Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Sanoja, joiden merkitystä et heti tajunnut

Vierailija
08.08.2014 |

Kertokaapas tänne sanoja, joiden merkitystä ette heti tajunneet, eikä kukaan kertonut.

Minulla on sana kasari. Meni pitkään tajuta mitä kasari tarkoittaa muodissa yms. kun aiemmin olin kuullut vain kattilan merkityksessä.

Kommentit (725)

Vierailija
681/725 |
15.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Blanko

Monet slangisanat edelleen mutta miehen usein käyttämä nyklat=avaimet ei mulle heti auennut. Samoin klitsu=kellari, mölö=maito jne.

Oikeistopopulisti, en oikein ymmärrä vieläkään.

Vierailija
682/725 |
15.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole jaksanut opetella (s)tyyrpuuria ja paapuuria.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
683/725 |
15.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä elin jostain syystä pitkään harhaluulossa sanan "riittoisa" kanssa. Luulin sen tarkottavan jotain raikasta, puhdistavaa tms kun kaikissa pesuaine-, ilmanraikastin- ym mainoksissa mainostettiin niiden aina olevan riittoisia. Jostain oli vaan lapsena tommonen mielikuva jäänyt ja siitä oli sitten hankala päästä eroon. :D vasta joskus täysi-ikäisyyden kynnyksellä naistenlehtien kosmetiikkajuttuja lukiessani tajusin että riittoisa=riittää pitkään...

Vierailija
684/725 |
18.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
685/725 |
18.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meni kauan tajuta nettikielen c8 ilmausta. Kaverit käytti tätä paljon ja olin iha pihalla et mistä ne puhuu.

Vierailija
686/725 |
18.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luulin tähän päivään saakka, että tsygä tarkoittaa junaa, mutta äskeisen googletuksen jälkeen olen viisaampi.

Terveisin maalaistollo

Jouduin minäkin googlaamaan 😊

Vierailija
687/725 |
18.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hemtexin ja bilteman merkitys on avautunut vasta äskettäin mutta vieläkin ihmettelen että mikä hemmetin autoteema?! Onko siellä aluksi myyty vain autotarvikkeita vai mitä ihmettä. Kodintekstiilit nyt kuulostaa ihan järkevältä nimeltä mutta toi ei.

Vierailija
688/725 |
18.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En lukenut koko ketjua, mutta sana pissis ei minulle aukea.

Oisko vanhanajan sanasta pissaliisa modernimpi versio?

Vierailija
689/725 |
22.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulin, että harva se päivä ja harvoin tarkoittavat samaa. Muistan, kun joskus nuorena koitin kaupassa saada äidin ostamaan jäätelöä sanomalla että "kun meillä syödään jäätelöä harva se päivä". Äiti nauroi että no niimpä :D

Vierailija
690/725 |
02.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

[quote author="Vierailija" time="09.08.2014 klo 12:40"]

Lapsena kun kotona kuunneltiin radiosta säätiedotuksia, luulin että paikannimi on Kuuska-jaskari eikä Kuuskajas-kari. Nolotti, kun äiti valaisi asian.

Älä suotta nolostele. Olen kuullut ammattimerenkulkijoidenkin puhuvan "Jaskarista." Tosin voihan se olla sisäpiirihuumoria.

Jaa, että se ei olekaan Puuska-jaskari. Ajattelin pienenä merisäätä kuunnellessa, että se on kovin tuulenpuuskainen paikka. 

Yksi minulla oli pienen: Joululaulu, joulupuu on rakennettu, joulu on jo ovella, naamuusia ripustettua ompi kuusen oksille. Mitä muusia se on ja oi miksi ihmeessä?

Vierailija
691/725 |
16.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Intersektionaalinen feminismi, woke- ja cancel-kulttuuri. Olen googlettnut termit useampaan kertaan ja kaksi viimemainittua on selvinnytkin, mutta tuo ensimmäinen on selitetty sillä tavalla, ettei se tunnu menevän meikäläisen kaaliin lainkaan. Feminismin tiedän kyllä, mutta tuo määre hämmentää.

Vierailija
692/725 |
16.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Piti googlettaa sana tsygä, kun en osannut yhdistää sitä ruotsin kielen sanaan cykel, josta hesalaiset sen ovat vääntäneet. Me landepukut mentiin ennen munamankelilla tai polkurattaalla.

Vierailija
693/725 |
16.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luin lapsena paljon Viisikoita. Lapset ottivat retkille huopia mukaan. Luulin niitä patjoiksi.

Vierailija
694/725 |
16.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näin lapsena ravintolan mainoksen 'seisova pöytä'. En ymmärtänyt miten se pöytä seisoo.

Ruotsissahan se pöytä kävelee

”Gående bord”

Vierailija
695/725 |
16.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Revontuli, revon eli ketun tuli. Muinaissaamelaisen kansanuskon mukaan revontulet aiheutuvat siitä, miten tulihäntäinen kettu huiskii hännällään.

Vierailija
696/725 |
16.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsena Batmanissa oli sellainen kysymysmerkkimies? Mietin pääni puhki, mikä ihme on tämä avaruuttaja?

Vierailija
697/725 |
16.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kylmälänkylä ja Kärsämänkylä. Niin, ihan helposti hahmotin kylien nimiksi Kylmä Länkylä ja Kärsä Mänkylä...

Vierailija
698/725 |
08.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sana, mutta vanha sanonta "pata kattilaa soimaa" aukesi minulle ihan vasta äsken, näin 35-vuotiaana :D Olin aina kuullut sen ensinnäkin "pata kattilaan soimaan" ja mietin miten hitossa se soiminen sopii niihin kaikkiin asioihin mihin tuota sanontaa käytettiin. Sama homma "pää jää vetävään käteen" (tjnsp) sanonnassa. Ei auennut sitten millään mun aivoille, kunnes yks kaks kekkasin työpaikalla palaverissa, joka ei liittynyt asiaan edes millään tapaa . Aukesi ihan uusi maailma kun aivot vihdoinkin rekisteröi näiden tarkoituksen.

Vierailija
699/725 |
08.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Karhunpalvelus. Luulin sen tarkoittavan jotain tosi isoa palvelusta toiselle.

(Se tarkoittaakin sitä, että vaikka tarkoitat hyvää, on palvelus huono toiselle)

Vierailija
700/725 |
08.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nukkavierua en ymmärtänyt aikanaan, kun pyrin oppikouluun.