Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sanoja, joiden merkitystä et heti tajunnut

Vierailija
08.08.2014 |

Kertokaapas tänne sanoja, joiden merkitystä ette heti tajunneet, eikä kukaan kertonut.

Minulla on sana kasari. Meni pitkään tajuta mitä kasari tarkoittaa muodissa yms. kun aiemmin olin kuullut vain kattilan merkityksessä.

Kommentit (725)

Vierailija
361/725 |
03.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

että bliw-saippua meinaa wildiä toisinpäin

Vierailija
362/725 |
03.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että "stara" ei tarkoita mitä tahansa teinitähtöstä, vaan tulee venäjän kielestä ja tarkoittaa vanhaa konkaria.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
363/725 |
03.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Narratiivitiivinen luulin että se tarkoittaa narraamista:)!

Vierailija
364/725 |
03.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yliopistossa kuultua kirjoitti:

Narratiivitiivinen luulin että se tarkoittaa narraamista:)!

Korjaus:)! Narratiivinen.

Vierailija
365/725 |
03.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pitkähihainen t-paita. Periaatteessa tiedän nyt mitä sillä tarkoitetaan, mutta se ei edelleenkään käy mun järkeen. Olen aina ajatellut, että t-paita on aina lyhythihainen, ja pidän kiinni tästä ajattelutavasta :D Ei t-paidassa voi olla pitkiä hihoja. (Voi, mutta... ei voi xd )

Minäkään en käsitä pitkähihaista t-paitaa. Miten se eroaa tavallisesta pitkähihaisesta paidasta?

Jos paidassa on kaulukset, se ei ole t-paita. T-paita on yleensä joustavaa materiaalia, tavallinen paita / paitapusero ei yleensä ole.

Vierailija
366/725 |
03.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Exän sanoma "Parisuhteesta kanssasi ei ollut mihinkään." meni siinä melkein 10v, sen jälkeen ei parisuhdetta ole ollut, ja nykyään kaytän vain maksullisi, seksisuhteita ja käsiäni. En halua kuulla samaa enää koskaan rakkaimmalta ihmiseltä. Joten parempi olla loppuelämä yksin koska ei suhteesta kanssani ollut yhtään mihinkään. Onhan noita naisia ollut jotka olisi enemmänkin halunnut, mutta siinä vaiheessa puhaltanut pelin aina poikki.

Vierailija
367/725 |
03.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saattaa olla tyhmä kysymys, mutta haluaisko joku selittää, mitä tarkoittaa AV? Onko tää joku ihan yleinen nettipalstoihin liittyvä nimitys, vai onko kyseessä vaan tän kyseisen sivuston "inside-vitsi"? En ole ainakaan muilla palstoilla pyöriessäni vielä törmännyt kyseiseen nimitykseen.

Vierailija
368/725 |
03.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saattaa olla tyhmä kysymys, mutta haluaisko joku selittää, mitä tarkoittaa AV? Onko tää joku ihan yleinen nettipalstoihin liittyvä nimitys, vai onko kyseessä vaan tän kyseisen sivuston "inside-vitsi"? En ole ainakaan muilla palstoilla pyöriessäni vielä törmännyt kyseiseen nimitykseen.

"Aihe Vapaa"

Vierailija
369/725 |
03.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Viraali

Tiedätkö sinä mitä tarkoittaa? Yhdessä iltapäivän lehdessä käytettiin sanaa pari päivää sitten. Itselle ainakin ihan uusi.

Viraali = Leviää viruksen lailla

Vierailija
370/725 |
03.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pussikalja. Luulin joskus aikoinaan, että on olemassa pussissa myytävää kaljaa, samaan tyyliin kuin on viinipöniköitäkin, joissa viini on siinä hanallisessa pussissa.

Minä luulin että se on semmonen paperipussi mitä jotkut juopot pitää pullon ympärillä jossain Amerikassa :D

Vierailija
371/725 |
03.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pussikalja. Luulin joskus aikoinaan, että on olemassa pussissa myytävää kaljaa, samaan tyyliin kuin on viinipöniköitäkin, joissa viini on siinä hanallisessa pussissa.

Minä luulin että se on semmonen paperipussi mitä jotkut juopot pitää pullon ympärillä jossain Amerikassa :D

Minä ajattelin että se on semmoista jauhetta joka on pussissa joka sitten sekoitetaan nesteeseen, kuten pussikeitot.

Vierailija
372/725 |
03.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Että "stara" ei tarkoita mitä tahansa teinitähtöstä, vaan tulee venäjän kielestä ja tarkoittaa vanhaa konkaria.

Stara on kyllä tullut suomeen englannin sanasta star, ja tarkoittaa ketä tahansa tähteä, vanhaa tai nuorta.

Venäjän kielen starik  tarkoittaa vanhusta, ja se on lainautunut suomen kieleen (tai oikeastaan stadin slangiin) muodossa starbu ja nimenomaan merkityksessä vanhus, vanha ukko.

Vierailija
373/725 |
03.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pitkähihainen t-paita. Periaatteessa tiedän nyt mitä sillä tarkoitetaan, mutta se ei edelleenkään käy mun järkeen. Olen aina ajatellut, että t-paita on aina lyhythihainen, ja pidän kiinni tästä ajattelutavasta :D Ei t-paidassa voi olla pitkiä hihoja. (Voi, mutta... ei voi xd )

Minäkään en käsitä pitkähihaista t-paitaa. Miten se eroaa tavallisesta pitkähihaisesta paidasta?

Jos paidassa on kaulukset, se ei ole t-paita. T-paita on yleensä joustavaa materiaalia, tavallinen paita / paitapusero ei yleensä ole.

Muuten samaa mieltä olen, mutta kyllähän T-paitoja on myös kauluksellisia. T-paitoja on kauluksettomia O- ja V-aukolla, ja sitten kauluksellisia, lyhyellä pystykauluksella tai varsinaisella kauluksella, jonka alapuolella voi olla lyhyt vetoketju tai muutama nappi tai neppari.

Vierailija
374/725 |
03.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Stara on kyllä tullut suomeen englannin sanasta star, ja tarkoittaa ketä tahansa tähteä, vanhaa tai nuorta.

Venäjän kielen starik  tarkoittaa vanhusta, ja se on lainautunut suomen kieleen (tai oikeastaan stadin slangiin) muodossa starbu ja nimenomaan merkityksessä vanhus, vanha ukko.

Jep. Ja karjalassa niitä vanhoja äijiä sanotaan suoraan venäjästä lainatusti starikoiksi.

Vierailija
375/725 |
03.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vasta lapsen jutuista 3-vuotiaana tajusin pakettiauton merkityksen. Sillä oikeasti voi kuljettaa paketteja (lapsi tosin ajatteli lahjapaketteja). Olin aina ajatellut pakettiauton olevan paketin muotoinen ja siitä nimitys pakettiauto.

Eikö oo lohduttavaa tietää, että se oma lapsi on jo ton ikäsenä fiksumpi, ku kumpikaan vanhemmista :D Ja tää on sit sanottu ihan ystävällismielisesti :) Välillä itellekin tullu olo, et miten tuosta lapsesta on tullu noin viisas, ku lapsi hoksaa jotain ennen kuin itse....

Vierailija
376/725 |
03.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vasta lapsen jutuista 3-vuotiaana tajusin pakettiauton merkityksen. Sillä oikeasti voi kuljettaa paketteja (lapsi tosin ajatteli lahjapaketteja). Olin aina ajatellut pakettiauton olevan paketin muotoinen ja siitä nimitys pakettiauto.

Eikö oo lohduttavaa tietää, että se oma lapsi on jo ton ikäsenä fiksumpi, ku kumpikaan vanhemmista :D Ja tää on sit sanottu ihan ystävällismielisesti :) Välillä itellekin tullu olo, et miten tuosta lapsesta on tullu noin viisas, ku lapsi hoksaa jotain ennen kuin itse....

http://www.dailymail.co.uk/femail/article-3431420/Puzzle-asks-way-bus-going-leaves-adults-flummoxed.html

Vierailija
377/725 |
03.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kontingenssi/kontingentti. Luin juuri sitä käsittelevän wikipedia-artikkelin enkä vieläkään ymmärrä.

Vierailija
378/725 |
03.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Jalkapallossa paitsio tarkoittaa sitä, että syöttöä odottava pelaaja on lähempänä vastustajan maalia kuin se hyökkäävä pelaaja, jolla pallo on. On tietty paitsiolinja, jonka palloton pelaaja ylittää ja on paitsiossa."

Ei ihan noin (liekö trolli?).

Jalkapallossa pelaaja on paitsiossa, kun hän on lähempänä vastapuolen päätyä kuin pallo ja vastapuolen toiseksi alin pelaaja.

Vierailija
379/725 |
03.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tähtisädetikku vai tähtisadetikku? Kumpi on oikein?

Bisnessanasto on mulle ihan vieras, nää benchmarkkaukset ja muut. Onneks ei tarviikaan ymmärtää.

Minusta oikea on tähtisadetikku, kun siitähän sataa tähtiä.

Otetaan gallup.

Peukuta ylös, jos tähtisädetikku,

peukuta alas, jos tähtisadetikku.

Säde näyttää olevan johdossa gallupissa jotain 50-40, en olisi uskonut. Kun paketissakin lukee "Tähtisadetikkuja". Olen kyllä kuullut puhuttavan sädetikuista, mutta en tähtisädetikuista.

Vierailija
380/725 |
03.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tähtisadettahan sieltä tikusta tulee, siis tähtisadetikku on oikea muoto. Sellaista sanaa kuin "tähtisäde" ei ole olemassakaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yksi yhdeksän