylimääräistä työvoimaa paikkaamaan.

Sano sille ystävällesi, että et halunnut palkata häntä, koska et halua sotkea ystävyyttä ja bisnestä eli jos tulee jotain sanomista, niin sitten menetät ystävyyden. Lisäksi voit sanoa sen, että on puhunut siitä neljännestä lapsesta ja sekin olisi ongelma. Ja jos oikein olet rohkea, niin sanot myös sen, että on kertonut näistä "motivaatiosaikuista" (mulle uusi termi, mutta kuulin tämän ammattipinnareilta), joten haluat työntekijän, jota voit kovistella tarvittaessa myös poissaoloista.:)

Vierailija
84/199 |
14.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanoisin kyllä ystävälle joka aliarvioisi minun yrittäjyyden noin suorat sanat. Jaa että saa tonneja ja makaa vaan kotona, just joo sitähän se yrittäminen on. Huomaa että ihmisellä ei ole mitään hajua mitä yrittäjyys vaatii.

Vierailija
85/199 |
14.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.08.2014 klo 13:36"]

Muutenkin hyvä ystävä tai vaimo samassa duunissa ei kuulosta hyvältä.

Itse pidän siviili ystävät erillään työkavereista

Mies

[/quote]

Juuri niin. Yhden kerran erehdyksestä oppineena ei enää ikinä yhtään "kaveria" minulle töihin eikä yhdenkään oman työntekijän kanssa töiden jälkeen kaljalle.

Vierailija
86/199 |
14.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etpä ollut kummonenkaan ystävä. Pakko sanoa. Mä symppaan tässä nyt ehdottomasti enemmän työttömäksi jäänyttä ystävääsi, jota ei edes ystävät suostuneet palkkaamaan. Olisit varmasti saanut neuvoteltua sellaisen diilin koeaikoineen päivineen, että olisit voinut antaa ystäväsi edes yrittää.

Vierailija
87/199 |
14.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.08.2014 klo 13:48"]

[quote author="Vierailija" time="14.08.2014 klo 13:38"]

Jos kerran tekee saman työn kuin sinä niin miksi et maksa samaa palkkaa? vai oletko ahne?

[/quote]

En ole ap, mutta eiköhän tämä ole täysin selvää - yrittäjä kantaa riskin ja kerää vastaavasti voiton. Eiköhän ap ole yrityksen alkuvaiheessa saanut painaa pienellä palkalla pitkää päivää, niin kuin aloittavat yrittäjät joutuvat. Nyt alkaa selvästi olla sadonkorjuun aika, eikä sitä satoa tarvitse muille jakaa. 

[/quote]

Eiku D44 me ollaan vassareita, kaikille kuuluu sama palkka!!!!

Vierailija
88/199 |
14.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse suosittelin siskoani entiselle työnantajalle. Soitin ja kerroin, että on hyvä ja tunnollinen... Kävi harjoittelut ym. Ekana työpäivänä sitten jätti menemättä, kun läksi festareille. Nolotti kyllä. 

Vierailija
89/199 |
14.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

48, jep. Varsinkaan kun ap:lla ei tuntunut nyt olevankaan muuta syytä kuin ärsytys poissaoloihin.

Vierailija
90/199 |
14.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en kyllä ymmärrä miksi et voinut palkata ystävääsi, siis jos hän olisi suostunut tessin palkkauskeen, tai solisithan sinä voinut tarjota hänelle vähän ylimääräistä, tuskin se sua konkkaan veisi?

Mitä tulee saikkuihin, niin tiukasti vaan sanot ettei turha saikuttelu sovi ja annat siitä varoituksen ja kolmesta varoituksesta ulos.

Millainen ystävä oikein olet kun et auta hätätilanteessa?

Vierailija
91/199 |
14.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ystävä?

Vierailija
92/199 |
14.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.08.2014 klo 14:46"]

48, jep. Varsinkaan kun ap:lla ei tuntunut nyt olevankaan muuta syytä kuin ärsytys poissaoloihin.

[/quote]

Ja sua ei ärsyttäisi tehdä ilman palkkaa töitä kun oikea työntekijä feikkaa saikkua? Wau!

Vierailija
93/199 |
14.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.08.2014 klo 14:47"]

Mä en kyllä ymmärrä miksi et voinut palkata ystävääsi, siis jos hän olisi suostunut tessin palkkauskeen, tai solisithan sinä voinut tarjota hänelle vähän ylimääräistä, tuskin se sua konkkaan veisi?

Mitä tulee saikkuihin, niin tiukasti vaan sanot ettei turha saikuttelu sovi ja annat siitä varoituksen ja kolmesta varoituksesta ulos.

[/quote]

No voi helvetti.  Yritys ei ole hyväntekeväisyyslaitos. 

Vierailija
94/199 |
14.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etpä ollut kummonenkaan ystävä. Pakko sanoa. Mä symppaan tässä nyt ehdottomasti enemmän työttömäksi jäänyttä ystävääsi, jota ei edes ystävät suostuneet palkkaamaan. Olisit varmasti saanut neuvoteltua sellaisen diilin koeaikoineen päivineen, että olisit voinut antaa ystäväsi edes yrittää.

[/quote]

Miten voisi olettaakaan, että elämäntapatyöttömät ja muut luuserit ymmärtäisivät. Ap:n ei pidä ruveta hyväntekijäksi tai kohta hänellä ei ole yritystä enää ollenkaan. Näinä aikoina firman pyörittäminen on kovaa työtä.

Vierailija
95/199 |
14.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Onko antaa ehdotusta että millaisen diilin? Terv. ap

Vierailija
96/199 |
14.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.08.2014 klo 14:50"]

[/quote]

[/quote]

Ei ole hyväntekeväisyyttä jos toinen tekee sitä työtä rahan eteen!!!

Vierailija
97/199 |
14.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.08.2014 klo 14:51"][quote author="Vierailija" time="14.08.2014 klo 14:50"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

No palkkaisitko sinä kaverisi, jos tietäisit, että joutuisit itse kuitenkin tekemään työt hänen puolestaan ja maksamaan palkkaakin? Samahan siinä tilanteessa on itse pysyä töissä

Vierailija
98/199 |
14.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.08.2014 klo 14:51"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Ap:n kuvauksen perusteella minä olisin ottanut kyseisen ystävän korkeintaan palkattomaan harjoitteluun

Vierailija
99/199 |
14.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.08.2014 klo 14:51"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Sehän se ihanne olisi. Tuo ystävän "hätä" on kuitenkin itse aiheutettua, sai ilmeisemmin kenkää lusmuilunsa takia viime työpaikastaan joten en kyllä apta syyttäisi.

Vierailija
100/199 |
14.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli sua vituttaa ainoastaa se että joutusit silloin tällöin raahaamaan sen läskiperseesi töihin kun muuten makaat kotona?

Sellaista työntekijää ei olekkaan joka ei silloin tällöin olisi saikulla. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan viisi kahdeksan