Opiskelija järkyttyi asuntonsa kunnosta
http://www.iltalehti.fi/uutiset/2014081018557711_uu.shtml
Siis onhan tuolla jotakin paskaa, mutta ei tuo nyt kokonaan siivoamattomalta näytä ja toki on totta että pk-seudulla on varsinaisia possuja (jä tämä on loukkaus sikoja kohtaan) asujissa. Mutta ei nuo jutut nyt ihan kamalilta näyttäneet ja kyllä minä aina muuttaessani olen paikkoja siivonnut. Jääkaapistakin saa hajut pois.
Mielensä pahoittajat taas asialla ja heti ip-lehteen juttua sanon minä. Oikeasti mimmi saa halvan Hoasin kämpän ja nyt olisi vailla ilmeisesti jotakin uutta allergiasuntoa? Kyllä tulijoita riittää asuntoon joten ei ole pakko ottaa.
Kommentit (129)
[quote author="Vierailija" time="11.08.2014 klo 10:04"]
[quote author="Vierailija" time="11.08.2014 klo 09:53"]
Huh, miten noloa! Kiva opiskelujen alku varmaan tytskylle, kun opiskelukaverit, joista suurin osa on jäänyt ilman HOAS:in kämppää, on lukenut prinsessan valituksista Iltalehdestä. Kyllä täysi-ikäisen pitäisi itse osata hoitaa asiansa eikä laittaa isää soittelemaan asuntoasioissa vuokranantajalle.
Kyseessä vielä KAKSIO, voisi olla soluhuone, kämppikset vaikka kielitaidottomia vaihtareita, jotka sotkevat joka päivä.
[/quote]
Jep. Aloitan itse kk-opinnot tämän kuukauden lopussa ja mieheni jäi sitten "osuvasti" juuri työttömäksi. Joudumme siis todennäköisesti muuttamaan halvempaan asuntoon, joten laitoin heti asian selvittyä hoasille hakemuksen. Meidän perhe siis käsittää minut, mieheni ja kaksi kissaamme ja nämä asiat siis selvitin hakemukseen.
No meille tarjottiin yksiötä... Että huumorintaju on sitten kovilla.
[/quote]
Mistähän tämäkin alapeukkujen määrä, kun ihmettelen hoasin logiikkaa kun yksinasuvalle tarjotaan kaksio ja pariskunnalle yksiötä.
[quote author="Vierailija" time="11.08.2014 klo 10:21"]Mutta onko uuden asukkaan tehtävä siivota entisen asukkaan paskaa!? Jo yleinen mielipide on, että joo se on ihan ok, niin sit siitä alkaa tulla normi ja asunnot jätetään muuttaessa likaisiksi. Mitä siitä, saakoon tuleva asukas kuurata jos mielensä tekee! Niinkö haluatte, että homma alkaa rullata?
Eikö ne takuuvuokrat ole sitä varten, että niistä voi ottaa mahdolliset siivouskulut? Miksi Hoas ei käytä sitä 500e euroa, jonka se takuuna saa?
[/quote]
No ei tienkään, mutta tuo asunto nyt ei ole paskaista nähnytkään. Ei oikeasti voi muuttaa hoasille tai johonkin muuhun opiskelija-asuntoon ja olettaa ettö kaikki on ihan uudenkarheaa ja kiiltävää pintaa.
[quote author="Vierailija" time="11.08.2014 klo 10:33"][quote author="Vierailija" time="11.08.2014 klo 10:04"]
Huh, miten noloa! Kiva opiskelujen alku varmaan tytskylle, kun opiskelukaverit, joista suurin osa on jäänyt ilman HOAS:in kämppää, on lukenut prinsessan valituksista Iltalehdestä. Kyllä täysi-ikäisen pitäisi itse osata hoitaa asiansa eikä laittaa isää soittelemaan asuntoasioissa vuokranantajalle.
Kyseessä vielä KAKSIO, voisi olla soluhuone, kämppikset vaikka kielitaidottomia vaihtareita, jotka sotkevat joka päivä.
[/quote]
Jep. Aloitan itse kk-opinnot tämän kuukauden lopussa ja mieheni jäi sitten "osuvasti" juuri työttömäksi. Joudumme siis todennäköisesti muuttamaan halvempaan asuntoon, joten laitoin heti asian selvittyä hoasille hakemuksen. Meidän perhe siis käsittää minut, mieheni ja kaksi kissaamme ja nämä asiat siis selvitin hakemukseen.
[/quote]
Mistähän tämäkin alapeukkujen määrä, kun ihmettelen hoasin logiikkaa kun yksinasuvalle tarjotaan kaksio ja pariskunnalle yksiötä.
[/quote]
Olitko hakenut perheasuntoa tai kaksiota? Haitko kämppää ihan yksin vai muistitko mainita myös miehesi?
Hoas tarjoaa yksinasuville uusille opiskelijalle joko solua tai PIENkaksiota. Pienkaksiot on tarkoitettu mm. yksineläville, joilla on lemmikkejä. Oletan, että uutisen tyttö asuu tuollaisessa. Näissä on siis lähes aina asunut lemmikkejä. Näitä asuntoja ei ole Helsingissä ollenkaan ja ne on kaikki oikeasti aika huonossa kunnossa. Ei kaukana siitä priimasta.
Mielestäni asunto näytti likaiselta. Olen asunut Hoassin kämpissä, mutta mikään ei ole ollut noin huonossa kunnossa. Yhden vuokrasin yhdeltä kundilta eli siinä asui 3 muuta kundia. Faktahan on, että opiskelija asunnoista on pula ja moni ottaa ihan minkä vaan saa. Joku haukkui helsinkiläisiä sioiksi, mutta muualta tulleitahan ne Hoassin asukkaat on.
Voi Luoja mistä näitä oikein sikiää??!! Vastahan tässä viikonloppuna luettiin köyhyyttä valittavista eläkeläisistä ja talonemännästä, jotka ajatteli että yhteiskunnan pitäisi maksaa heidän leveät elintasonsa ja nyt sitten tällainen neiti heti viikon aluksi. Mitäköhän huomenna....
[quote author="Vierailija" time="11.08.2014 klo 10:21"]Mutta onko uuden asukkaan tehtävä siivota entisen asukkaan paskaa!? Jo yleinen mielipide on, että joo se on ihan ok, niin sit siitä alkaa tulla normi ja asunnot jätetään muuttaessa likaisiksi. Mitä siitä, saakoon tuleva asukas kuurata jos mielensä tekee! Niinkö haluatte, että homma alkaa rullata?
Eikö ne takuuvuokrat ole sitä varten, että niistä voi ottaa mahdolliset siivouskulut? Miksi Hoas ei käytä sitä 500e euroa, jonka se takuuna saa?
[/quote]
Ei ole mutta valitettavasti se on todellisuutta.
Minä olisin varsinainen il/is-julkkis, ehkä jo jopa seiskatasoa, jos olisin ulissut lehteen joka ikisestä paskaisesta kämpästä johon olen muuttanut. Siivottu asunto on ennemminkin poikkeus kuin sääntö, ainakin omalla kohdallani olen muuttanut useammin siivoamattomaan kuin siivottuun asuntoon.
Eräskin kunnan vuokra-asunto oli niin luokattomassa kunnossa, että itku meinasi päästä. Se lian, saastan, töryn, seinille jääneiden lasten askartelujen(!?), seinissä olevien piirrosten, tahrojen, moskan määrä oli jotakin sanoinkuvaamatonta. Useampi päivä siivottiin kavereiden kanssa että saatiin asunto asumiskuntoon. Siinä tilanteessa onneksi vuokranantaja tuli vastaan ja sain hyvityksenä puolet ensimmäisen kuun vuokrasta. Ei silti tullut mieleen ilmoittaa lehteen :)
Ehkä kuitenkin "paras" oli ostamamme rivitalo-osake. Uunista löytyi kuivuneet, vihreät ranskalaiset ja uunin alaosa täynnä homeisia, rasvaisia valurautapannuja. Saunan lauteiden alta löytyi kattolamppu ja asunnossa oli tupakoitu sisällä, joten jokainen pinta oli tummankeltaisen nikotiinitöhnän peitossa. Vessanpönttö oli melkein musta ja ikkunoista ei nähnyt kunnolla läpi. Lisäksi asunto oli täynnä epämääräisiä ja taatusti laittomia sähkövirityksiä, sähköjohdot vain roikkuivat katosta kuin pyykkinarut. (Ja jos joku ihmettelee miksi ostimme moisen asunnon, niin sanotaanko että jotenkin lapsellisesti oletimme myyjän siivoavan edes jollain alkeellisella tasolla..)
Onhan näitä tarinoita. Varmaan jokaisella meistä. Tervetuloa elämään :)
[quote author="Vierailija" time="11.08.2014 klo 10:04"][quote author="Vierailija" time="11.08.2014 klo 09:53"]
[/quote]
[/quote][quote author="Vierailija" time="11.08.2014 klo 10:04"][quote author="Vierailija" time="11.08.2014 klo 09:53"]
[/quote]
[/quote]
No voi voi :D ihan normaalia että pariskunnat asuvat yksiössä pk-seudulla ainakin opiskeluiden ajan. Hoasilla on myös yksiöitö PERHEASUNTOINA. Tässäkin mä kirjoittelen nyt Etu-Töölössä reilun kokoisessa yksiössä ja maksan tästä noin 500e/kk, ei harmita yhtään ;)
[quote author="Vierailija" time="11.08.2014 klo 10:35"]
[quote author="Vierailija" time="11.08.2014 klo 10:33"][quote author="Vierailija" time="11.08.2014 klo 10:04"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Olitko hakenut perheasuntoa tai kaksiota? Haitko kämppää ihan yksin vai muistitko mainita myös miehesi?
[/quote]
Haettiin perheasuntoja ja toki muistin mieheni mainita. Samoin lemmikkimme. Siksi tuo yksiön tarjoaminen tuntuikin todella oudolta. Ja nyt vielä oudommalta, kun yksinasuvalle on sitten annettu kaksio (joka nyt sitten ei kelpaa...).
[quote author="Vierailija" time="11.08.2014 klo 10:46"]
No voi voi :D ihan normaalia että pariskunnat asuvat yksiössä pk-seudulla ainakin opiskeluiden ajan. Hoasilla on myös yksiöitö PERHEASUNTOINA. Tässäkin mä kirjoittelen nyt Etu-Töölössä reilun kokoisessa yksiössä ja maksan tästä noin 500e/kk, ei harmita yhtään ;)
[/quote]
Ei ole. Hoasilla on perheasunnot ja yksiöt erikseen. Perheasuntoja saattavat olla 1h+tpk (eli makuuhuone ja olohuone avokettiöllä), mutta näitä 20-30m2 yksiöitä ei tarjota perheille. Perheasunto on sitäpaitsi paljon helpompi saada kuin yksiö Hoasilta.
[quote author="Vierailija" time="11.08.2014 klo 10:46"]
[quote author="Vierailija" time="11.08.2014 klo 10:04"][quote author="Vierailija" time="11.08.2014 klo 09:53"]
[/quote]
[/quote][quote author="Vierailija" time="11.08.2014 klo 10:04"][quote author="Vierailija" time="11.08.2014 klo 09:53"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Sen kyllä ymmärtää, jos ei ole muuta tarjota, ei siinä mitään. Mutta sinustako ei tunnu ollenkaan oudolta, että yksinasuvalle sitten annetaan kaksio, vaikka pariskuntiakin on jonossa?
[quote author="Vierailija" time="11.08.2014 klo 10:48"]
[quote author="Vierailija" time="11.08.2014 klo 10:35"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Haettiin perheasuntoja ja toki muistin mieheni mainita. Samoin lemmikkimme. Siksi tuo yksiön tarjoaminen tuntuikin todella oudolta. Ja nyt vielä oudommalta, kun yksinasuvalle on sitten annettu kaksio (joka nyt sitten ei kelpaa...).
[/quote]
Kerro vähän tarkemmin, minkä kokoinen ja hintainen tämä teille tarjottu yksiö oli?
Minä taas en ymmärrä, miksi uuden asukkaan pitäisi siivota, kun lähtösiivous kuuluu Hoasillakin vuokrasopimukseen. Tyttö teki aivan oikein, ilmoitti Hoasille, jonka viirausta asiassa en taas ymmärrä.
Olen asunut viidessa eri opiskelija-asunnossa, ja kolmeasta piti valittaa heti saavuttua, kun paikat olivat siivottomat ja rikki. Joensuun Elli, Sao ja Toas lähettivät kaikki siivoojat ja laskuttivat edellistä asukasta, eikä asiassa ollut mitään ongelmaa.
[quote author="Vierailija" time="11.08.2014 klo 10:40"]
Mielestäni asunto näytti likaiselta. Olen asunut Hoassin kämpissä, mutta mikään ei ole ollut noin huonossa kunnossa. Yhden vuokrasin yhdeltä kundilta eli siinä asui 3 muuta kundia. Faktahan on, että opiskelija asunnoista on pula ja moni ottaa ihan minkä vaan saa. Joku haukkui helsinkiläisiä sioiksi, mutta muualta tulleitahan ne Hoassin asukkaat on.
[/quote]
Minä mainitsin että pk-seudulla on varsinaisia possuja että tuo loukkaa sikoja (jotka ovat siistejä eläimiä). On faktaa että kaikki tietämäni asunnon vuokraajat ottavat kämppiin mieluusti esim. pohjois-suomesta tulleita koska vaikuttaa siltä että toisen omaisuutta osataan kunnioittaa siellä enemmän ja uusavuttomuuttakin esim. siivoamisen suhteen on vähemmän. Sinällään ihmisestähän se on kiinni ja siitä mitä kotona on opetettu mutta kyllä kämpät muuttuivat itsellä ainakin sitä kamalimmiksi mitä etelämmäksi olen tullut. No onneksi nuo ajat ovat takana.
ap.
Mä kanssa eilen lukiessa juttua mietin, että mikä tää ongelma nyt on ja olenko ainoa, joka ihmettelee tätä. Okei, kämppä oli hiukan huonosti siivottu, mutta esimerkiksi jääkaappi oli ihan siedettävä. Ja pölyt sulakkeiden ja vessapaperitelineen päällä ei maailmaa kaada. Neiti vaan siivoaa sitten itse. Sellaista tämä maailma on opiskelija-asunnoissa. Sitten poru, kun hylkää kämpän ja ei olekaa tarjota parempaa tilalle.
[quote author="Vierailija" time="11.08.2014 klo 10:57"]
[quote author="Vierailija" time="11.08.2014 klo 10:40"]
[/quote]
Minä mainitsin että pk-seudulla on varsinaisia possuja että tuo loukkaa sikoja (jotka ovat siistejä eläimiä). On faktaa että kaikki tietämäni asunnon vuokraajat ottavat kämppiin mieluusti esim. pohjois-suomesta tulleita koska vaikuttaa siltä että toisen omaisuutta osataan kunnioittaa siellä enemmän ja uusavuttomuuttakin esim. siivoamisen suhteen on vähemmän. Sinällään ihmisestähän se on kiinni ja siitä mitä kotona on opetettu mutta kyllä kämpät muuttuivat itsellä ainakin sitä kamalimmiksi mitä etelämmäksi olen tullut. No onneksi nuo ajat ovat takana.
ap.
[/quote]
Hoasin asukkaista valtaosa on muuttaneet pk-seudun ulkopuolelta. Jos asuu jo valmiiksi pk-seudulla, ei asuntoa saa läheskään niin helposti. Eli hieman ontuva tuo sinun vertaus.
Minun mielestä siivottomuudesta on aika typerää rutista ihan lehdessä asti. Rätti käteen ja siinä se. Itse olen vuokralle muuttaessa aina tehnyt suursiivouksen vaikka olisikin ihan perussiistiksi asunto jätettykin.
Allergikko on varmasti ennenkin joutunut tilanteeseen jossa täytyy ensin imuroida ja tuulettaa ennen kuin voi nukkumaan käydä.
Valituksen aihetta on jos puhutaan ihan reijistä ovissa tai puuttuvista kaapinovista jne.
No olen ehkä jäävi sanomaan koska olen onnekkaasti säästynyt kaiken maailman hoaseilta ja kaupungin vuokra-asunnoilta. Rahalla saa.
Muakin nauratti kun isi soitti mussukan puolesta. Repesin siinä lopussa kun se prinsessa tokast et mitä jos olisin saanut astamakohtaukse.?
Ihminen jolla on niin paha astma ettei voi siivota, soittaa isännöitsijälle tms. ei kannata muuttaa pois kotoa.
Miten paljon pitää olla ihmisellä *päässä vikaa*, että ensi töikseen ilmoittaa iltapäivälehdelle asiasta?