Kuukautishäiriöilmoja nyt Suomessakin
Kommentit (466)
Ei jumalauta akat, menkää lukioon. Opiskelkaa biologiaa! Rokote vaikuttaa solun rna-lähettiin, joka opettaa soluille, kuinka torjua virusta. Koronarokote ei edes sisällä sitä itse virusta. Olen sairastanut koronan, olen rokotettu, ja olen synnyttänyt terveitä lapsia korona-aikana. Ei ole tullut keskenmenoja, ei sairaita lapsia. Päinvastoin.
Menkää rokotukseen, te kouluttamattomat akat. Älkää hankkiutuko raskaaksi siitä syystä, että tämä maailma ei tarvitse teitä rokotevastaisia tyhmiä eukkoja!
Vierailija kirjoitti:
Ei jumalauta akat, menkää lukioon. Opiskelkaa biologiaa! Rokote vaikuttaa solun rna-lähettiin, joka opettaa soluille, kuinka torjua virusta. Koronarokote ei edes sisällä sitä itse virusta. Olen sairastanut koronan, olen rokotettu, ja olen synnyttänyt terveitä lapsia korona-aikana. Ei ole tullut keskenmenoja, ei sairaita lapsia. Päinvastoin.
Menkää rokotukseen, te kouluttamattomat akat. Älkää hankkiutuko raskaaksi siitä syystä, että tämä maailma ei tarvitse teitä rokotevastaisia tyhmiä eukkoja!
Kai tiedät myös että suurin osa rokotteen piikkiproteiinista ei jää kudokseen vaan päätyy verenkiertoon keppostelemaan?
Vierailija kirjoitti:
Olet ihan selvästi mies.
Vierailija kirjoitti:
Oletpas sinä ehtiväinen. Korona, koronarokotukset ja ainakin kaksi lasta alle 1,5 vuodessa. Mene sinä yliopistoon, jossa ehkä opit ettei omakohtainen kokemus ole koko totuus.
Vierailija kirjoitti:
"”Pitkäaikaista tai pysyvää muutosta kuukautisiin ei rokotteen ottamisesta kuitenkaan seuraa.”
Ja mistäköhän se tiedetään tässä vaiheessa?
Niin, hyvä kysymys! Voisiko media selvittää tämän? Mika Salmisella kommenttia? Kukas niitä keksittyjä väitteitä kertoo? Todisteita, kiitos.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Gynen alalla työskennelleenä ja satoja tai luultavasti jo tuhansia naisia kierrostaan haastatelleena Papa-tutkimuksia varten voin sanoa, että naiset, jotka eivät syö e-pillereitä ja joilla on silti täysin säännöllinen kierto ilman vaihtelua ja/tai vuotohäiriöitä ovat aina olleet vähemmistössä. Ystäväpiirissäni sama havainto. Samaa ovat muuten sanoneet gynekologit, joiden kanssa työskentelen. Monilla naisilla on kuulemma jonkinlainen harhakäsitys, että naisella kuuluisi aina olla täysin säännöllinen kierto, joka ei häiriinny mistään ja huolestuvat, että jotain on pahasti vialla, jos kierrossa on väliaikaisia häiriöitä. Tosiasiassa naisten kierto häiriintyy hyvin herkästi monenlaisista asioista kuten stressistä, paljosta liikunnasta, lievistäkin kilpirauhasvaivoista, hivenaine- ja vitamiinipuutoksista ja ihan infektioista.
Itselläni on ollut koko ikäni todella säännöllinen kierto, joka jatkunut tasaisena myös suoraan synnytysten jälkeen täysimetyksestä huolimattakin, mutta tämä on oikeasti melko harvinaista. Olen siis myös molemmat rokotteet saanut ja mitään häiriöitä ei kummankaan jälkeen tullut kiertoon, vaikka ikää jo alkaa olla hedelmällisyyden kannalta paljon (s. 1975).
Olen 1970-luvun lopulla syntynyt nainen, enkä syö e-pillereitä. Kiertoni on tähän asti ollut tasainen. Kuukautiset ovat tämän lähes 30-vuotisen rupeaman aikana jääneet pois (tai tuolloinkin oikeastaan vain hyvin niukoiksi) ainoastaan kerran muuttaessani kotoa. Muutaman päivän heittoja on saattanut tulla, jos alan oikein "odottaa" kuukautisia. Iän puolesta osaan muutoksia toki jo odottaakin. Itse en ole ottanut rokotusta.
Joka tapauksessa kiitos tiedoistasi. Oli kiinnostavaa lukea. Itse olen luullut, että muidenkin naisten kierto on jokseenkin tasainen. Sekin oli aikanani yllätys itselleni, miten vähäistä osan naisia vuoto on. Sellaista kuivaa töhnää. Itselläni kun "veri lentää".
Kuukautiset ovat kuitenkin keskeinen osa naisen elämää, joten ymmärrän hyvin naisten huolet täällä.
Esivaihdevuosi iässä.
Vierailija kirjoitti:
Öö, täällä naiset kertoo omista kokemuksista, miten menkat on muuttuneet ROKOTTEEN oton JÄLKEEN ja sä käsket menemään rokotukseen ja pidät heitä rokotevastaisina. Kuinka pöljä voi olla?
Vierailija kirjoitti:
Seuratkaa who n ym.sivuja,koronasta tulossa variantteja koko ajan,ei kannata panikoida.
Ei kun nyt nimenomaan pitää käydä rokottautumassa, jolloin virusta pyörii vähemmän väestössä ja sillä on vähemmän mahdollisuuksia mutatoitua. Se, että ajatellaan, että korona on pikkunuha eikä sitä tarvi ehkäistä, nimenomaan lisää vaarallisen mutaation kehittymisen riskiä.
Yllä on taas ihan pötypuhetta rokotteesta. Vakavan tautimuodon lisäksi rokote ehkäisee myös tartuntoja ja sitä kautta korona leviämistä.
Eikö kuukautishäiriöt ole aika lievä sivuoire ?
Miksi tästä nyt on noussut niin suuri haloo ? Eihän kaikki, joilla on epäsäännölliset kuukautiset rokotteesta johtuen, ole pyrkimässä raskaaksi, joten mikä ongelma tässä nyt edes on ? Ne jotka ovat suunnitelleet raskautta ovat asiasta varmaan lääkärinsä kanssa keskustelleet ja tietävät riskit paremmin. Ja ovat tietojen varassa sitten päätöksiä rokotteesta tehneet. Lääkäri ei voi sanoa, että mitään riskiä ei ole, koska asiaa ei ole tutkittu, eikä rokotteita ole ollut tarjolla kuin reilun vuoden ajan, niin dataa ei kertakaikkiaan ole, miten rokotus vaikuttaa raskautumiseen, raskauden kestoon, vauvaan tai keskeytymisiin saati imetykseen. Tietoa ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Rokotetta en ole ottanut vielä ensimmäistäkään.
Koronan sairastin huhtikuussa 2020.
Aina kiertoni on ollut säännöllinen 28 päivää ja kellontarkka alkamisajankohta on noin 7 aikaan aamulla, aina olen herännyt kun lirahtaa ne ekat vuotopisarat. Menkat kestäneet tasan 4 päivää aina.
No huhtikuun 2020 jälkeen kierto on vaihdellut 22-39 päivän väleillä. Kellonaika voi olla mikä tahansa 00-24 välillä. Kesto 2-12 päivää.
Mitään stressiä ei ole tms.
Aika outoa. Onko sinulla hormonaalista ehkäisyä? Entä lapsia tai oletko aikeissa hankkia? Mahdollisia vaikutuksia hedelmällisyytenhän ei näe kuin kokeilemalla.
Vierailija kirjoitti:
Otatte sterilisaatioruiskeen ja ihmettelette että jotain tapahtuu? :D
Mihin voi tehdä valituksen, kun sterilisaatioruiske ei toiminut ilmeisesti omalla kohdallani?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yllä on taas ihan pötypuhetta rokotteesta. Vakavan tautimuodon lisäksi rokote ehkäisee myös tartuntoja ja sitä kautta korona leviämistä.
Tämä kommentti on täyttä valetta.
Tässä on viranomaisten sivut, jossa tuorein ohjeistus miten täysin rokotettujen ihmisten tulisi suojautua.
https://www.cdc.gov/coronavirus/2019-ncov/vaccines/fully-vaccinated-gui…
Vierailija kirjoitti:
Mulla on ollut tarkat ja säännölliset menkat, kunnes kävin rokotuksen ottamassa. Mitään häiriöitä ei ole vielä kuukautiskierrossa, vaikka olen jo 46-vuotias. Ei ole minkäänlaista stressiä tai muutakaan ongelmaa elämässä. Päinvastoin.
Ekan rokotuksen otin 22.6. ja silloin olivat menkat just päällä ja lopulta kestivät 12 päivää (normaalisti n. 5-7). Nyt on menkat 12 päivää myöhässä, syystä että...? En tiedä. Muita menkkoihin liittyviä oireita on ollut, mutta itse vuoto on kadoksissa.
Raskaana en voi olla, koska olen harrastanut seksiä viimeksi 10 vuotta sitten. Mitään tulehduksia ja sen sellaisia ei ole, vaan kaikki ok.
Sinulla on vaihdevuodet alkaneet, hyvä nainen! Minulla alkoi 43-vuotiaana juuri samoilla oireilla. Ensin tuli menkat reilusti myöhässä ja sitten ne kesti 2 viikkoa putkeen. Vuoden päästä menkat tuli enää harvoin mutta vuoto oli aina todella runsasta ja kesti kauan. Kävin lääkärissä saamassa diagnoosin, ja totta tosiaan nyt reilut 2 vuotta tuon jälkeen ei ole menkkoja enää tullut ollenkaan. Yleensä kuulemma kuukautisoireilu alkaa 40-45 ikävuoden välillä, vaikka menkat lopullisesti jäävätkin pois usein vasta lähellä 50 ikävuotta.
Hohhoijaa taas, lyhyt on muisti tai sitten ootte tynnyrissä eläneitä urpoja. Ennen kun yksikään rokotus oli valmis, uutisoitiin jo siitä kuinka koronapandemia on sekoittanut kuukautisia stressin yms.takia. ELI EI OLE UUSI ASIA EIKÄ LIITY ROKOTTEESEEN, case closed.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelen näitä turhia häiriöilmoituksia. Kun rokotuksen piikkiin laitetaan pieninkin kolotus ja särky. Tottakai pistoskohta kipeytyy ja kättäkin voi särkeä vaikka yön yli. Näin kävi minulla 1 rokotteen kanssa, 2 rokote aiheutti vielä vähemmän haittaa.
Ja naisena voin todeta, että kuukautishäiriöitä aiheuttaa monet muutkin tekijät kuten jatkuva hellerasitus tai vaikka antibioottikuuri. Tai jo aiemmin kuukautiset ovat vaihdelleet, nyt on vain helppo syyttää rokotetta.
Sinä et ole nainen. Kaikki naiset kenen kanssa olen jutellut kuukautiskierrosta, ovat todenneet sen olleen yllättävän säännöllinen siitä lähtien kun se vakiintui. Siis sanotaanko, että erittäin täsmälliset kuukautiset ovat suurimmalla osalla naisista. Itselläni ollut jo 15-vuotta menkkojen väli tasan 21 päivää + 5 päivää vuotoa. TASAN. Joo aina on joku kenellä on epäsäännölliset, mutta tiedät itsekin ettei nyt puhuttu heistä.
Se ei todellakaan ole mitään sattumaa tai hellettä, että rokotuksen jälkeen MONELLA on mennyt menkat sekaisin.
Kuukautisten muutokset eivät todellakaan ole mikään häiriöilmoitus, pieni kolotus ja särky.
Tasan on niin, että näitä häiriöilmoituksia on moninkertaisesti vähemmän kuin on normaalistikin epäsäännöllisiä kuukautisia. Rokotuksia on näin pienillä määrillä aivan turha syyttää, etenkin kun ottaa huomioon stressin. Tällaisilla uutisilla on myös tapana toteuttaa itseään, koska psykososiaaliset syyt.
Kuukautishäiriöitä voi aiheuttaa esim. allergialääkkeet. Nyt on ollut poikkeuksellisen voimakas siitepölykevät ja -kesä, oireita ovat saaneet nekin, jotka eivät yleensä oireile ja allergialääkkeiden menekki on ollut suuri. Mutta toki häiriöt johtuvat vain ja ainoastaan rokotteesta.
Vierailija kirjoitti:
Rokotetta en ole ottanut vielä ensimmäistäkään.
Koronan sairastin huhtikuussa 2020.
Aina kiertoni on ollut säännöllinen 28 päivää ja kellontarkka alkamisajankohta on noin 7 aikaan aamulla, aina olen herännyt kun lirahtaa ne ekat vuotopisarat. Menkat kestäneet tasan 4 päivää aina.
No huhtikuun 2020 jälkeen kierto on vaihdellut 22-39 päivän väleillä. Kellonaika voi olla mikä tahansa 00-24 välillä. Kesto 2-12 päivää.
Mitään stressiä ei ole tms.
Et siis stressaa yhtään edes siitä, että milloin menkat taas alkavat ja kauan ne tällä kertaa kestävät?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on ollut tarkat ja säännölliset menkat, kunnes kävin rokotuksen ottamassa. Mitään häiriöitä ei ole vielä kuukautiskierrossa, vaikka olen jo 46-vuotias. Ei ole minkäänlaista stressiä tai muutakaan ongelmaa elämässä. Päinvastoin.
Ekan rokotuksen otin 22.6. ja silloin olivat menkat just päällä ja lopulta kestivät 12 päivää (normaalisti n. 5-7). Nyt on menkat 12 päivää myöhässä, syystä että...? En tiedä. Muita menkkoihin liittyviä oireita on ollut, mutta itse vuoto on kadoksissa.
Raskaana en voi olla, koska olen harrastanut seksiä viimeksi 10 vuotta sitten. Mitään tulehduksia ja sen sellaisia ei ole, vaan kaikki ok.
Sinulla on vaihdevuodet alkaneet, hyvä nainen! Minulla alkoi 43-vuotiaana juuri samoilla oireilla. Ensin tuli menkat reilusti myöhässä ja sitten ne kesti 2 viikkoa putkeen. Vuoden päästä menkat tuli enää harvoin mutta vuoto oli aina todella runsasta ja kesti kauan. Kävin lääkärissä saamassa diagnoosin, ja totta tosiaan nyt reilut 2 vuotta tuon jälkeen ei ole menkkoja enää tullut ollenkaan. Yleensä kuulemma kuukautisoireilu alkaa 40-45 ikävuoden välillä, vaikka menkat lopullisesti jäävätkin pois usein vasta lähellä 50 ikävuotta.
Noin minullakin alkoi vaihdevuodet 44-vuotiaana. Täällä keski-ikäiset naiset on ihmeissään kun menkoissa on häiriöitä. Kaikkeen voi etsiä syitä muualta, mutta vanhan naisen kuukautiset voi heitellä muutenkin, kunnes jäävät kokonaan pois. Jos on aina olleet säännölliset ja on alle 40-vuotias, niin silloin häiriöt voi hyvin johtua rokotteesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä kommentti on täyttä valetta.
Tässä on viranomaisten sivut, jossa tuorein ohjeistus miten täysin rokotettujen ihmisten tulisi suojautua.
https://www.cdc.gov/coronavirus/2019-ncov/vaccines/fully-vaccinated-gui…
Omasta linkistäsi:
"Infections happen in only a small proportion of people who are fully vaccinated, even with the Delta variant."
Rokotukset ehkäisevät tartuntoja ja sitä kautta taudin leviämistä. Rokotettu ihminen, joka sairastuu (ei yhtä todennäköistä kuin rokottamattomalle), totta kai voi tartuttaa tautia. Rokote silti ehkäisee tartuntoja ja sitä kautta tartuttamista, kuten sanoin ja linkkisikin kertoo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rokotuksen ottavien tulee kuitenkin muistaa, että päätarkoitus on pelastaa joitakin muita ihmisiä siltä, että he sairastaisivat koronan epätavallisen rajusti. Tämä auttaminen voi vaatia keholta joitakin uhrauksia. Toivottavasti ne ovat vain väliaikaisia.
Mitä jos ne vaikutukset ovatkin loppuelämän ongelma!?
Mitä jos koronan sairastamisesta tulee hyvin paljon pahempi loppuelämän ongelma?! Pitäisin sen vaihtoehdon todennäköisyyttä paljon korkeampana.
Tämä. Ei oteta rokotusta, koska pelätään, että 5 vuotta sen ottamisen jälkeen ei voida saada lapsia, vaikka ei edes tilapäiset kuukautishäiriöt ole erityisen yleisiä. Tuttavapiirissäni kukaan nainen ei ole kummoisista kuukautishäiriöistä kertonut, vaikka näistä on ollut puhettakin.
Sen sijaan tuntuu, et sairauden vaikutuksista kehoon ei olla yhtään huolissaan. Miksi se rokotteen piikkiproteiini on niin paljon vaarallisempi kuin viruksen? Viruksella on sitten vielä se sairastuttamispotentiaali, mitä varsinkaan mRNA-rokotteella ei ole, koska se ei sisällä kokonaista virusta.
Osaisiko joku selittää tämän minulle sillä tavalla ihan oikeasti, ettei vaan puhu kokeellista haittavaikutuksista ja debunkatuista vaaroista?
Minkä nyt kukin ottaa riskien minimointina. Jos otat rokotteen, voit saada rokotteesta vakavat haittavaikutukset, sekä koronan ja koronan vakavat haittavaikutukset. Jos et ota rokotetta minimoit näistä riskeistä toisen.
No itse asiassa se menee niin, että rokotteella voi minimoida koronan vakavan muodon mahdollisuuden. Riskinä sitten vakavat haittavaikutukset. Vähän kuin win-win mutta vastakohta. Lose-lose? Kumman riskin sitten kukin haluaa mieluiten ottaa. Ikä ja terveydentila toki vaikuttavat asiaan myös.
Itsehän en ole mitenkään rokotevastainen. Toimiva rokote koronaa vastaan olisi ihan mahtava juttu, ja hienoa on jo sekin, että rokottamalla voidaan minimoida vakavien tautimuotojen riskit, etenkin vanhemmilla ihmisillä. Mutta itselläni nämä mRNA-rokotteet tökkivät, koska pitkäaikaisista vaikutuksista ei tiedetä vielä mitään, koska ei ole ollut mahdollisuutta tutkia. En ymmärrä, miksi vektorirokotteita ei voisi olla vaihtoehtoina täälläkin.
Eikö Astra ollut vektorirokote?
Mulla on ollut jo vuosikausia todella säännölliset menkat ja viimeiset 5 vuotta olen seurannut niitä appilla. Kierto on aina ollut 28-30 päivää. Nyt kierto olikin vain 22 päivää, kun menkat tuli viikkoa liian aikaisin ihan todella kivuliaina ja järkyttävän kovan vuodon kanssa, kun yleensä ne on olleet varsin niukat.
Koskaan ennen mikään stressi tms. ei ole vaikuttanut kuukautisiini.