Opiskelija järkyttyi asuntonsa kunnosta
http://www.iltalehti.fi/uutiset/2014081018557711_uu.shtml
Siis onhan tuolla jotakin paskaa, mutta ei tuo nyt kokonaan siivoamattomalta näytä ja toki on totta että pk-seudulla on varsinaisia possuja (jä tämä on loukkaus sikoja kohtaan) asujissa. Mutta ei nuo jutut nyt ihan kamalilta näyttäneet ja kyllä minä aina muuttaessani olen paikkoja siivonnut. Jääkaapistakin saa hajut pois.
Mielensä pahoittajat taas asialla ja heti ip-lehteen juttua sanon minä. Oikeasti mimmi saa halvan Hoasin kämpän ja nyt olisi vailla ilmeisesti jotakin uutta allergiasuntoa? Kyllä tulijoita riittää asuntoon joten ei ole pakko ottaa.
Kommentit (129)
Kuvien perusteella kämppä on paremmassa kunnossa kuin ne kämpät joihin olen muuttanut. Noista vioistahan selviää, kun ottaa rätin käteen ja siivoaa, lamppu pitää laittaa paremmin paikoilleen. Kyseessä on halpa opiskelijakämppä, joten turha haaveilla mistään prinsessan linnoituksista. Eihän tuolla ole mitään romuläjää pitkin lattioita, eli edellinen asukas on sentään vaivautunut kantamaan roskansa ulos.
Tottakai siivoukseen pitää ainakin päivän verran varata. Tietty puutteista ilmoitetaan isännöitsijälle, mut vähän pitää vaivaa nähdä että kämppä on oman mielen mukaan siisti.
Mun piti muuttaa remontin vuoksi toiseen rappuun samassa opiskelijatalossa. Pääsin katsomaan muuttoa edeltävänä päivänä uutta asuntoa. Sinne oli keskelle lattiaa lakaistu kasa hiekkaa yms. Ilmoitin toimistoon ja he lähettivät siivoojan. En tiedä kuka maksoi, en minä ainakaan.
Niin kauan sotkua löytyy, kun sitä siedetään. Valitetaan vaan eikä ilmoiteta minnekään.
Itse olen muuttanut nuorisoasuntosäätiön asunnosta toiseen kaupunkiin, kaupungin isännöimään asuntoon. Edellistä kämppää kävin tavaroiden muuton jälkeen siivoamassa 2-3 päivän ajan, tein siis sen verran kerrallaan kuin terveys ja jaksaminen antoivat myöden. Meillä oli lista siivottavista asioista ja myönnän, että lieden takaa en päässyt siivoamaan, koska en saanut masiinaa yksinäni siirrettyä. Kaiken muun puunasin, kylpyhuoneen, makuuhuoneen seinät, kaapinovet, tupakeittiön, jne. Olin myös aivan kamalissa paineissa, että tuleeko jostain vielä sanomista, mutta tarkastuspäivänä tekninen isännöitsijä antoi asunnolle "OK:n" ja kaikki oli kunnossa.
Joten oli kyllä hieman kurjaa huomata, että tämä kaupungin asunto Vantaalla ei ollut yhtä siistissä kunnossa. Väsytti ja harmittihan se, mutta tässä tilanteessa ei ole muu auttanut kuin taas siivota aina sen verran, minkä itse jaksaa. Ihmettelen vain, miten esimerkiksi wc-pönttöön voi kertyä niinkin paljon likaa kuin tässä asunnossa -- voisihan sitä luulla, että aina kun jää joku p*skarantu sinne pohjaan, niin hieman wc-harjaa siellä pyöräyttää kloriitin kanssa ja homma olisi sillä selvä. Muuttaessani sisään oli siis pytty aivan ruskeana ja luulin sen olevan aivan kusenpolttama ja ikuisesti ruskea, mutta onneksi siihen auttoikin kloriitti ja riuska harjaaminen. Tämä wc-pönttö on siis vain yksi siivoamatta jätetty asia tässä uudessa asunnossa. Luonnollisesta kulumasta en valita.
Pointtini on joka tapauksessa se, että se kyrsii ihan hitonmoisesti, kun on ensin nähnyt kamalasti vaivaa edellisen asunnon siivoamiseen (joo joo, terveeltä menisi ehkä vain päivä asunnon siivoamiseen), ja sitten joutuu ehkä vielä siivoamaan epäsiistejä osia seuraavastakin asunnosta, ihan vain siksi, että edellinen asukas ei ole viitsinyt nähdä vaivaa perussiisteyteen. Kaikesta huolimatta ei tullut mieleenkään ruveta soittelemaan kaikenmaailman roskalehdille ja itkemään tätä elämän epäoikeudenmukaisuutta.
Hoasin työntekijöillä lienee elinikäiset suojatyöpaikat kun normaali asuntojen kunnosta vastaaminen ei onnistu. Tyttö teki ihan oikein. Negatiivisia kommenteja en ymmärrä. Tää on niin tätä suomimeininkiä että hiljaa jupisten pahalla tuulella pitäisi siivota jonkun juopon sotkut ja purkaa pahaa oloaan vaikka anonyyminä keskustelupalstalla sen sijaan, että vaatisi oikeuksiaan ääneen!
[quote author="Vierailija" time="11.08.2014 klo 17:12"]
Suosittelen kurkkaamaan sinne jääkaapin alle ja taakse välillä. Pahimmillaan siivoamaton jääkaapin tausta on turvallisuusriski. Muutin hetki sitren vuokra-asuntoon, jossa edellinen asukas ei ollut tehnyt loppusiivousta. Päätin pestä kaiken lattiasta kattoon ja luonnollisesti jääkaapin ja uunin siirtäminen paikoiltaan kuuluivat tuohon urakkaan. Oli muuten melkoinen järkytys, kun jääkaapin alta paljastui 3-4 cm paksu harmaa pölystä muodostunut matto. Se ei kuitenkaan ollut pahin juttu. Koko kaapin taus ja koneisto olivat järkyttävän paksun pölyn peitossa myöskin. Kaappi oli ilmeisesti myös liian lähellä seinää ja ylikuumeneminen oli aiheuttanut muoviosien sulamista. Sulanutta muovia oli valunut myös lattiaan. Laitoin välittömästi asiasta va:lle viestiä ja parin päivän päästä saimme uuden kaapin.
Ja tosiaan, jääkaapin taustan ja alustan siivoaminen kuuluu lähes jokaisen vuokrafirman vaatimaan loppusiivoukseen. Sama tulee tehdä uunille. Liesituulettimen suodattimen pesukin tulisi suorittaa. Kokemuksesta kuitenkin tiedän, että 90% jättää nuo tekemättä.
[/quote]
No on nuo Hoasilla (ja joskus muissakin vanhoissa vuokra-asunnoissa) välillä asennettukin ihan päin peetä, uunin vieressä esim kaappi ovineen niin ettei sitä uunia liikuttaisi kirveelläkään... tai no ehkä juuri sillä, mutta laskuhan se siitäkin tulisi.
Mutta tosiaan, kyllä lähtösiivous kuuluu pois muuttavalle ja Hoasilla on velvollisuus laskuttaa edellistä vuokralaista laiminlyödystä siivouksesta. Ihan siis oikein, että sotkuiseen kämppään muuttanut sotkusta valittaa eikä rupea itse toisten paskoja siivoomaan.
Minulla on käynyt onni Hoasin kämppien kanssa, kahdessa olen asunut ja molemmat oli oikein siistiksi siivottu ennen kuin sisään astuin. Itsekin olen lähtösiivouksen aina tehnyt huolella.
[quote author="Vierailija" time="11.08.2014 klo 13:26"]
[quote author="Vierailija" time="11.08.2014 klo 12:48"]
Jäättääkö opiskelijat jälkeensä kommentoijien kaltaisia hävityksiä? Monet vielä korkeamman asteen toivoja?.
Täällä maisterit kuitenkin leukivat "sivistyneisyydellään". Eikä edes siivota osata, tai haluta. Pitäisköhän asumisen osaaminen sisällyttää CV:een?
[/quote]
Opiskelijoissa on monenlaisia, on esimerkiksi niitä jotka eivät ole kotona siivonneet ikinä, koska sitä varten on palvelijat (yleensä ulkomaalaisia). Sitten on niitä nörttejä, joita lika ei haittaa. Suurimmalle osalle kuitenkin MUIDEN lika on ällöä, joten sisään muutettaessa opiskelijan äiti käy siivoamassa. Nuorella ihmisellä on toivottavasti muutakin tekemistä kuin siivoaminen, näkee että täällä keskustelevat keski-ikäiset naiset, joiden harrastuksena on sisustaminen ja vierailut toisten keksi-ikäisten normeilla sisustetuissa ja siivotuissa kämpissä.
[/quote]
Vai on nuorilla muuta tekemistä kuin siivoaminen. Edes kerran muuton yhteydessäkö vie liikaa aikaa?? Keski-ikäinen mami hoitaa, voi sääli!. Just joo! Hyvin sisäistettyä "kyllä yhteiskunta/joku muu hoitaa" periaatetta. Siitä vaan eteenpäin elättiyhteiskuntaan alimmalta portaalta lähtien. Olkaa hyvä!
[quote author="Vierailija" time="11.08.2014 klo 14:00"][quote author="Vierailija" time="11.08.2014 klo 13:58"]
Mikä on allergiasunto?
[/quote]
Olisiko sellainen, johon lemmikkejä ei saa viedä? En tiedä, näin kuitenkin veikkaisin.
[/quote]
Vai olisikohan ehkä kuitenkin allergia-asunto, uuno.
[quote author="Vierailija" time="11.08.2014 klo 20:43"]
[quote author="Vierailija" time="11.08.2014 klo 14:00"][quote author="Vierailija" time="11.08.2014 klo 13:58"]
Mikä on allergiasunto?
[/quote]
Olisiko sellainen, johon lemmikkejä ei saa viedä? En tiedä, näin kuitenkin veikkaisin.
[/quote]
Vai olisikohan ehkä kuitenkin allergia-asunto, uuno.
[/quote]
Missäköhän sun käytöstavat luuraa tänään? Uuno?????
[quote author="Vierailija" time="11.08.2014 klo 11:28"]
[quote author="Vierailija" time="11.08.2014 klo 11:24"][quote author="Vierailija" time="11.08.2014 klo 11:19"]
[quote author="Vierailija" time="11.08.2014 klo 11:14"][quote author="Vierailija" time="11.08.2014 klo 11:03"]
[quote author="Vierailija" time="11.08.2014 klo 10:49"][quote author="Vierailija" time="11.08.2014 klo 10:46"]
No voi voi :D ihan normaalia että pariskunnat asuvat yksiössä pk-seudulla ainakin opiskeluiden ajan. Hoasilla on myös yksiöitö PERHEASUNTOINA. Tässäkin mä kirjoittelen nyt Etu-Töölössä reilun kokoisessa yksiössä ja maksan tästä noin 500e/kk, ei harmita yhtään ;)
[/quote]
Ei ole. Hoasilla on perheasunnot ja yksiöt erikseen. Perheasuntoja saattavat olla 1h+tpk (eli makuuhuone ja olohuone avokettiöllä), mutta näitä 20-30m2 yksiöitä ei tarjota perheille. Perheasunto on sitäpaitsi paljon helpompi saada kuin yksiö Hoasilta.
[/quote]
No eikös tuokin ole yksiö? Meillä on tässä asunnossa ovi vain ulos ja vessaan, ei erillistä makuuhuonetta, eli yksiö on. Ja kuulostaa kyllä kieltämättä hassulta, jos yksinasujalle tarjotaan kaksiota ja pariskunnalle yksiötä, mutta hoas jakaa asunnot koulujen mukaan: minä en saisi asuntoa esimerkiksi Vantaalta koska opiskelen Helsingin yliopistossa. Ehkä tässä on ollut tällainen tilanne?
[/quote]
Hoasilla on vantaalla "pienkaksioita" joita tarjotaan nimenomaan yksinasujille. Se on ainoa vaihtoehto, jos uusi opiskelija ei halua muuttaa soluun. Näissä asuu kai pääsääntöisesti lemmikillisiä.
Oletteko te siis perheenä saaneet Hoasilta yksiön, siis tällaisen max 30m2 todella edullisen, yhdelle hengelle tarkoitetun? Koska hoasin sääntöjen mukaan, joidenka EI pitäisi joustaa ollenkaan;
- Solut&pienkaksiot: yksinasuville, myös uusille opiskelijoille
- Yksiöt: yksinasuville aiemmin solussa asuneille
- Perhe-asunnot: pariskunnille ja perheille. Nämä on 40m2 ->
[/quote]
Meillä on yli 30 mutta alle 40 neliön yksiö, jota tarjotaan vain perheille. Saimme tämän muutaman päivän jonotuksella, koska samaan aikaan kukaan muu perhe ei halunnut yksiötä eikä näitä vuokrata muille. Haluatko kopion vuokrasopimuksestamme vai uskotko jo?
[/quote]
Niin eli teillä on perheasunto, joka on eri asia kuin yksinasuville tarjottavat yksiöt. Olen minäkin asunut Hoasilla perheasunnossa, joka oli "yksiö".
[/quote]
Kyllä, meillä on perheasunto, joka on yksiö. Ei tämä kaksiokaan ole. Sitä tässä olen yrittänyt selittää, kun joku sanoi ettei pariskunnille anneta yksiöitä.
[/quote]
Pariskunnille ei anneta yksiöitä, jotka on tarkoitettu yksineläville ja tästä ei jousteta. Eli niitä pienempiä ja halvimpia asuntoja. Onhan siinä aika huomattava ero, saako se pariskunta 38m2 yksiön vai 21m2 yksiön. Koollisesti ja rahallisesti.