Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ystäväni suuttui kun en palkannut häntä:(

Vierailija
14.08.2014 |

Olen yrittäjä ja kyseessä on tosi hyvä ystäväni joka irtisanottiin työstään keväällä.

Jostain kautta hän sai tietää että haen yritykseeni työntekijää koska haluan itse jäädä vuodeksi kotiin kun lapseni aloitti ekaluokan ja yrityksen taloudellinen tilanne on sellainen että pystyn nostamaan palkaa jvaikka en tekisi muutakuin vähäiset paperihommat kotona.

Syitä miksi en palkannut ystävääni (mutta en kehtaa hänelle sanoa)

- 3 lasta, jää pienemmästäkin flunssasta ktoiin hoitamaan lasta ja mies ei suostu koskaan jäämään kotiin.

- tiedän että on huijannut viimeistä työnantajaansa turhilla saikkupäivillä, on esim aina syyslomat jne, saikulla kun ei saa lapsille hoitajaa eikä halua palkata. 

- Yrittävät 4 lasta

- Olettaa saavansa saman palkan kuin minä (tulee siis minun tilalle, tekemään samat työt) mikä ei ole mahdollista.

Jouduin tänään ilmoittamaan hänelle että olen jo luvannut työpaikan eräälle miehelle, jolloin alkoi arvostelemaan minua:( Haukkui mm. ahneeksi ja syrjin kuulemma naisia jne.. Sinne meni sitten se ystävyys. 

Olisitko sinä ymmärtänyt valintaani? Mulla ei siis ole mikään miljardi yritys, vaan 10 työntekijää joilla tes:sin mukainen palkka, ja tällä hetkellä maksan itselleni 4000e palkkaa koska osingoistakin joutuu nykyäään maksaan verot:(

Kommentit (199)

Vierailija
61/199 |
14.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olisin tehnyt ihan samoin kuin sinä. Nyt sun pitää vaan pitää kiinni syistä, että miksi et halunnut palkata kaveria. Jos muu ei auta, niin ainahan voit lipsauttaa, että "mä en halua palkata kavereita töihin, koska en halua joutua käskyttämään tai antamaan potkuja ystäville" tai "sä oot niin hyvä kaveri, että en haluaisi pistää sua niin koville kuin tässä meidän firmassa joutuu, asiakkaat on joskus tosi hankalia" tms.

Vierailija
62/199 |
14.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän oikein hyvin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/199 |
14.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.08.2014 klo 13:38"]

[quote author="Vierailija" time="14.08.2014 klo 13:33"]Jos ystävällä oli kaikki koulutus tehdä tuo työ, niin en ymmärrä sua. Tosin olisin tehnyt pelisäännöt hyvin selväksi hänelle.

[/quote]

Minullekin tuli mieleen, että vaikka sluibailisin joissakin töissä, niin en ystävän firmassa.

Kuka ap on kritisoimaan ystävän lastenhoitoa heidän sairastuttua, kun itse on jäämässä kokonaiseksi vuodeksi pois töistä vain lapsen koulun aloittamisen takia? Ja jos talous on niin hyvällä mallilla, niin miksi sijaisen kohdalla on niin sentilleen?

[/quote]

Vain tyhmä ottaa riskin ja katsoo sluibaileeko joku hänen firmassaan.

Yrittäjällä on mahdollisuus kritisoida ja hän saa sen tehdä. Ei liity mitenkään hänen omaan toimintaansa, hänellä on itsellä varaa jäädä kotiin.

Yrittäminen ei ole hyväntekeväisyyttä.

Vierailija
64/199 |
14.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heh. Mä olen joutunut pariin kertaan kertomaan valkoisia valheita kanssa kaverille työpaikoista. Olen opettajana ja en tietysti voi ketään suoraan palkata, mutta meillä on aina välillä kuitenkin avustajien paikkoja auki. Tää mun tuttu on kouluttautunut kaiken muun sälän lisäksi koulunkäynninohjaajaksi ja on vihjaillut monesti kuinka mä järjestän sen meidän koululle töihin. Tää on vaan valitettavasti vihonviimeinen henkilö, jonka mä voisi ottaa omaan tai työkavereiden luokkaan avustajaksi... Fiksua tyyppiä mä voisin hyvinkin suositella rehtorille, mutta en tätä.

Vierailija
65/199 |
14.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.08.2014 klo 13:37"]

[quote author="Vierailija" time="14.08.2014 klo 13:33"]Jos ystävällä oli kaikki koulutus tehdä tuo työ, niin en ymmärrä sua. Tosin olisin tehnyt pelisäännöt hyvin selväksi hänelle.

[/quote]

Pelisäännöt?

sääntö 1

"Tulet töihin päivittäin, vaikka lapsesi olisi kipeänä"

Sääntö 2

"Älä unta näe, että olisit pois töistä lapsien loma-ajat"

Sääntö 3

"Ehkäisy käytössä koko vuoden"

Sääntö 4

"Saisit samaa palkkaa kuin minä? Älä naurata"

[/quote]

Suomessa joutuu noista pelisäännöistä raastupaan, pölhökin sen tajuaa. 

Vierailija
66/199 |
14.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikein teit.

Kaveri tarjosi mulle töitä, kun olin työttömänä ja otin ilomielin vastaan. Puoli vuotta ehdin olla, kun ensimmäiset "riidat" alkoivat. En siis tykännyt siitä, kun oltiin vapaalla, niin illanistujaisissa tuo aina sanoi "saat potkut", jos olin erimieltä kuin hän.

Aikansa se oli hauska vitsi ja sitten jo kääntyä vastaan.

Sanoin siitä hänelle työaikana, että tuo vitsi on jo vanha en halua kuulla sitä enää.

Hän sanoi mua herkkänahkaiseksi ja laajensi vitsiänsä työajallekin.

Sana ei mennyt perille, niin otin saikkua pari päivää. Siitähän se riemu repesi. Työilmapiiri on hyvä, mä olen huumorintajuton idiootti. (en ole)

En kaikkia tilanteita itsekään kovin tyylikkäästi hoitanut sen jälkeen. Kolme kuukautta olin vielä duunissa siellä ja otin loparit.

Se siitä ystävyyssuhteesta sitten. :(

Myöhemmin kuulin kaikenlaista paskaa seläntakana. Itse en lähtenyt loanheittoon, että jälkipyykin omasta mielestä hoidin tyylikkäämmin. Vika palkka ja lomarahat jäi saamatta.

Nyt kesällä eräs tuoreempi kaveri kyseli, että voisiko mun asiantuntemusta käyttää hyväkseni silloin tällöin. Kieltäydyin varmuudeksi kokemuksen syvällä rinraäänellä ja tämä sitten loukkaantui siitä. Taisin menettää tämän kaverin. :(

Älkää hyvät ihmiset palkako kavereita tai menkö heille töihin. Näitä tarinoita on niin paljon muitakin varotuksena.

Vierailija
67/199 |
14.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.08.2014 klo 13:36"]

Muutenkin hyvä ystävä tai vaimo samassa duunissa ei kuulosta hyvältä.

Itse pidän siviili ystävät erillään työkavereista

Mies

[/quote]

komppaan. Läheinen ystävä alaisena = huono idea.

Vierailija
68/199 |
14.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä yrittäjät on ahneita, ap:llakin olis varmaan varaa maksaa ystävälle kunnon palkkaa mutta haluaa kääriä voitot itselleen.

Ja valittaa siitä että ystävä saikuttaa syysloman kun itse meinaa viettää koko vuoden kotona!!

Huh heijaa..

Vierailija
69/199 |
14.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.08.2014 klo 13:58"]

Vika palkka ja lomarahat jäi saamatta.

[/quote]

Hei hyvä ihminen, vaadi nämä itsellesi nyt jälkeenpäin jos eivät ole ehtineet vanhentua. Ne on sun rahoja.

Vierailija
70/199 |
14.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.08.2014 klo 13:57"]Heh. Mä olen joutunut pariin kertaan kertomaan valkoisia valheita kanssa kaverille työpaikoista. Olen opettajana ja en tietysti voi ketään suoraan palkata, mutta meillä on aina välillä kuitenkin avustajien paikkoja auki. Tää mun tuttu on kouluttautunut kaiken muun sälän lisäksi koulunkäynninohjaajaksi ja on vihjaillut monesti kuinka mä järjestän sen meidän koululle töihin. Tää on vaan valitettavasti vihonviimeinen henkilö, jonka mä voisi ottaa omaan tai työkavereiden luokkaan avustajaksi... Fiksua tyyppiä mä voisin hyvinkin suositella rehtorille, mutta en tätä.

[/quote]

Mikä kaverissa on sitten pielessä?

Vierailija
71/199 |
14.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.08.2014 klo 14:03"]

Kyllä yrittäjät on ahneita, ap:llakin olis varmaan varaa maksaa ystävälle kunnon palkkaa mutta haluaa kääriä voitot itselleen.

Ja valittaa siitä että ystävä saikuttaa syysloman kun itse meinaa viettää koko vuoden kotona!!

Huh heijaa..

[/quote]

Nää on näitä ihmisiä jolla ei ole yrittämisestä minkäänlaista käryä.

Vierailija
72/199 |
14.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huh heijaa..

[/quote]

Juu sinäkin varmaan jakelet palskasta työttömille ihmisille rahaa koska on onhan sulla varaa. mistä näitä ääliöitä sikiää.

Vierailija
73/199 |
14.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tein kerran sen virheen, että suosittelin opiskelukaveria firman johdolle kun hakivat uutta työntekijää. Vaikka kaverini on minulle rakas ja tunnollinen opiskelija, niin kävi valitettavan nopeasti ilmi, ettei hän pysty toimimaan työyhteisössä tulospaineen alla. Kaverini voi psyykkisesti huonosti koko sen ajan, minkä hän oli meillä töissä. Lopuksi hän jäi pitkäälle sairaslomalle oltuaan alle vuoden töissä. Kaveri syyttää nyt minua ongelmistaan. Esimies taas syyttää minua firman nolaamisesta ja täysin vääränlaisen työntekijän suosittelemisesta. Tilanne lose-lose. Ei koskaan enää...!

Vierailija
74/199 |
14.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinuna näyttäisin tämän aloituksesi tuttavallesi, kun kerran ystävyys meni. Tietääpähän sitten syyn. Sitäpaitsi, ei toista ihmistä määrätä tuollatavalla, tyhmä ihminen on.

Vierailija
75/199 |
14.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.08.2014 klo 14:17"]Tein kerran sen virheen, että suosittelin opiskelukaveria firman johdolle kun hakivat uutta työntekijää. Vaikka kaverini on minulle rakas ja tunnollinen opiskelija, niin kävi valitettavan nopeasti ilmi, ettei hän pysty toimimaan työyhteisössä tulospaineen alla. Kaverini voi psyykkisesti huonosti koko sen ajan, minkä hän oli meillä töissä. Lopuksi hän jäi pitkäälle sairaslomalle oltuaan alle vuoden töissä. Kaveri syyttää nyt minua ongelmistaan. Esimies taas syyttää minua firman nolaamisesta ja täysin vääränlaisen työntekijän suosittelemisesta. Tilanne lose-lose. Ei koskaan enää...!

[/quote]

Mä olen hyviä ystäviä suositellut ja hekin myös minua ja olen saanut työnkin sen ansiosta. Tunnemme toistemme vahvuudet ja heikkoudet hyvin.

Vierailija
76/199 |
14.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.08.2014 klo 13:57"][quote author="Vierailija" time="14.08.2014 klo 13:37"]

[/quote]

Pelisäännöt?

sääntö 1

"Tulet töihin päivittäin, vaikka lapsesi olisi kipeänä"

Sääntö 2

"Älä unta näe, että olisit pois töistä lapsien loma-ajat"

Sääntö 3

"Ehkäisy käytössä koko vuoden"

Sääntö 4

"Saisit samaa palkkaa kuin minä? Älä naurata"

[/quote]

Suomessa joutuu noista pelisäännöistä raastupaan, pölhökin sen tajuaa. 

[/quote]

No shit, Sherlock

Vierailija
77/199 |
14.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huh heijaa..

[/quote]

Huijattu saikku ja omasta taskusta maksettu vapaa on hieman eri asia.

Vois olla monelle avartava kokemus jos olisi yrittäjänä hetken. Ei muuta kuin irtisano ittes ja pistä firma pystyyn, jos luulet että se on niin helppoa ja ihanaa. Useimmilla palkansaajilla ei ole hajuakaan siitä mitä kaikkea työnantaja heidän puolestaan tekee ja maksaa.

T: laskutaitoinen palkansaaja

Vierailija
78/199 |
14.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

32, tuossa listassa oli taannuttu lapsen tasolle. Ei noin!

Vierailija
79/199 |
14.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yritin hienovaraisesti selittää ystävälle tuota palkkauskuviota ja sanoin että työntekijät saavat tessin palkkauksen mukaan ja että työntekijä jonka palkkasin on ollut aikaisemminkin minulla hommissa, ei siis tarvitse koulutusta jne..

Hän ei voi kuulemma ymmärtää että minä "makaan" kotona ja saan monta tonnia palkkaa, enkä voi auttaa hädässä olevaa ystävää vaikka minulla olisi siihen mahdollisuus:(

Vaikea on hänelle asioita selittää kun periaatteesssa työ on sellaista mitä hänkin voisi tehdä kun hänet siihen kouluttaisi, mutta nuo syyt mitkä mainitsin ovat liikaa minulle, koska joutuisisn itse paikkaamaan hänen poissaolot (toki joudun paikkaamaan nykyisenkin työntekijän poissaolon) mutta kun tiedän syyn poissaoloille niin ärsyttäisi liikaa.

No ehkä tilanne rauhoittuu ajan kanssa.

ap 

Vierailija
80/199 |
14.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.08.2014 klo 13:38"]

Jos kerran tekee saman työn kuin sinä niin miksi et maksa samaa palkkaa? vai oletko ahne?

[/quote]

Tämän kirjoittaja ei kyllä tajua yrittäjyydestä hölkäsen pölähtävää. Ei riskistä, ei vastuusta, ei työntekijän oikeusista versus yrittäjän velvollisuudet jne. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme neljä viisi