Opiskelija järkyttyi asuntonsa kunnosta
http://www.iltalehti.fi/uutiset/2014081018557711_uu.shtml
Siis onhan tuolla jotakin paskaa, mutta ei tuo nyt kokonaan siivoamattomalta näytä ja toki on totta että pk-seudulla on varsinaisia possuja (jä tämä on loukkaus sikoja kohtaan) asujissa. Mutta ei nuo jutut nyt ihan kamalilta näyttäneet ja kyllä minä aina muuttaessani olen paikkoja siivonnut. Jääkaapistakin saa hajut pois.
Mielensä pahoittajat taas asialla ja heti ip-lehteen juttua sanon minä. Oikeasti mimmi saa halvan Hoasin kämpän ja nyt olisi vailla ilmeisesti jotakin uutta allergiasuntoa? Kyllä tulijoita riittää asuntoon joten ei ole pakko ottaa.
Kommentit (129)
Miksi ei tämän prinsessan iskä osta sille kämppää ja vielä jostain uudiskohteesta? Ei tarvitsis valittaa.
Tervetuloa vain to the real life, prinsess from Pönttövuori.
[quote author="Vierailija" time="11.08.2014 klo 10:49"][quote author="Vierailija" time="11.08.2014 klo 10:46"]
No voi voi :D ihan normaalia että pariskunnat asuvat yksiössä pk-seudulla ainakin opiskeluiden ajan. Hoasilla on myös yksiöitö PERHEASUNTOINA. Tässäkin mä kirjoittelen nyt Etu-Töölössä reilun kokoisessa yksiössä ja maksan tästä noin 500e/kk, ei harmita yhtään ;)
[/quote]
Ei ole. Hoasilla on perheasunnot ja yksiöt erikseen. Perheasuntoja saattavat olla 1h+tpk (eli makuuhuone ja olohuone avokettiöllä), mutta näitä 20-30m2 yksiöitä ei tarjota perheille. Perheasunto on sitäpaitsi paljon helpompi saada kuin yksiö Hoasilta.
[/quote]
No eikös tuokin ole yksiö? Meillä on tässä asunnossa ovi vain ulos ja vessaan, ei erillistä makuuhuonetta, eli yksiö on. Ja kuulostaa kyllä kieltämättä hassulta, jos yksinasujalle tarjotaan kaksiota ja pariskunnalle yksiötä, mutta hoas jakaa asunnot koulujen mukaan: minä en saisi asuntoa esimerkiksi Vantaalta koska opiskelen Helsingin yliopistossa. Ehkä tässä on ollut tällainen tilanne?
[quote author="Vierailija" time="11.08.2014 klo 10:57"][quote author="Vierailija" time="11.08.2014 klo 10:40"]
Mielestäni asunto näytti likaiselta. Olen asunut Hoassin kämpissä, mutta mikään ei ole ollut noin huonossa kunnossa. Yhden vuokrasin yhdeltä kundilta eli siinä asui 3 muuta kundia. Faktahan on, että opiskelija asunnoista on pula ja moni ottaa ihan minkä vaan saa. Joku haukkui helsinkiläisiä sioiksi, mutta muualta tulleitahan ne Hoassin asukkaat on.
[/quote]
Minä mainitsin että pk-seudulla on varsinaisia possuja että tuo loukkaa sikoja (jotka ovat siistejä eläimiä). On faktaa että kaikki tietämäni asunnon vuokraajat ottavat kämppiin mieluusti esim. pohjois-suomesta tulleita koska vaikuttaa siltä että toisen omaisuutta osataan kunnioittaa siellä enemmän ja uusavuttomuuttakin esim. siivoamisen suhteen on vähemmän. Sinällään ihmisestähän se on kiinni ja siitä mitä kotona on opetettu mutta kyllä kämpät muuttuivat itsellä ainakin sitä kamalimmiksi mitä etelämmäksi olen tullut. No onneksi nuo ajat ovat takana.
ap.
[/quote]
Höpöhöpö! Ja etelässä noissa kämpissä asuu pääasiassa muualta tulleita, helsinkiläisten.on tosi vaikea saada hoasilta asuntoja koska eivät tarvitse niitä niin kipeästi kuin muualta tulleet. Muutaman hassun asunnon olet nähnyt ja sen perusteella nimittelet pk-seutulaisia sioiksi.
Mä oon niin onnellinen, että mun kämpän ainoat viat on paskana oleva makuuhuoneen lukko ja hieman ulkoapäin haljennut ikkuna. Muiten se oli muuttaessa töysin tahraton ja moitteeton.
[quote author="Vierailija" time="11.08.2014 klo 11:02"]
[quote author="Vierailija" time="11.08.2014 klo 10:45"]
Minä olisin varsinainen il/is-julkkis, ehkä jo jopa seiskatasoa, jos olisin ulissut lehteen joka ikisestä paskaisesta kämpästä johon olen muuttanut. Siivottu asunto on ennemminkin poikkeus kuin sääntö, ainakin omalla kohdallani olen muuttanut useammin siivoamattomaan kuin siivottuun asuntoon.
Eräskin kunnan vuokra-asunto oli niin luokattomassa kunnossa, että itku meinasi päästä. Se lian, saastan, töryn, seinille jääneiden lasten askartelujen(!?), seinissä olevien piirrosten, tahrojen, moskan määrä oli jotakin sanoinkuvaamatonta. Useampi päivä siivottiin kavereiden kanssa että saatiin asunto asumiskuntoon. Siinä tilanteessa onneksi vuokranantaja tuli vastaan ja sain hyvityksenä puolet ensimmäisen kuun vuokrasta. Ei silti tullut mieleen ilmoittaa lehteen :)
Ehkä kuitenkin "paras" oli ostamamme rivitalo-osake. Uunista löytyi kuivuneet, vihreät ranskalaiset ja uunin alaosa täynnä homeisia, rasvaisia valurautapannuja. Saunan lauteiden alta löytyi kattolamppu ja asunnossa oli tupakoitu sisällä, joten jokainen pinta oli tummankeltaisen nikotiinitöhnän peitossa. Vessanpönttö oli melkein musta ja ikkunoista ei nähnyt kunnolla läpi. Lisäksi asunto oli täynnä epämääräisiä ja taatusti laittomia sähkövirityksiä, sähköjohdot vain roikkuivat katosta kuin pyykkinarut. (Ja jos joku ihmettelee miksi ostimme moisen asunnon, niin sanotaanko että jotenkin lapsellisesti oletimme myyjän siivoavan edes jollain alkeellisella tasolla..)
Onhan näitä tarinoita. Varmaan jokaisella meistä. Tervetuloa elämään :)
[/quote]
Ohis mutta ostitteko sen rivarin siteet silmillä? Luulisi ainakin, että olitte tietoisia nikotiininkeltaisista seinistä ennen kaupantekoa? Kuitenkin ostitte sen kohteen? Ei siis ollut pakko valita juuri sitä kohdetta...
[/quote]
Luitko tuon toiseksi viimeisen kappaleen viimeisen, suluissa olevan lauseen? Jotenkin automaattisesti oletimme että entinen asukas nyt vähän siivoilee eikä esim. jätä ranskalaisia homehtumaan uuniin (yleensähän ne syödään) tai lamppuja saunan lattialle :) Siivouksellahan siitäkin selvittiin, ja seinien maalauksella, en soittanut Iltalehteen vaan pistettiin hihat heilumaan ;)
t. tuo nikotiinikämppään muuttanut
Tavallaan ihan hyvä, että tästä puhutaan julkisesti. Meillä oli Hoasin asuntoon muuttaessa sama homma - kyllä se aika rankasti vituttaa huomata, miten vähän edellinen asukas on käyttänyt aikaa siivoamiseen. Meillä oli mm. uuni täynnä ruoantähteitä ranskiksista lähtien, keittiön kaapit tahmaiset, seinillä jtn outoja kokkareita (ilmeisesti räkää, kun olivat juuri sillä korkeudella, että joku on ne sängyssä ollessaan siihen pyyhkinyt), liesituulettimen ritilä putsaamatta. Nämä kaikki sellaisia asioita, jotka mainitaan Hoasin poismuuttolomakkeessa, jonka tarkastaja antaa poismuuttaville ennen muuttoa. Siinä siis on muistutus, että kiinnitä huomiota näihin, ja tilaa myös lisähuomautuksille.
Hoas laskuttaa erittäin mielellään kaikesta mahdollisesta, joten uuden vuokralaisen kannattaa ehdottomasti syynätä asuntonsa millintarkasti ja vaikka kuvata tarvittaessa löytyvät viat. Todennäköisesti eivät tee vioille (esim. ruuvinjäljet seinissä) yhtään mitään, mutta laskuttavat silti poismuuttavalta, jos tämä ei ole niistä aiemmin ilmoittanut, että eivät ole hänen tekosiaan.
[quote author="Vierailija" time="11.08.2014 klo 11:03"]
Miksi ei tämän prinsessan iskä osta sille kämppää ja vielä jostain uudiskohteesta? Ei tarvitsis valittaa.
Tervetuloa vain to the real life, prinsess from Pönttövuori.
[/quote]
Sekin pitää siivota. Vaikka rakentamisen jäljiltä tehdää loppusiivous niissä on ihan törkeä määrä rakennuspölyä! Ja kuka silloin vastaisi astmakohtauksesta?!
[quote author="Vierailija" time="11.08.2014 klo 11:03"]
[quote author="Vierailija" time="11.08.2014 klo 10:49"][quote author="Vierailija" time="11.08.2014 klo 10:46"]
No voi voi :D ihan normaalia että pariskunnat asuvat yksiössä pk-seudulla ainakin opiskeluiden ajan. Hoasilla on myös yksiöitö PERHEASUNTOINA. Tässäkin mä kirjoittelen nyt Etu-Töölössä reilun kokoisessa yksiössä ja maksan tästä noin 500e/kk, ei harmita yhtään ;)
[/quote]
Ei ole. Hoasilla on perheasunnot ja yksiöt erikseen. Perheasuntoja saattavat olla 1h+tpk (eli makuuhuone ja olohuone avokettiöllä), mutta näitä 20-30m2 yksiöitä ei tarjota perheille. Perheasunto on sitäpaitsi paljon helpompi saada kuin yksiö Hoasilta.
[/quote]
No eikös tuokin ole yksiö? Meillä on tässä asunnossa ovi vain ulos ja vessaan, ei erillistä makuuhuonetta, eli yksiö on. Ja kuulostaa kyllä kieltämättä hassulta, jos yksinasujalle tarjotaan kaksiota ja pariskunnalle yksiötä, mutta hoas jakaa asunnot koulujen mukaan: minä en saisi asuntoa esimerkiksi Vantaalta koska opiskelen Helsingin yliopistossa. Ehkä tässä on ollut tällainen tilanne?
[/quote]
Hoasilla on vantaalla "pienkaksioita" joita tarjotaan nimenomaan yksinasujille. Se on ainoa vaihtoehto, jos uusi opiskelija ei halua muuttaa soluun. Näissä asuu kai pääsääntöisesti lemmikillisiä.
Oletteko te siis perheenä saaneet Hoasilta yksiön, siis tällaisen max 30m2 todella edullisen, yhdelle hengelle tarkoitetun? Koska hoasin sääntöjen mukaan, joidenka EI pitäisi joustaa ollenkaan;
- Solut&pienkaksiot: yksinasuville, myös uusille opiskelijoille
- Yksiöt: yksinasuville aiemmin solussa asuneille
- Perhe-asunnot: pariskunnille ja perheille. Nämä on 40m2 ->
Eihän tuo ok ole että vuokrakämppä on sotkuinen kun sinne muuttaa. Mutta eiköhän tässä suurin osa päivittele tuota reaktiota.
Itse kiroilisin, polkisin jalkaa, ehkä vähän kiukkuitkisinkin jos olisin oikein väsynyt. Tekisin selväksi että kämppä oli siivottomassa kunnossa ja listaisin kaikki viat kuntokartoitukseen jonka opiskelija usein tekee kämppään muuttaessa jotta häneltä ei lähtiessä laskuteta jo löytyviä vikoja.
Ja sitten siivoisin sen hemmetin kämpän.
Nyt tuo tyttö on ensin vaatinut allergiakämppää ja valittanut ettei tiennyt asioita jotka on kyllä ihan selvillä jo silloin kämppiä hakiessa jos asioista yhtään ottaa selvää. Jos on tosissaan allerginen niin luulisi ottavan. No se ei toiminut niin sitten valittaa iltapäivälehdelle (ihan hyvä että nämä asiat nostetaan esille mutta sen voisi tehdä joku jolla on oikeasti törkyinen hoasin kämppä, tuo ei nyt ihan järkyltä näytä vaikka toki harmilliselta) ja hakee uutta kämppää sotkujen takia??! Eikö se siivoominen ole edes käynyt mielessä? Eihän kaikille edes riitä kämppiä ja hänen pitäisi saada uusi koska ei halua pestä seiniä ja lattiaa nykyisestään? Entä jos uudessakin olisi törkyjä?
Ja joo, edelleenkään niissä ei pitäisi olla törkyjä, ja hoasin pitäisi hoitaa siivous. Tunnetusti perivät usein siihen tarvitut kulut kuitenkin pois muuttavalta. Mutta ne ovat edullisia opiskelija-asuntoja joihin on pitkät jonot ja paljon hakijoita. Jos on varaa niin voi vuokrata yksityiseltä uuden kauniin kämpän. Jollekin varmasti tuokin kämppä kelpaa.
Voihan iskä palkata siivoojan, varmaan moni opiskelijakaveri ottaisi lisätienistiä ja samalla pikku kermaperse saisi raikkaan ja puhtaan kämpän. Win win.
Ihan oikeastikko te kaikki olette sitä mieltä, että edellisen asukkaan paskojen siivoaminen kuuluu uudelle asukkaalle? Ihmettelen todella tuota asennetta ja se selittää paljon sitä, miksi olemme jokaisessa asunnossa joutuneet siivoamaan hiki hatussa edellisen asukkaan paskoja. Olemme ajatelleet, että meillä on ollut vain huono tuuri, mutta näköjään tuntuu olevan enemmän sääntö kuin poikkeus, että omat liat jätetään seuraavan asukkaan siivottavaksi. Itse en ikipäivänä kehtaisi jättää omia likojani seuraavalle siivottavaksi. Olemme aina siivonneet asuntomme siihen kuntoon, että seuraava asukas voi vain pyyhkiä pölyt ja kantaa tavarat sisään. Joka kerta olemme saaneet kehut siitä, että muuttosiivous on suoritettu moitteetta ja vuokranantajan antamien ohjeiden mukaisesti. Oletteko te edes kuulleet sellaisesta kuin muuttosiivous? Tiedättekö mitä sillä tarkoitetaan ja mikä sen idea on?
Tässä esimerkiksi HOASin ohjeet muuttosiivouksesta: https://www.hoas.fi/www/hoaswww.nsf/sp?open&cid=ContentE035F
Täällä myös hyvää tietoa: http://www.vuokralaiset.fi/data/liitteet/93722=tavanomainen_kuluminen_ohje_taitettu_280911.pdf
Siellä sanotaan esim näin: "AHVL:n ja Hyvän vuokratavan mukaan vuokralaisen on hoidettava asuntoa huolellisesti. Osa huolellistahoitoa on asunnon säännöllinen siivoaminen sekä puhtaanapito."
"Asunto, kaapit, lattiat ja pinnat on vuokrasuhteen päättyessä kuitenkin aina oltava pyyhityt ja roskat
viety. Myös kaappien hyllyt ja laatikostot on oltava pyyhityt. Lieden ja uuninpeltien on oltava siistejä.
Kylpyhuoneissa pesualtaat ja WC-istuin on pestävä, samoin saunan lauteet. Asunto ja vuokralaisen käytössä
olleet muut tilat (esimerkiksi varasto) on luovutettava tyhjennettyinä vuokralaisen tavaroista."
"Vuokranantajalla on velvollisuus huolehtia siitä, että asunto luovutetaan uudelle vuokralaiselle muun
muassa siisteytensä puolesta siinä kunnossa kuin uusi vuokralainen voi kohtuudella vaatia tai hänen
kanssaan on sovittu. Jos esimerkiksi edellinen vuokralainen on laiminlyönyt vaadittavan tai sovitun
siivouksen, vuokranantaja huolehtii kustannuksellaan siivouksesta. Vuokranantaja saattaa kuitenkin tällöin
olla oikeutettu saamaan vahingonkorvausta edelliseltä vuokralaiselta siivouksesta aiheutuneista kustannuksista.
Asunto on aina luovutettava uudelle vuokralaiselle sellaisessa kunnossa, kun osapuolet ovat
keskenään sopineet."
[quote author="Vierailija" time="11.08.2014 klo 11:14"][quote author="Vierailija" time="11.08.2014 klo 11:03"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Hoasilla on vantaalla "pienkaksioita" joita tarjotaan nimenomaan yksinasujille. Se on ainoa vaihtoehto, jos uusi opiskelija ei halua muuttaa soluun. Näissä asuu kai pääsääntöisesti lemmikillisiä.
Oletteko te siis perheenä saaneet Hoasilta yksiön, siis tällaisen max 30m2 todella edullisen, yhdelle hengelle tarkoitetun? Koska hoasin sääntöjen mukaan, joidenka EI pitäisi joustaa ollenkaan;
[/quote]
Meillä on yli 30 mutta alle 40 neliön yksiö, jota tarjotaan vain perheille. Saimme tämän muutaman päivän jonotuksella, koska samaan aikaan kukaan muu perhe ei halunnut yksiötä eikä näitä vuokrata muille. Haluatko kopion vuokrasopimuksestamme vai uskotko jo?
En ole sitä mieltä että tuo on okei ja aina siivoan ennen kuin muutan asunnosta. Olen kuitenkin sitä mieltä että mm. uuden kämpän vaatiminen tuon tasoisten sotkujen takia on naurettavaa.
Eihän tuo ok ole, että edellinen ei ole siivonnut jälkiään ja kämpät.on ihan paskaisia. Hoas kuitenkin harjoittaa liiketoimintaa, ja Hoasin kämpille tulee aina olemaan ylikysyntää. Siksi ei ole tarvetta mielistellä asunnonhakijoita ja tilailla vaikka siivouksia samalle päivälle. Jos asunto ei sellaisenaan kelpaa jollekin hakijalle, se kelpaa varmasti seuraavalle.
[quote author="Vierailija" time="11.08.2014 klo 11:19"]
[quote author="Vierailija" time="11.08.2014 klo 11:14"][quote author="Vierailija" time="11.08.2014 klo 11:03"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Meillä on yli 30 mutta alle 40 neliön yksiö, jota tarjotaan vain perheille. Saimme tämän muutaman päivän jonotuksella, koska samaan aikaan kukaan muu perhe ei halunnut yksiötä eikä näitä vuokrata muille. Haluatko kopion vuokrasopimuksestamme vai uskotko jo?
[/quote]
Niin eli teillä on perheasunto, joka on eri asia kuin yksinasuville tarjottavat yksiöt. Olen minäkin asunut Hoasilla perheasunnossa, joka oli "yksiö".
[quote author="Vierailija" time="11.08.2014 klo 10:06"]
[quote author="Vierailija" time="11.08.2014 klo 10:01"]
Oottepa taas ihania. Jos omalle kohdalle olisi sattunut, niin varmasti valittaisitte samalla tavalla. Empatiakyvyttömyys taitaa olla yksi av-mamman perusluonteenpiirteistä.
[/quote]
No kun monelle ON osunut omalle kohdalle, mutta on otettu hanskat ja moppi käteen ja alettu vittuuntuneena jynssäämään, eikä itketty lehdille.
[/quote]
Ehkä olis hyvä itkeä niin asiat muuttuis. Nyt nää vuokranatajat pahimmillaan pidättää edellisen asukkaan vuokratakuita loppusiivoukseen, ei kuitenkaan siivoa mitään ja seuraava asukas siivoaa mukisematta asunnon. Ajatuksella että ei tästä nyt kehtaa valittaa. Suomalainen on just sellainen, tyytyy tasan siihen mitä saa. Eikä mikään muutu koska asioista ei saa valittaa tai on kermaperse prinsessa. Ei tuo tyttökään mitään ektraa vaatinut vain puhtaan asunnon, sen minkä oli vuokrannut. On se nyt kumma että asukkaalla ei ole oikeutta vaatia sitä mitä on luvattu ja mistä on maksanut.
Tässähän on päivän selvää, että jälkensä pitää siivota, mutta pointti ei olekaan se vaan nämä englannin kuningattaren pikkuserkut, jotka odottavat kaiken olevan valmiina ja jos ei ole, niin hirveä älämölö ja valituksia satelee sinne tänne ja lopuksi vielä iltalehtiin.
Joskus vain on todettava asioiden laita, tartuttava moppiin ja siivottava, sillä lopuksi kukaan muu ei kärsi kuin siitä itse jos näin ei toimi.
Oikeinhan se ei ole, mutta absoluuttista oikeudenmukaisuutta tästä yhteiskunnassa tai ylipäätänsä elämässä ei ole ja hyvä niinkin toisaalta, se kasvattaa luonnetta.
On vain sopeuduttava vaikka kuinka ketuttaisi.
Tämänkin voisi ottaa oppina ja kokemuksena uudesta elämästä.
Elämä kun koettelee, itsestä riippuu miten siitä kokeesta selviää ja oppiiko mitään.
Kaikesta huolimatta keskity opiskeluusi ja ole onnellinen, että olet saanut opiskelupaikan ja katon pääsi päälle.
[quote author="Vierailija" time="11.08.2014 klo 11:24"][quote author="Vierailija" time="11.08.2014 klo 11:19"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Niin eli teillä on perheasunto, joka on eri asia kuin yksinasuville tarjottavat yksiöt. Olen minäkin asunut Hoasilla perheasunnossa, joka oli "yksiö".
[/quote]
Kyllä, meillä on perheasunto, joka on yksiö. Ei tämä kaksiokaan ole. Sitä tässä olen yrittänyt selittää, kun joku sanoi ettei pariskunnille anneta yksiöitä.
Ihan aiheesta on otettu lehteen yhteyttä. HOAS olisi voinut reagoida asiaan toisinkin, mutta ilmeisesti heitä ei kiinnosta. Nämä säätiöt pyörittävät valtionkin rahaa, joten kohtuullinen kiinteistön hoito olisi ok. Siihen kuuluu myös siivoaminen. Jos kämpät ovat kymmeniä vuosia siivoamatta, niin asunnot ovat purkukuntoisia ihan pian. Jos noin 10% siivoaa asunnossaan (otos tämän ketjun kommenteista; vain 10 % mielestä asunto TULEE siivota edellisen asukkaan toimesta), niin ihmekös, jos kiinteistöt rapisevat.
Ongelma tuntuu olevan varsinkin asunnoissa, joissa asuu poikia. Otaniemessä joihinkin asuntoihin (solut) kuului siivous ja mm. liinavaatteiden vaihdonkin pystyi ostamaan. Silloin ylioppilaskunta kai tajusi, että ilman yhteistilojen siivousta omaisuus tuhoutuu. Otaniemessä on 10 hengen soluja, joissa valtaosa on ulkomaalaisia miesopiskelijoita... kunto sen mukainen.
[quote author="Vierailija" time="11.08.2014 klo 10:45"]
Minä olisin varsinainen il/is-julkkis, ehkä jo jopa seiskatasoa, jos olisin ulissut lehteen joka ikisestä paskaisesta kämpästä johon olen muuttanut. Siivottu asunto on ennemminkin poikkeus kuin sääntö, ainakin omalla kohdallani olen muuttanut useammin siivoamattomaan kuin siivottuun asuntoon.
Eräskin kunnan vuokra-asunto oli niin luokattomassa kunnossa, että itku meinasi päästä. Se lian, saastan, töryn, seinille jääneiden lasten askartelujen(!?), seinissä olevien piirrosten, tahrojen, moskan määrä oli jotakin sanoinkuvaamatonta. Useampi päivä siivottiin kavereiden kanssa että saatiin asunto asumiskuntoon. Siinä tilanteessa onneksi vuokranantaja tuli vastaan ja sain hyvityksenä puolet ensimmäisen kuun vuokrasta. Ei silti tullut mieleen ilmoittaa lehteen :)
Ehkä kuitenkin "paras" oli ostamamme rivitalo-osake. Uunista löytyi kuivuneet, vihreät ranskalaiset ja uunin alaosa täynnä homeisia, rasvaisia valurautapannuja. Saunan lauteiden alta löytyi kattolamppu ja asunnossa oli tupakoitu sisällä, joten jokainen pinta oli tummankeltaisen nikotiinitöhnän peitossa. Vessanpönttö oli melkein musta ja ikkunoista ei nähnyt kunnolla läpi. Lisäksi asunto oli täynnä epämääräisiä ja taatusti laittomia sähkövirityksiä, sähköjohdot vain roikkuivat katosta kuin pyykkinarut. (Ja jos joku ihmettelee miksi ostimme moisen asunnon, niin sanotaanko että jotenkin lapsellisesti oletimme myyjän siivoavan edes jollain alkeellisella tasolla..)
Onhan näitä tarinoita. Varmaan jokaisella meistä. Tervetuloa elämään :)
[/quote]
Ohis mutta ostitteko sen rivarin siteet silmillä? Luulisi ainakin, että olitte tietoisia nikotiininkeltaisista seinistä ennen kaupantekoa? Kuitenkin ostitte sen kohteen? Ei siis ollut pakko valita juuri sitä kohdetta...