Opiskelija järkyttyi asuntonsa kunnosta
http://www.iltalehti.fi/uutiset/2014081018557711_uu.shtml
Siis onhan tuolla jotakin paskaa, mutta ei tuo nyt kokonaan siivoamattomalta näytä ja toki on totta että pk-seudulla on varsinaisia possuja (jä tämä on loukkaus sikoja kohtaan) asujissa. Mutta ei nuo jutut nyt ihan kamalilta näyttäneet ja kyllä minä aina muuttaessani olen paikkoja siivonnut. Jääkaapistakin saa hajut pois.
Mielensä pahoittajat taas asialla ja heti ip-lehteen juttua sanon minä. Oikeasti mimmi saa halvan Hoasin kämpän ja nyt olisi vailla ilmeisesti jotakin uutta allergiasuntoa? Kyllä tulijoita riittää asuntoon joten ei ole pakko ottaa.
Kommentit (129)
No kyllä minuakin yököttäisi mennä tuollaiseen asuntoon. Oletus on kuitenkin se, että jokainen siivoaa jälkensä lähtiessään ja vuokranantajan tulisi tarkistaa tilanne ja siivouttaa asunto ulkopuolisella taholla, jos asukas on vain häippässyt. Jos kyseessä olisi vapaiden markkinoiden vuokra-asunto, kuka 1. kehtaisi vuokrata tuollaisen sikolätin 2. saisi sinne vuokralaista.
Ihan asiallista valittaa. Mä sain aikoinaan Hoasilta ihan siistin kämpän mutta ymmärrän, että joillakin voi käydä huono tuuri.
Mä en ymmärrä miksi haukutte lelliprinsessaksi. Tottakai vuokralaisten PITÄÄ SIIVOTA JÄLKENSÄ lähtiessään.
[quote author="Vierailija" time="11.08.2014 klo 12:10"]
No kyllä minuakin yököttäisi mennä tuollaiseen asuntoon. Oletus on kuitenkin se, että jokainen siivoaa jälkensä lähtiessään ja vuokranantajan tulisi tarkistaa tilanne ja siivouttaa asunto ulkopuolisella taholla, jos asukas on vain häippässyt. Jos kyseessä olisi vapaiden markkinoiden vuokra-asunto, kuka 1. kehtaisi vuokrata tuollaisen sikolätin 2. saisi sinne vuokralaista.
[/quote]
Luetun ymmärtäminen?! Asunto on tarkastettu ja todettu asumiskelpoiseksi.
[quote author="Vierailija" time="11.08.2014 klo 11:28"]
Tässähän on päivän selvää, että jälkensä pitää siivota, mutta pointti ei olekaan se vaan nämä englannin kuningattaren pikkuserkut, jotka odottavat kaiken olevan valmiina ja jos ei ole, niin hirveä älämölö ja valituksia satelee sinne tänne ja lopuksi vielä iltalehtiin.
Joskus vain on todettava asioiden laita, tartuttava moppiin ja siivottava, sillä lopuksi kukaan muu ei kärsi kuin siitä itse jos näin ei toimi.
Oikeinhan se ei ole, mutta absoluuttista oikeudenmukaisuutta tästä yhteiskunnassa tai ylipäätänsä elämässä ei ole ja hyvä niinkin toisaalta, se kasvattaa luonnetta.
On vain sopeuduttava vaikka kuinka ketuttaisi.
Tämänkin voisi ottaa oppina ja kokemuksena uudesta elämästä.
Elämä kun koettelee, itsestä riippuu miten siitä kokeesta selviää ja oppiiko mitään.
Kaikesta huolimatta keskity opiskeluusi ja ole onnellinen, että olet saanut opiskelupaikan ja katon pääsi päälle.
[/quote]
Pääpointti tässä on se että jälkiään ei tarvi siivota. Koska se uusi asukas siivoaa ne kyllä. Jos ei siivoa vaan nostaa äläkän niin se haukutaan sekä vuokranantajan taholta että nettipalstoilla. Pitää olla kiltti ja siivota, ei saa vaatia oikeuksiaan. Se siivoaminen kasvattaa luonnetta. Ja pitää olla kiitollinen että sai sen paskasen asunnon siivottavaksi, kun afrikassa on ihmisillä niin huonot oltavat.
Mitäs jos se vuokranataja kasvattais luonnettaan ja hoitais velvoitteensa, sen mistä sille maksetaan? Tai mitä jos suomalaiset kerrankin kasvattais luonnettaan ja sen ainaisen alistumisen sijaan vaatisivat sitä mistä ovat maksaneet? Tai mitäs jos siltä muuttajalta vaadittais pientä kasvua ja sen asunnon siivoamista?
Ja kyllä, loppujen lopuksi ne seuraavat asukaat kärsii aina siitä kun edellinen siivoaa kiltisti sen asunnon. Nämä vuokranantajat oppii, että voitot voi kääriä taskuihin, mutta omia hommiaan ei tarvi tehdä. Voi vaan nauraa maksavalle asiakkaalle päin naamaa. Ja tämä kiltisi siivoaa koska SEN KASVATTAA LUONNETTA. Paskat kasvata, se vaan vituttaa. Se kasvattaa luonnetta ettei alistu ihan kaikkeen. Kuten muiden paskojen siivoamiseen ilmaiseksi.
Ei tarvita prinsessaa, riittää kun on asunut lapsuutensa peruspuhtaassa kodissa. Oletuksena on, että kun vuokraa asunnon, niin se on puhdas. Miksi opiskelijoilla olisi oikeus jättää omat paskansa siivoamatta, kun muilla on velvollisuus tehdä muuttosiivous itse tai se veloitetaan takuuvuokrasta? Muutimme vuosia sitten Turkuun opiskelija-asuntoon 1-v ja vastasyntyneen (2 viikkoinen) kanssa. Jääkaappi kuhisi matoja, lattiaa peitti limainen saastakerros, ainoa vessanpytty oli tulvinut yli joten koko kylpyhuone oli n. 2 cm limaisen äklötyksen peitossa. Saimme asunnon netin välityksellä, haimme avaimet ja muuttokuorma sisään. Onneksi vieressä oli kylpylähotelli, jossa kävimme peseytymässä (maksullinen tietenkin) ja vieressä kallis lähikauppa, josta saimme jokaiselle aterialle maidot yms. pilaantuvat ruoat jokaiselle aterialle erikseen, kun ei kylmäsäitytystä ollut asunnossa. Säätiö kustansi jääkaapin pesun (muutaman valituksen jälkeen, pintapuolisen, meni kauan ennen kuin lopetin ruoan haistelun ja tarkastelun matojen varalta), muu jäi minulle. Itkin ja pesin asunnon viikossa asuttavaksi, välillä vauva kantoliinassa ja taapero itkien pinnasängyssä. En vieläkään käsitä miten asunto oli niin saastainen. Alueella liikkui siivoajia, talkkareita ja maalareita paljon tuon nelivuotisen asumisemme aikana. Oliko kyse siitä, että ulkopaikkakuntalaisille annettiin asunto siivoamatta, kun tiedettiin meidän muuttavan päivässä kaukaa juuri ennen yliopiston alkua? Ja ei ollut muuta paikkaa, minne mennä? Prinsessa en ainakaan ollut, Tuhkimo ehkä. Ylioppilaskylässä asuimme 4 vuotta, mutta jäljiltämme paikat olivat siistejä seuraavalle. Kiitoksena saimme kaksi kertaa vuokrankorotuksen. Nykyään jaksaa jo naureskella noille ajoille teini-ikäisten tyttärien kanssa, muistavat asioita tuosta pikkuruisesta asunnosta...
[quote author="Vierailija" time="11.08.2014 klo 12:10"]No kyllä minuakin yököttäisi mennä tuollaiseen asuntoon. Oletus on kuitenkin se, että jokainen siivoaa jälkensä lähtiessään ja vuokranantajan tulisi tarkistaa tilanne ja siivouttaa asunto ulkopuolisella taholla, jos asukas on vain häippässyt. Jos kyseessä olisi vapaiden markkinoiden vuokra-asunto, kuka 1. kehtaisi vuokrata tuollaisen sikolätin 2. saisi sinne vuokralaista.
[/quote]
Vapaillakin markkinoilla on huutava pula vuokra-asunnoista, joten tuollainen kämppä menisi ihan varmasti. Suurin osa meistä kuitenkin tietää sellaiset ihmekapineet kuin rätin ja puhdistusaineen ja osaa niitä käyttää. Ei ole oikeasti paskaa nähnytkään tuo kämppä. Kaverillani oli lattia kerran jonkin tahmaisen mönjän ja jäätävän pölykasan peitoissa. Teki siitä hoasille valituksen ja sen hoitivat kuntoon heti samana päivänä. Siis jotain oikeasti asumista haittaavaa likaa, jotkut punkkuroiskeet typykkä voi itsekin pyyhkäistä seinästä. Ja asuntotarkastajahab oli tuolla käynyt valituksen jälkeen ja totesi kämpän ihan hyväksi. Ja siitä prinsessan iai sai sitten raivarin että onko tarkastaja kännissä vai mitä :-D:-D
Valitettavasti tunnen kyseisen tapauksen. Uskomatonta ottaa yhteyttä lehteen tuollaisen takia. Oma asuntoni oli vielä kaameammassa kunnossa, eikä ollut kyse Hoasin vaan erään toisen opiskelijakaupungin kämpästä...
Ihan normaalisti kirjasin kaiken vikailmoitukseen ja tartuin muuttoporukan kanssa rättiin. Pullollinen Tolua ja voila! Ihana avara asunto!
Kaikkiko on vaan ihan sitä mieltä, että ihme typy. Ei ihmetellä sitä, että miksi opiskelija-asunnossakaan pitäisi elää kuin sika pellossa ja vielä jättää ne omat sikailut toisten huoleksi.
[quote author="Vierailija" time="11.08.2014 klo 12:29"]
Valitettavasti tunnen kyseisen tapauksen. Uskomatonta ottaa yhteyttä lehteen tuollaisen takia. Oma asuntoni oli vielä kaameammassa kunnossa, eikä ollut kyse Hoasin vaan erään toisen opiskelijakaupungin kämpästä...
Ihan normaalisti kirjasin kaiken vikailmoitukseen ja tartuin muuttoporukan kanssa rättiin. Pullollinen Tolua ja voila! Ihana avara asunto!
[/quote]
Minusta uskomatonta on se, että ihmiset ei uskalla tai kehtaa vaatia oikeuksiaan. Vuokrataan asunto ja sitten tehdään siihen se loppusiivous joka kuuluu edelliselle asukkaalle tai vuokranantajalle. Ja tehdään se täysin ilmaiseksi. Miksi te haluatte tehdä niin ja olette siitä vielä ylpeitä? Kynnysmattojahan te olette. Teitä saa muut pompottaa tasan niinkuin haluavat.
Kuvissa olevia sotkuja ei voi siivota koska ne ovat imeytyneet seinään ja muovimattoon. Pitäisi vaihtaa muovimatot ja maalata seinä. Lampun kohdalla pitäisi irroittaa lampun kiinteä pistorasia jotta tuonmallisen lampun saisi asennettua suoraan. Jääkaapista haju lähtee niinkin vaikeasti että pitää jääkaapin ovea jonkin aikaa auki.
Asunnossa ei ole mitään vikaa. Esteettisesti ruma kuten kaikki edulliset asunnot. Tämän vuoksi vuokrakin on pienempi kuin uusissa tai vasta remontoiduissa asunnoissa.
Toivottavasti jutun prinsessa antaa asunnon jollekin toiselle. Tuollainen kaksio omalta opiskelupaikkakunnalta olisi juuri nyt tuhansien nuorten unelmien täyttymys.
Siis mitä, olisiko tuon opiskelijan pitänyt itse siivota edellisen vuokralaiset jäljet? En tiedä mikä käytäntö etelä-suomessa on mutta täällä itä-suomessa EDELLINEN vuokralainen siivoaa asunnon lähtiessään ja jos näin ei ole toimittu niin sitten tulee siivousfirma siivoamaan ja kulut peritään edelliseltä vuokralaiselta. Ja tämä käytäntö on yksityisillä vuokranantajilla ja kunnalla ja kaikilla ketkä niitä asuntoja nyt vuokraakaan. En itse ikinä suostuisi edellisen asukin jälkiä siivoamaan!
Jaksamatta lukea tätä ketjua enempää niin voin vain todeta, että turhaan olen ilmeisesti aina kuurannut edellisen asuntoni pois muuton yhteydessä.
Minkälaisia porsaita ihmiset oikein olevat?
[quote author="Vierailija" time="11.08.2014 klo 12:39"]
[/quote]
Minusta uskomatonta on se, että ihmiset ei uskalla tai kehtaa vaatia oikeuksiaan. Vuokrataan asunto ja sitten tehdään siihen se loppusiivous joka kuuluu edelliselle asukkaalle tai vuokranantajalle. Ja tehdään se täysin ilmaiseksi. Miksi te haluatte tehdä niin ja olette siitä vielä ylpeitä? Kynnysmattojahan te olette. Teitä saa muut pompottaa tasan niinkuin haluavat.
[/quote]
Desinfioin kyllä asunnon vaikka edellinen olisiki sen jo siivonnut. Kukaa ei tee sitä niin hyvin kuin minä ja oksetaakin ajatus muuttaa jonkun muun siivoamaan asuntoon vaikka se olisi kuinka perusteellisesti tehty.
Miten suoritetaan muuttosiivous sellaisessa tilanteessa, että lähtijän ja saapujan muutto on samana päivänä? Noin niin kuin virallisesti? Meillä on ollut tilanne, että sitä mukaan kun huoneisto on huone kerrallaan tyhjentynyt, on uusi muuttaja alkanut kantaa omiaan sisään. Olin onneksi jo etukäteen siivonnut kylppärin ja keittiön kriittisen paikat, mutta kyllä siinä jäi lattiat imuroimatta, moppaamatta ja ikkunat pesemättä. Ei varmaankaan haitannut uutta asukasta, kun ei mitään laskua vuokranantajalta tullut loppusiivouksen osalta.
Jäättääkö opiskelijat jälkeensä kommentoijien kaltaisia hävityksiä? Monet vielä korkeamman asteen toivoja?.
Täällä maisterit kuitenkin leukivat "sivistyneisyydellään". Eikä edes siivota osata, tai haluta. Pitäisköhän asumisen osaaminen sisällyttää CV:een?
[quote author="Vierailija" time="11.08.2014 klo 12:39"]
[/quote]
[/quote]
Kuten jo mainitstin, ilmoitin kaikki viat oasille (muun muassa törkyinen asunto, reiät seinissä ym ym). Mitä minä turhaan odottamaan päiväkausia siivoojaa, kun olen terve ihminen kahdella terveellä kädellä varustettuna. Puoli päivää jynssäystä ja saatiin kämppiksen kanssa tavarat muutettua samana päivänä asuntoon.
Jos olisin jäänyt odottelemaan toimiston tätien voivottelua ja siivoojia, olisin ollut asunnottomana tavaroiden kanssa kadulla. Pointtina on se, ettei tarvitse jäädä itkemään muutamaa pölypalleroa, vaan ilmoittaa asunnon kunnosta ja hoitaa homma saman tien alta pois.
[quote author="Vierailija" time="11.08.2014 klo 12:41"]
Jaksamatta lukea tätä ketjua enempää niin voin vain todeta, että turhaan olen ilmeisesti aina kuurannut edellisen asuntoni pois muuton yhteydessä.
Minkälaisia porsaita ihmiset oikein olevat?
[/quote]
Jep, sama mulla, olen puunannut asunnon huolella ja sittenkin miettinyt että riittikö. Näköjään tein turhaa työtä, seuraava asukas olis sen joutanut siivota. Sehän tuntuu olevan suorastaan palvelus sille uudelle, kasvattaa luonnetta ja opettaa elämää. Hunnigolle on tainneet ne mun perässä muuttaneet joutua kun tämä suuri opetus on jäänyt saamatta :(
Olen kerran muuttanut opiskelija-asuntoon joka oli erittäin sotkuisessa kunnossa. Valaisin ei ollut katossa ollenkaan, ja kävi ilmi että se oli myös rikkinäinen. En soittanut mihinkään, koska vaikka tiesin että asunnon voisi siivouttaa edellisen asukkaan piikkiin, erinäisiin puheluihin menisi aikaa. Ja olen muutenkin aina siivonnut ensitöikseni uuteen vuokra-asuntoon muuttaessani. Joten siinä samallahan ne edellisen jäljet meni kätevästi. Vanha pinttynyt tupakanhaju vähän häiritsi, asunnossa oli nimittäin poltettu sisällä, mutta sillehän ei mitään voinut.
Poismuuttaessa opiskelija-asuntosäätiö meinasi laskuttaa minulta valaisimen asentamisesta kattoon, mutta ilmoitin että olen käyttänyt omaa valaisintani siitä syystä että valaisin oli hajalla asuntoon muuttaessani eikä ollut alunperinkään käyttökelpoinen. Olisin voinut ilmoittaa siitä jo aiemmin jos olisin muistanut. Mutta eipä siellä korjauksia muutenkaan ikinä tehty, vessanpönttö sai vuotaa vettä hukkaan vuoden verran ilmoituksistani huolimatta.
Vähimmällä pääsee kun siivoaa itse ja jättää valittamiset väliin.
[quote author="Vierailija" time="11.08.2014 klo 12:47"]
Miten suoritetaan muuttosiivous sellaisessa tilanteessa, että lähtijän ja saapujan muutto on samana päivänä? Noin niin kuin virallisesti? Meillä on ollut tilanne, että sitä mukaan kun huoneisto on huone kerrallaan tyhjentynyt, on uusi muuttaja alkanut kantaa omiaan sisään. Olin onneksi jo etukäteen siivonnut kylppärin ja keittiön kriittisen paikat, mutta kyllä siinä jäi lattiat imuroimatta, moppaamatta ja ikkunat pesemättä. Ei varmaankaan haitannut uutta asukasta, kun ei mitään laskua vuokranantajalta tullut loppusiivouksen osalta.
[/quote]
Ei sellaista tilannetta periaatteessa ole. Edellinen muuttaa pois viimeisenä vuokrasopimuspäivänään ja uusi muuttaa sisään sinä päivänä jolloin hänen sopimuksensa alkaa. Jos keskenään sovitte että uusi voi tulla jo ennen sun vuokrasopimuksen loppua niin lienee viisasta sopia myös siitä siivoamisesta.
https://www.facebook.com/erika.frantila?fref=ts