Maksaako sossu toiselle paikkakunnalle muuttavan alaikäisen vuokran..?
Alaikäinen lapsi on muuttamassa toiselle paikkakunnalle opiskelemaan. Muun perheen piti muuttaa mukana, mutta erinäisistä syistä muutto onnistuu vasta myöhemmin syksyllä. Miten "kiekurat" tässä asiassa oikeasti menevät? Maksaako sossu muka tuon alaikäisen nuoren vuokran "automaattisesti" vai tarvitseeko olla esim. lastensuojelun asiakas tms..?
Kommentit (63)
Kenenkä asioita yrität täällä hoitaa?
Ps. Suoraansanoen VITUTTAA tuo soskusta rahan pummaaminen.
[quote author="Vierailija" time="09.08.2014 klo 21:39"]
[quote author="Vierailija" time="09.08.2014 klo 21:36"]Mä tai lapseni ei olla muuttamassa mihinkään... Kysessä tuttavani. Entä jos lapsi on lastensuojelun asiakas - onko tilanne silloin toinen?
[/quote]
No sittenhän asia ei kuulu sinulle mitenkään.
[/quote]
Kyllä kuuluu, koska tuo lapsi asuu tällä hetkellä meillä (pitkä tarina enkä viitsi täällä mennä yksityiskohtiin)... -ap
Ensisijaisesti vanhemmat/huoltajat vastaavat alaikäisen elatuksesta. Nuoren mahdollista toimeentulotukihakemusta varten on siis toimitettava molempien huoltajien tulotiedot. Vuokrarajat on pienet yksinasuvalla, joten turha vuokrata isoa remontoitua kaksiota - jäätte vaan pulaan sen maksamisen kanssa, sillä sossu ei sellaista rahoita. Muutenkin sossusta saa kriteereiden mahdollisen täyttymisen jälkeen vain sen siivun, mikä laskennallisesti jää puuttumaan. Samoin, jos äidin tulot tippuu elatustukien etc lapselleohjautumisen myötä, äiti hakekoot kotikuntansa sosiaalitoimesta ns. toimeentulotukivajeen itselleen.
Lastensuojelun asiakkuudella ei ole mitään tekemistä sen kanssa, voiko tukea saada, vaan maksukyvyllä ja tarveharkinnalla.
Joten ap, kehoita asianosaisia menemään sossun puheille itse ja hoitamaan asiansa. Ulkopuolisen on mahdoton neuvoa, kun ei tunne yksityiskohtia tai tuloja tai muita seikkoja tarkemmin, vaikka alalla työskentelenkin.
Kyllä ne yleensä maksaa, jos nuorella ei ole tuloja, samoin kuin vanhemmilla. Jos katsotaan, että vanhemmat eivät ole kykeneviä elättämään nuorta, niin pakkohan on jonkun. Ja ei nyt opiskelua voi evätä. Jos on lastensuojelun asiakas, niin yleensä kuuluu jälkihuollon piiriin, joten silloin ainakin maksetaan. Jälkihuollon asiakkuus muuttaa kaiken. Googlaa jälkihuolto.
[quote author="Vierailija" time="09.08.2014 klo 21:36"]
Mee töihin, jos oot nainen istut pankkisi päällä!
[/quote]Kuka tällaista 50 v luuskaa enää huolis?
Juuri tuota jälkihuoltoa olen tässä miettinytkin... Lapsi ei ole missään vaiheessa ollut huostaanotettuna tai sijoitettuna joten ei ilmeisesti tässä tilanteessa ole kyse siitä? Lastensuojelun kanssa on ilmeisesti ainakin jollain tasolla tekemisissä (käsittääkseni vanhempien pitkän ja riitaisan eron ja jatkuvien oikeudenkäyntien tiimoilta) muttei tosiaan ole ollut huostaanotettu. -ap
[quote author="Vierailija" time="09.08.2014 klo 21:51"]
Juuri tuota jälkihuoltoa olen tässä miettinytkin... Lapsi ei ole missään vaiheessa ollut huostaanotettuna tai sijoitettuna joten ei ilmeisesti tässä tilanteessa ole kyse siitä? Lastensuojelun kanssa on ilmeisesti ainakin jollain tasolla tekemisissä (käsittääkseni vanhempien pitkän ja riitaisan eron ja jatkuvien oikeudenkäyntien tiimoilta) muttei tosiaan ole ollut huostaanotettu. -ap
[/quote]
Ei sitten kuulu jälkihuoltoon. Yleensä pitää olla sijoitettu muistaakseni vähintään puoli vuotta kodin ulkopuolelle, ennen kuin saa jälkihuollon edut. Mutta todennäköisesti sossu maksaisi vuokran, koska vaikuttaa siltä ettei vanhemmat kykene elättämään (mikä heille kuuluisi). Mutta miksi vanhemmat muuttavat perässä ja miksi tämä nuori ei sitten pysty heidän kanssaan asumaan uudessa kodissa?? Miksi asua samalla paikkakunnalla, mutta eri kodeissa?? Vai mihin asuntoon koko perhe ja nuori on muuttamassa...? Eihän sossu mitään isoa luukkua maksa nuorelle, johon muuttaa muu perhe myöhemmin. Vai miten tää menee?
Alaikäinen ei voi olla jälkihuollossa. Sitä kutsutaan jälkihuolloksi, kun ei ole enää lastensuojelua kun on täysi-ikäinen.
No yirtän selittää lyhyesti - ainakin niiltä osin kuin itse tuota soppaa ymmärrän... :) Äiti on muuttamassa paikkakunnalle työn perässä heti kuin mahdollista mikäli tulevassa oikeudenkäynnissä saa yksinhuoltajuuden. Isä asuu aivan toisella paikkakunnalla ja heillä on yhteishuoltajuus, jota äiti yrittää oikeudessa purkaa - eivät saa mistään lasten asoista sovittua eikä isä ole antanut lapsille lupaa muuttaa. Lapsi ei hakenut kouluun muualle kuin tulevalle kotipaikkakunnalle koska asioiden oletettiin olevan selviä.
Lapsi on joka tapauksessa päättänyt nyt sitten muuttaa omilleen vaikka äiti ja sisarus tänne samalle paikkakunnalle muuttavatkin. Ja mun on annettu ymmärtää, että ei tarvitse muuta kuin soiton sossuun kun sopiva asunto neidolle löytävät ja se on sillä selvä - mutta tämä on minua erinäisistä syistä alkanut epäilyttämään...
- ap, joka on kovin kiitollinen asiallisista vastauksista
[quote author="Vierailija" time="09.08.2014 klo 21:37"]
[quote author="Vierailija" time="09.08.2014 klo 21:36"]Mä tai lapseni ei olla muuttamassa mihinkään... Kysessä tuttavani. Entä jos lapsi on lastensuojelun asiakas - onko tilanne silloin toinen?
[/quote]
No ei ole. Asumistukea voi saada mutta sossun tehtävä ei ole maksaa pennuille asuntoja. Jääkööt kotiin opiskelemaan tai menköön asuntolaan jos ei muuten ole vuokrakämppää vara kustantaa.
[/quote]
Asumis- ja opintotuen maksaa KELA, ei sossu. Alaikäisen elatuksesta vastaavat vanhemmat.
Sossu maksaa, jos nuorella lastensuojelun asiakkuus. Asiakas voi olla, vaikkei mitään "radikaalia" kuten huostaanottoa olisikaan kyseessä.
[quote author="Vierailija" time="09.08.2014 klo 22:10"]
Alaikäinen ei voi olla jälkihuollossa. Sitä kutsutaan jälkihuolloksi, kun ei ole enää lastensuojelua kun on täysi-ikäinen.
[/quote]
Kyllä mun lapsi oli jo alaikäisenä jälkihuollossa huostaanoton jälkeen. Nyt täytti 18 ja saa uusia etuisuuksia mm. toimeentulotukea, etsitään asuntoa, neuvotaan asioiden hoitamisissa jne...
Yleiset edellytykset jälkihuollon järjestämiselle
Sijaishuollon päättymisen jälkeen
Avohuollon tukitoimena tapahtuneen sijoituksen päättymisen jälkeen, jos sijoitus on kestänyt yhtäjaksoisesti vähintään puoli vuotta ja kohdistunut lapseen yksin
Nuorelle voidaan järjestää jälkihuoltoa, vaikka häntä ei olisi aiemmin sijoitettu kodin ulkopuolelle tai sijoitus olisi kestänyt alle puoli vuotta. Näin voidaan tukea nuorta itsenäistymisessä, vaikka ehdotonta jälkihuoltovelvollisuutta ei olisikaan.
Jälkihuolto toteutetaan tukemalla sijaishuollossa ollutta lasta tai nuorta, hänen vanhempiaan ja huoltajiaan sekä henkilöä, jonka hoidossa ja kasvatuksessa lapsi tai nuori on. Lapsen asioista vastaavan sosiaalityöntekijän on huolehdittava, että lapselle laaditaan jälkihuoltosuunnitelma.
Jälkihuollon palvelut rakennetaan aina lapsen tai nuoren yksilöllisen tarpeen mukaan ja suunnitelmallisesti yhteistyössä viranomaisten kanssa. Riittävän toimeentulo ja asumisen järjestäminen ovat selviytymisen perusedellytyksiä. Ne onkin järjestettävä aina, kun nuoren kuntoutuminen sitä vaatii. Lastensuojelulaki (Finlex).
Velvollisuus jälkihuollon järjestämiseen päättyy nuoren täyttäessä 21 vuotta tai viiden vuoden kuluttua siitä kun lapsi on sijoittamisen päättymisen jälkeen ollut viimeksi lastensuojelun asiakkaana. Itsenäistyvää nuorta ei kuitenkaan saa jättää ilman tukea tämän jälkeenkään vaan sosiaalityöntekijän tulee ohjata ja saattaa hänet tarvittaessa käyttämään muita kunnan järjestämiä yleisiä palveluja, tukitoimia ja etuusjärjestelmiä.
www.sosiaaliportti.fi/fi-FI/lastensuojelunkasikirja/tyoprosessi/jalkihuolto/
[quote author="Vierailija" time="09.08.2014 klo 21:49"]
[quote author="Vierailija" time="09.08.2014 klo 21:36"]
Mee töihin, jos oot nainen istut pankkisi päällä!
[/quote]Kuka tällaista 50 v luuskaa enää huolis?
Mää voisin harjootella. Tuu tänne.
[/quote]
^ OHO, tuli vähän huonosti toi lainaus mun tekstiin. No eiköhän saa selvää mikä oli "mun" tekstiä ja mikä lainaus.
Kiitos vastauksista! Sen verran vielä valotan tilannetta, että lupasin tosiaan ottaa nuoren meille siksi ajaksi, kun asiat selkenevät ja nuori saa asunnon. Nyt kuitenkin on alkanut mietityttämään, että jos se asunnon vuokranmaksu on ihan sillä selvä, niin miksi nuori ylipäänsäkään muutti sitten meille sen sijaan, että olisivat sen asunnon hankkineet jo alunperinkin kun tilanne on tiedossa kuitenkin ollut... Vapaita pieniä asuntoja on kuitenkin vapailla markkinoilla koko ajan tarjolla. Ja miksi vuokrahakemuksiin pitää laittaa suhteellisen pieni hintaraja, jos sossu sen vuokranmaksun kuitenkin hoitaa eikä äiti...? Jotenkin alkaa haiskahtaa koko juttu.
- ap
Miksi sossun pitäisi maksaa jonkun vuokra? Opiskelija voi hakea opintotukea ja asumistukea mutta normaalit ihmiset huolehtii itse kuluistaan!
[/quote]
No sittenhän asia ei kuulu sinulle mitenkään.