Ystäväni suuttui kun en palkannut häntä:(
Olen yrittäjä ja kyseessä on tosi hyvä ystäväni joka irtisanottiin työstään keväällä.
Jostain kautta hän sai tietää että haen yritykseeni työntekijää koska haluan itse jäädä vuodeksi kotiin kun lapseni aloitti ekaluokan ja yrityksen taloudellinen tilanne on sellainen että pystyn nostamaan palkaa jvaikka en tekisi muutakuin vähäiset paperihommat kotona.
Syitä miksi en palkannut ystävääni (mutta en kehtaa hänelle sanoa)
- 3 lasta, jää pienemmästäkin flunssasta ktoiin hoitamaan lasta ja mies ei suostu koskaan jäämään kotiin.
- tiedän että on huijannut viimeistä työnantajaansa turhilla saikkupäivillä, on esim aina syyslomat jne, saikulla kun ei saa lapsille hoitajaa eikä halua palkata.
- Yrittävät 4 lasta
- Olettaa saavansa saman palkan kuin minä (tulee siis minun tilalle, tekemään samat työt) mikä ei ole mahdollista.
Jouduin tänään ilmoittamaan hänelle että olen jo luvannut työpaikan eräälle miehelle, jolloin alkoi arvostelemaan minua:( Haukkui mm. ahneeksi ja syrjin kuulemma naisia jne.. Sinne meni sitten se ystävyys.
Olisitko sinä ymmärtänyt valintaani? Mulla ei siis ole mikään miljardi yritys, vaan 10 työntekijää joilla tes:sin mukainen palkka, ja tällä hetkellä maksan itselleni 4000e palkkaa koska osingoistakin joutuu nykyäään maksaan verot:(
Kommentit (199)
[quote author="Vierailija" time="14.08.2014 klo 19:49"][quote author="Vierailija" time="14.08.2014 klo 19:46"]
Joku teini taas ketjussa. Tosi suosittuja 16 vuotiaiden keskuudessa nuo muka niin nokkelat "niin puhut itsestäsi" viittaukset.
[/quote] :D, tähän ainoastaan kykenit? No, oppia ikä kaikki.
[/quote]
En katsos viitsi ruokkia trollia.
[quote author="Vierailija" time="14.08.2014 klo 19:46"]
Joku teini taas ketjussa. Tosi suosittuja 16 vuotiaiden keskuudessa nuo muka niin nokkelat "niin puhut itsestäsi" viittaukset.
[/quote] Repskops, tietäisit vaan!
[quote author="Vierailija" time="14.08.2014 klo 19:50"]
[quote author="Vierailija" time="14.08.2014 klo 19:49"][quote author="Vierailija" time="14.08.2014 klo 19:46"]
[/quote]
En katsos viitsi ruokkia trollia.
[/quote] Turhaa se oiskin.
[quote author="Vierailija" time="14.08.2014 klo 19:52"][quote author="Vierailija" time="14.08.2014 klo 19:46"]
[/quote]
No lähinnä säälittävää se on jos joku aikuinen näitä tosissaan käyttää.
[quote author="Vierailija" time="14.08.2014 klo 19:55"]
[quote author="Vierailija" time="14.08.2014 klo 19:52"][quote author="Vierailija" time="14.08.2014 klo 19:46"]
[/quote]
[/quote] Sitä saa mitä tilaa.
[quote author="Vierailija" time="14.08.2014 klo 19:58"][quote author="Vierailija" time="14.08.2014 klo 19:55"]
[/quote]
[/quote]
Heitätkö näitä latteuksia hatusta? Välillä kun ne eivät sovi edes lainaamaasi viestiin.
Samaa mieltä tuosta, ettei koskaan kannata palkata kaveria omaan firmaan. Vaikka ajatuksena tuntuu mukavalta ja hauskalta työskennellä kaverin kanssa, on todellisuus ihan muuta.
Minulla on muutamia ihania ja persoonallisia ystäviä, jotka saikuttavat pitkäksi venyneen baari-illan takia, puhuvat/tekstaavat koko pvn kännykkään omiaan tai vaihtoehtoisesti face:ssa koko päivä. Yksi vielä erikseen muistaa aina kehua miten onnistui välttämään työnteon kokonaan ja lusmusi kahvihuoneessa kun pomon silmä vältti. Kaiken tämän tietävänä en IKINÄ palkkaisi kyseistä ystävää työhön vaikka olisi kuinka ihana noin muuten.
Jos tuon takia menee ystävyys, menkööt.
[quote author="Vierailija" time="14.08.2014 klo 20:05"]
[quote author="Vierailija" time="14.08.2014 klo 19:58"][quote author="Vierailija" time="14.08.2014 klo 19:55"]
[/quote]
[/quote]
Heitätkö näitä latteuksia hatusta? Välillä kun ne eivät sovi edes lainaamaasi viestiin.
[/quote] Ei tietenkään. On ihan ok itse haukkua ja ties mitä, mutta kun jääkin alakynteen, niin alkaa ylimielisyys.
[quote author="Vierailija" time="14.08.2014 klo 20:08"][quote author="Vierailija" time="14.08.2014 klo 20:05"]
[/quote]
[/quote]
[/quote] Ei tietenkään. On ihan ok itse haukkua ja ties mitä, mutta kun jääkin alakynteen, niin alkaa ylimielisyys.
[/quote]
Tajuat varmaan keskustelevasi useamman ihmisen kanssa?
[quote author="Vierailija" time="14.08.2014 klo 20:10"]
[quote author="Vierailija" time="14.08.2014 klo 20:08"][quote author="Vierailija" time="14.08.2014 klo 20:05"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Tajuat varmaan keskustelevasi useamman ihmisen kanssa?
[/quote] niin?
Itse olen esimiesasemassa yrityksessä, joka ei ole omani tai josta omistaisin edes pienintä osaa. En silti ikinä palkkaa ketään sukulaista, ystävää tai näiden lasta töihin. Tähän on pari hyvää syytä:
- Läheiset sukulaiset eivät muutenkaan saa työskennellä samassa yksikössä
- Linja on kaikille sama, joten vuosien mittaan pyynnöt ovat vähentyneet
- Olen kuullut tarpeeksi noita juttuja että ystävä ei ota pomoa tosissaan, vaikka pomon pitää olla tasapuolinen kaikille, ei voi suosia ystävää vain ystävyyden perusteella
- Rekrytilanteessa etsin aina yritykselle parasta mahdollista työntekijää, yrityksen etu on ykkönen
Ymmärrän sinua. Itse olen miettinyt hetken ennen kuin suosittelen kaverin samaan työpaikkaan töihin, koska jos käy niin, että tämä kaveri rupeaa saikuttelemaan (tai ei osaakkaan tehdä työtä niin hyvin kuin luulit), niin työkaverit saattaisivat syyttää sinua asiasta.
Mua kiinnostaisi tietää tarkemmin ap:n kaverin ajatuksenjuoksusta. Muistaako hän puhuneensa ap:lle lapsentekoaikeista ja asiattomista saikuista? Jos muistaa, ajatteleeko hän, että ystävyyden nimissä on oikein maksattaa ap:n firmalla hänen työmoraalin puutteensa? Ja se, että hän jää mahdollisesti äippälomalle ennen kuin sijaisuusvuosi tulee päätökseen: meneekö hänen etunsa ap:n edun edelle? Itse en ap:n ystävänä kehtaisi tehdä noin (en tosin muutenkaan koskaan turhaan saikuttaisi).
No en olisi edes tarjoutunut kuin korkeintaan pariksi päivää tuuraamaan jos et ketään muuta saa. Tyhmä ystävä sinulla eikä luultavasti mitään hajua yrittäjän kengissä olemisesta.
Minulta ainakin saat ymmärrystä.
Ymmärrän sinua täysin. Ja ystävääsi ymmärrän myös, tuskin näkee noita samoja juttuja kuin sinä. Vaikea tilanne. Oisithan voinut sanoa, että tuo raskauden yritys oli esteenä, sen luulisi ymmärtävän.
[quote author="Vierailija" time="14.08.2014 klo 13:24"]
Oisithan voinut sanoa, että tuo raskauden yritys oli esteenä, sen luulisi ymmärtävän.
[/quote]
Tätä ei pidä missään nimessä sanoa, on oikeuskelpoinen syrjintäperuste! Sano vaikka, että arvostat ystävyyttänne niin paljon, ettet halua sotkea ystäviä ja töitä, koska siinä käy yleensä huonosti.
Tarviiko sitä koko vuosi olla kotona????!! Etkö voinut ottaa kesälomaa vain elokuuksi??!!
Avutonta.
[quote author="Vierailija" time="14.08.2014 klo 13:30"]Tarviiko sitä koko vuosi olla kotona????!! Etkö voinut ottaa kesälomaa vain elokuuksi??!!
Avutonta.
[/quote]
Kateelliset hiljaa
[quote author="Vierailija" time="14.08.2014 klo 19:46"]