Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vanhusten hoitajille kysymys. Montako päivää peräkkäin voi alapesun tehdä vain tena wash creamilla? (Vaikea liikuttaa)

Vierailija
08.01.2026 |

Voinko tehdä alapesun omaishoidettavalle kerran viikossa vedellä ja muut 6 päivää peräkkäin tena wash creamilla?

(Kylppäriin meno on aika vaarallista, vaikka apuna on minä ja mieheni tuolloin.) Kerran viikossa teen kokovartalon pesun. Riittääkö tässä yhteydessä tehty alapesu vedellä. 

Nostimet ei oikein mahdu enkä osaisi käyttääkään. Kylppäriin on 10 cm nousu ja vanhus kulkee vaivalloisesti  rollolla. 

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
08.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisiko kellään lotään tietoa tai kokemusta aiheesta?

Vierailija
2/17 |
08.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mummojen huilut pestään vagisanilla joka päivä.

- kotihoito

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
08.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap hoitaa vanhusta mutta ei osaa hoitaa vanhusta vaan kysyy vanhusten hoitajilta apua. 

Vierailija
4/17 |
08.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin voi tehdä vaikka kuukauden päivät. 

T. Asiantuntija 

Vierailija
5/17 |
08.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ohjeessa lukee päivittäiseen käyttöön, niin eiköhän silloin uskalla niin tehdä, jos vielä kerran viikossa vesipesut.

Vierailija
6/17 |
08.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap hoitaa vanhusta mutta ei osaa hoitaa vanhusta vaan kysyy vanhusten hoitajilta apua. 

En ole ammattilainen. Olen omaishoitajana. 

(Rankkaa puuhaa, jos hoidettava tarvitsee paljon apua. Olen muuttanut hänen luokseen. Oma koti nyt tyhjänä.)

Vierailija
7/17 |
08.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siitäkin voit päätellä aika paljon, että miltä vaippa-alueen iho näyttää. Jos iho pysyy hyvänä, niin ei kai tuossa mitään. Muista pestä kasvot ensin, sitten muut alueet, ja peräpää vasta viimeiseksi. 

Vierailija
8/17 |
08.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi. Itse käytän vauvan pesupyyhkeitä.

Vierailija
9/17 |
08.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kotihoidossa olevat saavat pesun kerran tai kaksi viikossa alueesta riippuen. Jos haluaa pitää vanhukset puhtaana, joutuu kokematonkin pesemään.  

Vierailija
10/17 |
08.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siitäkin voit päätellä aika paljon, että miltä vaippa-alueen iho näyttää. Jos iho pysyy hyvänä, niin ei kai tuossa mitään. Muista pestä kasvot ensin, sitten muut alueet, ja peräpää vasta viimeiseksi. 

Tähän saakka olen pessyt joka ulostamisen jälkeen. Vessaan siirtyminen on vaan alkanut minua nyt pelottaa. 

Siksi kysyn juurikin, että voisiko siirtyä siihen, että alapesu tehtäisiin wash creamilla paitsi kerran viikossa vedellä. 

Kaatumisia on tapahtunut ja yritän koko ajan sellaisia estää monin tavoin. 

Vierailija
11/17 |
08.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kotihoidossa olevat saavat pesun kerran tai kaksi viikossa alueesta riippuen. Jos haluaa pitää vanhukset puhtaana, joutuu kokematonkin pesemään.  

Okei. Siis osa kotihoidon potilaista saa alapesun vedellä vain kerran viikossa. Muu aika varmaan sitten wash creamilla. 

Vierailija
12/17 |
08.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan normaalia vuodepotilailla, että pesulapuin ja voitein pestään, kerran viikossa suihku. Mutta omaisesi siis vielä pystyisi liikkumaan, mutta kaatuilee? Vuoteeseen jäämällä kunto rapistuu nopeasti ja vointi heikkenee, en suosittele. Entä jos taluttaen liikkuisi? Se liikkuminen olisi niin hyväksi.

Vierailija
13/17 |
08.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan normaalia vuodepotilailla, että pesulapuin ja voitein pestään, kerran viikossa suihku. Mutta omaisesi siis vielä pystyisi liikkumaan, mutta kaatuilee? Vuoteeseen jäämällä kunto rapistuu nopeasti ja vointi heikkenee, en suosittele. Entä jos taluttaen liikkuisi? Se liikkuminen olisi niin hyväksi.

Tämä. Se on sen alamäen alku, jos kaatumisten pelosta vältetään liikkumista. Aika pian on kunnossa, ettei ole kotihoidettavissa. Todennäköisesti kyllä muutenkin.

Vierailija
14/17 |
08.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tarkoitatko, että ei saisi hoitaa, kun ei osaa? Mitä sitten pitäisi tehdä? Jättääkö heitteille, kuten niin monet vanhukset ovat? Onneksi edes joillakin on sukulaisia, joilla on mahdollisuus edes yrittää.

Vierailija
15/17 |
08.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä hän vielä rollaattorilla liikkuu sisätiloissa muuten, mutta vessaan meneminen on hyvin epävarmaa ja voi kaatua. 

Kaatumisia alkoi olla kerran viikossa. Silloin aloin tarkkailla häntä mahdollisimman paljon. Hän ottaa huomattavia riskejä ja ne aiheuttavat kaatumisriskiä. (Minulle on aika kuormittavaa koko ajan korjailla, että älä tee tätä älä tee tuota. On niin innokas välillä tekemään kaikkea "kiellettyä".) 

Hän makoilisi mielellään koko päivän usein sängyssä. Painostan hänet ruokapöytään enkä vie ruokia sänkyyn. Tämä, jotta lihakset ei kuihdu. 

Mutta tällä työläällä vahtimisella olen saanut kaatumiset kerran viikosta kertaan kuukaudessa tai kahdessa. 

Osaako kukaan neuvoa, onko joskus tehtävä päätös, että käveleminen on niin vaarallista, että on siirryttävä pyörätuoliin?

Vierailija
16/17 |
08.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Iho näyttää nyt erittäin hyvältä, mutta olenkin vesipessyt useammin. 

Entä virtsatietulehdukset. Hänellä on sellaisiin taipumusta. Saako tena wash creamilla sen puoleen riittävän puhdasta. 

Vierailija
17/17 |
08.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Auttaisiko taluttaminen kaatumisten ehkäisyyn. Siis vanhus rollaattorilla ja minä kainalosta tukisin. Mutta en kyllä usko, että pystyisin estämään, jos alkaisi kaatua. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yhdeksän kuusi