Kuukautishäiriöilmoja nyt Suomessakin
Kommentit (466)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ilmat vaikuttavat ihan ehdottomasti kuukautisiin. Kesähelteillä oma kiertoni venyy AINA ylipitkäksi, jopa 60 vuorokauteen. Että repikää siitä piikkeinenne...
Eiköhän jokainen aikuinen nainen tiedä, vaikuttavatko helteet hänen kuukautisiinsa vai ei. Minulla ei ole koskaan vaikuttanut, eikä vaikuttanut nytkään.
Tämä kesä nyt on ollut poikkeuksellisen helteinen, joten se saattaa aiheuttaa ihmisissäkin asioita joita ei ole ennen tapahtunut.
Kyllä minä ymmärrän, että ensireaktio on vähätellä jotain satunnaista Vauva-palstalla vuotohäiriöistään valittavaa, mutta luuletko, ettei Fimeassa osattaisi karsia epäuskottavat haittailmoitukset pois?
Fimea ei kärsi haittavaikutusilmoituksia, vaan rekisteröi kaikki sille lähetetyt ilmoitukset. Fimea ei myöskään voi vaihtaa vakavaa ilmoitusta "normaaliksi", vaan ilmoituksen tekijän arvio on sitova. "Normaali" voidaan eskaloida vakavaksi.
Jos vain suostutaan kirjaamaan kaikki; jos vain ilmoitetaan kaikki. Tavallisesti voi nimittäin olla asenne: "joo joo, toi oire TIEDETÄÄN jo." Eli vaihatvat esiintyvyyden lukumäärän siihen, onko esiintyvyyden mahdollisuus tiedossa vai ei.
Joo, ei Fimeaa kiinnosta sun käsikipu tai lievä kuume, koska ne ovat täysin odotettuja reaktioita rokotuksen. Mutta jos teet ilmoituksen Fimealle (sen voi tehdä kuka tahansa), ja ilmoitat haittavaikutuksen olevan vakava, niin siellä se on ja pysyy tilastoissa.
https://www.fimea.fi/vaestolle/laakkeiden_turvallisuus/haittavaikutusil…
Vierailija kirjoitti:
Ei kai niistä ole tehty haittailmoituksia, jos ei ihmiset ole edes tajunneet että rokote on voinut aiheuttaa häiriöt. Tehkää ihmeessä ilmoitukset keillä ongelmaa on ollut.
Paitsi että näistä vaikutuksista on puhuttu jo kuukausia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ilmat vaikuttavat ihan ehdottomasti kuukautisiin. Kesähelteillä oma kiertoni venyy AINA ylipitkäksi, jopa 60 vuorokauteen. Että repikää siitä piikkeinenne...
Eiköhän jokainen aikuinen nainen tiedä, vaikuttavatko helteet hänen kuukautisiinsa vai ei. Minulla ei ole koskaan vaikuttanut, eikä vaikuttanut nytkään.
Tämä kesä nyt on ollut poikkeuksellisen helteinen, joten se saattaa aiheuttaa ihmisissäkin asioita joita ei ole ennen tapahtunut.
Kyllä minä ymmärrän, että ensireaktio on vähätellä jotain satunnaista Vauva-palstalla vuotohäiriöistään valittavaa, mutta luuletko, ettei Fimeassa osattaisi karsia epäuskottavat haittailmoitukset pois?
Fimea ei kärsi haittavaikutusilmoituksia, vaan rekisteröi kaikki sille lähetetyt ilmoitukset. Fimea ei myöskään voi vaihtaa vakavaa ilmoitusta "normaaliksi", vaan ilmoituksen tekijän arvio on sitova. "Normaali" voidaan eskaloida vakavaksi.
Jos vain suostutaan kirjaamaan kaikki; jos vain ilmoitetaan kaikki. Tavallisesti voi nimittäin olla asenne: "joo joo, toi oire TIEDETÄÄN jo." Eli vaihatvat esiintyvyyden lukumäärän siihen, onko esiintyvyyden mahdollisuus tiedossa vai ei.
Joo, ei Fimeaa kiinnosta sun käsikipu tai lievä kuume, koska ne ovat täysin odotettuja reaktioita rokotuksen. Mutta jos teet ilmoituksen Fimealle (sen voi tehdä kuka tahansa), ja ilmoitat haittavaikutuksen olevan vakava, niin siellä se on ja pysyy tilastoissa.
Eikä sinuakaan pitäisi kiinnostaa heidän kiinnostuksen puute. Rokotehaitat tulee aina ilmoittaa. Se on ihan julkishallinnon oma helvetti. Jos meinaa resurssit loppua kesken niiden käsittelyn aikana.
Vierailija kirjoitti:
Naisten hömppää ja hysterisointia. Tuossahan luki, että johtuu todennäköisesti stressistä.
Perskutarallaa... eikun eikös persumiesten kuulemma pitänyt olla näitä Putinin salaliittoteoreetikkoja?
Minäkin jo luulin ettei rokotuksesta tullut mitään, mutta nyt kun aloin miettimään...sain ekan piikin toukokuussa ja seuraavat menkat tulivat 1,5 viikkoa etuajassa. Ihme kolmen päivän niukat välivuodot ja sen jälkeen ei ole menkkoja kuulunut. Yleensä mulla säännölliset ja runsaat 7 päivän menkat 🤔
Onpas mielenkiintoinen aihe. Minulla on tästä paljon kokemusta.
Ekan rokotteen jälkeen huomasin, että menkat tuli aina kun uudella 5G-puhelimella soitin tai tekstasin. Hiomasin myös, että jääkaappimagneetit tippuivat lattialle, kun vain menin lähelle.
Toisen rokotteen jälkeen huomasin, että menk ka ve ri tarttuu magneettiin. Tämä on itse asiassa kätevää, kun voin laittaa pöksyihin magneetin, mikä hoitaa tamponin tehtävän. Jääkaappimagneetilla tapahtui ohivuot oa, mutta ostin neodyymimagneetin ja se toimii hienosti.
Jännää on myös se, että menkkojen aikana puhelinlaskua ei kerry. Ilmeisesti toimin itse tukiasemana, kun veressäni on paljon 5G-siruja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi kuukautishäiriöt kertoisivat heti hedelmättömyydestä? Luulisi olevan ohimenevä oire? Vai yritetäänkö tässä nyt hysterisoida mahdollisimman paljon?
Onko maailmalta raportoitu, että raskaus ei ole rokotteen jälkeen onnistunut?
Kukaan ei liene synnyttänyt vielä yhtään lasta rokotteiden ottamisen jälkeen. Ne raportoinnit tulevat vasta kuukausien päästä.
Eikö kuukautiskierto ole aika olennainen osa hedelmöittymisessä?Eli todisteita siitä, että rokote aiheuttaisi hedelmättömyyttä, ei myöskään ole, vaan väite on tuulesta temmattu. Jonkun esittämä pelkokuva, jota taas levitetään kansan hysterisoimiseksi.
Kiertohäiriöitä voi toki joillekin aiheuttaa (kuten joillakin myös esim. sairastuminen, stressi tai raskauden jännääminen), mutta vaikea uskoa, että ne kestäisivät ikuisesti.
Niin ei ole. Vielä.
Kuten ei ole myöskään todistettu vielä sitä, että haittaa ei aiheutuisi. Eikö rokotukset ole olleet Suomessa vain muutaman harvan kuukauden ja jenkeissäkin hieman päälle puoli vuotta.
Ensimmäisiä todisteita olisi odotettavissa vasta muutaman kuukauden kuluttua.
Ei narkolepsiakaan alkanut heti siihen sikainfluenssa-rokotuksesta sairastuneilla, eikä Talidomidikaan vaikuttanut haitallisesti ensisijaisesti odottavaan äitiin vaan sikiöön.
Itse en tajua miksi tähän rokotteeseen luotetaan hengen ja elämän pelastajana ja kielletään suorilta käsin kaikki mahdolliset haittavaikutukset.
Ja miksi niin kiireellä koko kansalle?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on ollut tarkat ja säännölliset menkat, kunnes kävin rokotuksen ottamassa. Mitään häiriöitä ei ole vielä kuukautiskierrossa, vaikka olen jo 46-vuotias. Ei ole minkäänlaista stressiä tai muutakaan ongelmaa elämässä. Päinvastoin.
Ekan rokotuksen otin 22.6. ja silloin olivat menkat just päällä ja lopulta kestivät 12 päivää (normaalisti n. 5-7). Nyt on menkat 12 päivää myöhässä, syystä että...? En tiedä. Muita menkkoihin liittyviä oireita on ollut, mutta itse vuoto on kadoksissa.
Raskaana en voi olla, koska olen harrastanut seksiä viimeksi 10 vuotta sitten. Mitään tulehduksia ja sen sellaisia ei ole, vaan kaikki ok.
Oot jo vaihdevuosi-iässä.
46-vuotias on normaalisti vielä hedelmällisessä iässä. -eri
Eikä ole, vaan esivaihdevuodet ellei jo ihan vaihdevuodet on jo käsillä noin iäkkäällä. Kuukautiset alkaa tulla epäsäännöllisesti, ja pian hiipuu kokonaan.
Tuon ikäisellä naisella kuukautiset voivat tulla aivan normaalisti vielä kymmenen vuotta. "Noin iäkkäällä", "pian hiipuu", ja pah.
Vierailija kirjoitti:
Mitäpä tuohon nyt sanoisi, mutta rokotteen jälkeen tulleet toiset kuukautiseni pari viikkoa sitten olivat yhtenä iltana n.3h ajan aivan järkyttävät, siis vuodon määrän suhteen, tein siitä aloituksenkin tänne, koska oli niin erilaista kuin koskaan aiemmin, vaikka ensimmäiset 2 vuotopäivää saattaa ollakin runsaampaa se vuotoni.
Mutta siis tuo ilta oli outo, plussakoon tamponia sai vaihtaa koko ajan, lue lähes samantien kun ed otin pois, ja veri vain hulahteli minusta ulos valuen reisille ja yksi mattokin sai osumaa.
Ja keskenmeno tmv se ei ollut.
Ite oisin jo lääkäriin lähteny tossa tilanteessa
Mielikuvitusta teidän moonis oireet
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä levitä valheellista tietoa, rokotteesta ei nuo johdu.
Niin. Tuomitkaa vaan, mutta minuun ei laiteta kokeellista rokotetta jonka jälkiseuraamuksia ei tunneta. Meillä myös on mieheni kanssa normaalia hankalampaa raskautua, joten en todellakaan halua mahdollisesti hankaloittaa sitä vielä enemmän. Olemme vielä suhteellisen nuoria, ja lapsi olisi erittäin toivottu.
Vierailija kirjoitti:
No mutta tästä aiheesta han oli jo kauan aikaa sitten juttu Hesarissa. Kohtu on osa immuunijärjestelmää ja se reagoi rokotteeseen kuten muukin keho. Ei siinä asiassa ole mitään sen ihmeellisempää.
Terveys | Osa naisista on havainnut koronarokotteen ottamisen jälkeen häiriöitä kuukautiskierrossaan – Asiantuntija selittää, mistä ilmiössä on kyse: https://www.hs.fi/hyvinvointi/art-2000008126173.html?share=f9388e908ae4…
Ei nämä palstan hurut näitä lue. On paljon kivempi lukea jostain netin hämärästä syöveristä joku salaliittoteoria ja ruveta sen pohjalta julistamaan, kuinka rokote tekee kaikista steriilejä, jollei tapa ja sen jälkeen vielä pauhata kuinka Suomen mediat vain vaikenee ja salailee. Itselleni ei tullut kuukautisiin mitään outoa, mutta vaikka olisi tullutkin, niin toisaalta olisi ollut helpottavaa tietää sen johtuvan rokotteesta ja olevan siten ohimenevää ja vaaratonta.
Menkää saunan taakse vitsailijat, ne joilla ei ole helvetillistä psm:ää, niin ei tajua mitään. 2 vkoa menkkakipuja ilman menkkoja jotka myöhässä, rokote heinäkuun alussa. Pää hajoaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei liity ainakaan rokotteeseen. Se oli puhdatta valhetta että rokotteen vaikuttava aine kerääntyisi munasarjoihin vaikka rokotteen keksijä siitä varoitti.
Ei mikään kerry munasarjoihin vaan kohdun limakalvo toimii immuunipuolustajana siinä missä muutkin limakalvot. Siinä mielessä voidaan nähdä, että rokote todellakin toimii.
Asian tutkiminen aloitettiin Engalnnissa Royal Imperial Collegessa jo keväällä, joten eiköhän sieltä löydy luotettavaa tietoa Vauvapalstan sijaan.Eikö tällä logiikalla kaikista rokotteista ja sairauksista pitäisi tulla kuukautiskierron häiriöitä? Immuunipuolustus aktivoituu. Kuka rahoitti tutkimuksen?😉 oikeasti nyt ne laput pois silmiltä
Useista rokotteista ja myös infektioista on mahdollista seurata kuukautiskierron häiriöitä aivan kuin koronarokotteestakin. Tietäisit, jos olisit lukenut edes joitakin luotettavia artikkeleja, YLEllä oli siitä juttu taannoin, samoin Helsingin Sanomilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei liity ainakaan rokotteeseen. Se oli puhdatta valhetta että rokotteen vaikuttava aine kerääntyisi munasarjoihin vaikka rokotteen keksijä siitä varoitti.
Ei mikään kerry munasarjoihin vaan kohdun limakalvo toimii immuunipuolustajana siinä missä muutkin limakalvot. Siinä mielessä voidaan nähdä, että rokote todellakin toimii.
Asian tutkiminen aloitettiin Engalnnissa Royal Imperial Collegessa jo keväällä, joten eiköhän sieltä löydy luotettavaa tietoa Vauvapalstan sijaan.Eikö tällä logiikalla kaikista rokotteista ja sairauksista pitäisi tulla kuukautiskierron häiriöitä? Immuunipuolustus aktivoituu. Kuka rahoitti tutkimuksen?😉 oikeasti nyt ne laput pois silmiltä
Useista rokotteista ja myös infektioista on mahdollista seurata kuukautiskierron häiriöitä aivan kuin koronarokotteestakin. Tietäisit, jos olisit lukenut edes joitakin luotettavia artikkeleja, YLEllä oli siitä juttu taannoin, samoin Helsingin Sanomilla.
Hys, älä pilaa hyvää foliohattuilua tylsillä faktoilla!
Itse siis menossa tutkimuksiin. Jos ei mitään muuta syytä löydy niin aion tehdä tästä kyllä ilmoituksen eteenpäin
Vierailija kirjoitti:
Gynen alalla työskennelleenä ja satoja tai luultavasti jo tuhansia naisia kierrostaan haastatelleena Papa-tutkimuksia varten voin sanoa, että naiset, jotka eivät syö e-pillereitä ja joilla on silti täysin säännöllinen kierto ilman vaihtelua ja/tai vuotohäiriöitä ovat aina olleet vähemmistössä. Ystäväpiirissäni sama havainto. Samaa ovat muuten sanoneet gynekologit, joiden kanssa työskentelen. Monilla naisilla on kuulemma jonkinlainen harhakäsitys, että naisella kuuluisi aina olla täysin säännöllinen kierto, joka ei häiriinny mistään ja huolestuvat, että jotain on pahasti vialla, jos kierrossa on väliaikaisia häiriöitä. Tosiasiassa naisten kierto häiriintyy hyvin herkästi monenlaisista asioista kuten stressistä, paljosta liikunnasta, lievistäkin kilpirauhasvaivoista, hivenaine- ja vitamiinipuutoksista ja ihan infektioista.
Itselläni on ollut koko ikäni todella säännöllinen kierto, joka jatkunut tasaisena myös suoraan synnytysten jälkeen täysimetyksestä huolimattakin, mutta tämä on oikeasti melko harvinaista. Olen siis myös molemmat rokotteet saanut ja mitään häiriöitä ei kummankaan jälkeen tullut kiertoon, vaikka ikää jo alkaa olla hedelmällisyyden kannalta paljon (s. 1975).
Olen 1970-luvun lopulla syntynyt nainen, enkä syö e-pillereitä. Kiertoni on tähän asti ollut tasainen. Kuukautiset ovat tämän lähes 30-vuotisen rupeaman aikana jääneet pois (tai tuolloinkin oikeastaan vain hyvin niukoiksi) ainoastaan kerran muuttaessani kotoa. Muutaman päivän heittoja on saattanut tulla, jos alan oikein "odottaa" kuukautisia. Iän puolesta osaan muutoksia toki jo odottaakin. Itse en ole ottanut rokotusta.
Joka tapauksessa kiitos tiedoistasi. Oli kiinnostavaa lukea. Itse olen luullut, että muidenkin naisten kierto on jokseenkin tasainen. Sekin oli aikanani yllätys itselleni, miten vähäistä osan naisia vuoto on. Sellaista kuivaa töhnää. Itselläni kun "veri lentää".
Kuukautiset ovat kuitenkin keskeinen osa naisen elämää, joten ymmärrän hyvin naisten huolet täällä.
Itse kun luin tämän uutisen, niin ajattelin, että hömpän pömppää. Mutta.. Otin tämän kuun alussa toisen koronarokotusannoksen ja tässä kuussa menkat alko viikkoa aikaisemmin kuin yleensä. Toisaalta olen ollut todella stressaantunut, että johtuiskohan se siitä sitten.. En tiedä. Ja nyt Koronan aikaan stressi voi vaikuttaa monenkin kuukautiskiertoon. Jää varmaan ikuiseksi mysteeriksi tämäkin uutinen.
Tai https://www.reuters.com/article/factcheck-vaccine-safe-idUSL2N2NX1J6