Maksoin monta vuotta satoja euroja /kk miehen yksin omistaman asunnon kuluja, nyt sitten tyhjin käsin
Muut ikätoverini alkavat olla velattomia asuntojensa kanssa, itselläni ei ole mitään. Sentään otin nyt tuumaustauon ja lopetin tuon miehen asunnon kulujen makselemisen, mutta siihen meni useita kymmeniä tuhansia kun olisin voinut maksella omaanikin. Ei ole provo, olin vain kaikesta päätellen tyhmä.
Nyt pitäisi miettiä miten tästä eteenpäin - miten itse toimisit? Ikää 45.
Kommentit (755)
Vierailija kirjoitti:
https://www.vero.fi/syventavat-vero-ohjeet/ohje-hakusivu/48427/avoeron_…
https://tampereenkauppakamarilehti.fi/fi-fi/article/laki-talous/avoliit…
Avoliittolain 8 §:ssä säädetään hyvityksestä. Kyseisen pykälän mukaan avopuolisolla on oikeus hyvitykseen, jos hän on yhteistalouden hyväksi antamallaan panoksella auttanut toista avopuolisoa kartuttamaan tai säilyttämään tämän omaisuutta siten, että yhteistalouden purkaminen yksinomaan omistussuhteiden perusteella johtaisi perusteettoman edun saamiseen toisen kustannuksella.
Kiitos! ap
Hei AP, voi lohduttautua sillä että asuminen maksaa aina. Omistusasunto ei olisi ollut pelkkää omaisuuden kartuttamista lainaerillä. Tee laskelma, joka tod.näk helpottaa mieltäsi. Jos kumppanisi on lyhentänyt lainaansa esim. 1000 eurolla kuussa, hän on maksanut samaan aikaan korkoa n.100-120 kk ja vastinetta 200-500 kk, itse tiedät summat tarkasti. Jos sinä olet maksanut hänelle asumisesta esim 500€/kk, et ole varsinaisesti hävinnyt mitään. Tuo raha olisi sinulta omistusasunnossa hävinnyt em. korkoihin ja vastikkeeseen.
Älä mieti liikaa mennyttä asumista vaan katso eteenpäin: mitä haluat ja teet sen mukaan. Jos haluat omistusasunnon, hanki se, sillä ehdit ennen eläkettä kyllä maksaa sen, vaikka laina-aika olisi 20-vuotta. Jos taas haluat vielä miettiä, mutta omaisuuden karttuminen polttelee, etsi asunto, jossa vuokrakulut niin pienet, että voi ryhtyä jo keräämää tulevan omistusasunnon pesämunaa, laita 300-500 €/kk säästöön. Näin pääset koeponnistamaan myös talouttasi. Esim. 800€ vuokraan ja 300€ säästöön on summa, joka asumisen kuukausimenoihin tulee omistusasunnossakin suurin piirtein menemään (laina, korko, vastike).
Suurin osa täällä kommentoijista ei tiedä tällaisesta asiasta näköjään yhtään mitään, kovasti kuitenkin kommentoidaan. Pari kommentoijaa on jo oikein todennutkin että myös avoliitossa on mahdollista saada ositusta tietyissä olosuhteissa. Kannattaa ottaa selvää omista oikeuksistaan.
Jos itse ihan vapaaehtoisesti olet asiaan suostunut, niin nyt on vähän myöhäistä valittaa, ikävä kyllä.
Epäreilulta tuo ainakin vaikutti, mikäli kerroit ihan koko totuuden, unohtamatta mitään.
Nyt taitaa olla jo myöhäistä sanoa että: jätä se sika ansaitset parempaa.
Kokemus se on huonokin kokemus, joten nyt vaan leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
Ihmisiä käytetään hyväksi monella eri tavoin, tämä oli vain yksi monien joukossa, ja selvisit kuitenkin melko vähällä, jotkut menettävät aivan kaiken.
Voimia ja jaksamista sinulle, toivottavasti tulevaisuus toisi jotain hyvää sinulle, niin olisi varmaan helpompaa unohtaa tuo juttu, tsemppiä ja jaxuhalit + hyvää loppukesää.
Sait kuitenkin seksiä vai mitä. Sen arvo on satoja euroja per laaki, jos mies oli hyvän näköinen. Muuten meni omakustannehintaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli kun muutitte yhteen, sinulla ei ollut omistusasuntoa? Paljonko maksoit vuokraa ja muita asumiskuluja yksin asuessasi?
Ei ollut omaa. Vuokra suunnilleen sama kuin mitä maksoin sitten tuosta asunnosta miehelle (kaikki vastikkeet rahoitusvastikkeita myöten + muut juoksevat kulut molempien puolesta).
Oliko teillä vuokrasopimus miehen kanssa? Maksoiko mies verot saamastaan vuokratulosta?
Kulujen jakamista avoliitossa ei lasketa vuokraksi. Tutustu lakiin.
Olivatko he avioliitossa vai asuivat jo muuten vaan yhdessä?
Täällä moni väittää että AP:n olisi pitänyt maksaa vuokraa miehelle?
Jos vuokraa maksetaan, niin siitä pitää maksaa verot.
Jos olivat oikeasti aviossa, niin talo voi mennä erossa jakoon vaikka olisi ollut vain toisen nimissä. Tällaiseen päädytään jos toinen osapuoli voi osoittaa osallistuneensa talon ylläpitämiseen, esimerkiksi tekemällä remonttia tai maksamalla
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
https://www.vero.fi/syventavat-vero-ohjeet/ohje-hakusivu/48427/avoeron_…
https://tampereenkauppakamarilehti.fi/fi-fi/article/laki-talous/avoliit…
Avoliittolain 8 §:ssä säädetään hyvityksestä. Kyseisen pykälän mukaan avopuolisolla on oikeus hyvitykseen, jos hän on yhteistalouden hyväksi antamallaan panoksella auttanut toista avopuolisoa kartuttamaan tai säilyttämään tämän omaisuutta siten, että yhteistalouden purkaminen yksinomaan omistussuhteiden perusteella johtaisi perusteettoman edun saamiseen toisen kustannuksella.
Kiitos! ap
Muista, että tuolla perusteella on äärimmäisen epätodennäköistä saada hyvitystä. Pelkkä rahoitusvastikkeen maksaminen ei siihen tule riittämään. Sen sijaan asianajajakulut tulevat olemaan suuret.
M50__ kirjoitti:
Suurin osa täällä kommentoijista ei tiedä tällaisesta asiasta näköjään yhtään mitään, kovasti kuitenkin kommentoidaan. Pari kommentoijaa on jo oikein todennutkin että myös avoliitossa on mahdollista saada ositusta tietyissä olosuhteissa. Kannattaa ottaa selvää omista oikeuksistaan.
Tämä!
Vierailija kirjoitti:
Ei asuta enää yhdessä, koska haluan jatkossa maksaa itselleni, omaksi hyödykseni. ap
Elikkä se mies oli hyväksikäyttäjä. Minäkin törmäsin nuoruudessa tuollaisiin miehiin jotka hakivat naista omistuasuntoonsa helpottamaan rahatilannettaan perimällä puolet asumiskustannuksista. Heti kun huomasivat etten ole sellainen pölvästi että alan sellaiseen systeemiin niin minut heivattiin.
Jos et maksanut vuokraa, niin mies voi periä saamatta jääneen vuokratulon sulta.
Minä asun miehen omistamassa omakotitalossa, josta mies lyhentää lainaa 600 €/kk.
Minä maksan miehelle asumisesta 300 €/kk.
Mies maksaa kaiken muun - sähkön, veden, aurauksen, vakuutuksen, viemärintyhjennyksen, kiinteistöveron jne mitä nyt ikinä omakotitalossa onkaan kuluja.
Mielestämme ihan hyvä diili - mies saa minulta joka kk 300 € ja minä saan asua isossa omakotitalossa ja maksan siitä vaan 300 €/kk. Jos muuttaisin asumaan yksin, niin joutuisin kerrostaloyksiöstäkin maksamaan enemmän. Omaan taloon en tällä hetkellä halua sitoutua, joten tämä on juuri hyvä näin. Lisäksi minulle jää säästöön enemmän.
Pystyt hakemaan ositusta. Onhan sulla osoittaa tiliotteilta yksin maksamasi vastikkeet.
Vierailija kirjoitti:
Tyhmyydestä sakotetaan. Hae korvaus mieheltä oikeudessa. Tiliotteet käy todisteesta.
Ei ap mitään korvausta saa maksamistaan asumiskuluista. Mihin hän muka peustaisi vaatimuksensa?
Vierailija kirjoitti:
Pystyt hakemaan ositusta. Onhan sulla osoittaa tiliotteilta yksin maksamasi vastikkeet.
Ei asumiskulujen maksaminen oikeuta omistusosuuteen, joten mitään ositettavaa ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli kun muutitte yhteen, sinulla ei ollut omistusasuntoa? Paljonko maksoit vuokraa ja muita asumiskuluja yksin asuessasi?
Ei ollut omaa. Vuokra suunnilleen sama kuin mitä maksoin sitten tuosta asunnosta miehelle (kaikki vastikkeet rahoitusvastikkeita myöten + muut juoksevat kulut molempien puolesta).
Oliko teillä vuokrasopimus miehen kanssa? Maksoiko mies verot saamastaan vuokratulosta?
Kulujen jakamista avoliitossa ei lasketa vuokraksi. Tutustu lakiin.
Olivatko he avioliitossa vai asuivat jo muuten vaan yhdessä?
Täällä moni väittää että AP:n olisi pitänyt maksaa vuokraa miehelle?
Jos vuokraa maksetaan, niin siitä pitää maksaa verot.Jos olivat oikeasti aviossa, niin talo voi mennä erossa jakoon vaikka olisi ollut vain toisen nimissä. Tällaiseen päädytään jos toinen osapuoli voi osoittaa osallistuneensa talon ylläpitämiseen, esimerkiksi tekemällä remonttia tai maksamalla
Olivat a v o liitossa.
https://omaaikalehti.fi/10-faktaa-tunne-oikeutesi-avoliitossa/
"Jos puoliso muuttaa asumaan toisen puolison yksin omistamaan asuntoon, lain mukaan ei katsota, että avopuoliso olisi vuokrasuhteessa toiseen osapuoleen."
Paljonko asunnon arvosta väheni/lisääntyi yhdessäasumisaikananne?
Tehtiinkö remontteja/korjauksia ja jos niitå tehtiin, niin miksi?
Vierailija kirjoitti:
Minä asun miehen omistamassa omakotitalossa, josta mies lyhentää lainaa 600 €/kk.
Minä maksan miehelle asumisesta 300 €/kk.
Mies maksaa kaiken muun - sähkön, veden, aurauksen, vakuutuksen, viemärintyhjennyksen, kiinteistöveron jne mitä nyt ikinä omakotitalossa onkaan kuluja.
Mielestämme ihan hyvä diili - mies saa minulta joka kk 300 € ja minä saan asua isossa omakotitalossa ja maksan siitä vaan 300 €/kk. Jos muuttaisin asumaan yksin, niin joutuisin kerrostaloyksiöstäkin maksamaan enemmän. Omaan taloon en tällä hetkellä halua sitoutua, joten tämä on juuri hyvä näin. Lisäksi minulle jää säästöön enemmän.
Tässä onkin ihan eri tilanne. Miehen juoksevat kulut ehkä ovat selkeästi suuremmat kuin 300 e/kk kun ne jakaa 12 kk:lle jos omakotitalossa on paljon ylläpitokuluja. Sulle jää kivasti omaa rahaa säästöön ja myös mies säästää kuussa 300 e. Tuo on win-win-tilanne.
Täysin kuollut pykälä, kertaakaan ei ole sovellettu.