Sanoja, joiden merkitystä et heti tajunnut
Kertokaapas tänne sanoja, joiden merkitystä ette heti tajunneet, eikä kukaan kertonut.
Minulla on sana kasari. Meni pitkään tajuta mitä kasari tarkoittaa muodissa yms. kun aiemmin olin kuullut vain kattilan merkityksessä.
Kommentit (725)
Vierailija kirjoitti:
Ei sana, mutta vanha sanonta "pata kattilaa soimaa" aukesi minulle ihan vasta äsken, näin 35-vuotiaana :D Olin aina kuullut sen ensinnäkin "pata kattilaan soimaan" ja mietin miten hitossa se soiminen sopii niihin kaikkiin asioihin mihin tuota sanontaa käytettiin. Sama homma "pää jää vetävään käteen" (tjnsp) sanonnassa. Ei auennut sitten millään mun aivoille, kunnes yks kaks kekkasin työpaikalla palaverissa, joka ei liittynyt asiaan edes millään tapaa . Aukesi ihan uusi maailma kun aivot vihdoinkin rekisteröi näiden tarkoituksen.
"Pata kattilaa soimaa, musta silmä kummallakin" -vai miten se menikään?
"Sokeakin kana voi jyvän löytää, kun se kissalla pöytää pyyhkii ja itse siihen lankee!"
"Hyvin suunniteltu on puoliksi tehty, sanoi faarao kun pyramidin piirsi!"
"Instrjument! Sanoi r kun rautakangen näki!"
"Teknik! Sanoi r kun saranan näki!"
The prodigy lauloi Diesel powerista. Luulin monta vuotta et laulaa diisseli moottoreista tms.
Vähämpä tiesin tuolloin..
Luulin pitkään, että 6-pack vatsa tarkoittaa kaljamahaa eli joka ilta menee 6-pack.
En tiennyt että YK ja USA on eri asiat, asia selvisi joskus parikymppisenä. Luulin että suomenkielinen vastike termille USA oli YK...
Herkkupeppu. En tosin vieläkään ole varma, tarkoittaako se sellaista, joka tykkää herkutella vai sellaista, jolla on tosi hyvä peppu. Kaiketi ensimmäinen, mutta kuulostaa jotenkin hellittelysanalta.
Mätisäkki. Kauhea sana, luulin, et liittyy jotenkin kaloihin, mutta ei siis liity, vaan ihmisen ulkomuotoon.
Inttislangia ei kai voi ymmärtää, ellei ole itse käynyt armeijaa.
Ihmettelin aikoinaan, että mitä ihmettä tarkoittaa "olla kineksessä". Siis ollaan missä?
No selvisi, että "kiinni" eli ei pääse ilta- tai viikonloppulomille. Outo lempinimi, vieläköhän sitä käytetään....
Iloa ja valoa. Vasta myöhemmin on minulle selvinnyt, että kyseessä on filosofian alan läpimurto.
Ei varsinaisesti sana, mutta minä luulin, että sanonta "pyörii kuin puolukka pillussa" tarkoittaa rauhatonta henkilöä. Eli ikään kuin sanonnassa nainen, joka ei voisi olla rauhassa paikoillaan, kun se puolukka siellä pillussa ahdistaa. Täällä taas joku sanoi, että se kuvastaa sitä, että on niin väljää kuin puolukan pyöriessä pillussa, että sen takia se puolukka mahtuu siellä sujuvasti pyörimäänkin.
En vieläkään tiedä mitä uskoa.
En ensin hahmottanut kun kuulin että Tampereella on alue nimeltä Muotiala. Luulin että on joku muotiliikkeiden tai muodin alalla työskentelevien ihmisten keskittymä.
en tiedö vieläkään mikä on somejulkkis, realitytähti tai joku vaikittaja.Voiko joku suomentaa?
Hetkellinen pöljyys iski asia- kaupan ohi kulkiessa, aloin ihmetellä että mitähän asiaa myyvät ja miksi eivät voi ikkunatekstissä kunnolla kertoa, lukee pelkästään asia. Ääneen vielä tätä toisille ihmettelin- tietysti aasialaisia tuotteita ja englanniksi asia siksi. Pikkasen nolo kun kohta tuon tajusin.
Tietysti aihe vapaa- mitä se modeille tarkoittaneekaan? aihe vanki?
Tiesin mitä evakko tarkoitti, mutta kesti nelkyt vuotta hoksata, että se tulee evacuate sanasta.
Yliopiston luennoilla käytetään aina akateemisia hienostelusanoja... jotkut luennoitsijat oikeen mässäilee niillä, mutta eihän niitä kukaan ymmärrä :D
Autoasi. Siis firman nimi on autoasi, ei huollamme autoasi, ei korjaamme autoasi vaan pelkkä autoasi. Mitähän tällä yrittävät sanoa?
Näinköhän. Ihmettelin, mitä asiayhteydellä oli näkemisen kanssa tekemistä.