Pyöräilijät hoi! Opetelkaa liikennesääntöjä
Olin ajamassa pyörällä kotiin kun pyörätiellä tuli vastaan toinen pyöräilijä. Hän meinasi ajaa päälleni ja näytti että mun piti väistää häntä hänen oikealle puolelle. Pyöräilin siis pyörätien oikeassa reunassa.
Alkoi vielä huutelemaan mulle että "opettele liikennesääntöjä".
Eikä tämä ole ensimmäinen kerta kun näin tapahtuu.
Kommentit (57)
[quote author="Vierailija" time="13.08.2014 klo 22:52"][quote author="Vierailija" time="13.08.2014 klo 21:26"]
Sitten kun ne vielä oppisivat sitä kelloa käyttämään.. useampaan vuoteen en ole kävelijänä pyörän kelloa kertaakaan kuullut,vaikka aihetta olisi ohittaessa. Vaaratilanteen sattuessa kyllä huudan kuuluvasti perään,että käytä kelloa urpo!! Itselläni kun ei ole silmiä selässä.
[/quote]
Nykyiset fillarin kellot ovat niin surkeita, että eivät montaa käyttökertaa edes kestä, ja parissa talvessa ruostuu vieteri poikki.
[/quote]No sitten pitää ostaa uusi. Tekosyitä taas.
[quote author="Vierailija" time="14.08.2014 klo 00:17"][quote author="Vierailija" time="13.08.2014 klo 21:26"]
Sitten kun ne vielä oppisivat sitä kelloa käyttämään.. useampaan vuoteen en ole kävelijänä pyörän kelloa kertaakaan kuullut,vaikka aihetta olisi ohittaessa. Vaaratilanteen sattuessa kyllä huudan kuuluvasti perään,että käytä kelloa urpo!! Itselläni kun ei ole silmiä selässä.
[/quote]
Anteeksi vain, mutta kävelijöiden pitää huomioida muu liikenne myös. En varmasti soita kelloa joka tyypin kohdalla. 50 kertaa kauppareissulla?? Johan siinä ei muuta ehdi tehdäkään. Kävelijä kävelee reunassa ja hänet ohitetaan keskeltä. Autonkin pitäisi töötätä joka tyypin kohdalla vai? Ihme vaatimuksia. Vaatikaa pyöriin äänet, niin ettei kävelijöiden tarvitse käyttää silmiään. Liikenteen pitäisi sujua niin, ettei kelloa tarvitse käyttää ollenkaan, eli jokainen liikennesääntöjen mukaan huomioiden muu liikenne.
[/quote]Tähän on yksinkertainen ratkaisu: älä sitten kulje pyörällä, jos ottaa päähän noin pahasti.
[quote author="Vierailija" time="13.08.2014 klo 20:07"]
Eilisestä kokemuksestani tuli mieleen: väistättekö jalankulkijoina jalkakäytävällä ajavia, joskus jopa kelloa soittavia pyöräilijöitä?
Kaisaniemessä ja Kluuvissa on nykyään melko jännittävää olla kävelijä.
[/quote]
En väistä, usein jopa tarkoituksenmukaisesti menen vähän keskemmälle ettei pyöräilijä mahdu menemään , vaan joutuu hyppäämään päältä pois tai siirtymään kadulle.
Tätä hommaa helpottaa myös se jos on kaberin kanssa liikenteessä :)
Sama kävelijöille, terveisin kyllästynyt. Porukka kulkee 3 hengen riveissä tukkien koko tien ja kävelee keskellä tietä poikkoilen niin ettei pääse ohittamaan ja on näköjään kuurojakin kun ei väistä kun soitan kelloa. Todella moni myös kiitää tien ja risteyksien yli katsomatta yhtään tuleeko niiden autojen lisäksi myös pyöräilijöitä. Mistä mun pitäis nähdä tuleeko joku nurkan takaa yllättäen? Tietysti hidastan aina ja olen todella varovainen juuri sen takia kun joku voi aina yllättää kun ei käytä järkeään ja sitten se on mun syy jos jotain sattuu.
[quote author="Vierailija" time="14.08.2014 klo 14:42"]
[quote author="Vierailija" time="14.08.2014 klo 00:17"][quote author="Vierailija" time="13.08.2014 klo 21:26"]
[/quote]
Anteeksi vain, mutta kävelijöiden pitää huomioida muu liikenne myös. En varmasti soita kelloa joka tyypin kohdalla. 50 kertaa kauppareissulla?? Johan siinä ei muuta ehdi tehdäkään. Kävelijä kävelee reunassa ja hänet ohitetaan keskeltä. Autonkin pitäisi töötätä joka tyypin kohdalla vai? Ihme vaatimuksia. Vaatikaa pyöriin äänet, niin ettei kävelijöiden tarvitse käyttää silmiään. Liikenteen pitäisi sujua niin, ettei kelloa tarvitse käyttää ollenkaan, eli jokainen liikennesääntöjen mukaan huomioiden muu liikenne.
[/quote]Tähän on yksinkertainen ratkaisu: älä sitten kulje pyörällä, jos ottaa päähän noin pahasti.
[/quote]
Äläkä sä kävele, jos et osaa.
Tiesittekö muuten, että melkein useammin ihmiset raivostuu, jos kelloa soittaa. Siksi soitan kelloa nykyään todella harvoin. Useimmiten kierrän härökävelijät kaukaa nurmikon puolelta, jos vain mahdollista. Mikä ihmehän se on, että kävelijöitä ei koske mitkään säännöt. Mut olen sopeutunut.
[quote author="Vierailija" time="14.08.2014 klo 14:56"]
Sama kävelijöille, terveisin kyllästynyt. Porukka kulkee 3 hengen riveissä tukkien koko tien ja kävelee keskellä tietä poikkoilen niin ettei pääse ohittamaan ja on näköjään kuurojakin kun ei väistä kun soitan kelloa. Todella moni myös kiitää tien ja risteyksien yli katsomatta yhtään tuleeko niiden autojen lisäksi myös pyöräilijöitä. Mistä mun pitäis nähdä tuleeko joku nurkan takaa yllättäen? Tietysti hidastan aina ja olen todella varovainen juuri sen takia kun joku voi aina yllättää kun ei käytä järkeään ja sitten se on mun syy jos jotain sattuu.
[/quote]
nämä maleksijat ärsyttää kävelijöitäkin.
[quote author="Vierailija" time="14.08.2014 klo 00:04"]Siis pitääkö pyöräilijöiden mennä päinvastoin kuin autoilijoiden? (ns. brittiläiseen ajotapaan) T. taukki, joka pyöräilee tosi harvoin. Tein ton ylen testin kylläkin ja sain täydet pisteet. Luulisi, että maalaisjärki riittää..
[/quote]
Vastatkaa...
[quote author="Vierailija" time="14.08.2014 klo 09:36"]
[quote author="Vierailija" time="14.08.2014 klo 00:04"]Siis pitääkö pyöräilijöiden mennä päinvastoin kuin autoilijoiden? (ns. brittiläiseen ajotapaan) T. taukki, joka pyöräilee tosi harvoin. Tein ton ylen testin kylläkin ja sain täydet pisteet. Luulisi, että maalaisjärki riittää..
[/quote]
Vastatkaa...
[/quote]
Ei pidä.
Aina jaksetaan hokea tuota pyörätien jatketta. Pyöräilijän tulee väistää risteävällä tiellä kulkevia autoja myös suojatietä ja pyörätien jatketta ajaessaan. Autoilija väistää, jos tulee stopin tai kolmion takaa tai kääntyy risteävälle tielle pyöräilijän eteen. Suoralla tiellä siis pyöräilijä on aina väistämisvelvollinen tietä ylittäessään eli hänellä tiukempi väistämissääntö kuin autoilijalla. Pyöräilijä saa jalankulkijan oikeudet suojatiellä/pyörätien jatkeella vain pyörää taluttaessaan.
[quote author="Vierailija" time="13.08.2014 klo 20:49"][quote author="Vierailija" time="13.08.2014 klo 20:36"]
[quote author="Vierailija" time="13.08.2014 klo 20:32"]
[quote author="Vierailija" time="13.08.2014 klo 20:29"]
Useimmat pyöräilijät eivät tunnu tietävän sitäkään, että heillä on jalankulkijaan nähden väistämisvelvollisuus, ja jalankulkija saa valita itse kummalla puolella kävelee.
[/quote]
ELI pyöräilijän on oltava ajatustenlukija kun jalankulkija voi koikkelehtia mihin suuntaa tahansa?
[/quote]
Onko jommalla kummalla puolella käveleminen sinusta "mihin suuntaan tahansa koikkelehtimista"? Jos on sokea, ei varmaan kannata lähteä pyöräilemään.
[/quote]
Voi kun kävelisivätkin jommalla kummalla puolella. Yleensä kävellään keskellä tietä ja hortoillaan vähän vasemmalle eiku oikealle tai no sittenkin vasemmalle mut kumminkin vähän keskelle. Sitten arvot pyöräilijänä (kelloa soitettuasi) että minneköhän tuo tuosta nyt sitten hoippuu. Jos jalankulkija vielä puhuu puhelimeen niin kellonsoitosta ei ole edes mitään hyötyä kun sitä ei kuulla.
[/quote]
Pyöräilijänä ajat sellaista vauhtia, että pystyt väistämään puolelta toiselle hoippuvia jalankulkijoita. Vituttaa kaupunkialueella kaahaavat pyöräilijät (erityisesti keski-ikäiset trikookalsarisankarit), jotka eivät ymmärrä olevansa väistämisvelvollisia ja ajavat liian lujaa ja sitten syntyy vaaratilanteita. Viimeksi eilen joku sekopäämummeli meinasi törmätä minuun ja alkoi vielä aukomaan päätään sen jälkeen. Pyöräily kaupunkialueella pitäisi kieltää, koska minäminäminäpyöräilijät eivät osaa ottaa muita huomioon ja ajavat niin holtittomasti.
Siis pitääkö pyöräilijöiden mennä päinvastoin kuin autoilijoiden? (ns. brittiläiseen ajotapaan) T. taukki, joka pyöräilee tosi harvoin. Tein ton ylen testin kylläkin ja sain täydet pisteet. Luulisi, että maalaisjärki riittää..
[quote author="Vierailija" time="13.08.2014 klo 21:26"]
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="13.08.2014 klo 20:07"]Eilisestä kokemuksestani tuli mieleen: väistättekö jalankulkijoina jalkakäytävällä ajavia, joskus jopa kelloa soittavia pyöräilijöitä?
[/quote]
Rautatientorin ja Postitalon välillä taas on todella jännittävää olla pyöräilijä kun jalankulkijat hyppii pyöräteille ihan miten sattuu.
[quote author="Vierailija" time="14.08.2014 klo 00:33"]
[quote author="Vierailija" time="13.08.2014 klo 20:07"]Eilisestä kokemuksestani tuli mieleen: väistättekö jalankulkijoina jalkakäytävällä ajavia, joskus jopa kelloa soittavia pyöräilijöitä?
[/quote]
Rautatientorin ja Postitalon välillä taas on todella jännittävää olla pyöräilijä kun jalankulkijat hyppii pyöräteille ihan miten sattuu.
[/quote]
Joo, pyöräilijänä rimputtelen kelloa kyllä aika hakerasti jos on jalankulkijoita edessä, ihan vaan ilmottaakseni että "täältä tulee pyöräilijä". Jos ihmiset väistää niin yleensä huikkaan kiitoksen. En todellakaan tarkoita, että minua, Kuningas Pyöräilijää täytyisi kaikkien väistää. Kävelijät vaan kun välillä hortoilee mihin vaan ja jopa ylittävät yhtäkkiä pyörätien katsomatta mihinkään suuntaan.
[quote author="Vierailija" time="13.08.2014 klo 19:36"]
Joo, pyöräily ei kyllä ole mitään mieltä rentouttavaa. Bulevardilla kusipäät ei tajua, että pyöräkaistat ovat yksisuuntaisia, vaikka on hyvin liikennemerkeillä näytetty. Samoin vituttaa ne älypäät, jotka ajavat autojen seassa, mutta punaisen valon tullen poukkoilevat jalankulkijoiden valon mukaan.
[/quote]
Täytyy sanoa, että mulle maalaisena oli ihan ylläri, että jossain on yksisuuntaisia pyöräkaistoja. Olen siis asunut Helsingissä lähiössä jo jokusen vuoden, mutta aloin pyöräilemään keskustassa ekaa kertaa vasta tänä kesänä. Ensimmäisen kerran sitten pyöräilin Bulevardia väärään suuntaan ja eräs nainen ystävällisesti huusi omasta satulastaan, että toiselle puolelle kiitos. Sitten tajusin että ahaa, tämähän onkin varsin looginen järjestely :D Onhan paljon näitä torspojakin jotka tietää, mutta eivät välitä, mutta on meitä urpojakin... Itsekin olen alkanut myös huutelemaan vastaantulijoille, jos ei aiemmin tiennyt niin nyt tietää ja jos tietää, niin kuuleepahan tekevänsä väärin.
Joku, ilmeisesti katkera kävelijä, hajotti fillaristani kellon tuossa yksi päivä. Miksi juuri kellon, en tiedä. Ainakin siitä oli viety se pyöritettävä osa. Nyt ei sitten kello soi :)