Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuinka paljon te läskit oikein syötte? Oikeasti?

Vierailija
10.08.2014 |

Esimerkiksi yksi selvästi ylipainoinen ystäväni urheilee paljon ja syö (ainakin kertomansa ja nähdyn mukaan) ihan terveellisesti, mutta pakkohan hänen on sitten syödä aivan julmetun isoja määriä. Ei ne läskit tyhjästä tule. Mitään lääkitystä hänellä ei ole eikä ryyppääkään usein.

En vaan pysty ymmärtämään. Juotteko tyyliin monta litraa kaloripitoista limua päivässä, kiskotte salaa kolme keksipakettia ja vastapainoksi paastoatte työpaikan lounaalla jonkun kitkerän pikkusalaatin kanssa niin että illalla taas pitää ahmaista kolmen ihmisen edestä?

Kommentit (140)

Vierailija
101/140 |
10.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.08.2014 klo 16:53"][quote author="Vierailija" time="10.08.2014 klo 16:51"]

Ja miksiköhän ap on tästä kiinnostunut.... Kannattaisi ehkä laittaa luppoaika sivistystason nostoon, eikä muiden ihmettelyyn. Kaikki ylipainoiset voivat laihtua, mutta tuota talia, mikä sinulla on korvien välissä, ei ehkä koskaan saa sulamaan...

[/quote]

Juupajuu. Kaikki tällä palstalla hukkaavat aikaansa, kun voisivat olla sivistämässä itseään. En minä 24/7 tällä palstalla pyöri, en tosin myöskään 24/7 yritäkään sivistystasoani nostaa. T: ap

[/quote]

edes vähän, pliis...

Vierailija
102/140 |
10.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.08.2014 klo 21:34"][quote author="Vierailija" time="10.08.2014 klo 20:23"]

No voi helvetti taas. Jos syö vähemmän kuin kuin mitä kuluttaa niin sitten on nälkä! Ja nälkäisenä on tavallista vaikeampi tehdä niitä terveellisimpiä valintoja ja pysyä kohtuudessa.

Erityisesti ärsytti tuo kuukausiliitteen lihavuuslääkäri, joka puhuu siitä, miten lihavat syö ylimääräsiä makkaroita ylläpitääkseen ylipainoaan. Mitä ylimääräistä siinä on jos syö oman kulutuksensa?

Toki paino on tullut yli kulutuksen syömisestä, mutta siihen sitten onkin jo monia syitä, joista itsekurin puute on vain yksi.

[/quote]

Mahan voi täyttää vähäkalorisellakin ruoalla, mutta siten että nälkä pysyy poissa pitkään. Toisaalta voi juoda limsaa, saa paljon energiaa, mutta silti on nälkä pian. Se kyllä selitettiin tuossa artikkelissa. Nälkä ja energiantarve on kaksi eri asiaa.

[/quote]

Voi kuule, yks päivä voi mennäkin huomaamatta ja pari ihan siedettävästi, mutta kyllä se jäytävä nälkä väistämättä tulee ennen kuin useampi kilo on lähtenyt. Vie todella paljon keskittymiskykyä, joten jos vaikka töissä Pitäs saada jotain tärkeetä hoidettua, niin on pakko syödä niin, että nälkä lähtee.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/140 |
10.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen syönyt tänään aamiaiseksi latten ja ruisleivän jonka päällä paistettu kananmuna, sitten 1/4 pitsaa (3/4 söin eilen ruuaksi ja iltapalaksi), myöhemmin katkarapu-ceasarsalaatin ja lapsen jäätelön lopun, illalla pari voileipää jossa floraa ja kalkkunaleikettä päällä. Sitten vielä pullon olutta. Ylipainoa on 10kg. Tämän päiväisillä syömisillä se ei ole tullut, mutta esim. tällä viikolla olen saanut varmaan 4000kcal ylimääräistä kun olen vetänyt parina iltana olutta enemmän.

Vierailija
104/140 |
10.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syön erittäin epäsäännöllisesti vuorotyön vuoksi... Esimerkiksi viimeksi olen syönyt tänä aamuna klo 7 aamupalaa (kaksi leipää, munakokkelia ja muutaman prinssinakin) ja kello on nyt 23:15. Juon aivan liikaa limsaa (vähän vaihdellen tavallista ja lightia) ja energiajuomia, joten siinä yksi iso kaloripommi. Lisäksi saatan tosiaan olla välillä noin 30 h syömättä ja sitten ahmia aivan hervottoman määrän ruokaa ja useimmiten tämä hervoton määrä ei ole mitään salaattia. Liikun kyllä, joka päivä lenkki koirien kanssa ja lisäksi poljen pyörällä lähes 20 km päivässä, mutta paino on ja pysyy (en sitä kyllä ihmettelekään näillä ruokatottumuksilla). Ei ole tosin nyt pariin vuoteen noussutkaan.

Vierailija
105/140 |
10.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu painossahan on se jännä juttu, että se tuppaa pysymään melkoisen hyvin siellä suuremmissa lukemissa, kun sen sinne on kerran saanut. Vaikka onnistuisikin laihduttamaan pois ylimääräisen, niin rasvasolujen määrä ei vähene, vaan ne vain kutistuvat ja "odottavat" aikaa jolloin voisivat laajentua ja lisääntyä (siinä mielessä "rasvan poltto" on nykyisen liikunta trendi  myytti).

Useimmilla ylipainoisilla on ongelma nimen omaan tuo edellä mainituissa viesteissä jo huomion saanut ruokailuaikojen epäsäännöllisyys; 30 tuntia kun on syömättä, niin keho menee säästöliekille ja sen jälkeen, kun ahmaisee ruokaa yhtäpaljon kuin päiväkoti viikon aikana, niin elimistö pistää kaiken saamansa energia säästöön siltä varalta, että tuommoinen niukkuuskausi taas iskee.

Energia aineenvaihdunta on usein melko alhainen, koska lihasta ei löydy suhteessa läskin määrään nähden tarpeeksi, jotta se nostaisi tätä (vrt. painonnostajan energian/kaloreiden tarvetta saman paino- ja pituusluokan  edistajaan, jolla paino koostuu enimmäkseen läskistä).

-psy

Vierailija
106/140 |
11.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin aina hoikka (165cm, 47kg) ja sitten sain lapset. Lihosin raskauksien aikana vuodelevon takia ja nyt lähempänä 40v. en vaan pysty syömään normaalisti lihoamatta. Syön siis saman verran nyt 75kg painavana kuin hoikkana mutta paino pysyy samana enkä minusta syö mitään mielettömiä määriä. Perusruokaa ja pienen määrän herkkua (esim. 10 karkkia) päivittäin. Pitää kai oppia syömään erilailla tai sitten liikkumaan enemmän nyt kun hormonitoiminta näyttää muuttuneen.

Vierailija
107/140 |
11.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletkos sinä ap samanlainen hoikka susiruma ruipelo kuin työkaverini? Kroppa vimosen päälle, mutta se naama!

Vierailija
108/140 |
11.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa minäkin sanon, että jos naama on ruma niin ei auta olla laihakaan, itse en ole laiha enkä ylipainoinen mutta olen kovinkin kaunis vielä vanhaempanakin, siis luonnonkaunis tummasilmuinen nainen.

Vierailija
109/140 |
11.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perjantai töissä  pari kuppia kahvia ,sämpylä ja yksi munkki ,olin 10 tuntia töissä,

Klo17 kaksi tortillaa sisällä kanaa sipulia tomaattia kurkkua yms.

klo19 -   sipsi pussi

Lauantai 3 kuppia kahvia maidolla.

n.klo.12 10 kpl juustonakkia.

klo 17  Kanaa ja pastaa kookosmaidolla.

klo.20 kaksi ruisleipää juustolla ja oivariinillä

klo.21 pari siivua metukkaa

klo 21:15 suklaajäätelöä 1,5 dl.

Sunnuntai 3kuppia kahvia maidolla

klo.12 2 paistettua munaa 3 siivua pekonia.

klo 17 possupihvi ja bataatti ranskalaisia

klo20 pari ruisleipää kinkulla ja juustolla 

Ylipainoa noin 15kiloa

Tänään en ole syönyt vielä mitään.

Vierailija
110/140 |
11.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen normaalipainon ylärajalla, paino taas nousi kun ei päässyt liikkumaan (jalka). Syön normaalisti, yritän puolittaa annokset ja välillä jätän päiviä väliin etten syö. Tätä jalkaepisodia ennen Olin kerennyt olla laiha n. Puoli vuotta. Silloin Olin päässyt eroon pahoinpitelevästä, alkoholisoituneesta narsistisesta miehestä. Kolme vuotta piti minus otteessaan, Olin jo tavatessa henkisesti niin väsynyt, että en tajunnut mikä ei Ole normaalia enää. Olin masentenut. Paino nousi. Olin paikkakunnalla, uudella josta en saanut kavereita. EI ollut tukiverkkoa, mutta pakko oli yrittää käydä koulu loppuun.. Yhdeksi kompastuskiveksi on pakko sanoa yhtä laihaa ystävääni joka piikitteli painostani, oli epäuskoinen urheilu taustastani.. Jopa lapsille laitoin liian isot annokset ruokaa hänen mielestään, ihmetteli kun laihduin, ihmetteli kun lihoin.. Hän tiesi tasan tarkkaan mitä milloinkin oli sattunut, terveydenhuollon ammattilainen.. Hassua Tässä se että minä kunnioitin häntä, mutta nykyisin mielipiteeni on muuttunut, välillä halveksin vaikka kunnioitankin.. Vaikka tiedämme monista asioista niin monissa asioissa olemme niin tieyämättömiä.. NYT on laihakausi menossa ja olen alkanut kokea stressiä, käteni on rikki, en pääse rakkaan lajin ... Äh...

Vierailija
111/140 |
11.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.08.2014 klo 21:41"]

[quote author="Vierailija" time="10.08.2014 klo 20:59"]

Väännetäänpä rautalangasta: ihminen on lihava, jos hän on jossakin elämänvaiheessa syönyt enemmän kuin kuluttaa. Vaihtoehtoja on 2: joko hän syö juuri nyt enemmän kuin kuluttaa (jolloin hän lihoo yhä) tai sitten hän syö nykyään kulutuksensa verran (jolloin hänen painonsa pysyy samana). On myös mahdollista, että lihavakin ihminen laihtuu paraikaa. Esimerkiksi, 125 kiloa painava on voinut aiemmin painaa 150 kiloa ja syö siis terveellisesti laihduttajan ruokaa, mutta läskikammoinenhan ei sitä näe. Läskikammoinen näkee vain ison ihmisen, eikä hänen käsityskykynsä riitä ymmärtämään, että sekin ihminen voi olla laihduttaja joka on jo tehnyt ison työn. Läskikammoisen mielessä reilusti ylipainoisestakin tulee hoikka viikossa jos vain laihduttaa. Todellisuudessa urakkaan voi mennä vuosia, ja niiden vuosien aikana ihminen on yhä lihava vaikka söisi kohtuullisesti ja liikkuisi.

Syitä, miksi ihmiset syövät enemmän kuin kuluttavat, on monia. Syyllistäminen, itsensä huonoksi tunteminen ja paha mieli ovat yleisimpiä ja johtavat lohtusyömiseen tai voivat laukaista BED-kohtauksen. Ap:n kaltaiset mätämunat vain pahentavat lihavuusongelmaa. Mutta eihän AP aidosti huolissaan olekaan, haluaapa vain tuntea ylemmyyttä ja kiusata ihmisiä koska luulee että hänellä on oikeus käyttäytyä kusipäisesti.

[/quote]

Nimenomaan! Täällä yksi joka laihdutti reilussa 8 kuukaudessa 127 kilosta 88:aan, eikä edelleenkään pysty syömään julkisesti missään kun edelleen tuntuu että AP:n kaltaiset kuiskivat selän takana kun läski mättää sitä salaattia ja arvuuttelevat montako kerrosateriaa se söi aamulla. Negatiivinen huomio tuon urakan jälkeen tekee uskomattoman nopeasti sen olon, että v-unko väliä kiusaanko itseäni äärimmäisen rajoitetun ja tarkan ruokavalion kanssa kun ihmisarvoa en ole sillä ansainnut vieläkään.

[/quote]

Hei ! Sulla on ihmisiarvoa ja on aina ollutkin !!!! Oikeesti, on meitä mukavia ja ihaniakin ihmisiä olemassa!

Tsemppiä sulle jatkoonkin ! :)

Vierailija
112/140 |
11.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä syön säännöllisesti ja melko vähän, mutta siltikään paino ei laske, 10kg on ylipainoa. Kai tuo liikunnalla pitäis pudottaa.

Vierailija
113/140 |
11.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulen että " läskillä" voi olla hankalaa vastata tohon kysymykseen koska "läski" ei tiedä itsekään paljonko syö. Itse aloin laihdutuksen alussa pitää ruokapäiväkirjaa ja siitä ilmeni kaikenlaisia naposteluja.  Vaikka ruoka oli terveellistä ruuan määrä oli aivan liian suuri tarpeeseen nähden. Nyt on 30 kiloa lähtenyt ja olen normaalipainon yläkantissa, vielä 5 kg pois ja painoni on normaali.

Vierailija
114/140 |
11.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uimarannalla bongattua:

Ylipainoisilla perheillä on eväinä sipsejä, kolmioleipiä, popcorneja ja keksejä. Ei niinkuin vahingossakaan mitään terveellistä. Kuvotti hieman kun viereisellä viltillä hamusi kulhostaan naksuja noin 40kg ylipainoinen nainen. Siis söi tunnin ajan koko ajan jotakin, rapisteli ja mussutti. Ja lapset kävivät viiden minuutin välein hakemassa karkin. Katselin sitä pienintä lasta joka oli normaalipainoinen, ja sitten isompia lapsia. Tuntui pahalta ajatella, että tuolla tenavalla ei ole mitään mahdollisuuksia. Kuka puolustaa ylipainoisten vanhempien lapsia pakkosyöttämiseltä?? Lapsi ei voi valita mitä syö, ja seuraukset tulevat teini-iässä. Teki pahaa katsella perheen teinityttöä jolla oli selluliittia, ylipainoa kymmeniä kiloja ja selvästi hän häpesi vartaloaan. Sitten pitäisi kuitenkin saada jostain se itseunto, mutta mistäs sen hankkii kun peilistä näkee että vuosikausia kertynyt ihonalainen rasvakerros on ja pysyy. Vanhemmat näyttävät esimerkkiä, ja on todella julmaa syöttää lapsensa ylipainoisiksi. Teki mieli mennä ja riistää se sipsikulho siltä tankkeriäidiltä, ja huutaa että jumalauta kato mitä teet lapsillesi!!!

Vihaksi pistää, toi on lasten pahoinpitelyä ja ehdottomasti pitäisi kouluterkkareitten puuttua kovemmalla kädellä. Lappu kotiin ja kutsu keskustelemaan ravinnosta. Mutta suhtautuminenhan ylipainoisilla perheillä on hyvin ylpeä, kilot pitäisi kantaa ylpeänä ja olla ylpeä muodoistaan. 13-vuotiaan tytön 30 kilon ylipaino ei ole muotoja, ja ylipainoiset pullavanhemmat pilaavat lastensa elämän.

Vierailija
115/140 |
11.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

http://media.philly.com/images/overweight-family-istock.jpg

http://blog.zisboombah.com/wp-content/uploads/overweight-family.jpg

http://1.bp.blogspot.com/-cmA7scWzsK0/TWFnYi9H3cI/AAAAAAAAAM0/vQPpZdVwCV4/s320/alg_overweight_kids%255B2%255D.jpg

TÄTÄ on alettu pitämään normaalipainona. Huolestuttavaa, oikeasti. Vaikka kuvan naiset eivät olekaan sairaalloisen ylipainoisia, niin moni ihminen silti sanoo että kuvan naiset ovat normaalivartaloisia. Keskimmäinenkään ei ole, vaikka sitä väitetäänkin. Ongelma on se että sitä ei myönnetä. Ja jos ei myönnä, ei voi parantua sairaudesta nimeltä ylipaino. Se ei vaadi bikinifitnesiä eikä vatsalihasten tarvitse näkyä, mutta terve järki on sumentunut jo aikaa sitten. Normaalipainoisia ei ole kohta lainkaan, on vain syömishäiriöisiä salihirmuja tai lihavia.

https://encrypted-tbn3.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcQqapHJ_uqMq7TvKA4eeGE2sH-8l5mdaWcooY_pPKp8ZwZUQbnB

Vierailija
116/140 |
11.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sellasta se on, toiset toimivat tehokkaammin. Itse järkevällä laihdutuskuurilla -10kg/vuosi jo kolmatta vuotta, mutta takaisin tulee aina lomalla vaikkei ihan kamalasti syö. Ravintola-ateria silloin tällöin, jätski ja terassikaljaa. Ei niitä montaa tarvitse niin ollaan taas lähtötilanteessa. Stressi myös tutkitusti lihottaa 5kg/vuosi, vaikka syömiset ja kulutus sama. Ap voisikin kertoa ratkaisun tähän ongelmaan, kun meitä normaalisti syöviä läskejä vaan riittää ja paljon. Saisi aikamoiset rahatkin jos löytää ratkaisun. Siitä vaan ne kaksi aivosolua käyttöön, hop hop.

Vierailija
117/140 |
11.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.08.2014 klo 16:41"]En syö paljon, mutta liikun tosi vähän. Ja alkoholi maistuu aina välillä. BMI tällä hetkellä taas 31, välillä sain sen jo alle 29, mutta sitten oli ensin pitkä infektio, liikuntaharrastus lakkasi menin stressaavaan työhön, tuntuu että pari viime kuuta olen vain istunut päätteen ääressä stressaamassa ja syönyt epäterveellisesti. Nyt rupean taas käymään salilla, kyllä se siitä. Mutta jotenkin tuntuu, että on ihmisiä, jotka eivät ole ihan näin herkkiä lihoamaan, vaan kaikki menee hetkessä läpi elimistöstä, eikä ehdi imeytyä. Ainakin yksi exä oli sellainen. Söi enemmän kuin minä, ja oli ihan pulkannaru kuutamolla.

[/quote] PULKANNARU KUUTAMOLLA!!!!! Hahhaahhahhhhaaahh!!!!!!

Vierailija
118/140 |
11.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä pidän ruokapäiväkirjaa ja syön 1200 kcal päivä, ylipainoaa on + 30 kg. Viime viikolla paino laski  200 g,  yhdellä viikolla paino nousi 200g  vaikka punnitsen ja lasken kaiken suuhun pantavan tarkasti enkä ylitä 1200 kcal minään päivänä. Että aika kauan tulen olemaan vielä läski.  Toisilla se läski on tiukemmasti kiinni kropassa. Olen ihan perusterve enkä käytä mitään lääkkeitä. Yli painon sain raskaudessa, ei ole hiipien tullut, vaan kuuden kuukauden aikana.

Vierailija
119/140 |
11.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En syö erityisen vähän, mutten mielestäni erityisen valtavastikaan. Ilmeisesti sitä normaalia perus terveellistä ruokaa vaan tosiaan liian isoja määriä, koska hyvin harvoin syön ns. herkkuja, viikonloppuna jotain yksittäistä voi mennä, esim. jäätelö kesällä tai pulla talvella kahvin kanssa. Arkisin en syö herkkuja ollenkaan. Mutta tällainen voi olla vaikka päivän tavallinen ruokailu:

Aamu: Maustamaton jogurtti, viipale leipää rasvalla ja juustolla, kahvi

Lounas: Työpaikkaruokalan ruokaa lautasmallin mukaan, esim. makaronilaatikkoa ja puolet lautasesta salaatteja, vettä (leipää en syö lounaalla, paitsi jos valitsen keiton ruoaksi)

Välipala: Hedelmä ja joskus jotain muuta esim. vähän pähkinöitä tai pari hapankorppua

Päivällinen: Kasvispainotteista kotiruokaa lautasellinen, kevytcolaa tai joskus rasvatonta piimää

Näiden lisäksi ei muita välipaloja tai napostelua. Alkoholia menee ehkä 1-3 kertaa vuodessa vain.

Vierailija
120/140 |
11.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nro 117 lisää että valitettavasti siis painan 95 kg näillä syömisilläni. Alle kolmikymppisenä pysyin mielestäni epäterveellisemmin syöden (esim. juhlein ja join paljon ja söin säännöllsiesti ravintolapizzoja ja hampurilaisia) luonnostani hoikkana, painoin vielä kolmikymppisenä vain 53 kg.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä seitsemän yksi