Opiskelija järkyttyi asuntonsa kunnosta
http://www.iltalehti.fi/uutiset/2014081018557711_uu.shtml
Siis onhan tuolla jotakin paskaa, mutta ei tuo nyt kokonaan siivoamattomalta näytä ja toki on totta että pk-seudulla on varsinaisia possuja (jä tämä on loukkaus sikoja kohtaan) asujissa. Mutta ei nuo jutut nyt ihan kamalilta näyttäneet ja kyllä minä aina muuttaessani olen paikkoja siivonnut. Jääkaapistakin saa hajut pois.
Mielensä pahoittajat taas asialla ja heti ip-lehteen juttua sanon minä. Oikeasti mimmi saa halvan Hoasin kämpän ja nyt olisi vailla ilmeisesti jotakin uutta allergiasuntoa? Kyllä tulijoita riittää asuntoon joten ei ole pakko ottaa.
Kommentit (129)
[quote author="Vierailija" time="11.08.2014 klo 11:58"]
https://www.facebook.com/erika.frantila?fref=ts
[/quote]
Mitä noita kuvia katselee, niin kyllä nuo liat saa pois, pölyt nyt varsinkin. Ja vinosta valaisimesta Erikan ei enää tarvitse tulevaisuudessa kärsiä, kaiketi kärrätään pois, kun ei kuulu asunnon varusteluun. Mutta siivooja on kuulemma tulossa. :-)
Itselläni oli suht siisti vuokra-asunto muutaessa, mutta toki silti siivosin ennen omien kamojen tuontia. Lisäksi en pitänyt seinien väristä, joten sovimme vuokranantajan kanssa, että hän kustantaa maalit + materiaalit ja itse teen työt. Sai siis siistit pinnat. Viikon varasin maalaamiselle + siivoamiselle, ei ollut mitään ongelmaa sen suhteen.
Tokihan nuo edullisemmat opiskelija-asunnot ovat varmaan sotkuisempia kuin vähän "kalliimmalla" vuokralla olevat. Ei ole kokemusta, muuta kuin kavereilla käydessä, itse en opiskelijana silti halunnut hoasin kämppään, koska kaipasin omaa rauhaa ja tilaa. Siksi nyt opiskellessa olen vuokralla 78m2 kolmiossa vantaalla, tosin vuokraa on sitten se 1180€/kk, mutta maksan sen mieluusti omasta rauhasta.
[quote author="Vierailija" time="11.08.2014 klo 14:09"]
Jos oli punaviiniä seinässä ja hometta jääkaapissaniin ne ovat aikaviatonta. Kloriittivesi ämpäriin ja hommiin. Toki asunto pitäisimuuton jälkeen siivota jatehdä muuttotarkastus. Ilmeisesti hoas ei sellaista harrasta? No tämä ilmoittaja voi lohduttautua sitten ettei hänenkään tarvitse kämppää erityisesti puunata poismuuttaessaan.
[/quote]
Suosittelen kurkkaamaan sinne jääkaapin alle ja taakse välillä. Pahimmillaan siivoamaton jääkaapin tausta on turvallisuusriski. Muutin hetki sitren vuokra-asuntoon, jossa edellinen asukas ei ollut tehnyt loppusiivousta. Päätin pestä kaiken lattiasta kattoon ja luonnollisesti jääkaapin ja uunin siirtäminen paikoiltaan kuuluivat tuohon urakkaan. Oli muuten melkoinen järkytys, kun jääkaapin alta paljastui 3-4 cm paksu harmaa pölystä muodostunut matto. Se ei kuitenkaan ollut pahin juttu. Koko kaapin taus ja koneisto olivat järkyttävän paksun pölyn peitossa myöskin. Kaappi oli ilmeisesti myös liian lähellä seinää ja ylikuumeneminen oli aiheuttanut muoviosien sulamista. Sulanutta muovia oli valunut myös lattiaan. Laitoin välittömästi asiasta va:lle viestiä ja parin päivän päästä saimme uuden kaapin.
Ja tosiaan, jääkaapin taustan ja alustan siivoaminen kuuluu lähes jokaisen vuokrafirman vaatimaan loppusiivoukseen. Sama tulee tehdä uunille. Liesituulettimen suodattimen pesukin tulisi suorittaa. Kokemuksesta kuitenkin tiedän, että 90% jättää nuo tekemättä.
Toki pois muuttavan täytyisi tehdä loppusiivous, mutta onhan tuossa nyt pientä ylireagoinnin makua. Jos on niin pahasti allerginen ja astmaatikko, niin lemmikkiasioista tulisi ottaa selvää jo etukäteen. Ja olihan tuo HOAS jo tilannut siivouksen, ei vaan tapahtunut neidin mielestä tarpeeksi ripeästi. Se nyt vaan on ikävä fakta, että tähän aikaan vuodesta HOASin kämppiin muuttaa tuhansia uusia opiskelijoita. Ei varmasti onnistu siivouksen saaminen samana päivänä tai edes muutaman päivän sisään. Eri asia joillain pienemmillä vuokranantajilla, joilla sisäänmuuttoja tapahtuu suht. harvakseltaan. Ja nuo "järkyttävät" sotkut näyttäisi olevan sitä luokkaa, että ne siivoisi muutaman hengen porukalla alle puolessa tunnissa. Eikä tuo lamppu edes kuulu HOASille, varmasti on edellisen asukkaan jättämä. Siis maalaisjärkeä SAA käyttää, jos on kerran kiire päästä muuttamaan. Toki oikeudenmukaisessa maailmassa jokainen pääsisi muuttamaan kiiltävän puhtaaseen asuntoon, mutta itse en todellakaan jaksaisi käyttää aikaa ja energiaa HOASin pommittamiseen soitoilla, saati sitten lykätä muuttoa muutaman tahran ja pölypalleron takia. Järki käteen!
Lelliprinsessalla on vähän epärealistiset odotukset.
Yhyy byhyy oli munkin ensimmäinen reaktio. Rätti käteen ja siivoamaan.
Tosin reilussa elämässä Hoas olisi neuvonut palkkaamaan siivoajan ja lähettänyt laskun edelliselle vuokralaiselle. Mikäli se kämppä olisi oikeasti ollut törkyinen.
Prisessalla ei ole sitten muuta vaihtoehtoa, kuin ottaa tai jäädä äidin helmoihin kasvamaan. Jos ne viat ja puutteet on ihan oikeasti tossa niin hohhoijaa. Ja ne eläimet...iso hohhoijaa. Perusbiologian tunti olisi poika...
Siis tuohan on melkein enemmän sääntö kuin poikkeus vuokra-asunnoissa nykyään ja varsinkin joissain kuntien / kaupunkien tai opiskelija-asunnoissa.
Viimeksi kun luovutin vuokra-asunnon, asunnon omistaja soitti vielä perään ja kiitteli, kun oli niin hyvin siivottu... no, puhdistin lattiakaivon, hajulukot, pyyhin seinät, pesin kaapit ja lattiat kunnolla, pesin ikkunat ja kuurasin kylppärin kokonaan. Samoin muuten kävi nykyisen mieheni asunnossa, kun olin kaverina siivoamassa.
On vaan niin paljon ihmisiä, jotka ei mieti sitä, että joku on oikeasti tulossa asumaan suoraan lähtijän "jäljille"..
Voi apua :D kyllähän opiskelija-asuntoa hakiessa kerrotaan että onko lemmikit ok ja onko haettavissa allergia-asuntoja. Siis jos lukee sivut tarkasti, jos vaan täyttää lomakkeet niin sitten ehkä ei.
Ja juu, onhan se kurjaa muuttaa ja huomata että kämppä on likainen mutta että ihan lähettää lehteen kuvia ja tekee hakemuksen uudesta asunnosta sen sijaan että olisi tyytyväinen että sai todella edullisen (yksityisiin verrattuna) asunnon ja ottaisi sen rätin kauniiseen käteen?? En voi ymmärtää. Tuntuu että jotkut odottavat opiskelija-asuntojen olevan jotain viime vuonna valmistuneita luksuskämppiä ja sitten itketään kun onkin muovimattoa ja kylppärissä ei ole kaakeleita tms.
Minä olen kerran tehnyt sellaisen suursiivouksen asuntoon muuttaessani, että tämän jutun sotkut oli aika pientä. Ei siinä minunkaan asunnossani mitään oltu rikottu, hajotettu tai sotkettu, enemmänkin vain jätetty siivoamatta. Itse sotkuihin en nyt puutu, mutta mielestäni kertoo jotain siivouksen tasosta, jos jääkaappipakastimen alta ja hellan takaa löytyy lukuisia palapelin paloja, lusikoita, muovilautasia, legoja, leipäviipaleita sekä kännykkä, nin tietää, ettei hetkeen ole vietetty aikaa siivoten... Sen kännykän kävin sentään palauttamassa kunnan vuokra-asuntotoimistoon sekä listattiin todella tarkkaan kaikki asunnon puutteet sisäänmuuttaessa ettei kaadu omaan niskaan sitten kun itse muutetaan pois.
Tosin ymmärrän sinänsä tuon iltapäivälehteen valittamisen, että tässä kuitenkin on yritetty useampaan kertaan olla HOAS:iin yhteydessä ja sieltä ei ole saatu vastakaikua valituksille. Nuo roiskeet seinässä sekä homehtunut jääkaappi nyt ei ole mitään "asunnon normaalia kulumista". Silti kynnys valittaa iltapäivälehdille on (tässäkin tapauksessa) ihan liian alhainen.
Me muutimme pk-seudulla sijaitsevaan asumisoikeusasuntoon ja nuo jäljet on aika pientä verrattuna siihen, mitä kivaa täältä löytyi. Jääkaappi piti siivota, kaapit, lattiat, kaikki. Olkkarin patterissa oli myös jotain punaisia roiskeita, en tiedä onko täällä joku ottanut turpiin vai onko edellinen asukat pannuttanut siihen...
Vessaa ja erillistä kylpyhuonetta ei oltu siivottu ikuisuuksiin. Pöntössä oli todella pinttynyttä likaa (lue: paskaa...) ja kesti pitkään, ennenkuin sen kaiken sai hinkattua puhdistusaineen ja kloorin avulla irti. Lavuaareissa (ei tosin onneksi sentään keittiön) niin ikään oli kunnon töhnäkerros, ei ollut vissiin edellinen asukas niitä kertaakaan putsannut. Lattiakaivojen puhdistus oli sitten jo oma seikkailunsa. Vaikka käytin hanskoja, niin silti pesin kädet tämän jälkeen kolme kertaa ja laskin ämpäriin kloorivettä, ja uitin käsiäni siellä. Vasta sitten tuntui, että olin saanut sen kaiken bakteerimäärän pois käsistäni.
Että helpolla tuo vielä pääsee. Vituttaa vaan, kun itse jätettiin edellinen vuokra-asuntomme tiptop-kuntoon ennen poismuuttoa ja itse sitten jouduttiin heti siivoamaan uusi asunto.
Ihmiset, siivotkaa asuntonne pois muuttaessa. Pieni kiva ele seuraavaa asukasta kohtaan.
Itse olen asunut usein vuokralla, on ollut monia asuntoja (yhdestäkään en ole saanut esim. Huomautusta, muutot tapahtuneet omasta halustani) ja kieltämättä hieman nauratti kun eilen luin tuon "uutisen".
Kaikissa asunnoissa johon muutin on pitänyt siivota, osassa enemmän ja osassa vähemmän. Mutta ei tuo nyt mikään h*lvetin esikartano sentään ollut :D.
Rätti käteen ja hommiin. Tuo "vaarallisesti roikkuva lamppukin" oli aika naurettava, ruuvimeisselillä olisi varmaan selvitty..
Voi voi.
Huh, miten noloa! Kiva opiskelujen alku varmaan tytskylle, kun opiskelukaverit, joista suurin osa on jäänyt ilman HOAS:in kämppää, on lukenut prinsessan valituksista Iltalehdestä. Kyllä täysi-ikäisen pitäisi itse osata hoitaa asiansa eikä laittaa isää soittelemaan asuntoasioissa vuokranantajalle.
Kyseessä vielä KAKSIO, voisi olla soluhuone, kämppikset vaikka kielitaidottomia vaihtareita, jotka sotkevat joka päivä.
Ei ollu ees paha sotku. Meillä meni viikko mun nykyisen kämpän siivoamiseen.
Esimerkiksi pöntössä oli valehtelematta sentin kerros sitä itseään. Lavuaarit eivät vetäneet, lattiakaivo tukos. Seinät pestiin kolmesti kun oli niin paskaset. Lattialla oli pinttyneitä öljytahroja. En ees jaksa luetella enempää.
Mä muistan, kun nuorena fuksina tulin helsinkiin. Sain yksiön Hoasin dommalta ja ensimmäisen illan itkin vuolaasti kämpän "läävämäisyyttä" ja olin ihan kauhuissani. ...Kämppä oli toki kulunut, mutta muuta vikaa ei siinä ollut. Ongelma oli se, kun muuttaa ekaa kertaa omilleen puhtaasta ja turvallisesta lapsuudenkodista. On tottunut tietynlaiseen elintasoon ja äkkiä pitää sopeutua ihan toisenlaiseen.
Vuosien kuluessa karaistuu :)! Pakko kuitenkin mainita, että jos kämpässä on suoranaista likaa (ei kulumaa) tulisi se Hoasin puolesta hoitaa. Hoasilla on pitkä lista siivottavista ja pestävistä paikoista, kun muuttaa asunnosta ulos, mm. ikkunat tulisi olla pesty, mutta näin harvoin on. Hoasin asiakaspalvelu on myöskin ihan onneton, tuntuu kuin asukkaat olisivat sille enemmän riesa kuin palveltava asiakaskunta. Opiskelijalähtöisyyttä ei tunneta.
Joo, ehkä hieman yliampuvaa tuolta tytöltä, mutta minusta on han ok että tämä siivousepäkohta nostetaan vähän myös esiin. Itse olen asunut sekä Tampereella että Helsingissä opiskelija-asunnossa ja molemmissa huomannut, että tuo siivouksen valvonta on aivan olematonta. Asukkaathan vaihtuvat yleensä lennosta, eli samana päivänä edellinen ulos ja seuraava sisään. Tämä tietysti johtaa siihen, että asunnon kunto tarkastetaan, kun kämpässä on vielä asukkaan kaikki kamat, meidän kohdalla aina viikko tai pari ennen muuttoa. Eli mitään loppusiivousta ei ole vielä tehty. Kuntotarkastuksen idea on siis lähinnä tsekata, että ei ole rikkonut mitään kovin näkyvää. Joten helppohan sieltä on muuttaa niin, että jälkeen jää kamala sotku, ja pahimmassa tapauksessa ne omat roskat ja rikkinäiset huonekalut, joita ei jaksa viedä kierrätykseen, ovat jääneet sinne kämppän.
Oottepa taas ihania. Jos omalle kohdalle olisi sattunut, niin varmasti valittaisitte samalla tavalla. Empatiakyvyttömyys taitaa olla yksi av-mamman perusluonteenpiirteistä.
mä kun muutin asumisoikeusasennosta, meillä kävi tarkastaja ja kaikki viat piti korjata. Meidän asunto meni tarkastuksesta läpi, mutta se kenen kotiin muutettiin, heillä ei mennyt.
En ymmärrä lainkaan tälläistä että asunnot voidaan edes jättää sotkuisiksi. Hoas sais hyvin rahaa opiskelijoilta, kun palkkais aina lähtösiivouksen. Ei uudellen vuokralaiselle kuulu edellisen asukkaan paskojen peseminen.
Ja jos todellakin on noin allerginen, pitää miettiä minkä asunnon vastaanottaa.
[quote author="Vierailija" time="11.08.2014 klo 13:05"][quote author="Vierailija" time="11.08.2014 klo 09:51"]
Me muutimme pk-seudulla sijaitsevaan asumisoikeusasuntoon ja nuo jäljet on aika pientä verrattuna siihen, mitä kivaa täältä löytyi. Jääkaappi piti siivota, kaapit, lattiat, kaikki. Olkkarin patterissa oli myös jotain punaisia roiskeita, en tiedä onko täällä joku ottanut turpiin vai onko edellinen asukat pannuttanut siihen...
Vessaa ja erillistä kylpyhuonetta ei oltu siivottu ikuisuuksiin. Pöntössä oli todella pinttynyttä likaa (lue: paskaa...) ja kesti pitkään, ennenkuin sen kaiken sai hinkattua puhdistusaineen ja kloorin avulla irti. Lavuaareissa (ei tosin onneksi sentään keittiön) niin ikään oli kunnon töhnäkerros, ei ollut vissiin edellinen asukas niitä kertaakaan putsannut. Lattiakaivojen puhdistus oli sitten jo oma seikkailunsa. Vaikka käytin hanskoja, niin silti pesin kädet tämän jälkeen kolme kertaa ja laskin ämpäriin kloorivettä, ja uitin käsiäni siellä. Vasta sitten tuntui, että olin saanut sen kaiken bakteerimäärän pois käsistäni.
Että helpolla tuo vielä pääsee. Vituttaa vaan, kun itse jätettiin edellinen vuokra-asuntomme tiptop-kuntoon ennen poismuuttoa ja itse sitten jouduttiin heti siivoamaan uusi asunto.
Ihmiset, siivotkaa asuntonne pois muuttaessa. Pieni kiva ele seuraavaa asukasta kohtaan.
[/quote]
Meillä myös muutto edessä, kunhan siivousfirma on sen käynyt raivaamassa. TA:n omistamassa asunnossa parketti täynnä purukumia ym. skeidaa. Muutenkin ihan saastainen kolo ja ensiksi yrittivät jos itse siivottaisiin, EI TOD.
[/quote]
Jos asunto on sotkuinen, edellisen vuokralaisen on maksettava takuuvuokrasta tai jostain muusta rahasta siivouspalvelu asuntoon.