Vierailija

Itselläni selvisi tämä nyt jatkuvan väsymyksen ja aivosumun syyksi. Olen ilmeisesti jo vuosia vain raahautunut tämän matalan arvon kanssa, jota nyt lähdetään nostamaan rautavalmisteilla.

Miten sinulla on matala tai melkein tyhjä varastorauta näkynyt olossa, oletko kokenut millaisia oireita ja onko se lähtenyt rautavalmisteilla helpottamaan?

• ylös 16
  • alas 0

Sivut

Kommentit (45)

Vierailija

Olen yli 60 vuotta, ja vuosi sitten kuulin ensimmäisen kerran siitä puhuttavan.
Onko tämä aivan uusi juttu kaikkinensa?

• ylös 2
  • alas 21
Vierailija

Minulla kävi niin, että vointini romahti viikossa, ennen sitä en ollut havainnut mitään mikä olisi herättänyt huomioni. Ensin alkoi kamala väsymys, saatoin nukkua kolmen tunnin päiväunet, ikinä en niitä normaalisti ottanut. Sen jälkeen alkoi järkyttävä huimaus jota kesti loppuviimein kuukausia ennen kuin hävisi kokonaan. Pahimpaan aikaan en voinut tehdä mitään fyysistä, sen seurauksena tuli rytmihäiriöitä. Siivoaminen ei onnistunut, suihkussa hiuksia pestessä jouduin istua, postilaatikkoa kauemmaksi en voinut kotoa poistua. Nuo muutamat kuukaudet kaksi vuotta sitten oli aivan helvetilliset. Kerran mietin jopa ambulanssin soittoa kun alkoi henkeä ahdistaa eikä happi kulkenut (kyseessä ei ollut paniikkikohtaus). Matala ferritiini ei ole vitsi, nämä oireet tulivat kun arvoni oli 34. Söin 1,5 vuotta rautalisää jona aikana arvot nousivat normaaleiksi. Muistathan, että puutoksen syy pitää tutkia ja hoitaa pois. Onneksi itse sain avun työterveydestä. Tsemppiä!

• ylös 27
  • alas 2
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija

Jatkuva väsymys oli ainoa oire. Ferritiini oli 19. Aiemmin anemiassa lähti hiuksetkin mutta nyt oli tuo väsymys. Ehkä semmoista aivosumuakin oli mutta vaikea sanoa olisiko sitä ollut ilman väsymystä. Töiden jälkeen vain nukuin, enkä jaksanut tehdä mitään.

Rupesin syömään rautalisää ja parissa viikossa väsymys helpotti hieman. Kuukauden kuluessa hb oli noussut normaalitasolle 117 -->124. Ferritiiniä ei ole mitattu uudestaan vielä, kun aikaa on mennyt niin vähän.

• ylös 14
  • alas 0
Vierailija

Kiitokset vastauksista! Olin itse aivan hilkulla hakeutumassa jo mielenterveyspuolelle oireideni takia, jaksaminen on ollut todella koetuksella viimeisten vuosien ajan ja nyt korona-aikana kun on pitänyt jaksaa vielä tuplasti enemmän kuin normaalisti vointini on kertaaikkiaan romahtanut aivan nollille. Olen vain itsekseni itkeskellyt ja ajatellut olevani niin huonossa kunnossa, mutta onneksi tämä vyyhti lähti selviämään. odotukset on todella korkealla, että kokonaishyvinvointi alkaa helpottaa.

Juuri kuvatunkaltaista on ollut, minä taas olen sitkesti vaan jatkanut urheilua arvolla 10! Ja ihmetellyt sitä miten ei jaksa ja miten happi ei kulje. Täältähän ne syyt alkoivat sitten paljastua.

Ei ole todella leikin asia, muotisairaus tai pelkkää kuvitelmaa. Tämä arvo vaan tahtoo olla se, joka perusterveydenhuollossa jollain lailla sivuutetaan syystä tai toisesta vaikka se on vain yhden verikokeen oton päässä!

• ylös 23
  • alas 0
Vierailija

Väsymys, särky joka puolella, hengästyin tyhjästä, aivan aivoton olo, unohdin aivan kaiken esim kauppalistan kymmenessä minuutissa, järjetön palelu, kalpeus, hiustenlähtö ym ym.
Ei mitattu mutta söin vuoden 100-200mg päivässä ja olen kuin eri ihminen. Jatkan vieläkin mutten päivittäin raudan syömistä.

Mulla erittäin erittäin runsas vuoto ja useita synnytyksiä, joten sille on ihan looginen selitys myös. En vain jaksanut mennä lääkäriin valittamaan ja lääkitsin itse itseäni

• ylös 18
  • alas 0
Vierailija

Väsymys, aivosumu, hiustenlähtö ja hengästyminen helposti. Hengästymisen takia en pystynyt pyöräilemään juuri mihinkään, kun perillä olin sitten aivan kuolemankielissä lyhyemmänkin matkan jälkeen. Tutkittiin rasitusastmakin ja siitä ei ollut kyse.

Muutaman kuukauden rautakuurin jälkeen hiustenlähtö loppui. Noin vuoden jälkeen väsymystä selvästi vähemmän ja tuo hengästyminenkin paljon lievempää eli pystyy taas harrastamaan liikuntaa, etenkin hyötyliikuntaa.

• ylös 13
  • alas 0
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Väsymys, särky joka puolella, hengästyin tyhjästä, aivan aivoton olo, unohdin aivan kaiken esim kauppalistan kymmenessä minuutissa, järjetön palelu, kalpeus, hiustenlähtö ym ym.
Ei mitattu mutta söin vuoden 100-200mg päivässä ja olen kuin eri ihminen. Jatkan vieläkin mutten päivittäin raudan syömistä.

Mulla erittäin erittäin runsas vuoto ja useita synnytyksiä, joten sille on ihan looginen selitys myös. En vain jaksanut mennä lääkäriin valittamaan ja lääkitsin itse itseäni

Ohiksena: mulle lääkäri sanoi, että rautaa on jopa parempi syödä noin, että ei ihan joka päivä ota rautalisää. Eli jos siitä raudasta on ns. ylitarjontaa, niin elimistö ei ala sitä lisärautaa välttämättä hyödyntämään eli varastoimaan. Kun taas jos välillä onkin "puutetta" lisäraudasta, niin elimistö sitten paremmin ottaa sen käyttöönsä :)

/7

• ylös 12
  • alas 0
Vierailija

Matala ferritiini on helposti laiskojen selitys saamattomuudelleen, eikä se selitä yksin mitään oireita. Sitten jos hemoglobiini laskee, oireita alkaa tulla. Ferrittinihän on VARASTOrauta ja niin kauan kun varastossa on tavaraa, toimitukset hoituu. Oma ferritiini alle 10, hemoglobiini hyvä, koskaan ei ole ollut mitään oireita.

• ylös 0
  • alas 59
Vierailija

Miinlla oli vain poikkeuksellinen väsymys, joka ei lievittynyt lepäämisellä tai nukkumisella. Tuolloin hemoglobiini oli 125 ja ferritiini 8.

• ylös 13
  • alas 0
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Matala ferritiini on helposti laiskojen selitys saamattomuudelleen, eikä se selitä yksin mitään oireita. Sitten jos hemoglobiini laskee, oireita alkaa tulla. Ferrittinihän on VARASTOrauta ja niin kauan kun varastossa on tavaraa, toimitukset hoituu. Oma ferritiini alle 10, hemoglobiini hyvä, koskaan ei ole ollut mitään oireita.

🙄

• ylös 25
  • alas 0
Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Elimistö tarvitsee rautaa muuhunkin kun hemoglobiinin valmistukseen.

• ylös 27
  • alas 0
Vierailija

Vierailija kirjoitti:

On ihan tutkittu, että varastoraudan puute aiheuttaa eri ihmisillä erilaisia oireita. Jollekin oireita ei tule matalalla arvolla, kun taas jollekin tulee jo huomattavasti aiemmin. Yksilöllistä siis, että miten kunkin keho reagoi varastoraudan puutteeseen. Eli jos sulla ei tule oireita alle 10 arvolla, niin joku toinen taas on jo niin huonossa hapessa, että pääsee suoraan rautainfuusioon.

Kannattaa siis vastaisuudessa muistaa, että ihmiset on yksilöitä ja jokainen keho erilainen. Se, että sulla ei ole oireita asiasta X, ei tarkoita etteikö jollakin toisella voisi olla. Muiden ihmisten ja heidän terveyden vähättely on aika ikävää.

• ylös 29
  • alas 0
Vierailija

Aivosumu, unettomuus, hiustenlähtö, nielemisvaikeudet, väsymys, voimattomuus, hengenahdistus.
2018 ferritiini oli alle 7 nyt 34. Obsidan ×3/pv ja nestemäiset päälle

• ylös 12
  • alas 0
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Mitä rautaa te syötte?

Aiemmin söin Ferrodania, missä rautaa 100 mg + C-vitamiini. Oli ihan ok, mutta pitemmän päälle ärsytti mahaa entisestään (IBS jo siis entuudestaan). Tällä sain nostettua rauta-arvon 20 --> 50.

Nyt käytössä Elivon rautalisä, jossa rautaa 25 mg + C-vitamiini ja B-vitamiinia + muita. Maha kestää tuota hyvin ja nyt riittää ylläpitoannoksena tuo pienempikin määrä rautaa. Joskus otan tosin aamuin illoin eli tulee sitten 50 mg.

Vierailija

Minulla hiustenlähtöä, esim. rappusia kiivetessä lihakset menivät maitohapoille ja hengästyin kunnolla, vaikka urheilen muutenkin. Lihakset aina kipeät eikä palautuneet kunnolla. Kävin salilla ja pelasin salibandyä, mutta aina tuntui etten kehity ja jotain on vialla. Joskus pelatessa huimasi. Uuvuin myös helposti, jos yritin lisätä liikuntaa. Myös rankan liikunnan jälkeen. Palelu. Päänsärky. Hermoston ärtyneisyys esim. nukkumaan mennessä keho oli levoton.

Nyt olen syönyt rautaa 4 kk. Hiusten lähtö väheni 3 vk jälkeen, palelu väheni kuukaudessa, sen jälkeen hikoilin herkästi ehkä kuukauden ennenkuin tasaantui. Samoin pahin hengästyminen ja hapoille meneminen helpotti n kuukaudessa. Lihakset kipeytyy ja jumittuu vielä helposti.

• ylös 16
  • alas 0
Vierailija

Mulla matala ferritiini paljastui, kun verenluovutuksessa havaittiin matala hemoglobiini. Kävin työterveydessä verikokeissa, jossa mitattiin myös ferritiini: 6. Hemoglobiinikin oli siis lievästi matalalla, mutta tuo rautavarasto lähes tyhjä.

Mulla ei ollut mitään sellaisia oireita joita olisin pitänyt lääketieteellisistä syistä johtuvina. Kuvittelin olevani työn ja koronavuoden väsyttämä, huonokuntoinen ja saamaton, vanhuuttaan harmaantuva hajamielinen akka.

Nyt olen ottanut rautaa suun kautta vajaat pari kuukautta mutten vielä käynyt uudessa verikokeessa. Näppituntumalla vaikuttaa, että virtaa on enemmän, mutta siihen nyt voi tietysti vaikuttaa myös kevät ja kevyempi työjakso sekä placebo-vaikutus. Eli vaikea sanoa, mikä johtuu mistäkin - uusi verikoe kertonee, onko rautaa imeytynyt.

• ylös 14
  • alas 0
Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Höpöhöpö.

Sivut

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.