Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

En ymmärrä ateistien logiikkaa yhdessä asiassa

Vierailija
31.07.2021 |

Monesti kuulee uskovaisten sanovan, että mikäli Jumalaa ei ole, ei ihminen voi olla hyvä. Ateistit alkavat yleensä vänkäämään, että kyllä ihminen voi olla hyvä vaikkei Jumalaa olisikaan.

Ateistit (ei ihan kaikki, mutta reilu 99%) ymmärtävät väitteen väärin. Uskovaiset tarkoittavat sillä, että sitä mittaria, jolla arvioidaan tekojen hyvyys/pahuus ei ole olemassa. Eli ateisti voi auttaa köyhiä, silitellä kissoja, pelastaa mummoja merihädästä, mutta kaikki nuo teot ovat neutraaleja tapahtumia, eivät "hyviä". Ne voivat tuottaa monelle ihmisille iloa, mutta niiden arvioiminen moraalisella mittarilla on älyllisesti epärehellistä.

Uskovaisilla on olemassa hyvyys/pahuus -mittari, ateisteilla ei. Ei uskovaisuus tee kenestäkään automaattisesti hyvää ja moraalista, mutta ainakin he voivat arvioita tekojaan hyviksi tai pahoiksi.

Kommentit (105)

Vierailija
101/105 |
31.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö uskovainen pysty arvioimaan asioita hyväksi tai pahaksi ilman uskontoa? Sisäinen kompassi on pahasti rikki, sillä jo taaperot osaavat arvioida tällaisia.

Ei ole mitään "hyvää ja pahaa" jos Jumala ei ole niitä määrittelemässä. Miljoonan ihmisen tappaminen ei ole paha eikä hyvä asia, olemme niin pienen pieni itikan paska jo pelkässä omassa galaksissamme, että sillä ei ole mitään merkitystä mihinkään.

Vain Jumala voi määritellä hyvän ja pahan.

Itse tosin ateistien logiikassa kummaksun kaikista eniten sitä, että ateisti kutsuu Jumalaan uskovia "uskovaisiksi"mutta itse uskoo, että tyhjyyteen pölähtää itsestään ei vain elottomia esineitä vaan jopa elämää. Se jos mikä kysyy uskoa"yliluonnolliseen". 

Ateisti voi viisastella, että kaikki sai alkunsa jostain räjähdyksestä, mutta mistä ne räjähdysaineet tulivat ja mikä räjäytysaine saa aikaan elämää?

Oho, mä olen Jumala. Ainakin sillä perusteella että määrittelen ihan itse sen mikä itselleni on hyvää tai pahaa.

Niin. "Jumala loi ihmisen omaksi kuvakseen." Itse en taida uskoa persoonalliseen jumalaan. Mutta jonkunmoiseen jumaluuteen ja maailmankaikkeuden energiaan taidan kyllä uskoa. Ja jokainen ihminenkin on tavallaan maailman luoja, sillä tänne voi tehdä kaikenlaista, mitä täällä ei ennen ollut. Vähän kuin luoda tyhjästä kaikenlaista ja puuhata täällä elämässä ja maapallon pinnallan :D Luoda kaikenlaista ympärilleen.

Vierailija
102/105 |
31.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ajattelisin, että empatia ja kyky asettua toisen asemaan, myötäelää toisen suruja ja iloja, on jonkinmoinen edellytys ymmärtää omakohtaisesti hyvän ja pahan käsitteitä ja luo jo itsessään jo jonkun pohjan moraalille. Kyllä tällainen ominaisuus on ihmislajissa, oli sitten lisäksi uskontoja tai filosifioita ja kaikenmoisia erilaisia kulttuureja, tapoja. Ehkäpä joillain eläimilläkin on jonkinnäköinen taito empatiaan ja ymmärrys jossain määrin hyvästä ja pahasta? Esim. delfiinit, norsut, valaat, apinat..? Miksikä ei voisi olla?

Sitten onhan ihmisissäkin esim. psykopaatteja, jolta tämä empatian kyky puuttuu. Hekin kuulemma kyllä pystyvät oppimaan hyvässä kasvatuksessa mikä on hyvää ja mikä pahaa. Se ei ilmeisesti heillä kuitenkaan pohjaudu muuhun kuin älylliseen ymmärtämiseen, ei sisäiseen kokemukseen. ...Entä jos tällainen psykopaatti on uskovainen...? En usko että hänen ymmärryksensä hyvästä ja pahasta on mitenkään syvempi kuin ei-uskovaisen psykopaatin. Vain onko ap?

Tutkimuksen mukaan ainakin rotilla on kyky tuntea empatiaa. Asiaa testattiin pitämällä yhtä rottaa ilman herkkuja, ja toiselle annettiin herkkuja. Herkkuja saanut rotta säästi ainakin yhden herkun sille, kuka ei herkkuja saanut. Myös vangitsemalla rotta epämukavasti on havaittu, että rotan ääntely epämukavassa tilanteessa on saanut toisen rotan yrittämään vangitun vapauttamista epämukavasta tilanteesta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/105 |
31.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP:lla taitaa olla enemmän kuin yksi asia ateistin logiikasta mitä ei ymmärrä. 

Ei taida kyllä ymmärtää myöskään ateismin määritelmää.

Vierailija
104/105 |
31.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hienoa, että luulevainen tunnustaa ymmärryksensä vajavaisuuden.

Vierailija
105/105 |
31.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

AP:lla taitaa olla enemmän kuin yksi asia ateistin logiikasta mitä ei ymmärrä. 

Ei taida kyllä ymmärtää myöskään ateismin määritelmää.

Ap:lle erinomainen harjoitus olis kartoittaa niitä asioita, joita ei vielä ymmärrä noin niinku laajemminkii...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yksi kahdeksan