Huolta herättävä 19-vuotias pikkuveli
Hei! Minua ja siskoani huolettaa kotona asuva 19v veli, joka ei tee muuta kuin pelaa ja on yksin omassa huoneessaan. Hän sentään käy lukiota, mutta emme tiedä onko hänellä sielläkään kavereita. Pikkuveli ei ole puhunut esim. minulle moniin vuosiin sanaakaan ja on lopettanut puhumasta myös toisille sisaruksille KOKONAAN eikä hän puhu edes vanhemmille ja jos häneltä kysytään jotain, niin vastaus on hyvin epämääräinen tai lyhyt, joskus vastausta ei tule lainkaan. Olemme olleet huolissamme hänen mielenterveydestään useamman vuoden ajan. Esimerkiksi parina viime kesänä hän ei kirjaimellisesti poistunut huoneestaan mihinkään, ei edes käynyt pihalla. Hän ei myöskään ole saanut aikaiseksi mennä autokouluun, vaikka siitä on ollut puhetta. Tätä on jatkunut ainakin 8 vuotta ja mennyt vain huonompaan suuntaan. Vanhemmat eivät osaa huolehtia hänestä tai tehdä asialle mitään. Mitä voisimme tehdä tälle tilanteelle?
Kommentit (24)
Oletteko kysyneet häneltä asiasta? Vanhempia voisitte vastuuttaa myös.
Vierailija kirjoitti:
Laitoimme hänelle viestin kerran, mutta hän ei oikein vastannut siihen. Vanhemmat eivät osaa tehdä asioille mitään tai heitä ei kiinnosta niin paljon.
ap
Ongelmaa on selkeästi. Valitettavasti en osaa auttaa. Olet kuitenkin oikealla tiellä, jatka asian eteenpäin viemistä!
Poika on lähtenyt omille teille. Näkee ja ymmärtää yhteiskunnan ja sen tekopyhyyden. Näkee millaisia naiset on ja millaisista miehistä naiset pitää.
Lähtisikö veli elokuviin kanssasi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laitoimme hänelle viestin kerran, mutta hän ei oikein vastannut siihen. Vanhemmat eivät osaa tehdä asioille mitään tai heitä ei kiinnosta niin paljon.
ap
Olisi hyvä käydä lääkärin, mielellään psykiatrin puheilla. Totaalinen eristäytyminen muista ihmisistä ei ole hyväksi. Se voi olla merkki siitä, että jotain on pahasti pielessä. Oliko se Petri Gerdt vai joku muu poika, joka istui aina huoneessaan koulun jälkeen. Vanhempien tietämättä hän suunnitteli siellä vakavaa väkivallantekoa. Ottakaa yhteyttä terveydenhuoltoon.
Käy kuitenkin siellä lukiossa päivittäin? 19 v niin abi-vuosi menossa? Vaikeaa on kenenkään puuttua, 19v on aikuinen. Kuulostaa kuitenkin vakavilta ongelmilta ja laiminlyönniltä, olen myös huolissani teistä muista lapsista jos kertomasi pitää paikkaansa. Yritä varata aikaa esim. koulusi kuraattorilta että haluat jutella perheongelmista jotka painaa sua, tälläisiä ei pitäisi toisten lapsen joutua miettimään vaan niiden vanhempien.... Kuraattorilla pitäisi olla jotain käsitystä mihin voisi olla yhteydessä.
Kai te kuulette jutteleeko muille online-peleissä? Eli onko sentään jotain sosiaalisia kontakteja?
Entä armeija, onko menossa?
Vierailija kirjoitti:
Poika on lähtenyt omille teille. WNäkee ja ymmärtää yhteiskunnan ja sen tekopyhyyden. Näkee millaisia naiset on ja millaisista miehistä naiset pitää.
Täh? Hän on vasta lukiolainen. Harva lukioikäinen seurustelee nykypäivänä.
Vierailija kirjoitti:
Miksi kitiset täällä?
Mee Veeti takas ylikselle
Tee huoli-ilmoitus.
https://www.suomi.fi/palvelut/ilmoitus-sosiaalihuollon-tarpeesta-huoli-…
Kannattaa kysellä ko. lukion kuraattorilta/koulupsykologilta neuvoa.
Emme ole tehneet tarpeeksi siskoni kanssa asialle, vaikka olemme tosiaan olleet hänestä huolissamme useita vuosia. Nyt kun hän on aikuinen, niin tilanne tietenkin on vaikeampi. Hän on jatkanut tuollaista eristäytymistä vuosia ja lopulta eristäytynyt kokonaan. En ole itsekään puhunut hänelle sen jälkeen, kun hän oli 11-vuotias ja minä 14-vuotias. Lopulta hän lakkasi puhumasta kaikille. Hänellä olisi muka armeija edessä, mutta se on mielestäni huono ratkaisu hänen kohdallaan. Hänen mielenterveytensä on järkkynyt todella pahasti ja olen tyytynyt ajatukseen, että kyllä se siitä. Todellisuudessa hän voi menettää henkensä tälle. Perheemme ei ole tervehenkinen ollenkaan ja oikeastaan juuri kukaan ei ole kaikkien sisarusten kanssa keskenään tekemisissä. Esim. isoveljemmekin on eristäytynyt kokonaan muista sisaruksista.
ap
Kun olin nuori, niin ei minunkaan veljet minulle mitään oikein puhunut. Olivat omissa huoneissa. Kävivät armeijan ja ovat kasvaneet ihmisenä paljon. Nyt puhuvat ihan normaalisti. Kai se jollain nuorilla miehillä kuuluu ikään, ettei jutella sisaruksen kanssa? Älkää ainakaan mitään lääkkeitä alkako tuputtaa veljelle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi kitiset täällä?
Zervuska haidis! Om limakud ziero. Dökdek. Dlää. Krr ksskss, nati. Vlöpriä ze ze. Vuora oljii.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi kitiset täällä?
En mee. Tääl on paljon hauskempaa kun teille menee tunteisiin enemmän.
Hänellä on kaikki hyvin, häntä ei vaan kiinnosta ympärillä olevat perseen reiät.
Saattaa olla isoja rahoja tahkoava online pelimies, te ette vaan tajua skibidi vessa juttuja!