Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sanoja, joiden merkitystä et heti tajunnut

Vierailija
08.08.2014 |

Kertokaapas tänne sanoja, joiden merkitystä ette heti tajunneet, eikä kukaan kertonut.

Minulla on sana kasari. Meni pitkään tajuta mitä kasari tarkoittaa muodissa yms. kun aiemmin olin kuullut vain kattilan merkityksessä.

Kommentit (725)

Vierailija
341/725 |
02.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ad hoc-ratkaisu

Ad hoc tarkoittaa suoraan käännettynä "tämän vuoksi" tai "tälle". Eli ad hoc -ratkaisu on keinotekoinen, tarpeeton tai tyhjänpäiväinen ratkaisu (joka ei siis itse asiassa ratkaise mitään).

Ad hoc on latinaa ja tarkoittaa ”tätä (tarkoitusta, tehtävää) varten”. Tieteessä ja filosofiassa ad hoc -hypoteesi tarkoittaa hypoteesia, joka hyväksytään puhtaasti teorian pelastamiseksi vaikeuksilta tai kumoamiselta, ilman mitään itsenäistä perustetta.[1] Yleensä lausumalla tarkoitetaan tiettyä ongelmaa varten räätälöityä ratkaisua. Sillä saatetaan viitata myös improvisoituun ja ennalta valmistelemattomaan ratkaisuun vastakohtana hyvin ja perusteellisesti suunnitellulle ratkaisulle.

Vierailija
342/725 |
02.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vartoa.

Odottaa

varto-, germaaninen (saksa, gootti, langobardi, muinaisyläsaksa, ruotsi); sukulaissanat pohjoissaame vuordit, Ger warten. Englanniksi wait

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
343/725 |
02.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tajua vieläkään, mitä sana "vatulointi" tarkoittaa, lähinnä tulee mieleen keskustalainen tapa ryssiä jokin eli kaikki asiat.

Synonyymi vatvomiselle mutta vähemmän negatiivisessa sävyssä.

Vierailija
344/725 |
02.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Allakointi. Hämmästyin, kun tajusin  sen tarkoittavan käytännössä ihan vaan asioiden merkkaamista kalenteriin.

Ettet tarkoita "allokointi"?

Vierailija
345/725 |
02.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Together - to-get-her

Vierailija
346/725 |
02.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsena/nuorena luulin, että sääliä on suoraan sama kuin tuntea empatiaa jotakuta kohtaan, kellä menee siis huonosti. Mutta sääli onkin sellainen "sinulla menee huonosti ja minä olen parempi" -ajatus. Olen joskus nuorempana siis sanonut jollekin sääliväni häntä myötätunnon osoituksena :D

No nyt meni metsään. Sääli ei tarkoita ylemmyydentuntoa. Huonompiosaisia esimerkiksi säälitään, eli tunnetaan huonoa oloa heidön puolestaan. Eli ei oo väärää, kun oot säälinyt kaveriasi

Vierailija
347/725 |
02.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapsena/nuorena luulin, että sääliä on suoraan sama kuin tuntea empatiaa jotakuta kohtaan, kellä menee siis huonosti. Mutta sääli onkin sellainen "sinulla menee huonosti ja minä olen parempi" -ajatus. Olen joskus nuorempana siis sanonut jollekin sääliväni häntä myötätunnon osoituksena :D

No nyt meni metsään. Sääli ei tarkoita ylemmyydentuntoa. Huonompiosaisia esimerkiksi säälitään, eli tunnetaan huonoa oloa heidön puolestaan. Eli ei oo väärää, kun oot säälinyt kaveriasi

Mutta eikö sanaan "säälittävä" sisälly huonon olon lisäksi ns. inhoa?

Vierailija
348/725 |
02.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En vieläkään älyä, mitä tarkoittaa Touché. Olen googlannut monesti, joko se ei ole selvinnyt tai sitten en vaan muista.

Touche per rectum  :D

Vierailija
349/725 |
02.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta eikö sanaan "säälittävä" sisälly huonon olon lisäksi ns. inhoa?

Kyllä. Mutta se on ihan eri sana, käytetään ihan eri yhteyksissä. "Mua säälitti se mies..." (tuli paha mieli hänen puolestaan) "Se mies oli säälittävä." (käyttäytyi esim.halveksuttavasti) mun mielestä, mun oman kielitajun mukaan, ne on eri asiat.

Vierailija
350/725 |
03.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Avokassukka

siis avokas-sukka

se pieni sukka joka laitetaan jalkaan kun käyttää vaikka korkokenkiä. jossain oli tästä juttua ja luin avo-kassukka

Vierailija
351/725 |
03.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitkähihainen t-paita. Periaatteessa tiedän nyt mitä sillä tarkoitetaan, mutta se ei edelleenkään käy mun järkeen. Olen aina ajatellut, että t-paita on aina lyhythihainen, ja pidän kiinni tästä ajattelutavasta :D Ei t-paidassa voi olla pitkiä hihoja. (Voi, mutta... ei voi xd )

Vierailija
352/725 |
03.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole tuo aikaisempi kirjoittaja, mutta kyllä tuo "minä säälin sinua" kuulostaa aika alentavalta. Neutraalimpiakin ilmauksia on, kuten: "minua harmittaa puolestasi".

Vierailija
353/725 |
03.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Härkä. Luulin kauan että härkä on joku oma lajinsa ja siksi arvokkaampaa.. Vaikka todellisuudessahan se on vain kuohittu sonni.

Vierailija
354/725 |
03.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitkähihainen t-paita. Periaatteessa tiedän nyt mitä sillä tarkoitetaan, mutta se ei edelleenkään käy mun järkeen. Olen aina ajatellut, että t-paita on aina lyhythihainen, ja pidän kiinni tästä ajattelutavasta :D Ei t-paidassa voi olla pitkiä hihoja. (Voi, mutta... ei voi xd )

Minäkään en käsitä pitkähihaista t-paitaa. Miten se eroaa tavallisesta pitkähihaisesta paidasta?

Vierailija
355/725 |
03.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole tuo aikaisempi kirjoittaja, mutta kyllä tuo "minä säälin sinua" kuulostaa aika alentavalta. Neutraalimpiakin ilmauksia on, kuten: "minua harmittaa puolestasi".

Lausetta "minä säälin sinua" käytetään myös halventavissa yhteyksissä. Ehkä lausahduksen merkitys onkin muuttunut.

Vierailija
356/725 |
03.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Faija oli rekkakuski ja penskana olin paljon mukana sen hommissa apparina.

Koskaan ei puhuttu rekoista, vaan puoliperistä ja täysperistä.

Puoliperävaunun vetoauto on nuppi. Tältä palstalta sain tietää sitä kutsuttavan jossain naamaksi - aina oppii uutta.

Täysperävaunun (joojoo - "varsinaisen"...) vetoauto on meidän puheissa ollut aina täysperän nuppi.

Itse ajoin faijan suosituksesta B:n sijasta samantien C-kortin, vaikka eihän sitä tiennyt silloin, mitä minusta isona tulee.

On siitä tälleen kirvesmiehenäkin ollut hyötyä.

Raksapuolella "mennä vihkoon" tarkoittaa jotain työnjohdon perstaskussa olevaa vihkoa, johon kirjataan kaikki pieleen mennyt ja tappiota tuottanut...

Kieli on ihmeellistä: jossain päin itikoita lypsetään ja linkku tarkoittaa linja-autoa.

Kaikki termit tietysti täysin oikeita - ainakin käyttäjiensä näkökulmasta.

M-73

Vierailija
357/725 |
03.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rautakaupan mainoksessa myytiin putkilotinaa. Ihmettelin ääneen, että mitähän tässä on ollut tarkoitus myydä, putkien lotinahan on ärsyttävä vika. Mies sitten ystävällisesti valaisi, että putkilo-tinaa... ;)

Vierailija
358/725 |
03.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Avioliittoluopauksissa myötä- ja vastamäki, loogista, mutta ylä- ja alamäessä, epäloogista.

Jos mennään alamäkeen, se on helppoa, mutta yleensä tuhoisaa, ylämäkeen meneminen taas on vaikeaa, mutta nousujohteista. Eli jos kirjaimellisesti miettii, se, että kulkee rinnalla ylä- ja alamäessä, tarkoittaisi, että sekä silloin kun on vaikeaa, että silloin, kun menee päin persettä. Sitä hyvää ja onnellista aikaa ei siis ole ollenkaan.

Myötämäessä kulkemisella tarkoitetaan sitä, että elämä menee hyvin ja vaikeuksitta. Kuin kävelisi alamäkeä, sehän ei rasita lainkaan, vaan sujuu ihan itsestään ilman ponnistuksia.

Vastamäkeen eli ylämäkeen kulkeminen taas on raskasta, vie voimia ja rupeaa väsyttämään ja kyllästyttämään, jos ylämäki on liian jyrkkä ja pitkä.

Avioliitossa on siis molempia kausia, myötämäkiä ja vastamäkiä, mutta avioliittolupauksessa luvataan pysyä toisen rinnalla joka tapauksessa.

Vierailija
359/725 |
03.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

137 jatkaa. Vuoden saksanopintojen jälkeen hoksasin että schwartzkopf shampoo merkki tarkoittaa "mustaa päätä" (schwartz = musta, kopf= pää)

Tuli tuosta ylemmästä "mustmiäs" kommentista myös mieleen, että kun lapsena leikittiin "kuka pelkää mustaa miestä", niin luulin aina että leikissä se kuviteltu mies vain on pukeutunut zorron tai ninjan mustiin vaatteisiin. Vasta aikuisena tajusin että "ai se tarkoitti tummaihoista miestä", kun mediassa keuhkottiin rasistisista asioista kuten mustamies- leikki, lakupekka ja neekerin suukot.

Ihan alunperin se musta mies on ollut nokikolari, jotka siis on olleet työpäivän jälkeen likaisia. (ja eipä silloin taidettu vaatteita jokapäivä pestä noin muutenkaan). Tää tummaihoinen mies -tulkinta on ihan vasta muutaman viime vuosikymmenen tulkinta, leikki on paljon tätä vanhempi!

Vierailija
360/725 |
03.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viraali

Tiedätkö sinä mitä tarkoittaa? Yhdessä iltapäivän lehdessä käytettiin sanaa pari päivää sitten. Itselle ainakin ihan uusi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi kolme