Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Äitini asuu luonani ja vie elämänhaluni

Vierailija
30.07.2021 |

Olen kolmekymppinen työtön yksinhuoltaja ja iäkäs äitini asuu luonani kun ei yksinkään pärjäisi ja ei hänestä kukaan muukaan huolehtisi. Elämä on normaalista kaukana.

En saa kasvattaa 10-vuotiasta tytärtäni niin kuin haluan. Mummi antaa lapselle kaiken periksi eikä anna lapsen osallistua kotitöihin kun lapsi tekisi ne kuitenkin väärin vaikka haluaisin hänen oppivan niitä.

Kun ostan lapselle vaatteita on mummilla aina niistä valittamista ja muutenkin hän arvostelee minua (ja yleensäkin ihmisiä) hyvin paljon.

Äitini on AINA kotona eikä käy ikinä missään. Nyt kun olen työtön ja on korona-aika joudun siis kököttämään kotona hänen kanssaan.

Olen ihan loppu ja väsynyt. Lapsi pärjäilee melko hyvin, on kavereita yms.

Palvelutaloa yritettiin muutama vuosi sitten. Ehdotettiin paikkaa joka olisi ollut äidille huonosti soveltuva, ja kun hän sanoi ettei halua sinne niin en raskinut häntä sinne laittaa. Enää en jaksa yrittää mitään.

Tämä tilanne on epäreilu, se kun saa minut inhoamaan itseäni ja äitiäni.

Kommentit (544)

Vierailija
81/544 |
30.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa googlata läheisriippuvuus ja uhrautumisen tunnelukko. Ota mallia veljestäsi.

Olen miettinyt että jos ehdottaisin veljelle että äiti tulisi vaikka edes pariksi viikoksi hänen luokseen, hän ottaisi sen loukkauksena. Veli on kyllä muuten mukava ihminen, hän on kai vain niin tottunut siihen että äiti asuu meillä ettei näe siinä ongelmaa.

Ap.

Vierailija
82/544 |
30.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa googlata läheisriippuvuus ja uhrautumisen tunnelukko. Ota mallia veljestäsi.

Olen miettinyt että jos ehdottaisin veljelle että äiti tulisi vaikka edes pariksi viikoksi hänen luokseen, hän ottaisi sen loukkauksena. Veli on kyllä muuten mukava ihminen, hän on kai vain niin tottunut siihen että äiti asuu meillä ettei näe siinä ongelmaa.

Ap.

Tämän täytyy olla provo. Ei kukaan ole noin pässi!

Usko nyt että se veljesi on vaan fiksumpi kuin sinä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/544 |
30.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

KIITOS VIESTEISTÄ, ne ovat hieman parantaneet mielialaani, lisääkin saa laittaa, kiitos että nämä on pysyneet näin asiallisina. :)

Paljon on viestiä tullut ja yritän vastata mahdollisimman moneen.

Minulla on myös velipuoli, joka asuu kaukana ja joka on ottanut 0% vastuuta äidin hoidosta. Alan olla tästäkin jo hieman katkera.

Töihin pitäisi mennä, tiedän. Töitä on vaikea saada kun CV:ssä on jo pari vuotta tyhjää.

Alallani on paljon vuorotyötä, mutta pelkään että lapsen käytös ja kotitilanne pahenisi jos menisi vuorotyöhön ja lapsi olisi monta iltaa viikossa mummin kanssa. Mummi antaa lapselle kaiken periksi ja lapsi tietää sen. Lisäksi äitini kokisi liian suurena vastuuna sen että joutuisi olemaan lapsen kanssa monta iltaa viikossa kun tulisin ehkä vasta iltayhdeksän jälkeen kotiin.

En missään tapauksessa ole hoitanut tätä täydellisesti, olen vain niin väsynyt.

Ap.

Minä tiedän tuon väsymyksen, olen potenut sitä itsekin. Se johtuu siitä, että olet sietämättömässä tilanteessa etkä näe tietä ulos, joten lannistat itsesi jottet ala mennä täysin seinille. Kuuntele mitä tuo sossu sinulle sanoi, se oli pelkkää asiaa. 

Kovempi ihminen saisi mahdollisesti laitettua rajoja äidilleen, mutta teidän tapauksessa se taitaa olla toivotonta. Äitisi on myrkyllisin mahdollinen yhdistelmä, häikäilemättömyyttä aktiivisesti piiloteltuna heikkouden kaapuun. Velipuolesi taitaa olla teistä viisain kun on pessyt kätensä koko hommasta. 

Ajattele lastasi. Tilanne ei ole hänelle hyväksi, hän menettää halunsa aikuistua nähdessään sinussa, minkälaista kitumista se voi olla. 

Vierailija
84/544 |
30.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

KIITOS VIESTEISTÄ, ne ovat hieman parantaneet mielialaani, lisääkin saa laittaa, kiitos että nämä on pysyneet näin asiallisina. :)

Minulla on myös velipuoli, joka asuu kaukana ja joka on ottanut 0% vastuuta äidin hoidosta. Alan olla tästäkin jo hieman katkera.

Töihin pitäisi mennä, tiedän. Töitä on vaikea saada kun CV:ssä on jo pari vuotta tyhjää.

Alallani on paljon vuorotyötä, mutta pelkään että lapsen käytös ja kotitilanne pahenisi jos menisi vuorotyöhön ja lapsi olisi monta iltaa viikossa mummin kanssa. Mummi antaa lapselle kaiken periksi ja lapsi tietää sen. Lisäksi äitini kokisi liian suurena vastuuna sen että joutuisi olemaan lapsen kanssa monta iltaa viikossa kun tulisin ehkä vasta iltayhdeksän jälkeen kotiin.

Ap.

Minä tiedän tuon väsymyksen, olen potenut sitä itsekin. Se johtuu siitä, että olet sietämättömässä tilanteessa etkä näe tietä ulos, joten lannistat itsesi jottet ala mennä täysin seinille. Kuuntele mitä tuo sossu sinulle sanoi, se oli pelkkää asiaa. 

Kovempi ihminen saisi mahdollisesti laitettua rajoja äidilleen, mutta teidän tapauksessa se taitaa olla toivotonta. Äitisi on myrkyllisin mahdollinen yhdistelmä, häikäilemättömyyttä aktiivisesti piiloteltuna heikkouden kaapuun. Velipuolesi taitaa olla teistä viisain kun on pessyt kätensä koko hommasta. 

Ajattele lastasi. Tilanne ei ole hänelle hyväksi, hän menettää halunsa aikuistua nähdessään sinussa, minkälaista kitumista se voi olla. 

Kiitos viestistä. Äiti on hankala luonne, se ei ole vain minun mielipiteeni. (En nyt itsekään täydellinen ole)

Tarvitsisin nyt ensimmäiseksi jostain voimia että voisin ajatella ja selvitellä asioita, kun tätä tilannetta ei todellakaan ole helppo selvittää.

Ehkä voisin käydä puhumassa psykiatrisella sairaanhoitajalla, tai ehkä sinnekin on jonoa? Toisaalta puhuminen voi pahentaa oloa varsinkin jos luettelen kerralla kaikki elämäni solmut.

Ap.

Vierailija
85/544 |
30.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap.

Miten tämä liittyi mitenkään läheisriippuvaisuuteen tai uhrautumiseen? Sanoin "ota mallia veljestäsi", en "veljesi voisi ottaa mallia sinusta".

Vierailija
86/544 |
30.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hae nyt ainakin omaishoitajuutta niin saat vähän enemmän rahaa.

Ei taida saada enemmän vaan menee jopa vähemmäksi. 

Mahdollisesti mutta eikö jokainen satanen ole tarpeen kun on pienituloinen?

Jos osaa hyvin perustella, niin läpi menee. Ilmeisesti tarvitaan lääkäriltä b- todistus jossa lääkäri kertoo mikä on tilanne( vaivat huollettavia jne) sen lisäksi omat perustelut, miksi tarvitse tukea. Siihen ei pidä laittaa, että on pienituloinen vaan lähinnä hoidettavuudesta, perään katsomisesta, mitä kaikkea äidistä huolehtiminen vaatii ja kuinka ne rasittavat. Monet ovat sanoneet kannattaa laittaa yläkanttiin rasittavuus aina kaikkia pikkujuttuja myöten. Esim hygienian hoito, jos äiti unohtaa käydä pesillä, pestä hampaansa ja joutuu muistuttamaan ja huolehtimaan. Lääkkeiden ottaminen, jos tarvitsee muistista jne.

Vierailija
87/544 |
30.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap.

Ei ole provo, valitettavasti. Kai jatkumoa siitä että velipuoleni ja äiti eivät ole kovin läheisiä. (Veli on mm. asunut suurimman osan lapsuudestaan oman isänsä kanssa kun äitimme ja veljeni isä erosivat veljen ollessa pieni)

Ap.

Vierailija
88/544 |
30.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap.

Kiitos viestistä. Äiti on hankala luonne, se ei ole vain minun mielipiteeni. (En nyt itsekään täydellinen ole)

Tarvitsisin nyt ensimmäiseksi jostain voimia että voisin ajatella ja selvitellä asioita, kun tätä tilannetta ei todellakaan ole helppo selvittää.

Ehkä voisin käydä puhumassa psykiatrisella sairaanhoitajalla, tai ehkä sinnekin on jonoa? Toisaalta puhuminen voi pahentaa oloa varsinkin jos luettelen kerralla kaikki elämäni solmut.

Ap.

Johan sulle väännettiin ohjeet rautalangasta.

Haet töitä.

Haet lapselle ja sinulle oman asunnon.

Teet huoli-ilmoituksen että vanhus jäämässä asunnottomaksi.

Peset kätesi.

Keskityt lapseesi ja hänen kasvuympäristöönsä.

Vierailija
89/544 |
30.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En lukenut koko ketjua, mut tätä on siis jatkunut jo viisi vuotta?! On aivan turha velvollisuudentunnosta antaa mummon pilata AP:n perheaika lapsen kanssa! Sitten kun mummo joutuu sairaalaan tai kuolee, niin lapsi voi olla jo kotoa muuttanut, kun AP:ole koittaa vapaus. Sitä vapautta kumminkin tarvitaan NYT kun perhe-elämä ja kasvatus oman lapsen kanssa on kesken. Muuten johtaa vaan katkeruuteen ja pettymykseen tämä tie, se on selvä. Uhraat nyt oman lapsen lapsuuden ja mielenterveytesi hankalan mummon takia. Älä jatka sitä.

Vierailija
90/544 |
30.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työttömällähän olisi aikaa tukea sitä äitiään sopeutumaan asumaan jossain palveluyksikössä ja ihan sama mihinkä sitä pääsee kunhan jonnekkin pääsee ja sitten voi vaihtaa paikkaa parempaan. Ruuan voi tilata sinne kotiinkin tai tytär hakee eineslaatikot plus muut safkat jääkaappiin äidille niin että hän saa mikrossa tai uunissa lämmitettyä ne. Kympin maksaa meilläpäin kun kauppias tuo kotiovelle ruuat ja voi tilalata kuukaudenkin ruuat samalla hinnalla jos pärjää pakastimen avulla. En minä ymmärrä kun nykyään on niin paljon palveluja ja kaikki asiat yleensä järjestyy niin mikä pakko kärsiä samassa huushollissa. 

Oma äitini olisi väkisin pitänyt minua kotona koska hänelle jäi enemmän rahaa käyttöön kun peri minulta asumiskustannuksia ja ruokarahat heti 17v kun töihin pääsin. Muut ikäiseni saivat tienestinsä säästää ajokorttiin, autoon tai opintoihin. Minun piti vielä opintolainakin ottaa ja kotoa ei opiskelua maksettu vaikka virallisesti pitäisi 21v saakka maksaa kotona asuvan nuoren opinnot. Mitenkään ei tuettu omaan asumiseen. Kotona kontrolloitiin ihan kaikki ja nukkua ei saanut viikonloppuisinkaan aamu seitsemää pidemälle. Jos yritti herätettiin kamalla metelillä. Kun äiti ei nukkunut niin ei saanut kukaan muukaan nukkua kun piti nousta häntä viihdyttämään. Hän ei vaan keksinyt mitään omaa viihdykettä vaan oli aina riippuvainen muista ihmisistä ja läheisriippuvainen. 

Vierailija
91/544 |
30.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äiti palvelutaloon ja saamiinsa.

Vierailija
92/544 |
30.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap.

Ei ole provo, valitettavasti. Kai jatkumoa siitä että velipuoleni ja äiti eivät ole kovin läheisiä. (Veli on mm. asunut suurimman osan lapsuudestaan oman isänsä kanssa kun äitimme ja veljeni isä erosivat veljen ollessa pieni)

Ap.

Mitä helvetin jatkumoa?

Veli on vain itsenäistyntt ja aikuistunut normaalisti.

Vierailija
93/544 |
30.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap on ilmeisesti näitä uhrautujia, joten puhutaan sitten uhrautujan kieltä:

Lapsesi tarvitsee sinua enemmän, kuin äitisi. Olet suurimmassa vastuussasi lapsestasi. Tässä tilanteessa vastuusi on järjestää äitisi pois luotanne, se on lapsesi hyväksi.

Vierailija
94/544 |
30.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hommaa äitisi palvelutaloon, muuten pääsette lehtien otsikoihin!  Halusi hän tai ei! Sinä olet nyt etusijalla samoin lapsesi.

Vierailija
95/544 |
30.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos osaa hyvin perustella, niin läpi menee. Ilmeisesti tarvitaan lääkäriltä b- todistus jossa lääkäri kertoo mikä on tilanne( vaivat huollettavia jne) sen lisäksi omat perustelut, miksi tarvitse tukea. Siihen ei pidä laittaa, että on pienituloinen vaan lähinnä hoidettavuudesta, perään katsomisesta, mitä kaikkea äidistä huolehtiminen vaatii ja kuinka ne rasittavat. Monet ovat sanoneet kannattaa laittaa yläkanttiin rasittavuus aina kaikkia pikkujuttuja myöten. Esim hygienian hoito, jos äiti unohtaa käydä pesillä, pestä hampaansa ja joutuu muistuttamaan ja huolehtimaan. Lääkkeiden ottaminen, jos tarvitsee muistista jne.

Työttömyysturvaa ja omaishoidontukea ei voi saada samaan aikaan ja omaishoidontuki on määrältään pienempi.

Vierailija
96/544 |
30.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työttömyysturvaa ja omaishoidontukea ei voi saada samaan aikaan ja omaishoidontuki on määrältään pienempi.

Kunnat katsovat eri tavalla asian, eli on kirjavia käytäntöjä.

Vierailija
97/544 |
30.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kunnat katsovat eri tavalla asian, eli on kirjavia käytäntöjä.

Kela sen päättää. Ei kunta.

Vierailija
98/544 |
30.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

61 kommentoijalla on parhaat neuvot tilanteen ratkaisuun 👍

Vanhempien kuuluu huolehtia lapsistaan, mutta lasten ei kuulu huolehtia vanhemmistaan. Varsinkaan, jos se käy ylivoimaisen raskaaksi ja heidän omat lapsensa kärsivät siitä.

Vierailija
99/544 |
30.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja, ap, katsokin ettet muodostu omalle lapsellesi samanlaiseksi kiviriipaksi!

Vierailija
100/544 |
30.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lopettakaa nyt höpötys omaishoidontuesta. Mummo ei ole niin huonossa kunnossa, että sitä myönnettäisiin eikä ap halua/pysty olemaan omaishoitaja. Mummohan imee hänestä elämänvoiman! Haloo, kolmekymppisellä pitäisi olla lapsi, työ ja mahdollinen uusi parisuhde keskiössä eikä joku kontrolloiva vanhus ja sen oikkujen mukaan eläminen!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme seitsemän