Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Maksoin monta vuotta satoja euroja /kk miehen yksin omistaman asunnon kuluja, nyt sitten tyhjin käsin

Vierailija
31.07.2021 |

Muut ikätoverini alkavat olla velattomia asuntojensa kanssa, itselläni ei ole mitään. Sentään otin nyt tuumaustauon ja lopetin tuon miehen asunnon kulujen makselemisen, mutta siihen meni useita kymmeniä tuhansia kun olisin voinut maksella omaanikin. Ei ole provo, olin vain kaikesta päätellen tyhmä.

Nyt pitäisi miettiä miten tästä eteenpäin - miten itse toimisit? Ikää 45.

Kommentit (755)

Vierailija
61/755 |
31.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

M50__ kirjoitti:

Suurin osa täällä kommentoijista ei tiedä tällaisesta asiasta näköjään yhtään mitään, kovasti kuitenkin kommentoidaan. Pari kommentoijaa on jo oikein todennutkin että myös avoliitossa on mahdollista saada ositusta tietyissä olosuhteissa. Kannattaa ottaa selvää omista oikeuksistaan.

Tämä!

Avoliitossa ei saa mitään jos ei ole yhteisiä lapsia. 

Vierailija
62/755 |
31.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos laittaa useamman satasen kuussa rahaa toisen omistusasuntoon niin pitäisi se saada nimikin omistuspaperiin!

Noin voit toivoa, mutta ei se lain mukaan noin mene. Tuolla perusteella kenestä vaan vuokralaisesta tulisi omistaja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/755 |
31.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

https://www.vero.fi/syventavat-vero-ohjeet/ohje-hakusivu/48427/avoeron_…

https://tampereenkauppakamarilehti.fi/fi-fi/article/laki-talous/avoliit…

Avoliittolain 8 §:ssä säädetään hyvityksestä. Kyseisen pykälän mukaan avopuolisolla on oikeus hyvitykseen, jos hän on yhteistalouden hyväksi antamallaan panoksella auttanut toista avopuolisoa kartuttamaan tai säilyttämään tämän omaisuutta siten, että yhteistalouden purkaminen yksinomaan omistussuhteiden perusteella johtaisi perusteettoman edun saamiseen toisen kustannuksella.

Täysin kuollut pykälä, kertaakaan ei ole sovellettu.

Älä valehtele.

Työkaverilla meni talo jakoon muutaman vuoden avioliiton jälkeen.

Mies oli osallistunut remontin tekemiseen talossa. Tämä katsottiin niin merkittäväksi panostukseksi, että

mies sai puolet talon arvosta.

Rouva oli maksanut yksin asuntolainaa sekä perheen ruoat ja asumiskulut. Avioliiton päättyessä joutui ottamaan lisää lainaa että sai maksettua miehen talosta ulos.

Miehet ovat keskimäärin naisia parempia pitämään puolensa talousasioissa.

Vierailija
64/755 |
31.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Avoliittolain 8 §:ssä säädetään hyvityksestä. Kyseisen pykälän mukaan avopuolisolla on oikeus hyvitykseen, jos hän on yhteistalouden hyväksi antamallaan panoksella auttanut toista avopuolisoa kartuttamaan tai säilyttämään tämän omaisuutta siten, että yhteistalouden purkaminen yksinomaan omistussuhteiden perusteella johtaisi perusteettoman edun saamiseen toisen kustannuksella.

Kiitos! ap

Muista, että tuolla perusteella on äärimmäisen epätodennäköistä saada hyvitystä. Pelkkä rahoitusvastikkeen maksaminen ei siihen tule riittämään. Sen sijaan asianajajakulut tulevat olemaan suuret.

Kyllä ymmärtääkseni ap maksoi lisäksi normaalit yhtiövastikkeet. En toki tiedä minkä kokoiset ne ovat olleet.

Vierailija
65/755 |
31.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiitos! ap

Muista, että tuolla perusteella on äärimmäisen epätodennäköistä saada hyvitystä. Pelkkä rahoitusvastikkeen maksaminen ei siihen tule riittämään. Sen sijaan asianajajakulut tulevat olemaan suuret.

Näin juuri. Ap:lle kysymys: haluatko olla onnellinen vai oikeassa? Kannattaako palkata (kallis) asianajaja hoitamaan juttua, jossa voi mennä vuosi tai kaksi? Menetät yöunet, riitaudut eksäsi kanssa ja parhaimmillaankin katsotaan että olet maksanut vuosien aikana summan X, josta vähennetään joka tapauksessa kohtuulliset asumiskulut Z, eli saat takaisin pari tonnia. Ja maksat tietysti omat asianajajakulut jotka voivat olla kolme kertaa tuo saamasi korvaus. Eli lopputulema huonompi kuin lähtö.

Vierailija
66/755 |
31.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täysin kuollut pykälä, kertaakaan ei ole sovellettu.

Älä valehtele.

Työkaverilla meni talo jakoon muutaman vuoden avioliiton jälkeen.

Mies oli osallistunut remontin tekemiseen talossa. Tämä katsottiin niin merkittäväksi panostukseksi, että

mies sai puolet talon arvosta.

Rouva oli maksanut yksin asuntolainaa sekä perheen ruoat ja asumiskulut. Avioliiton päättyessä joutui ottamaan lisää lainaa että sai maksettua miehen talosta ulos.

Miehet ovat keskimäärin naisia parempia pitämään puolensa talousasioissa.

Miten käydä keskustelua jos ei erota avio- ja avoliittoa...

Vierailija
67/755 |
31.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on nyt vuokra-asunto tosi pienellä vuokralla, juuri siksi että ennätän nyt hetken tuumailla mitä teen ilman että menee liikaa rahaa asumiskuluihin. Pienet säästöt + laina pankista, ostan varmaan vielä jonkinlaisen pienen asunnon itselleni, sellaisen minkä ehdin maksella ennen eläkeikää. ap

Vierailija
68/755 |
31.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Puhutaanko nyt jostain 300 eurosta vai 800 eurosta kuussa?

Onko tällä nyt väliä? Summa on niin riippuvainen paikkakunnastakin (asuntojen hinnoista, vastikkeista ym.).

On tietysti. Kyllä mulle kelpaisi asua toisen asunnossa jollain 300 eurolla kuussa. Saisi aivan jäätävästi rahaa säästöön.

Juuri näin meillä. Mies maksaa tuon 300 e kuukaudessa saunallisesta kolmiosta Tampereen keskustassa. Asia on ok ja muut kulut reilusti jaettu tuloihimme nähden.

Vierailija
69/755 |
31.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässäpä taas esimerkki siitä, että talousasiat kannattaa ottaa haltuun, ja kumppanin ei pidä antaa ku se t t aa!!

Vierailija
70/755 |
31.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiitos! ap

Kyllä ymmärtääkseni ap maksoi lisäksi normaalit yhtiövastikkeet. En toki tiedä minkä kokoiset ne ovat olleet.

Joo, maksoin koko yhtiövastikkeen, koko rahoitusvastikkeen, molempien vedet, miehen muut asuntoon liittyvät pikkukulut kuten saunan jne mitä en itse käytä, kiinteät nettiyhteydet yms. Myös omasta halustani alunperin. Kuvittelin että jossain vaiheessa voisin omistaa osuuden asunnosta. Edelleen korostan etten syyttele tässä ketään - itseäni ehkä.   ap

Vierailija
71/755 |
31.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se joka asunnon omistaa maksaa itse lainan, mahdollisen rahoitusvastikkeen ja remontit. Huoltovastikkeen tms. Juoksevat kulut puoliksi. Ja tämä on ainoa oikea tapa jakaa kulut silloin kun toinen omistaa asunnon yksin. Jos suostuu muunlaiseen järjestelyyn on mielestäni joko vähän tyhmä tai antelias, mutta jälkikäteen ei saa valittaa.

Vierailija
72/755 |
31.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on nyt vuokra-asunto tosi pienellä vuokralla, juuri siksi että ennätän nyt hetken tuumailla mitä teen ilman että menee liikaa rahaa asumiskuluihin. Pienet säästöt + laina pankista, ostan varmaan vielä jonkinlaisen pienen asunnon itselleni, sellaisen minkä ehdin maksella ennen eläkeikää. ap

Jos nimenomaan omistusasuminen on sinulle tärkeää, niin silloin kannattaa toimia noin. Jos itse eroaisin niin palaisin asumaan vuokralle. Sijoitan rahani mieluummin ihan muihin asioihin kuin asuntoon, etenkin kun on ihan mahdollista, että muutan vielä elämäni aikana maata.

Tällä hetkellä säästän vain tilille. Harkinnassa on oman hevosen hankkiminen, toisaalta autokin pitäisi vaihtaa.

Vierailija
73/755 |
31.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä asun miehen omistamassa omakotitalossa, josta mies lyhentää lainaa 600 €/kk.

Minä maksan miehelle asumisesta 300 €/kk.

Mies maksaa kaiken muun - sähkön, veden, aurauksen, vakuutuksen, viemärintyhjennyksen, kiinteistöveron jne mitä nyt ikinä omakotitalossa onkaan kuluja.

Mielestämme ihan hyvä diili - mies saa minulta joka kk 300 € ja minä saan asua isossa omakotitalossa ja maksan siitä vaan 300 €/kk. Jos muuttaisin asumaan yksin, niin joutuisin kerrostaloyksiöstäkin maksamaan enemmän. Omaan taloon en tällä hetkellä halua sitoutua, joten tämä on juuri hyvä näin. Lisäksi minulle jää säästöön enemmän.

Minulta mies ei peri centtiäkään asumisesta omakotitalossaan. On vain onnellinen kun on paljon matkoilla että minä hoidan ja huolehdin ihan kaikesta. Hänellä on varaa niin ettei ole minun rahoistani riippuvainen. Pitäisi tätä ihan yksinäänkin omilla rahoillaan. Ei tarvitse naista ja naisen rahoja rahoittaakseen asumista. Minä laitan kyllä rahani meidän kummankin hyvinvointiin ja mieheni on niin rehellinen ettei koskaan käyttäisi hyväkseen ketään. 

Vierailija
74/755 |
31.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiitos! ap

Näin juuri. Ap:lle kysymys: haluatko olla onnellinen vai oikeassa? Kannattaako palkata (kallis) asianajaja hoitamaan juttua, jossa voi mennä vuosi tai kaksi? Menetät yöunet, riitaudut eksäsi kanssa ja parhaimmillaankin katsotaan että olet maksanut vuosien aikana summan X, josta vähennetään joka tapauksessa kohtuulliset asumiskulut Z, eli saat takaisin pari tonnia. Ja maksat tietysti omat asianajajakulut jotka voivat olla kolme kertaa tuo saamasi korvaus. Eli lopputulema huonompi kuin lähtö.

Eiköhän tuon pysty lakimies jo keskustelun pohjalta sanomaan, miten tulee käymään. Jos on osoittaa, mitä on maksanut, niin kyllä siinä mahdollisuudet pitäisi olla, myös avoliitossa, koska on osallistunut toisen omaisuuden kerryttämiseen. Toki kannattaa antaa miehelle mahdollisuus maksaa suosiolla ensin.

Vierailija
75/755 |
31.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään avopuolisokin saa omaisuudesta kun ero tulee, varsinkin kun olet maksanut asuntoa jos olette asuneet 2 vuotta yhdessä tai oliko jonkun tietyn ajan. Eli oikeuteen vain jos mies ei muuten maksa sulle takas. Ei suhde ole mikään vuokralaissuhde.

Vierailija
76/755 |
31.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiitos! ap

Joo, maksoin koko yhtiövastikkeen, koko rahoitusvastikkeen, molempien vedet, miehen muut asuntoon liittyvät pikkukulut kuten saunan jne mitä en itse käytä, kiinteät nettiyhteydet yms. Myös omasta halustani alunperin. Kuvittelin että jossain vaiheessa voisin omistaa osuuden asunnosta. Edelleen korostan etten syyttele tässä ketään - itseäni ehkä.   ap

Voi kökkö. Kyllä miehen olisi pitänyt puuttua tuohon. Sinua on käytetty härskisti hyväksi, mutta pääasia on että jatkossa ei enää käytetä. Onnea asunnon etsimisessä, toivottavasti löydät kivan!👍🏼

Vierailija
77/755 |
31.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se joka asunnon omistaa maksaa itse lainan, mahdollisen rahoitusvastikkeen ja remontit. Huoltovastikkeen tms. Juoksevat kulut puoliksi. Ja tämä on ainoa oikea tapa jakaa kulut silloin kun toinen omistaa asunnon yksin. Jos suostuu muunlaiseen järjestelyyn on mielestäni joko vähän tyhmä tai antelias, mutta jälkikäteen ei saa valittaa.

Minä pidän itsestäänselvyytenä, että koska asumme yhteisessä kodissa, niin myös pienet pintaremontit maksetaan puoliksi. VAIKKA mies omistaa kiinteistön yksin. Ja jos kyse on uudistuksesta, jonka minä haluan mutta jota mies ei pidä tarpeellisena, niin minä maksan sen.

Jos ero joskus tulee niin sitten tulee, olen kuitenkin siihen saakka saanut asua kodissa, jonka olen kokenut viihtyisäksi ja nimenomaan tuntenut omaksi kodikseni.

Isot remontit, kun puhutaan useista tuhansista euroista (jopa viisinumeroisista summista) ovat sitten asia erikseen.

Vierailija
78/755 |
31.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vie mies oikeuteen. 

Tämä on myös yksi vaihtoehto, mutta aina lopputulos ei ole sellainen kuin mitä toivoisit.

Oikeudessa tietyt asiat pitää pystyä todistamaan täydellisesti, asioiden tietäminen ei ole sama asia kuin todistaminen, siis toisin sanoen sinulla pitäisi olla vahvat todisteet siitä että sinua on hyväksikätetty taloudellisesti, eikä mitään muuta ymmärrettävää selitys asialle ei voi olla, epäselvissä tapauksissa asian vireille panija ei saa sitä oikeutta mitä haki, voi joskus joutua maksamaan ihan kaikki oikeuskulut.

Vierailija
79/755 |
31.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nykyään avopuolisokin saa omaisuudesta kun ero tulee, varsinkin kun olet maksanut asuntoa jos olette asuneet 2 vuotta yhdessä tai oliko jonkun tietyn ajan. Eli oikeuteen vain jos mies ei muuten maksa sulle takas. Ei suhde ole mikään vuokralaissuhde.

Ensinnäkin se aika on viisi vuotta, ei kaksi. Toiseksi hyvitystä saa äärimmäisen harvoin. Pelkkä rahoitusvastikkeen maksaminen ei taatusti tule riittämään perusteeksi.

Vierailija
80/755 |
31.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja tarvittaessa käy oikeusaputoimistossa, jos pelkäät oikeudenkäyntikuluja.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän seitsemän kolme