Kuukautishäiriöilmoja nyt Suomessakin
Kommentit (466)
Vierailija kirjoitti:
Mulla on ollut tarkat ja säännölliset menkat, kunnes kävin rokotuksen ottamassa. Mitään häiriöitä ei ole vielä kuukautiskierrossa, vaikka olen jo 46-vuotias. Ei ole minkäänlaista stressiä tai muutakaan ongelmaa elämässä. Päinvastoin.
Ekan rokotuksen otin 22.6. ja silloin olivat menkat just päällä ja lopulta kestivät 12 päivää (normaalisti n. 5-7). Nyt on menkat 12 päivää myöhässä, syystä että...? En tiedä. Muita menkkoihin liittyviä oireita on ollut, mutta itse vuoto on kadoksissa.
Raskaana en voi olla, koska olen harrastanut seksiä viimeksi 10 vuotta sitten. Mitään tulehduksia ja sen sellaisia ei ole, vaan kaikki ok.
Kyse ei tietenkään voi olla alkavista vaihdevuosioireista 46-vuotiaalla 🤦🏻♀️
Muistan, kun papilloomavirusrokote tuli, ja otin sen ensimmäisten joukossa. Moni luokkakaverini oli ihan vauhkona ja sanoi, ettei kannata, koska oli kuullut sen aiheuttavan "suoliston homehtumisen" (reps), lapsettomuutta ja seksihalujen katoamista. Ja tämä siis ennen someaikaa, joten vanhemmiltaan olivat noita varmaan kuulleet.
Turha varmaan sanoa, ettei 14 vuoden jälkeen mitään noista ole tapahtunut. Uudet rokotteet nyt aina saavat ihmiset suunniltaan, varsinkin tässä tapauksessa, kun sitä suorastaan tyrkytetään. Suoraan sanoen, ihmisten vauhkoaminen naurettavista oireista enemmänkin kannustaa minua ottamaan rokotteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ilmat vaikuttavat ihan ehdottomasti kuukautisiin. Kesähelteillä oma kiertoni venyy AINA ylipitkäksi, jopa 60 vuorokauteen. Että repikää siitä piikkeinenne...
Eiköhän jokainen aikuinen nainen tiedä, vaikuttavatko helteet hänen kuukautisiinsa vai ei. Minulla ei ole koskaan vaikuttanut, eikä vaikuttanut nytkään.
Tämä kesä nyt on ollut poikkeuksellisen helteinen, joten se saattaa aiheuttaa ihmisissäkin asioita joita ei ole ennen tapahtunut.
Kyllä minä ymmärrän, että ensireaktio on vähätellä jotain satunnaista Vauva-palstalla vuotohäiriöistään valittavaa, mutta luuletko, ettei Fimeassa osattaisi karsia epäuskottavat haittailmoitukset pois?
Fimea ei kärsi haittavaikutusilmoituksia, vaan rekisteröi kaikki sille lähetetyt ilmoitukset. Fimea ei myöskään voi vaihtaa vakavaa ilmoitusta "normaaliksi", vaan ilmoituksen tekijän arvio on sitova. "Normaali" voidaan eskaloida vakavaksi.
Jos vain suostutaan kirjaamaan kaikki; jos vain ilmoitetaan kaikki. Tavallisesti voi nimittäin olla asenne: "joo joo, toi oire TIEDETÄÄN jo." Eli vaihatvat esiintyvyyden lukumäärän siihen, onko esiintyvyyden mahdollisuus tiedossa vai ei.
Joo, ei Fimeaa kiinnosta sun käsikipu tai lievä kuume, koska ne ovat täysin odotettuja reaktioita rokotuksen. Mutta jos teet ilmoituksen Fimealle (sen voi tehdä kuka tahansa), ja ilmoitat haittavaikutuksen olevan vakava, niin siellä se on ja pysyy tilastoissa.
https://www.fimea.fi/vaestolle/laakkeiden_turvallisuus/haittavaikutusil…
Eikä sinuakaan pitäisi kiinnostaa heidän kiinnostuksen puute. Rokotehaitat tulee aina ilmoittaa. Se on ihan julkishallinnon oma helvetti. Jos meinaa resurssit loppua kesken niiden käsittelyn aikana.
Ei minua kiinnostakaan. Eikä minua kiinnosta sekään, paljonko Fimealle on tehty ilmoituksia, koska tiedän, että ilmoitukset ovat subjektiivisia arvioita. Tarkemmat analyysit kiinnostaa kyllä.
Ja ei, kaikkia käsivarsikipuja ei tarvitse ilmoittaa rokotushaittana, oli kyseessä korona tai jäykkäkouristus. Se on nimittäin ihan asiaankuuluva oire, joka johtuu siitä, että rokote toimii. Mutta ei kukaan sano, etteikö niitä saisi halutessaan ilmoittaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rokotuksen ottavien tulee kuitenkin muistaa, että päätarkoitus on pelastaa joitakin muita ihmisiä siltä, että he sairastaisivat koronan epätavallisen rajusti. Tämä auttaminen voi vaatia keholta joitakin uhrauksia. Toivottavasti ne ovat vain väliaikaisia.
Mitä jos ne vaikutukset ovatkin loppuelämän ongelma!?
Mitä jos koronan sairastamisesta tulee hyvin paljon pahempi loppuelämän ongelma?! Pitäisin sen vaihtoehdon todennäköisyyttä paljon korkeampana.
Alan voimaan pahoin kun näen verta ja tästä keskustelusta tulee huono olo... Eilen lähti monta keskustelua aiheesta huitsin nevadaan modejen toimesta, tänään iltalehden uutinen ja nyt saakin keskustella aiheesta!! Sairas on tämä mode joka päättää mistä saa keskustella, mutta kommentoin nyt kolmannen kerran etten ite oke ottanut rokotetta mutta jos hengaan parikin tuntia kor onarokotteen saaneen henkilön kanssa sisätiloissa, niin mulla alkaa menkat!! Mul on menkat yleensä 1-3 kertaa vuodessa implantaatin takia. Joulukuussa kun alko rokotukset niin menkat kesti 3kk on ja off!! Luulin että olen sairas tai et mul on virtsaputkentulehdus. Maaliskuussa vietin aikaa yksin kotona paljon ja sitten loppui menkat. Minä en kestä menkkoja ja näyttää siltä ettei noi häiriöt ulotu vaan kor onar okotteen ottaneisiin vaan vähän joka puolelle. Tästä sykronisaatiosta (kun naisilla jotka hengaa paljon keskenään) alkaa menkat samaan aikaan, on tehty vain yksi tutkimus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rokotuksen ottavien tulee kuitenkin muistaa, että päätarkoitus on pelastaa joitakin muita ihmisiä siltä, että he sairastaisivat koronan epätavallisen rajusti. Tämä auttaminen voi vaatia keholta joitakin uhrauksia. Toivottavasti ne ovat vain väliaikaisia.
Mitä jos koronan sairastamisesta tulee hyvin paljon pahempi loppuelämän ongelma?! Pitäisin sen vaihtoehdon todennäköisyyttä paljon korkeampana.
Tämä. Ei oteta rokotusta, koska pelätään, että 5 vuotta sen ottamisen jälkeen ei voida saada lapsia, vaikka ei edes tilapäiset kuukautishäiriöt ole erityisen yleisiä. Tuttavapiirissäni kukaan nainen ei ole kummoisista kuukautishäiriöistä kertonut, vaikka näistä on ollut puhettakin.
Sen sijaan tuntuu, et sairauden vaikutuksista kehoon ei olla yhtään huolissaan. Miksi se rokotteen piikkiproteiini on niin paljon vaarallisempi kuin viruksen? Viruksella on sitten vielä se sairastuttamispotentiaali, mitä varsinkaan mRNA-rokotteella ei ole, koska se ei sisällä kokonaista virusta.
Osaisiko joku selittää tämän minulle sillä tavalla ihan oikeasti, ettei vaan puhu kokeellista haittavaikutuksista ja debunkatuista vaaroista?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä. Ei oteta rokotusta, koska pelätään, että 5 vuotta sen ottamisen jälkeen ei voida saada lapsia, vaikka ei edes tilapäiset kuukautishäiriöt ole erityisen yleisiä. Tuttavapiirissäni kukaan nainen ei ole kummoisista kuukautishäiriöistä kertonut, vaikka näistä on ollut puhettakin.
Sen sijaan tuntuu, et sairauden vaikutuksista kehoon ei olla yhtään huolissaan. Miksi se rokotteen piikkiproteiini on niin paljon vaarallisempi kuin viruksen? Viruksella on sitten vielä se sairastuttamispotentiaali, mitä varsinkaan mRNA-rokotteella ei ole, koska se ei sisällä kokonaista virusta.
Osaisiko joku selittää tämän minulle sillä tavalla ihan oikeasti, ettei vaan puhu kokeellista haittavaikutuksista ja debunkatuista vaaroista?
Minkä nyt kukin ottaa riskien minimointina. Jos otat rokotteen, voit saada rokotteesta vakavat haittavaikutukset, sekä koronan ja koronan vakavat haittavaikutukset. Jos et ota rokotetta minimoit näistä riskeistä toisen.
Mulle ei tullut rokotteesta mitään kuukautishäiriöitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelen näitä turhia häiriöilmoituksia. Kun rokotuksen piikkiin laitetaan pieninkin kolotus ja särky. Tottakai pistoskohta kipeytyy ja kättäkin voi särkeä vaikka yön yli. Näin kävi minulla 1 rokotteen kanssa, 2 rokote aiheutti vielä vähemmän haittaa.
Ja naisena voin todeta, että kuukautishäiriöitä aiheuttaa monet muutkin tekijät kuten jatkuva hellerasitus tai vaikka antibioottikuuri. Tai jo aiemmin kuukautiset ovat vaihdelleet, nyt on vain helppo syyttää rokotetta.
Sinä et ole nainen. Kaikki naiset kenen kanssa olen jutellut kuukautiskierrosta, ovat todenneet sen olleen yllättävän säännöllinen siitä lähtien kun se vakiintui. Siis sanotaanko, että erittäin täsmälliset kuukautiset ovat suurimmalla osalla naisista. Itselläni ollut jo 15-vuotta menkkojen väli tasan 21 päivää + 5 päivää vuotoa. TASAN. Joo aina on joku kenellä on epäsäännölliset, mutta tiedät itsekin ettei nyt puhuttu heistä.
Se ei todellakaan ole mitään sattumaa tai hellettä, että rokotuksen jälkeen MONELLA on mennyt menkat sekaisin.
Kuukautisten muutokset eivät todellakaan ole mikään häiriöilmoitus, pieni kolotus ja särky.
Tasan on niin, että näitä häiriöilmoituksia on moninkertaisesti vähemmän kuin on normaalistikin epäsäännöllisiä kuukautisia. Rokotuksia on näin pienillä määrillä aivan turha syyttää, etenkin kun ottaa huomioon stressin. Tällaisilla uutisilla on myös tapana toteuttaa itseään, koska psykososiaaliset syyt.
Vierailija kirjoitti:
Mulle ei tullut rokotteesta mitään kuukautishäiriöitä.
Ei minullekaan, eikä kenellekään tuntemalleni. Olen jutellut tästä ystävieni ja työkavereideni kanssa, kun Hesarissa oli tästä (viime viikolla?) juttua ekaa kertaa. Ei tietenkään tarkoita, etteikö joillekin voisi tulla.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on ollut tarkat ja säännölliset menkat, kunnes kävin rokotuksen ottamassa. Mitään häiriöitä ei ole vielä kuukautiskierrossa, vaikka olen jo 46-vuotias. Ei ole minkäänlaista stressiä tai muutakaan ongelmaa elämässä. Päinvastoin.
Ekan rokotuksen otin 22.6. ja silloin olivat menkat just päällä ja lopulta kestivät 12 päivää (normaalisti n. 5-7). Nyt on menkat 12 päivää myöhässä, syystä että...? En tiedä. Muita menkkoihin liittyviä oireita on ollut, mutta itse vuoto on kadoksissa.
Raskaana en voi olla, koska olen harrastanut seksiä viimeksi 10 vuotta sitten. Mitään tulehduksia ja sen sellaisia ei ole, vaan kaikki ok.
Seksielämä loppui jo 36-vuotiaana? Kurja kohtalo :(
Seksi on elämämme ilo.
Minä en halua rokotteesta mitään vammaa. Mielummin nuha kuin elinikäinen rokotehaitta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naisten hömppää ja hysterisointia. Tuossahan luki, että johtuu todennäköisesti stressistä.
Ja tasan ei ainakaan minulla johdu. Ei pienintäkään stressiä. Otin rokotteen vain vanhaa äitiä miellyttääkseni, kun ajattelin, ettei siitä varmaan mitään haittaakaan ole.
t. koko hellejakson menkat, ihan mahtavaa.
Helteen aiheuttamaa kato 😉
Vierailija kirjoitti:
Onko jollain ennustajan ominaisuuksia? Miten voi tietää etukäteen oletko sairaalassa vai et? Ihan itselleni otan rokotteen.
Jos miehille tulisi potenssiongelmia rokotteesta niin kyllä varmasti tutkittaisiin ja kunnolla. Nyt, kun kyse on vain naisista niin ketään ei kiinnosta. Johtuu stressistä päläpälä johtuu helteestä päläpälä menee kyllä ohi päläpälä .. Just joo.
Itse sairastin koronan helmikuussa ja lihaskivun lisäksi ainut merkittävä oire oli outo kuukautiskierto. Seuraava kierto oli taas normaali. En siis ollenkaan ihmettele että rokotteesta tulee vastaavia oireita.
Seuratkaa who n ym.sivuja,koronasta tulossa variantteja koko ajan,ei kannata panikoida.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minkä nyt kukin ottaa riskien minimointina. Jos otat rokotteen, voit saada rokotteesta vakavat haittavaikutukset, sekä koronan ja koronan vakavat haittavaikutukset. Jos et ota rokotetta minimoit näistä riskeistä toisen.
No itse asiassa se menee niin, että rokotteella voi minimoida koronan vakavan muodon mahdollisuuden. Riskinä sitten vakavat haittavaikutukset. Vähän kuin win-win mutta vastakohta. Lose-lose? Kumman riskin sitten kukin haluaa mieluiten ottaa. Ikä ja terveydentila toki vaikuttavat asiaan myös.
Itsehän en ole mitenkään rokotevastainen. Toimiva rokote koronaa vastaan olisi ihan mahtava juttu, ja hienoa on jo sekin, että rokottamalla voidaan minimoida vakavien tautimuotojen riskit, etenkin vanhemmilla ihmisillä. Mutta itselläni nämä mRNA-rokotteet tökkivät, koska pitkäaikaisista vaikutuksista ei tiedetä vielä mitään, koska ei ole ollut mahdollisuutta tutkia. En ymmärrä, miksi vektorirokotteita ei voisi olla vaihtoehtoina täälläkin.
Rokotetta en ole ottanut vielä ensimmäistäkään.
Koronan sairastin huhtikuussa 2020.
Aina kiertoni on ollut säännöllinen 28 päivää ja kellontarkka alkamisajankohta on noin 7 aikaan aamulla, aina olen herännyt kun lirahtaa ne ekat vuotopisarat. Menkat kestäneet tasan 4 päivää aina.
No huhtikuun 2020 jälkeen kierto on vaihdellut 22-39 päivän väleillä. Kellonaika voi olla mikä tahansa 00-24 välillä. Kesto 2-12 päivää.
Mitään stressiä ei ole tms.
Joillakin on ollut pikkunuha, mutta muutama tuttuni on myös sairastunut vakavasti ja jopa joutunut teholle. Eräs kaverini sairasti koronan viime vuoden puolella ja kertoo, että henkeä ahdistaa usein vieläkin ja hän väsyy melko kevyestäkin rasituksesta, toisin kuin ennen tautia. Ja eräs opiskeluaikainen tuttuni menehtyi, oli perusterve nuori mies. Tästä oli lehdissäkin ja juttua myös täällä, mitä toki rokotevastaiset pitivät valheena ja propagandana.
Että en kyllä halua tuota tautia itselleni. En kyllä myöskään odota, että monikaan tässä keskustelussa edes uskoo yllä kertomaani, rokotevastaiset kun pitävät kaikkia vakavia koronasairastumisia valheena.