Sanoja, joiden merkitystä et heti tajunnut
Kertokaapas tänne sanoja, joiden merkitystä ette heti tajunneet, eikä kukaan kertonut.
Minulla on sana kasari. Meni pitkään tajuta mitä kasari tarkoittaa muodissa yms. kun aiemmin olin kuullut vain kattilan merkityksessä.
Kommentit (725)
Vierailija kirjoitti:
Minä en tiedä mitä eroa on ironialla ja sarkasmilla.
Pitkään ihmettelin mikä on hule(vesi).
Ei tiedä kovin moni muukaan.
"Sarkasmi on purevaksi ja teräväksi tarkoitettua sanallista ironiaa, ja se koetaan siksi loukkaavaksi ja joskus raivostuttavaksi.[1] Toisin kuin ironia, sarkasmi on aina harkittua ja sillä on selkeä kohde, joka on yleensä ihminen mutta joskus myös esimerkiksi esine tai uskomus. Ihmiset voivat olla sarkastisia tai ironisia, mutta tilanne voi olla vain ironinen."
Vierailija kirjoitti:
kertokaas nyt mitä se enten tenten teelikamenten, hissun kissun vaapulavissun tarkoittaa. Tuleeko sekin jostain ranskasta ruotsin kautta, vai?
kaipa sekin tulee jostain ala-saksan germaanimurteesta
Luulin että rälläkkä on joku pyssy? Mutta se onkin pelastusarmeija?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
kertokaas nyt mitä se enten tenten teelikamenten, hissun kissun vaapulavissun tarkoittaa. Tuleeko sekin jostain ranskasta ruotsin kautta, vai?
kaipa sekin tulee jostain ala-saksan germaanimurteesta
Melko oikein. Saksan kielestähän se. https://fi.m.wikipedia.org/wiki/Entten_tentten_teelikamentten
Vierailija kirjoitti:
Luulin että rälläkkä on joku pyssy? Mutta se onkin pelastusarmeija?
Rälläkkä on yleisemmin kylläkin semmoinen työkalu jossa on semmoinen pyörivä kiekko, jolla voi katkaista esim. metalliputken.
Vierailija kirjoitti:
Ad hoc-ratkaisu
Jokseenkin sama asia kuin improvisointi. McGyver tekee ad hoc -ratkaisuja koko ajan kun kehittelee saatavillaolevista materiaaleista lonkalta ongelmaansa ratkaisun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Avioliittoluopauksissa myötä- ja vastamäki, loogista, mutta ylä- ja alamäessä, epäloogista.
Jos mennään alamäkeen, se on helppoa, mutta yleensä tuhoisaa, ylämäkeen meneminen taas on vaikeaa, mutta nousujohteista. Eli jos kirjaimellisesti miettii, se, että kulkee rinnalla ylä- ja alamäessä, tarkoittaisi, että sekä silloin kun on vaikeaa, että silloin, kun menee päin persettä. Sitä hyvää ja onnellista aikaa ei siis ole ollenkaan.
Myötä- ja vastoinkäymisissä. Myötämäki? Vastamäki? :D
Minusta myötä- ja vastamäki sekä myötä- ja vastoinkäyminen tarkoittaa ihan samaa asiaa. Myötämäki ja myötäkäyminen on kyllä sellaisia sanoja, ettei niitä kukaan käytä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Avioliittoluopauksissa myötä- ja vastamäki, loogista, mutta ylä- ja alamäessä, epäloogista.
Jos mennään alamäkeen, se on helppoa, mutta yleensä tuhoisaa, ylämäkeen meneminen taas on vaikeaa, mutta nousujohteista. Eli jos kirjaimellisesti miettii, se, että kulkee rinnalla ylä- ja alamäessä, tarkoittaisi, että sekä silloin kun on vaikeaa, että silloin, kun menee päin persettä. Sitä hyvää ja onnellista aikaa ei siis ole ollenkaan.
Myötä- ja vastoinkäymisissä. Myötämäki? Vastamäki? :D
Minusta myötä- ja vastamäki sekä myötä- ja vastoinkäyminen tarkoittaa ihan samaa asiaa. Myötämäki ja myötäkäyminen on kyllä sellaisia sanoja, ettei niitä kukaan käytä.
Oi sori, kirjoitinkin ton viestin jo, mut kun avasin läppärin, se näytti siltä, etten ois vielä kirjottanut.
Ihmisyyteni kärsii tästä ihmisten tyhmyydestä. Eikö teitä hävetä yhtään?
Vierailija kirjoitti:
Ihmisyyteni kärsii tästä ihmisten tyhmyydestä. Eikö teitä hävetä yhtään?
Kaikki mitä tiedät on jotain minkä olet joskus saanut selville.
Rasismi. Aina kun luulen tietäväni mitä se tarkoittaa kuulen tai luen uuden määritelmän sanalle.
Näetsen. Luin jotain vanhaa suomalaista romaania, jossa tuo sana toistui tuon tuosta. Ärsytti, kun en tiennyt mitä se tarkoittaa. Nyt tiedän (thanks to Google search) että se tarkoittaa samaa kuin nimittäin.
Lapsena/nuorena luulin, että sääliä on suoraan sama kuin tuntea empatiaa jotakuta kohtaan, kellä menee siis huonosti. Mutta sääli onkin sellainen "sinulla menee huonosti ja minä olen parempi" -ajatus. Olen joskus nuorempana siis sanonut jollekin sääliväni häntä myötätunnon osoituksena :D
Allakointi. Hämmästyin, kun tajusin sen tarkoittavan käytännössä ihan vaan asioiden merkkaamista kalenteriin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eskaloituminen. Ad hominem-ilmaisu.
Yksi, mitä en edelleenkään ymmärrä, on Ulin masinoima "kilttimies". Tyyppihän on kaikkea muuta kuin kiltti, vihaa kaikkea maalla, merellä ja ilmassa.
Eskaloitua - asiat kasaantuu tai muuten vaan paisuu niin että niistä tulee vielä ikävämpiä. Mielenosoitus eskaloitui mellakaksi. Escalator on rullaportaat, varsinaisesti niillä ei ole ollut tarkoitus mennä alas vaan pelkästään ylös (escalate).
Ad hominem on väittelyvirhe jossa sen sijaan että koitettaisiin vastata toisen osapuolen väittämään, mennäänkin asiaan liittymättömiin henkilökohtaisuuksiin tai kiinnitetään huomiota siihen että kuka on puhujana, ei itse asiaan. "Mielestäni vähäkalorinen dieetti on paras" -"mitä sinä läski siitä tiedät"
Onko olkiukko myöskään ymmärretty? Ad hominem ja olkiukot on ne yleisimmät joista keskustelussa toista syytellään.
Yksinkertaistetaan hieman:
Eskaloituminen = laajentuminen
Ad hominem -ilmaisun suora käännös on "ihmiselle" ja tarkoittaa tosiaan itse asian (ad rem) sijaan henkilöön kohdistuvaa väitettä, jolla opponenttia eli vastaväittäjää yritetään mollata, jotta hänen asialliseen argumenttiin ei tarvitsisi vastata.
Vierailija kirjoitti:
Ad hoc-ratkaisu
Ad hoc tarkoittaa suoraan käännettynä "tämän vuoksi" tai "tälle". Eli ad hoc -ratkaisu on keinotekoinen, tarpeeton tai tyhjänpäiväinen ratkaisu (joka ei siis itse asiassa ratkaise mitään).
En tajua vieläkään, mitä sana "vatulointi" tarkoittaa, lähinnä tulee mieleen keskustalainen tapa ryssiä jokin eli kaikki asiat.
Minä en tiedä mitä eroa on ironialla ja sarkasmilla.
Pitkään ihmettelin mikä on hule(vesi).