Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Sanoja, joiden merkitystä et heti tajunnut

Vierailija
08.08.2014 |

Kertokaapas tänne sanoja, joiden merkitystä ette heti tajunneet, eikä kukaan kertonut.

Minulla on sana kasari. Meni pitkään tajuta mitä kasari tarkoittaa muodissa yms. kun aiemmin olin kuullut vain kattilan merkityksessä.

Kommentit (725)

Vierailija
661/725 |
14.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse luulin pienenä seisovan pöydän tarkoittavan sitä, että syödessä pitää seistä.

Vierailija
662/725 |
14.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pissis. Luulin että joku on vaikeuksissa eli kusessa.

Johtui epäilemättä siitä että asun Turussa ja täälhän kaik sanat pätkastää keske. En ole syntyperäinen enkä ymmärrä mihin helekuttiin näillä niin kiire on.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
663/725 |
14.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en lapsena tajunnut sanaa uusavuton. En koskaan kuullut kenenkään sanovan sanaa ääneen, tulin vain silloin tällöin lukeneeksi sen jostain, minkä vuoksi sana rytmittyi mielessäni muotoon uu-savuton. Järkeilin sitten, että uusavuton on sellainen henkilö, joka on lopettanut tupakanpolton ja kehuskelee saavutuksellaan kaikille niin, että toiset kyllästyvät hänen jankuttamiseensa. Sitten toiset sanovat silmiään pyöritellen, että miten se Pertti on nyt niin savutonta olevinaan. Että uuu, oikein peräti savuton. Uu-savuton!

En kyllä edelleenkään tajua sanaa uusavuton. Tiedän nykyään, että se tarkoittaa tyhmää ja avutonta ihmistä, joka ei osaa esim. keittää vettä tai operoida DVD-soitinta. Mutta miksei heitä kutsuta vain avuttomiksi? Mitä se uus-etuliite siinä oikein tarkoittaa? 

Vierailija
664/725 |
14.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä en lapsena tajunnut sanaa uusavuton. En koskaan kuullut kenenkään sanovan sanaa ääneen, tulin vain silloin tällöin lukeneeksi sen jostain, minkä vuoksi sana rytmittyi mielessäni muotoon uu-savuton. Järkeilin sitten, että uusavuton on sellainen henkilö, joka on lopettanut tupakanpolton ja kehuskelee saavutuksellaan kaikille niin, että toiset kyllästyvät hänen jankuttamiseensa. Sitten toiset sanovat silmiään pyöritellen, että miten se Pertti on nyt niin savutonta olevinaan. Että uuu, oikein peräti savuton. Uu-savuton!

En kyllä edelleenkään tajua sanaa uusavuton. Tiedän nykyään, että se tarkoittaa tyhmää ja avutonta ihmistä, joka ei osaa esim. keittää vettä tai operoida DVD-soitinta. Mutta miksei heitä kutsuta vain avuttomiksi? Mitä se uus-etuliite siinä oikein tarkoittaa? 

Mahtava sananselitys!

Kyllä kai se uus-etuliite tarkoittaa sitä, että ajatellaan sen olevan jotenkin moderni ilmiö että joku on ihan kädetön perusasioissa. Vaikka joku DVD:n operoiminen nyt ei ollut relevantti taito muutenkaan vaikka 50 vuotta sitten.

Vierailija
665/725 |
14.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Some. Tästä on aikaa pari vuotta, kun lyhenne alkoi olemaan ns. pinnalla SOMESSA. Hävettää, mutta sana ei auennut mulle, kunnes sitten päätin googlettaa sen. Ja ikää mulla on kuitenkin vasta 23. :D

Vierailija
666/725 |
14.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Some. Tästä on aikaa pari vuotta, kun lyhenne alkoi olemaan ns. pinnalla SOMESSA. Hävettää, mutta sana ei auennut mulle, kunnes sitten päätin googlettaa sen. Ja ikää mulla on kuitenkin vasta 23. :D

Sama täällä, Muutamalla muullakin tässä ketjussa oli, Mulla meni aika kauan kun luulin että  sana Suomessa oli kirjoitettu väärin.

Vierailija
667/725 |
14.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Uusi avuton hämmentyy uusien asioiden edessä.Eli vaikkapa se DVD-soittimen operoiminen,ei ole ennen tehnyt niin menee ihan sormi suuhun.Ei-uus-avuton taas katsoo käyttöohjeita(tai googlaa tai soittaa jollekin,joka osaa neuvoa).

Vierailija
668/725 |
14.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pussikalja. Luulin joskus aikoinaan, että on olemassa pussissa myytävää kaljaa, samaan tyyliin kuin on viinipöniköitäkin, joissa viini on siinä hanallisessa pussissa.

Minä luulin että se on semmonen paperipussi mitä jotkut juopot pitää pullon ympärillä jossain Amerikassa :D

Eikö se ole`?!

Mikä se on?`

Olisko pussissa (esim. muovipussi) kaupasta puistoon kannettu olut tai useampi olut (myös siiderit yms. hyväksyn)...

Pussikaljoittelu [verb.] on sitten verbi tästä, eli pussi toisessä juodaan kaljaa joko paikoillaan tai liikkeessä. Usein ihmisryhmän osana.

Vierailija
669/725 |
14.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

minä en vieläkään kunnolla tiedä, mitä tarkoittaa noheva, nohevasti. (enkä sanaa jouheva, jouhevasti).

(näitä sanoja ei miekestäni käytetty synnyinseudullani, enkä siksi niiden merkitystä ole kunnolla sisäistänyt.)

Vierailija
670/725 |
14.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

minä en vieläkään kunnolla tiedä, mitä tarkoittaa noheva, nohevasti. (enkä sanaa jouheva, jouhevasti).

(näitä sanoja ei miekestäni käytetty synnyinseudullani, enkä siksi niiden merkitystä ole kunnolla sisäistänyt.)

Noheva on ainakin minulle tullut tutuksi intissä (vuonna 2009) ja on tässäkin ketjussa muutamaan kertaan selitetty auki. Itsellänikään ei ole tietoa mistä sana on peräisin, ellei sitten ole siellä intin kielikulttuurisessa sulatuskattilassa syntynyt.

"Noheva" = "Nopeasti heti valmis" eli siis mikäli henkilö on "noheva" hän suorittaa tehtävät hyvin ja nopeasti, eli periaatteessa jouhevasti. Yleensä ymmärtääkseni noheva taistelija (tai siviilissä henkilö) suorittaa asiat nopeuden lisäksi myös virheettömästi.

Vierailija
671/725 |
14.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Periaate - luulin pitkään, että se on perjaate. Tajusin kyllä merkityksen, mutta en älynnyt, mistä kahdesta sanasta se koostuu.

Veto-oikeus - luulin, että käsite on kokonaan suomenkielinen, että veto tosiaan tarkoittaa vetoa.

Vierailija
672/725 |
14.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viraalihitti.

En ole ihan varma tästä vieläkään.

Vierailija
673/725 |
14.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mututuntuma = MUsta TUntuu -tuntuma

Vierailija
674/725 |
14.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ot, mutta: Vuosia sitten ajelin yhdessä Suomen kaupungissa ja olin kai ajatuksissani jotenkin, kun näin ison rakennuksen katolla tekstin Paper Ink Eräys. Juu, paperimustetta, mutta mikä on eräys??

Tavutan jotenkin hullusti monet sanat edelleen. Tavusokea?

Vierailija
675/725 |
14.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulin huippumalli haussa ohjelmaa ensin koiraohjelmaksi.

Vierailija
676/725 |
14.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En lukenut koko ketjua, mutta sana pissis ei minulle aukea.

Vierailija
677/725 |
14.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Uusi avuton hämmentyy uusien asioiden edessä.Eli vaikkapa se DVD-soittimen operoiminen,ei ole ennen tehnyt niin menee ihan sormi suuhun.Ei-uus-avuton taas katsoo käyttöohjeita(tai googlaa tai soittaa jollekin,joka osaa neuvoa).

Yleensä uusavutonta käytetään kyllä kuvaamaan henkilöä, joka ei osaa sellaisia perustaitoja, joiden osaaminen oli ennen itsestään selvää. Eli uudesti avuttomat eivät tajua miten perunat tai kananmunat keitetään, vessa siivotaan jne. He eivät osaa tehdä näitä hommia, koska heiltä puuttuu tervettä järkeä ja arkikokemusta tavallisista askareista.

Tuo sanaselitys "uu-savuton" oli kyllä aivan hulvaton!! :DDD Kiitos siitä.

Vierailija
678/725 |
15.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Esirippu. Minusta se oli esiriippu, kun sehän riippuu siinä näyttämön edessä.

Minä taas luulin pitkään että se on esilippu. Varmaan 20-vuotiaaksi asti puhuin esilipusta.

Vierailija
679/725 |
15.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Epäilen.

Esim sanotaan "epäilen että hän pitää siitä", tarkoitetaanko sillon että luullaan, että hän pitää siitä vai ei pidä? Koska epäillä on jo itsessään kielteisessä muodossa, mutta olen kyllä kuullut sanaa käytettävän myös luulemisen sijasta.

Vierailija
680/725 |
15.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanan Ö-mappi merkitys selvisi minulle vasta kesätöissä. Ajattelin sen tarkoittavan asian syrjään laittamista.

Merkitys Ö-mappi=roskakori ei ollut auennut ennen sitä.