Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jos ampiainen pistää, niin tuleeko mahdollinen vaarallinen reaktio heti vai voiko tulla viiveellä?

Vierailija
29.06.2024 |

mies sai pistoksen kaulan ja solisluun väliin. Eikä löydy zyrtekiä, löytyi vain 2,5 % hydrokortisonia. puoli tintia mennyt eikä ole mitään muuta oireita kuin punoitus.

Kommentit (18)

Vierailija
1/18 |
29.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai se 15 Min sisällä tulee?

Vierailija
2/18 |
29.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riiippunee allergian vakavuusasteesta. Minulla se sormi, johon amppari pisti, turposi yhtäkkiä uudestaan vielä viikkojen päästä.

Käsittääkseni kaulan alueelle tullut pisto kuuluisi aina lääkärissä käydä tutkituttamassa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/18 |
29.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Riiippunee allergian vakavuusasteesta. Minulla se sormi, johon amppari pisti, turposi yhtäkkiä uudestaan vielä viikkojen päästä.

Käsittääkseni kaulan alueelle tullut pisto kuuluisi aina lääkärissä käydä tutkituttamassa.

Ja samoin jos päähän pistänyt

Vierailija
4/18 |
29.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

voi tulla heti tai viiveellä

Vierailija
5/18 |
29.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

yritäpä tuo jästipää saada lääkäriin, mutta hyvä tietää, kiitos

Vierailija
6/18 |
29.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

google:

Useimmille ampiaisen tai mehiläisen pisto aiheuttaa lievää punoitusta, turvotusta ja kipua. Nämä vaikutukset rajoittuvat pistokohtaan ja häviävät yleensä kahden vuorokauden kuluessa. Jos pisto osuu suuhun tai jos henkilö on pieni lapsi tai pistoja on useita, voivat oireet vaatia kiireellistä apua

https://www.terveyskirjasto.fi/spr00012

Vierailija
7/18 |
29.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla paisui käsi palloksi viiveellä. Olin bussipysäkillä, kun ampianen pisti ja siinä sadattelin. Pari tuntia myöhemmin käsi sitten paisui ihan kunnolla.

Vierailija
8/18 |
29.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erektio 

Vierailija
9/18 |
29.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tarvi mennä lääkäriin, jos olo on kutakuinkin normaali. päivystävät apteekit on auki ja niistä saa ostaa antihistamiineja. NIitä voisi ottaa varmuuden vuoksi.

Vierailija
10/18 |
29.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä anafylaktinen sokki eli vaarallinen reaktio tulee nopeasti. Kaulan alueen pistos kehotetaan kumminkin turvotusriskin takia aina näyttämään päivystyksessä.

Vierailija
11/18 |
29.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla meni kaksi vuotta kun pistokohtaan tuli finni! Eli voi reagoida viiveellä!😔

Vierailija
12/18 |
29.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yleensä anafylaktinen sokki eli vaarallinen reaktio tulee nopeasti. Kaulan alueen pistos kehotetaan kumminkin turvotusriskin takia aina näyttämään päivystyksessä.

Joo suosittelen tätä. Olen se, jolla käsi paisui pahasti. Tuolloin mietin, että onneksi pistos ei osunut kaulaan, sillä muuten olisi varmaan ollut vaikeaa hengittää. Tuo oli eka ampiaispistos ja sain heti allergisen reaktion. 

Vierailija
13/18 |
29.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän henkilön, joka joutui teholle kun useampi ampiainen pisti yhtä aikaa. Tulee toiselle viiveellä toiselle heti !

Vierailija
14/18 |
29.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo suosittelen tätä. Olen se, jolla käsi paisui pahasti. Tuolloin mietin, että onneksi pistos ei osunut kaulaan, sillä muuten olisi varmaan ollut vaikeaa hengittää. Tuo oli eka ampiaispistos ja sain heti allergisen reaktion. 

Minulta meinasi mennä jalat alta, kun pyörrytti niin paljon, sydän hakkasi ja hiki nousi otsalle. Mutta en mennyt lääkäriin. Oireet hellitti jonkun päästä. Poikaystävä vaan totesi, että älä nyt vaan kuole siihen. Koska oireet lopulta meni ohi, soitin lääkäriin vasta seuraavana päivänä ja kuvailin oireeni. Allergialta kuulostaa, sanoivat siellä. Ja sormi tosiaan turposi viikkoja myöhemmin uudelleen. Eka kerta oli itselläkin se pisto. Vasta toinen pisto voi kuulemma olla sitten hengenvaarallinen. Eli menisin kyllä seuraavasta lääkäriin.

Vierailija
15/18 |
29.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eka ampiaisen pisto ei voi aiheuttaa anafylaktista reaktiota, vaan vasta toinen

Vierailija
16/18 |
29.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eka ampiaisen pisto ei voi aiheuttaa anafylaktista reaktiota, vaan vasta toinen

Jos sen ekan on saanut noin 40 vuotta sitten?

Vierailija
17/18 |
29.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitää mennä huomenna lähikaupungin kauppakeskukseen hakee vastasen varalle zyrteciä. Täällä maalla ei mikään apteekki päivystä kovinkaan pitkään. Itseäni pisti kaksi ampiaista ja jumantsukkeli, että kirveli. Ikinä en ole pelännyt ampiaisia, mutta nämä suorastaa hyökkäsi päälle ja täysin käsittämätöntä miksi. Istuttiin ihan rauhassa saunamökin kuistilla vilvoittelemassa eikä mitään tietoa ollut amppareista, kun vaan hyökkäsivät päälle. Selvisi sitten, että ulkona pukuhuoneen oven yläpuolella on ampparinpesä ja se on hieman sivussa siitä, missä istuimme. Lieneekö suuttuneet tuulisesta säästä vai tuliko saunasta kosteaa tai lämmintä ilmaa vai mikä lienee syynä. Pukuhuoneen ovi oli kuitenkin koko ajan auki, että ei sitä ainakaan paiskottu mitenkään. 

-ap-

Vierailija
18/18 |
29.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

voisiko hyökkäus johtua siitä, että mulla on kirkkaankeltainen iso pyyhe? Luulevat kukaksi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi kolme