Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ystäväni suuttui kun en palkannut häntä:(

Vierailija
14.08.2014 |

Olen yrittäjä ja kyseessä on tosi hyvä ystäväni joka irtisanottiin työstään keväällä.

Jostain kautta hän sai tietää että haen yritykseeni työntekijää koska haluan itse jäädä vuodeksi kotiin kun lapseni aloitti ekaluokan ja yrityksen taloudellinen tilanne on sellainen että pystyn nostamaan palkaa jvaikka en tekisi muutakuin vähäiset paperihommat kotona.

Syitä miksi en palkannut ystävääni (mutta en kehtaa hänelle sanoa)

- 3 lasta, jää pienemmästäkin flunssasta ktoiin hoitamaan lasta ja mies ei suostu koskaan jäämään kotiin.

- tiedän että on huijannut viimeistä työnantajaansa turhilla saikkupäivillä, on esim aina syyslomat jne, saikulla kun ei saa lapsille hoitajaa eikä halua palkata. 

- Yrittävät 4 lasta

- Olettaa saavansa saman palkan kuin minä (tulee siis minun tilalle, tekemään samat työt) mikä ei ole mahdollista.

Jouduin tänään ilmoittamaan hänelle että olen jo luvannut työpaikan eräälle miehelle, jolloin alkoi arvostelemaan minua:( Haukkui mm. ahneeksi ja syrjin kuulemma naisia jne.. Sinne meni sitten se ystävyys. 

Olisitko sinä ymmärtänyt valintaani? Mulla ei siis ole mikään miljardi yritys, vaan 10 työntekijää joilla tes:sin mukainen palkka, ja tällä hetkellä maksan itselleni 4000e palkkaa koska osingoistakin joutuu nykyäään maksaan verot:(

Kommentit (199)

Vierailija
101/199 |
14.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.08.2014 klo 14:49"]

[quote author="Vierailija" time="14.08.2014 klo 14:46"]

48, jep. Varsinkaan kun ap:lla ei tuntunut nyt olevankaan muuta syytä kuin ärsytys poissaoloihin.

[/quote]

Ja sua ei ärsyttäisi tehdä ilman palkkaa töitä kun oikea työntekijä feikkaa saikkua? Wau!

[/quote]

Sen takia oli tarkoitus tehdä pelisäännöt selväksi.

Vierailija
102/199 |
14.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.08.2014 klo 14:03"]

Kyllä yrittäjät on ahneita, ap:llakin olis varmaan varaa maksaa ystävälle kunnon palkkaa mutta haluaa kääriä voitot itselleen.

Ja valittaa siitä että ystävä saikuttaa syysloman kun itse meinaa viettää koko vuoden kotona!!

Huh heijaa..

[/quote]

No sanos muuta! Aina, kun palkkapäivä koittaa työssäkäyvät kutsuvat ystävänsä koolle ja jakavat saamansa hyvän heidän kanssaan. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/199 |
14.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.08.2014 klo 14:59"]

Eli sua vituttaa ainoastaa se että joutusit silloin tällöin raahaamaan sen läskiperseesi töihin kun muuten makaat kotona?

Sellaista työntekijää ei olekkaan joka ei silloin tällöin olisi saikulla. 

[/quote]

Kolahtiko? 

Ja jos lukisit ketjun, huomaisit apn kirjoittavan että toki kaikki saikuttaa mutta kaverin kohdalla tietäen syyt ovat hieman erit.

Vierailija
104/199 |
14.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.08.2014 klo 14:59"]

Eli sua vituttaa ainoastaa se että joutusit silloin tällöin raahaamaan sen läskiperseesi töihin kun muuten makaat kotona?

Sellaista työntekijää ei olekkaan joka ei silloin tällöin olisi saikulla. 

[/quote]

Ei ainoastaan se, vaan myöskin se että maksan siitä vielä työntekijälle että teen hänen työnsä!

ap

Vierailija
105/199 |
14.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.08.2014 klo 14:51"]

Etpä ollut kummonenkaan ystävä. Pakko sanoa. Mä symppaan tässä nyt ehdottomasti enemmän työttömäksi jäänyttä ystävääsi, jota ei edes ystävät suostuneet palkkaamaan. Olisit varmasti saanut neuvoteltua sellaisen diilin koeaikoineen päivineen, että olisit voinut antaa ystäväsi edes yrittää.

[/quote]

Onko antaa ehdotusta että millaisen diilin? Terv. ap

[/quote]No koeaika ja selvät sävelet miten haluat homman hoidettavan. Ja sinähän yrittäjänä/pomona tiedät millaista palkkaa voit tarjota. Jos sinulla oikeasti on YSTÄVÄ vailla töitä ja hänellä jonkunlainen mahdollisuus suoriutua työstäsi ( siis koulutus tai muu pätevyys) niin mikset antaisi hänen edes yrittää?

Mä nyt olen vielä (lapsellisesti kai ) ollut siinä ajatuksessa, että ystävä on ystävä sillai vanhanaikaisesti ja häntä autetaan tarvittaessa jos vaan voidaan.

Vierailija
106/199 |
14.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.08.2014 klo 15:00"]

48, jep. Varsinkaan kun ap:lla ei tuntunut nyt olevankaan muuta syytä kuin ärsytys poissaoloihin.

[/quote]

Ja sua ei ärsyttäisi tehdä ilman palkkaa töitä kun oikea työntekijä feikkaa saikkua? Wau!

[/quote]

[/quote]

Millaisia "pelisääntöjä" ehdotat? Terv. ap

Vierailija
107/199 |
14.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

67 kyllä sellaisia vaan on

Vierailija
108/199 |
14.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä nämä pelisäännöt on, josta täällä joku koko ajan toitottaa

Vierailija
109/199 |
14.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.08.2014 klo 15:04"]

[/quote] No olisiko työsopimus mitään? Yleensä tehdään työsopimus missä eritellään työaika, palkkaus yms. pelisäännöt.

Vierailija
110/199 |
14.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.08.2014 klo 15:01"]

Etpä ollut kummonenkaan ystävä. Pakko sanoa. Mä symppaan tässä nyt ehdottomasti enemmän työttömäksi jäänyttä ystävääsi, jota ei edes ystävät suostuneet palkkaamaan. Olisit varmasti saanut neuvoteltua sellaisen diilin koeaikoineen päivineen, että olisit voinut antaa ystäväsi edes yrittää.

[/quote]

[/quote]No koeaika ja selvät sävelet miten haluat homman hoidettavan. Ja sinähän yrittäjänä/pomona tiedät millaista palkkaa voit tarjota. Jos sinulla oikeasti on YSTÄVÄ vailla töitä ja hänellä jonkunlainen mahdollisuus suoriutua työstäsi ( siis koulutus tai muu pätevyys) niin mikset antaisi hänen edes yrittää?

Mä nyt olen vielä (lapsellisesti kai ) ollut siinä ajatuksessa, että ystävä on ystävä sillai vanhanaikaisesti ja häntä autetaan tarvittaessa jos vaan voidaan.

[/quote]

Kuinkas monta vuotta olet yrityksiä pyöritellyt?

Veikkaappas kuinka moni yritys täällä Suomessa pärjäisi jos jokainen yrittäjä päättäisi jeesata ystävää vain koska se ystävä on itse kussut entisen työpaikkansa?

Vierailija
111/199 |
14.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

[/quote]

Selvät sävelet???!!?? Ai kun helppoa:)

Ystävä hakee syysloma viikon maanantaina saikkua vedoten noidannuoleen.

Muotoilenko sopimukseen että "ei saa hakea turhaa saikkua" mitä teen jos kuitenkin hakee?

Jos potkaisen koeaikana pihalle, joudun itse töihin. Ja jos sattuu vielä tulemaan raskaaksi koeajalla niin mitäs luulet mikä soppa siitä syntyy?

Ei mielestäni kannata otta riskiä kun toinen vaihtoehto on jo työnsä osaava ja luotettava mies. Jolle riittä sama palkka kuin muillekkin

ap

Vierailija
112/199 |
14.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.08.2014 klo 15:06"]

[quote author="Vierailija" time="14.08.2014 klo 15:04"]

[/quote] No olisiko työsopimus mitään? Yleensä tehdään työsopimus missä eritellään työaika, palkkaus yms. pelisäännöt.

[/quote]

Ei ole totta miten pihalla voi ihmiset tästä palkkausasiasta ollakaan. :D  Työsopimus joka kirjoitetaan joka tapauksessa auttaisi apta miten?

Vierailija
113/199 |
14.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.08.2014 klo 14:07"]

[quote author="Vierailija" time="14.08.2014 klo 13:57"]Heh. Mä olen joutunut pariin kertaan kertomaan valkoisia valheita kanssa kaverille työpaikoista. Olen opettajana ja en tietysti voi ketään suoraan palkata, mutta meillä on aina välillä kuitenkin avustajien paikkoja auki. Tää mun tuttu on kouluttautunut kaiken muun sälän lisäksi koulunkäynninohjaajaksi ja on vihjaillut monesti kuinka mä järjestän sen meidän koululle töihin. Tää on vaan valitettavasti vihonviimeinen henkilö, jonka mä voisi ottaa omaan tai työkavereiden luokkaan avustajaksi... Fiksua tyyppiä mä voisin hyvinkin suositella rehtorille, mutta en tätä.

[/quote]

Mikä kaverissa on sitten pielessä?

[/quote]

No jos nyt vähän ikävästi kärjistää, niin hän on sellainen aika perus av-mamma. Aina kovaan ääneen huutelemassa kelan, verottajan, kunnan ja herrojen vääryyksistä. Miehet vaihtuu vähän väliä, ensin ollaan niin inlööv ja viikon päästä kaveri haukutaan julkisesti facebookissa. Suurimmaksi osaksi tyyppi on työttömänä, käy välillä kouluttautumassa ja pienen pätkän töissä, mutta sitten aina jostain kumman syystä jää kotiin...

Vierailija
114/199 |
14.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

[/quote]

Näin sitä helposti ajattelee. Minäkin ajattelisin. Mitäs sitten, kun ystävä alkaa odottaa sitä vauvaa? Ap:tä sitoo laki ja esim. riski sairauspäiviin kyllä lisääntyy. Ei ap voi ystävyyden nimissä sanoa työntekijälle, että nyt töihin, en usko että aamupahoinvointi tai selkäsärky on niin paha, ettet töihin kykenisi. Ystävä voisi silloin haastaa raastupaan. 

Itse näen, että ap suunnittelemansa sapattivuoden (tai eihän se sitä ole, yrittäjällä on kuitenkin yrittämisen riski) sijasta olisikin tuuraamassa työntekijänsä poissaoloja, joka sairaslomiin vedoten ilman taloudellista riskiä viettäisi lokoisan vuoden.

Vierailija
115/199 |
14.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta on riittävä syy todeta, että et halua sekoittaa työasioita ja ystävyyssuhteita keskenään, ja että palkatessasi työntekijää ystävä ei automaattisesti ole etulyöntiasemassa. Palkkaat CV:n etkä pärstäkertoimen perusteella. Ja jos ystävä siitä loukkaantuu, niin se on kovin ikävää.

Vierailija
116/199 |
14.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.08.2014 klo 15:02"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Ensinnäkin ystävälle voi sanoa suoraan että mikä hiertää.

Sitten jos olet ajatellut maksaa hälle vaikka Y euroa palkkaa, niin voit sanoa, että maksat bonusta poissaolottomilta kuukausilta, jolloin alunperinkin vähennät Y-bonus = X (jonka maksat hänelle normaalisti).

Vierailija
117/199 |
14.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu sehän olisikin hienoa jos työsopimukseen voisi kirjoittaa

- älä raskaudu työvuoden aikana

- jos lapsi sairastuu vaadin että sinä ja miehesi vahditte sitä vuorotellen

- pelkän yskän takia et saa hakea sulle/lapselle saikkua

- aina kun sulla on saikkua niin sun pitää todistaa että olet oikeasti kipeä eli käytännössä tulet tänne työpaikalle ja minä arvion oletko oikeesti kipeä

selvät sävelet in my ass

Vierailija
118/199 |
14.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen kokeillut kaverilla töissä oloa (pyyntö tuli kaverilta itseltään) ja voin vakuuttaa, ettei ikinä enää. En ollut tehnyt vastaavaa duunia ennen, siltikin ilman opastusta odotettiin, että pystyn tekemään työt eka päivästä lähtien. Sitten kun pyysi neuvoja, niin niitähän tuli - kahdet aivan päinvastaiset, molemmat neuvojat olivat firman omistajia.. Koita siinä sitten pähkäillä, että kuinka teet. No, teinpä tietysti juurikin väärinpäin (oikein sen toisen mukaan, väärin sen mukaan, joka työni tarkasti). Hölmö vielä uskoin, kun kertoivat ihan ääneen, että aikovat panostaa minuun ja kouluttaa minusta ammattilaisen. Tämä tapahtui perjantaina ja innoissaan kerroin tästä vielä muillekin. Maanantaina sain puhelun, että heillä on ollut koko ajan haku päällä ja ovat nyt palkanneet mun tilalle toisen (kun tuli kuulema tilaisuus, jota ei voinut jättää käyttämättä).

Onneksi en suuria investointeja ehtinyt tuon palkan varaan tehdä... Mutta, että näinkin voi käydä. Oli kuulema käynyt muillekin; oikein mainostivat, että moni kaveri on käynyt heillä yrittämässä, mutta ovat sitten 'päästäneet pois', kun eivät ole soveltuneet.

Oppimista ikä kaikki. Mutta eipä olla sen jälkeen oltu yhteydessä ja tästä on nyt 3 vuotta aikaa. En aio olla missään tekemisissä - olipa kyse ystävyydestä ja työtoveruudesta, niin suoranaista valehtelua mun on hankala antaa anteeksi.

Vierailija
119/199 |
14.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tietenkään olisi, epärehellinen lapasentekokone. Töistä ollaan pois meidän perheessä jos on pää kainalossa. Ei muuten.

Vierailija
120/199 |
14.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.08.2014 klo 15:16"]

[quote author="Vierailija" time="14.08.2014 klo 15:02"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Ensinnäkin ystävälle voi sanoa suoraan että mikä hiertää.

Sitten jos olet ajatellut maksaa hälle vaikka Y euroa palkkaa, niin voit sanoa, että maksat bonusta poissaolottomilta kuukausilta, jolloin alunperinkin vähennät Y-bonus = X (jonka maksat hänelle normaalisti).

[/quote]

Ei vaan voi. Yrittäjä ei voi sanoa mitä mieleen juolahtaa. Bonus taasen... ei hyvänen aika. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän neljä kolme