Pyöräilijät hoi! Opetelkaa liikennesääntöjä
Olin ajamassa pyörällä kotiin kun pyörätiellä tuli vastaan toinen pyöräilijä. Hän meinasi ajaa päälleni ja näytti että mun piti väistää häntä hänen oikealle puolelle. Pyöräilin siis pyörätien oikeassa reunassa.
Alkoi vielä huutelemaan mulle että "opettele liikennesääntöjä".
Eikä tämä ole ensimmäinen kerta kun näin tapahtuu.
Kommentit (57)
Minä ajoin menosuuntaani mähden oikeassa reunassa ja ukko tuli vastaan omaan menosuuntansa nähden vasemmassa reunassa.
Meinasi että minä väistä häntä ja kierrä hänen oikealta puolelta. Ap
No ukkohan oli ihan väärässä. Olisit sanonut sille, että hän on väärällä puolella. Pyöräilen päivittäin työmatkat, yhteensä 15 kilsaa ja en ole törmännyt tuollaisiin törppöihin täällä Helsingissä.
[quote author="Vierailija" time="13.08.2014 klo 19:27"]
Minä ajoin menosuuntaani mähden oikeassa reunassa ja ukko tuli vastaan omaan menosuuntansa nähden vasemmassa reunassa.
Meinasi että minä väistä häntä ja kierrä hänen oikealta puolelta. Ap
[/quote]
Oikealta puolelta kummastako suunnasta katsoen?
Joo, pyöräily ei kyllä ole mitään mieltä rentouttavaa. Bulevardilla kusipäät ei tajua, että pyöräkaistat ovat yksisuuntaisia, vaikka on hyvin liikennemerkeillä näytetty. Samoin vituttaa ne älypäät, jotka ajavat autojen seassa, mutta punaisen valon tullen poukkoilevat jalankulkijoiden valon mukaan.
Yhden onnettoman veijarin takia ap käskee kaikkien pyöräilijöiden opetella säännöt. Just just!
No aika moni vatipää tuolla pyöräilee vailla mitään tietoa velvollisuuksistaan kanssaliikkujia kohtaan.
Pyöräilen ympäri vuoden töihin ja töistä. Jaksaa yhä hämmästyttää, miten idiootteja osa meistä pyöräilijöistä on. Ajetaan jalkakäytävällä, ohitetaan vaikka edessä on vastaantulijoita, ajetaan päin punaisia, ei väistetä kun pitää, ei käytetä valoja pimeällä jne jne jne. Ajatelkaapa mitä jälkeä syntyisi, jos autoliikenne muuttuisi yhtä hulluksi kuin pyöräliikenne.
Sitten toinen juttu, mitä pyöräilijät saisivat opetella on suojatiesäännöt. Tai tarkennetaan nyt, että väistämissäännöt pyörätien jatkeella.
[quote author="Vierailija" time="13.08.2014 klo 19:54"]
Sitten toinen juttu, mitä pyöräilijät saisivat opetella on suojatiesäännöt. Tai tarkennetaan nyt, että väistämissäännöt pyörätien jatkeella.
[/quote]
sääntöhän pitäisi vaan vaihtaa sellaiseksi, että autoilija väistää aina pyöräilijää, nyt ei kukaan ymmärrä nykyistä sääntöä ja jos väittää tuntevansa valehtelee
Oliko tosiaan pyörätie vai kevyenliikenteenväylä, jossa katkoviivalla erotettu kaistat? Omilla kotikulmillani on tuollainen jälkimmäinen tapaus ja siellä ihmiset tuntuvat kulkevan suunnista huolimatta pyöräilijät lähempänä autotietä ja kävelijät toisella puolen katkoviivaa. Kun oikeasti kuuluisi mennä niin, että tiettyyn suuntaan menijät - sekä pyöräilijät ja kävelijät . Katuun on maalattu jopa nuolet ja symbolit mutta ei näytä auttavan.
[/quote]
Myös autoilijoiden pitäisi opetella väistämissääntöjä, sillä todella usein kääntyvät tai kolmion takaa tulevat autot eivät meinaa väistää pyöräilijää.
[quote author="Vierailija" time="13.08.2014 klo 20:00"]
[/quote]
Myös autoilijoiden pitäisi opetella väistämissääntöjä, sillä todella usein kääntyvät tai kolmion takaa tulevat autot eivät meinaa väistää pyöräilijää.
[/quote]
Totta tuokin, olen itse joutunut auton töytäisemäksi pyörätien jatkeella, jossa autoilijoille oli kolmio ennen suojatietä.
Eli jos jokainen vaan opettelis ne liikennesäännöt, jotka häntä kulloinkin koskee?
-13
puoliksi off topic, tämä ei liity pyöräilijöiden toistensa väistämiseen vaan muuten pyöräilijöiden liikennesääntöjen tuntemiseen:
http://yle.fi/uutiset/pyorailija_testaa_osaatko_liikennesaannot/6688871
Aiemmin sain muuten vajaat pisteet, nyt täydet :O Käytännössä en kyllä pysty muistamaan tilanteiden eroa, ja yleensä väistän varmuuden vuoksi muita.
http://yle.fi/uutiset/moni_autoilija_ei_osaa_vaistaa_pyorailijaa__ja_painvastoin/7170279
http://www.polkupyoraily.net/wiki/Liikennes%C3%A4%C3%A4nn%C3%B6t
http://www.liikenneturva.fi/sites/default/files/materiaalit/Liikenteessa/jalanjapyoralla_opas.pdf
http://pyorailyahelsingissa.blogspot.fi/p/liikennesaantoja.html
Eilisestä kokemuksestani tuli mieleen: väistättekö jalankulkijoina jalkakäytävällä ajavia, joskus jopa kelloa soittavia pyöräilijöitä?
Kaisaniemessä ja Kluuvissa on nykyään melko jännittävää olla kävelijä.
[quote author="Vierailija" time="13.08.2014 klo 19:31"]
No ukkohan oli ihan väärässä. Olisit sanonut sille, että hän on väärällä puolella. Pyöräilen päivittäin työmatkat, yhteensä 15 kilsaa ja en ole törmännyt tuollaisiin törppöihin täällä Helsingissä.
[/quote]
Eksä kato ympärillesi? Ite poljen kesät talvet fillarilla tuhansia kilometrejä Helsingissä ja lähiympäristössä. Nimenomaan kaikenlaista häröilijää on liikenteessä jalan, pyörällä ja autolla. Ja paljon.
Ajoiko se siis vasemmalla reunalla?