Opiskelija järkyttyi asuntonsa kunnosta
http://www.iltalehti.fi/uutiset/2014081018557711_uu.shtml
Siis onhan tuolla jotakin paskaa, mutta ei tuo nyt kokonaan siivoamattomalta näytä ja toki on totta että pk-seudulla on varsinaisia possuja (jä tämä on loukkaus sikoja kohtaan) asujissa. Mutta ei nuo jutut nyt ihan kamalilta näyttäneet ja kyllä minä aina muuttaessani olen paikkoja siivonnut. Jääkaapistakin saa hajut pois.
Mielensä pahoittajat taas asialla ja heti ip-lehteen juttua sanon minä. Oikeasti mimmi saa halvan Hoasin kämpän ja nyt olisi vailla ilmeisesti jotakin uutta allergiasuntoa? Kyllä tulijoita riittää asuntoon joten ei ole pakko ottaa.
Kommentit (129)
[quote author="Vierailija" time="11.08.2014 klo 10:01"]
Oottepa taas ihania. Jos omalle kohdalle olisi sattunut, niin varmasti valittaisitte samalla tavalla. Empatiakyvyttömyys taitaa olla yksi av-mamman perusluonteenpiirteistä.
[/quote]
On sattunut ja joka kerta on joutunut siivoamaan. Tuo kämppä ei kuvien perusteella edes ollut mikään pommi ja jos yhtään tietää Helsingin tilannetta niin halvoista Hoasin kämpistä on sellainen kysyntä että on aika lottovoitta saada kämppä. Nyt mimmi olisi vailla jotakin allergia asuntoa jota ei ilmeisesti ole edes hakenut. Siis ei voi kuin nauraa.
[quote author="Vierailija" time="11.08.2014 klo 09:53"]
Huh, miten noloa! Kiva opiskelujen alku varmaan tytskylle, kun opiskelukaverit, joista suurin osa on jäänyt ilman HOAS:in kämppää, on lukenut prinsessan valituksista Iltalehdestä. Kyllä täysi-ikäisen pitäisi itse osata hoitaa asiansa eikä laittaa isää soittelemaan asuntoasioissa vuokranantajalle.
Kyseessä vielä KAKSIO, voisi olla soluhuone, kämppikset vaikka kielitaidottomia vaihtareita, jotka sotkevat joka päivä.
[/quote]
Jep. Aloitan itse kk-opinnot tämän kuukauden lopussa ja mieheni jäi sitten "osuvasti" juuri työttömäksi. Joudumme siis todennäköisesti muuttamaan halvempaan asuntoon, joten laitoin heti asian selvittyä hoasille hakemuksen. Meidän perhe siis käsittää minut, mieheni ja kaksi kissaamme ja nämä asiat siis selvitin hakemukseen.
No meille tarjottiin yksiötä... Että huumorintaju on sitten kovilla.
Oottepa taas ihania. Jos omalle kohdalle olisi sattunut, niin varmasti valittaisitte samalla tavalla. Empatiakyvyttömyys taitaa olla yksi av-mamman perusluonteenpiirteistä.
[/quote]
No kun monelle ON osunut omalle kohdalle, mutta on otettu hanskat ja moppi käteen ja alettu vittuuntuneena jynssäämään, eikä itketty lehdille.
Siis todella naurettavaa. Kun muutin toiseen asuntooni, se oli oikeesti todella paskaisessa kunnossa ja vuokraisäntä sanoi että jos ei kelpaa niin antaa jollekkin muulle, oli niin hyvällä paikalla että rupesin vaan siivoamaan ja hyvä siitä tuli.
Tää valitus kuulosti oikeesti ihan idiootilta blondilta. Tekis mieli lyödä halolla päähän ja sanoo WELCOME TO REAL LIFE MOTHAFUCKA
mä kun muutin asumisoikeusasennosta, meillä kävi tarkastaja ja kaikki viat piti korjata. Meidän asunto meni tarkastuksesta läpi, mutta se kenen kotiin muutettiin, heillä ei mennyt.
En ymmärrä lainkaan tälläistä että asunnot voidaan edes jättää sotkuisiksi. Hoas sais hyvin rahaa opiskelijoilta, kun palkkais aina lähtösiivouksen. Ei uudellen vuokralaiselle kuulu edellisen asukkaan paskojen peseminen.
Ja jos todellakin on noin allerginen, pitää miettiä minkä asunnon vastaanottaa.
[/quote]
Meidän asunnon tarkastaja on sitten varmaan ollut kännissä tai oma asunto niin pommi, että tämä vaikutti siihen verrattuna siistiltä...
T. 8
[/quote]
Älä jaksa olla lapsellinen! Asunnoissa ja autoissa on ihan sama juttu, jos ostaa/vuokraa vanhaa ei voi edes odottaa uutta vastavaa. Niissä on aina vikoja ja puutteita. Tässä tapauksessa niistä olisi selvinnyt, siivoamalla. Joka on ihan perustaito, joka opetaan jo lapsuuden kodissa niin ei tule sitten yllätyksenä, kun tarpeeksi kypsä muuttamaan omaan kotiin.
[quote author="Vierailija" time="11.08.2014 klo 10:01"]Oottepa taas ihania. Jos omalle kohdalle olisi sattunut, niin varmasti valittaisitte samalla tavalla. Empatiakyvyttömyys taitaa olla yksi av-mamman perusluonteenpiirteistä.
[/quote]
Olen asunut Hoasillakin useammassa kämpässä ja monet oli sisäänmuuttaessa ihan vastaavassa ja pahemmassakin kunnossa. Mitä minä tein: otin rätin ja pesuainepullon käteen ja siivosin ne paikat enkä soitellut pitkin Iltalehtiä. Isommat viat (reiät seinissä ja särkyneet uunin lasit esim.) ilmoitin toki hoasille.
Tässä huomaa taas että ollaan eletty jossain äidin pilvilinnoissa kun ei olla oikeata sotkua nähty.
Keväällä avustin siskoa muutossa ja se piti syystä keskeyttää, sillä asunto oli täynnä lehtiä, p*skaa, roskia, epämääräisiä vaatteita jne... ja oli niin h*lvetin likaista että voisi kuvitella että olis joku juoppopummi siellä asunut (tosiasiassa nörtti poikakolmikko ja yksi koira). Että sillälailla. Näyttipä likaiselta :):):):):)
Vuokratessa on turha odottaa rahalle vastinetta kovinkaan paljon. Jos ei olisi siivoamalla lähtenyt liat pois, niin sitten ne pysyy siinä kunnes tapetit vaihdetaan jne.
Minäkin olen asunut kahdessakin kaupungissa opiskelija-asunnossa. Moelemmissa ei kiinnitetty mitään huomioita asuntojen homevaurioihin! Toisessa vuoti vedet sisään yhdestä katon kulmasta, vaikka talo olikin suhteellisen uusi -90 luvun. Toisessa perustukset uivat vedessä ja homeenhaju puski lattiasta lävitse. -70 luvun. Sain molemmat asunnot ruikuttamalla ja valittamalla asunnottomuuttani eli ilmaantumalla maanvaivaksi välitystoimistolle päivä toisensa jälkeen. Jonot olivat kuulemma niin pitkät, että kaikille ei riitä asuntoa.Täytyi vain ottaa se mikä annettiin. Toisessa, pinnoiltaan ihan siistissä asunnossa tehtiin muutaman vuoden asumiseni jälkeen remonttia. Homeet jätettiin, mutta sisustusta uusittiin, vaikka valitimme homeesta! Jouduin remontin ajaksi saman yhtiön tilapäisasuntoon. Se oli vastaavanlainen, mutta home ei haissut. Sain pienen hengähdyksen homehelvetistäni! Siinä vain oli joka paikkan pinttyneenä "vuosikerrospaskaa", jota oli ollut täysin mahdotonta hinkata irti. Pintamateriaalien vaihto olisi auttanut. Kävelin kuukauden sisätiloissa sandaalit jalassa ja hanankin aukaisin kättäni suojaten, koska päätin vain jättää paskat ennalleen. En tehnyt siis muuta kuin nukuin ja kävin suihkussa. Jos asunnosta olisi otettu valokuva, se olisi päässyt iltapäivälehtiin esimerkiksi läävässä asumisesta!
Eihän tuo edes näytä pahalta. Seinälle on roiskittu punkkua ja hieman pinttynyttä likaa muovilattiassa. Jääkappi ihan normi.
Kuinka moni muuttaessaan edes siivoaa jälkensä? Varmaan joku 20prosenttia?
Jos tyttö, sisko, isä ja isovanhemmat olisi reippaina laittaneet hanskat ja rätit käteen ja ruvenneet hommiiin kloriitin avulla, niin kämppä olisi ollut asuttava parin tunnin kuluttua.
Mutta onko uuden asukkaan tehtävä siivota entisen asukkaan paskaa!? Jo yleinen mielipide on, että joo se on ihan ok, niin sit siitä alkaa tulla normi ja asunnot jätetään muuttaessa likaisiksi. Mitä siitä, saakoon tuleva asukas kuurata jos mielensä tekee! Niinkö haluatte, että homma alkaa rullata?
Eikö ne takuuvuokrat ole sitä varten, että niistä voi ottaa mahdolliset siivouskulut? Miksi Hoas ei käytä sitä 500e euroa, jonka se takuuna saa?
[quote author="Vierailija" time="11.08.2014 klo 10:17"]
[/quote]
Ehkä tunnollisemmat. Suurin osa kuintekin ajattelee, että jokainen haluaa sen asunnon kuitenkin itse siivota ennen muuttoa. Kyllähän sitä pölyä yms kertyy, vaikka asunto tyhjillään. Astmaatikkona ei tulisi pieneen mielenkään viedä tavaroita ennen siivousta.
Ehkä asunto ei ole pommi, mutta ymmärrän kyllä tilanteen inhottavuuden. Jos HOAS tarkastaisi asuntojen kunnon, siivouttaisi ne ja laittaisi laskut sotkijoille. Johan asunnot pysyisivät paremmassa kunnossakin pitkällä tähtäimellä kun niitä ei päästettäisi homehtumaan.
Voi helvetti mitä ruikutusta! "Kukahan siitä olisi vastuussa jos ensimmäisenä yönä saisin astmakohtauksen?" Kulta pieni, sinä itse olet siitä vastuussa! Jos asunto on paskainen niin ei muuta kuin imuri laulamaan. Jos on vakavaa allergiaa ja astmaa, niin sitten.kyllä kannattaisi asuntoa hakiessa tutkia että saako noissa kämpissä pitää eläimiä ja tehdä selväksi, että on hakemassa asuntoa jossa eläintenpito on kielletty. Noissa yksiöissä, kaksioissa ja perheasunnoissa saa olla eläimiä Hoasilla, solukämpisä puolestaan ei mutta sellaista asumismuotoa tämä prinsessa ei varmaan edes harkinnut.
[quote author="Vierailija" time="11.08.2014 klo 10:23"]
[quote author="Vierailija" time="11.08.2014 klo 10:17"]
[/quote]
Ehkä tunnollisemmat. Suurin osa kuintekin ajattelee, että jokainen haluaa sen asunnon kuitenkin itse siivota ennen muuttoa. Kyllähän sitä pölyä yms kertyy, vaikka asunto tyhjillään. Astmaatikkona ei tulisi pieneen mielenkään viedä tavaroita ennen siivousta.
[/quote]
Kai mä sitten olen "tunnollisimpia". Mä siivoan joka hemmetin muutossa sekä vanhan että uuden. Totta kai ne pinnat pitää uudessa pyyhkiä, vaikka se uusi kämppä olisi putsattu. Mutta onhan se eri asia pyyhkiä pinnat kuin jynssätä jotain vuosikertasontaa. Mutta ei tulis itselle mieleenkään jättää puhdistamatta kämppää sieltä lähtiessä.
Olen varmaan ollut poikkeuksellisen hyvätuurinen, mutta vaikka olen asunut jo lähemmäs kymmenessä vuokra-asunnossa, en ole ikinä joutunut muuttamaan niin paskaiseen asuntoon, että sitä olisin päiviä joutunut siivoamaan. Tosi usein on jotain siivoa jäänyt - leikkulauta unohdettu pyyhkiä, uuni pesemättä tms. Aika pikkujuttuja kuitenkin, ei sellaisia, että minun pitäisi koko kämppä hinkata katosta lattiaan. Jos muuttaisin asuntoon, mikä olisi lattiasta kattoon paskassa niin valittaisin siitä kyllä ehdottomasti. Vuokralaisella ON oikeuksia ja sitä oikeutta saa yleensä olemalla itse aktiivinen ja tiukkana.
Olen asunut myös Hoasilla, mutta sekin oli ihan ok hyvin siivottu. Jääkaappi haisi, mutta laitoin sinne kahvinpuruja vuorokaudeksi ja ja homma oli sillä selvä. Sillä hieman ihmettelen tätä uutista, koska Hoas on tunnesti _todella_ tarkka vakuuksien palautuksista ja mielellään penäävät siivousrahoja edelliseltä asukkaalta. Olihan tuon tytön asunnossa likaista, mutta ei nyt ehkä ihan uutisoinnin arvoista kuitenkaan. Tämän lisäksi nuo kaikki tahrat näyttää siltä, että ne eivät lähde pesemällä pois. Ikipaskaa ja läikkiä löytyy jokaisesta hoasin asunnosta. Itse olisin valittanut tästä hoasille (huom, mikäli eivät ole ns ikilikaa), koska on erittäin todennäköistä, että he ovat veloittaneet näistä sotkuista jo edelliseltä vuokralaisesta - eivät vaan ole käyttäneet niitä rahoja siihen siivoukseen. Jostain allergia-asunnosta tms lässytys on sitten aivan päätöntä, jostain kumman syystä varsinkin muualta muuttavat opiskelijat luulee, että opiskelija-asunto on joku pakollinen oikeus jokaiselle. Niitä haetaan ja saadaan - jos saadaan.
Itse siivoan aina tiptop kaikki paikat. Pesin viime asuntoa jopa höyrypesurilla, että sain pinttyneitä tahroja pois. En halua maksaa mitään siivouskuluja, ja en halua, että seuraavalla asukkaalla olisi kaaosta edessään. Ensimmäisestä vuokra-asunnostani pois muuttaessani vuokranantaja syytti asioista, mitä siellä oli jo sisään muuttaessani (laminaattilattiassa oli jotain teipinpaloja, joita minun sisäänmuuttaessa ihmeteltiin yhdessä, mutta poismuuttaessani nämä olivatkin minun jäljiltä ja uudelle vuokralaiselle jouduttiin tilaamaan siivooja näitä lattian teippejä varten ja antamaan vuokranalennusta....). Tästä jäi todella ikävä maku suuhun, mutta jälkeenpäin tajusin, että ko vuokranantaja viilasi muutenkin minua linssiin mm. muuttopäivän suhteen ja käytti hyväkseen nuoren, tietämättömän vuokralaisen arkuutta.
Olen asunut yli kymmenessä vuokra-asunnossa ja olen aina varannut pari päivää siivoamiseen. Kun asunto on tyhjä, se on helppo siivota. Joskus on ollut todella törkyistä ja pinttynyttä, toisinaan on selvinnyt lattian ja kaappien pesulla ja tietysti keittiön, wc:n ja kylppärin kuuraan aina aluksi kunnolla. Helpoin ja halvin ratkaisu tuo on, että uusi asukas siivoaa kämpän oman siisteystasonsa mukaiseksi. Siivoojien käyttäminen nostaa vuokria.