Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pyöräilijät hoi! Opetelkaa liikennesääntöjä

Vierailija
13.08.2014 |

Olin ajamassa pyörällä kotiin kun pyörätiellä tuli vastaan toinen pyöräilijä. Hän meinasi ajaa päälleni ja näytti että mun piti väistää häntä hänen oikealle puolelle. Pyöräilin siis pyörätien oikeassa reunassa.

Alkoi vielä huutelemaan mulle että "opettele liikennesääntöjä".

Eikä tämä ole ensimmäinen kerta kun näin tapahtuu.

Kommentit (57)

Vierailija
21/57 |
13.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.08.2014 klo 19:45"]

No aika moni vatipää tuolla pyöräilee vailla mitään tietoa velvollisuuksistaan kanssaliikkujia kohtaan.

[/quote]

Samat ihmiset jatkaa häröilyä jalan ja autolla. Valitettavasti. Autolla nää ihmiset vaan tappaa tehokkaimmin.

Vierailija
22/57 |
13.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.08.2014 klo 19:45"]

No aika moni vatipää tuolla pyöräilee vailla mitään tietoa velvollisuuksistaan kanssaliikkujia kohtaan.

[/quote]

Samat ihmiset jatkaa häröilyä jalan ja autolla. Valitettavasti. Autolla nää ihmiset vaan tappaa tehokkaimmin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/57 |
13.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.08.2014 klo 19:27"]Minä ajoin menosuuntaani mähden oikeassa reunassa ja ukko tuli vastaan omaan menosuuntansa nähden vasemmassa reunassa.

Meinasi että minä väistä häntä ja kierrä hänen oikealta puolelta. Ap

[/quote]

Opettele kirjoittamaan.

Vierailija
24/57 |
13.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.08.2014 klo 20:14"][quote author="Vierailija" time="13.08.2014 klo 19:27"]Minä ajoin menosuuntaani mähden oikeassa reunassa ja ukko tuli vastaan omaan menosuuntansa nähden vasemmassa reunassa.

[/quote]

Opettele kirjoittamaan.

[/quote]Tuliko trikoosankaripyöräilijälle paha mieli?

Vierailija
25/57 |
13.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävelin rattaiden kanssa pyöräily/kävelytien vasenta reunaa. Vastaan tuli pyöräilijä, joka ei meinannut millään väistää, odotti että minä väistäisin häntä tien toiselle reunalle! Viimehetkellä hän kuitenkin väisti, ja huusi "etkö katso noita liikennemerkkejä?!". No, merkin mukaan kävelin ihan oikein. Kaikkia hulluja sitä ulkona pyörii.

Vierailija
26/57 |
13.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.08.2014 klo 20:07"]

Eilisestä kokemuksestani tuli mieleen: väistättekö jalankulkijoina jalkakäytävällä ajavia, joskus jopa kelloa soittavia pyöräilijöitä?[/quote]

kai mä väistän, vakavan ilmeen kera. Vaikka niitä pyörälijöitä pitäisi kyllä ojentaa.

Itsekin olen kyllä syyllistynyt tuohon pyöräilijänä, puolitahattomasti. Eräässä paikassa oli pyörätiemerkinnät epäselvät (ja pääkäupunkiseudulla pyörätiet voi yrittää vielä tarkistaa netistä tai ulkoilukartasta) ja lyhyt pätkä välissä ei ollutkaan loppujen lopuksi pyörätie.  Pyöräilin siitä vaikka pikkutyttö sanoi ettei tästä saa tulla eikä äidinkään ilme ollut ystävällinen :$

Vierailija
27/57 |
13.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.08.2014 klo 20:18"]Kävelin rattaiden kanssa pyöräily/kävelytien vasenta reunaa. Vastaan tuli pyöräilijä, joka ei meinannut millään väistää, odotti että minä väistäisin häntä tien toiselle reunalle! Viimehetkellä hän kuitenkin väisti, ja huusi "etkö katso noita liikennemerkkejä?!". No, merkin mukaan kävelin ihan oikein. Kaikkia hulluja sitä ulkona pyörii.

[/quote]Mulle kävi sama homma jokin aika sitten, tosin se oikein vaihtoi ~15 metriä ennen kohtaamista mun kanssa samalle puolelle. Mentiin siis alunperin molemmat omia oikeitamme. Itsellä ei onneksi ollut vaunuja tai koiraa mukana, sillä piti hypätä sitä ojan puolelle turvaan kun päälle se olisi tullut. Harmi kun en säikähdykseltäni saanut tuntomerkkejä ylös.

Vierailija
28/57 |
13.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyöräilijät hoi, jos omistat soittokellon käytä sitä! Hemmetin ärsyttävää, kun kelloa ei käytetä, vaan kiilataan takaa vierestä niin.. Että pyöräilijän kyynärpää osuu melkein kiinni.. Sit huokaillaan sielä "saatana kävelijät kun ei väistä" helvetti, kun ei voi kuulla ketä tulee takaa.. Siksi on se kello kaikissa pyörissä!!!

Vierailija
29/57 |
13.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Useimmat pyöräilijät eivät tunnu tietävän sitäkään, että heillä on jalankulkijaan nähden väistämisvelvollisuus, ja jalankulkija saa valita itse kummalla puolella kävelee.

Vierailija
30/57 |
13.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.08.2014 klo 20:29"]

Useimmat pyöräilijät eivät tunnu tietävän sitäkään, että heillä on jalankulkijaan nähden väistämisvelvollisuus, ja jalankulkija saa valita itse kummalla puolella kävelee.

[/quote]

ELI pyöräilijän on oltava ajatustenlukija kun jalankulkija voi koikkelehtia mihin suuntaa tahansa?

Vierailija
31/57 |
13.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.08.2014 klo 20:32"]

[/quote]

ELI pyöräilijän on oltava ajatustenlukija kun jalankulkija voi koikkelehtia mihin suuntaa tahansa?

[/quote]

Onko jommalla kummalla puolella käveleminen sinusta "mihin suuntaan tahansa koikkelehtimista"? Jos on sokea, ei varmaan kannata lähteä pyöräilemään.

Vierailija
32/57 |
13.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sovella, jousta, väistä miltä puolelta tarvitaan. Sitä on käytännön pyöräily Helsingissä. Jos ryhtyisin riitelemään jokaisen vastaantulevan sählääjän kanssa, saisin riidellä melkein joka kadun kulmassa.

Lisähaastetta pyöräilyyn tuo tämä jokakesäinen järjetön määrä pieniä tietöitä, vähän väliä joku pakettiautoa purkava urpo keskellä pyörätietä tukkien koko tien tai kännissä hoipertelevat kävelijät. Niin ja lastenvaunuja ulkoiluttavat mammaparit tai triot, jotka tietty kulkevat pahimmillaan kolme vierekkäin. 

Vierailija
33/57 |
13.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.08.2014 klo 20:36"]

[quote author="Vierailija" time="13.08.2014 klo 20:32"]

[/quote]

[/quote]

Onko jommalla kummalla puolella käveleminen sinusta "mihin suuntaan tahansa koikkelehtimista"? Jos on sokea, ei varmaan kannata lähteä pyöräilemään.

[/quote]

Voi kun kävelisivätkin jommalla kummalla puolella. Yleensä kävellään keskellä tietä ja hortoillaan vähän vasemmalle eiku oikealle tai no sittenkin vasemmalle mut kumminkin vähän keskelle. Sitten arvot pyöräilijänä (kelloa soitettuasi) että minneköhän tuo tuosta nyt sitten hoippuu. Jos jalankulkija vielä puhuu puhelimeen niin kellonsoitosta ei ole edes mitään hyötyä kun sitä ei kuulla.

Vierailija
34/57 |
13.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyöräilijät niinkään eivät aiheuta ongelmaa, vaan koirien ulkoilittajat. Koirat sinkoutuvat reunasta toiseen ja omistaja ei saa pidettyä hallinnassa. Lisäksi lapsiperheet tukkivat usein koko väylän ja kun ajoissa rimpauttaa kelloa vahinkojen välttämiseksi, tulee kyrpiintyneitä katseita kohti.

Vierailija
35/57 |
13.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.08.2014 klo 20:15"][quote author="Vierailija" time="13.08.2014 klo 20:14"][quote author="Vierailija" time="13.08.2014 klo 19:27"]Minä ajoin menosuuntaani mähden oikeassa reunassa ja ukko tuli vastaan omaan menosuuntansa nähden vasemmassa reunassa.

[/quote]

Opettele kirjoittamaan.

[/quote]Tuliko trikoosankaripyöräilijälle paha mieli?

[/quote

En harrasta pyöräilyä, mutta osaan silti kirjoittaa omaa äidinkieltäni. Houkka!

Vierailija
36/57 |
13.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt ollaan asian ytimessä taas, 36...

Vierailija
37/57 |
13.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.08.2014 klo 20:09"][quote author="Vierailija" time="13.08.2014 klo 19:31"]

No ukkohan oli ihan väärässä. Olisit sanonut sille, että hän on väärällä puolella. Pyöräilen päivittäin työmatkat, yhteensä 15 kilsaa ja en ole törmännyt tuollaisiin törppöihin täällä Helsingissä.

[/quote]

Eksä kato ympärillesi? Ite poljen kesät talvet fillarilla tuhansia kilometrejä Helsingissä ja lähiympäristössä. Nimenomaan kaikenlaista häröilijää on liikenteessä jalan, pyörällä ja autolla. Ja paljon.

[/quote]

No on on mutta väärällä puolella ajaviin en ole kyllä "törmännyt".

Vierailija
38/57 |
13.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitten kun ne vielä oppisivat sitä kelloa käyttämään.. useampaan vuoteen en ole kävelijänä pyörän kelloa kertaakaan kuullut,vaikka aihetta olisi ohittaessa. Vaaratilanteen sattuessa kyllä huudan kuuluvasti perään,että käytä kelloa urpo!! Itselläni kun ei ole silmiä selässä.

Vierailija
39/57 |
13.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.08.2014 klo 21:26"]

Sitten kun ne vielä oppisivat sitä kelloa käyttämään.. useampaan vuoteen en ole kävelijänä pyörän kelloa kertaakaan kuullut,vaikka aihetta olisi ohittaessa. Vaaratilanteen sattuessa kyllä huudan kuuluvasti perään,että käytä kelloa urpo!! Itselläni kun ei ole silmiä selässä.

[/quote]

Nykyiset fillarin kellot ovat niin surkeita, että eivät montaa käyttökertaa edes kestä, ja parissa talvessa ruostuu vieteri poikki.

Vierailija
40/57 |
13.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.08.2014 klo 19:54"]

Sitten toinen juttu, mitä pyöräilijät saisivat opetella on suojatiesäännöt. Tai tarkennetaan nyt, että väistämissäännöt pyörätien jatkeella.

[/quote]

Nämä pitäisi myös autoilijan opetella. Tunnen monta autoilijaa, jotka eivät tiedä, miten pyörätien jatkeen väistämissäännöt menevät. Ihmettelen, etteivät ole vielä tappaneet ketään pyöräilijää.