Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

En ymmärrä ihmisiä, jotka ottavat lainaa.

Vierailija
02.08.2014 |

Miksi kenelläkään on tarvetta ottaa isoja lainoja ja sitten vaikerrella, kun ei pysty maksamaan niitä takaisin? Elän ilman velkaa tavallisena duunarina.

Minä saan työstä kaksi tonnia käteen kuukaudessa, ja kolmenkymmenen vuoden ajan olen maksanut vuokrani säännöllisesti ja ajoissa. Ei ole asuntolainaa.

Autokin on, ja aina kun tulee aika vaihtaa uudempaan, maksan kerralla sen summan, jonka olen säästänyt autoa varten. Rahastoon olen jo kauan laittanut rahaa säännöllisesti, ja otan sieltä, jos tulee joku äkillinen tarve.

Vaatteet ostan enimmäkseen kirpparilta, elektroniikan Kierrätyskeskuksesta tai Tori.fi:stä ja yksinkertaisen perusruokani valmistan itse raaka-aineista, en osta eineksiä enkä ruokaile ravintoloissa. Työpaikalle otan eväät mukaan enkä syö työpaikkaruokalassa.

Silloin tällöin nautin alkoholiakin kaveriporukassa, Eestistä hakemaani halpaa alkoholia. Sähköleluja on, telkkari, älypuhelin, stereo, tietokone ym.

Kaikki tämä ilman velkaa. Se onnistuu minulta, se onnistuu teiltäkin, jos vain yritätte.

Kommentit (98)

Vierailija
61/98 |
03.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.08.2014 klo 21:32"]Toisaalta ymmärrän kyllä, ettei toiset kaipaa velkaa, eikä varmuutta siitä, että asunto vaikkapa myydään alta itsestä riippumattomista syistä.

[/quote]Jep jep, emme ole koskaan olleet kunnalla vuokralla, vaan aina joutuneet ottamaan asunnon yksityiseltä ja kolme kertaa asunto on myyty meidän alta pois. Oli ihan selvää ostamme oman heti kun siihen tulee tilaisuus, asumisvarmuus on omassa ihan eri tasolla ja jos haluttaa vaihtaa tapetit, niin voi vaihtaa tapetit, eikä tarvi vaihtaa koko asuntoa kuten vuokralla.

Nämä omistus/vuokra kinastelu on vähän huvittavaa, koska suunnilleen kaikilla omistusasujilla on kokemusta myös vuokra-asumisesta, mutta aika harvalla vuokra-asujalla on kokemusta omistusasumisesta ja jos on he ovat epäonnistujia.

Vierailija
62/98 |
03.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.08.2014 klo 20:52"]En ymmärrä aikuisia ihmisiä, jotka asuvat vuokralla. Eri asia jos ei oikeasti saa lainaa, mutta muuten se on kuin heittäisi rahaa kaivoon.

[/quote]

just näin. Vuokralla asumisessahan ei ole mitään järkeä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/98 |
03.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.08.2014 klo 14:56"]

[quote author="Vierailija" time="02.08.2014 klo 20:53"]

En ymmärrä ihmisiä jotka asuvat vuokralla. 

[/quote]

Tasapeli, en minäkään ymmärrä ihmisiä, joilla on suorastaan pakkomielle saada oma asunto. Kun viikatemies vierailee, on ihan sama, onko sulla asunto vai ei ja/tai pankkitilillä iso tukko rahaa, arkkuun niitä ei kumpaakaan saa.

Ja jos vuokranmaksun jälkeen jää riittävästi rahaa halutunlaiseen elintasoon, ei ole mitään järkiperustetta ostaa omaa asuntoa.

[/quote]Edes pankin velkakirjoja ei saa mukaansa, onneksi lainatuista rahoista saa nauttia eläessään.

Lainaamisen ideahan on se että saadaan NYT jotain mitä halutaan, eikä tarvi odottaa sitä ikuisuuksiin. Eihän kukaan saisi ostettua palkkatuloilla asuntoa ilman lainaa, asuntojen hinnnat nousee samaa tahtia mitä pystyy säästämään rahaa.

Vierailija
64/98 |
03.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.08.2014 klo 21:27"]

mietitkö ap koskaan eläkeasiaa, eläke on tällähetkellä noin puolet bruttoansioista, tulevaisuudessa luultavasti paljon vähemmän. Meillä joilla on oma asunto silloin maksettu, pärjätään hyvin eläkkeellä, mutta ne jotka asuvat vuokralla joutuvat kiristämään vyötä aikalailla

[/quote]Kokoomus on luvannut että sosiaaliedut nousee tulevaisuudessa.

Vierailija
65/98 |
03.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.08.2014 klo 21:29"]

Jätit oleellisen osan lukematta tai ymmärtämättä. jos on huono tuuri, ostajaa ei ole ja näin on käynytkin joillekin. Perittyjä tai muulla tavoin hankittuja rintamamiestaloja pienissä kirkonkylissä on pirun vaikea myydä tänä päivänä. Se mitä sun vanhempien talosta saisi, ei poista sitä faktaa, että tietyiltä alueilta ei asuntoja kaupaksi saa. Minäkään en ostaisi 70-luvun ok-taloa millään hinnalla. Mieluummin ostan uudemman kerrostaloasunnon kuin tuollaisen. 

[/quote]Mikiä ihmeen kriisi siitä muka syntyy, jos pyytämättä ja ilmaiseksi saatu pertintömörskä Takahikiältä ei käy kaupaksi? Valelee siihen vaikka bensaa ja polttaa pois.

Totuus on kuitenkin se että todennäköisesti tänään on halvempaa ostaa asunto kuin ensinvuonna. Mitä aikaisemmin sen asunnon ostaa, sitä enemmän säästää.

Vierailija
66/98 |
03.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.08.2014 klo 21:22"]

[quote author="Vierailija" time="02.08.2014 klo 22:02"]

Tuo "omaisuuden kartuttaminen" on sellainen juttu, että vain harvoissa paikoissa se arvo nousee aivan varmasti. Jos käy hyvä tuuri ostaa ns. oikealta alueelta oikeaan aikaan, jokin tietty asia (esim. rakennetan metrolinja ihan viereen tai vastaa jolloin alueesta tulee suosittua jne.) voi nostaa huimasti vanhan tai huonokuntoisenkin asunnon arvoa.

Vastaavasti taas huonolla tuurilla sen asunnon arvo romahtaa, nykyään on paljon ihmisiä joilla on ongelmia perittyjen "mummon mökkien" kanssa, jotka sijaitsevat muuttotappiokunnissa keskellä ei mitään, kukaan ei halua noista asunnoista mitään maksaa.

Sama voi tapahtua myös isommissa keskuksissa, jos vaikka ajatellaan Saloa jossa oli Nokian tehdas mikä lakkautettiin, monissa perheissä sekä isä että äiti oli Nokialla töissä, molemmilla meni (hyväpalkkainen) duuni alta ja monissa perheissä jouduttiin miettimään missä asutaan jatkossa (muutetaanko töiden perässä, onko rahaa nykyiseen asuntoon, saadaanko asunto myytyä niin että saadaan omat pois jne.) 

Moni ajattelee että tottakai asunnon arvo aina vaan nousee, eli jokainen lyhennetty lainaerä on "omaan pussiin" säästämistä. Totuus on kuitenkin se, että omistamisessa on aina riskinsä, ja tällä hetkellä sitä mahdollista riskiä on vaikea ennakoida. Jos villisti ajatellaan esimerkkejä, niin mitäs jos 20-vuoden päästä kun lapset on isoja ja se koti pitää myydä, Suomeen onkin rantautunut termiittejä ja talo on läpilaho =omaisuus häviää? Tai jos 20 vuoden kuluttua on energiakriisi tmv. eikä kukaan enää halua ostaa nykyisin niin suosittuja isoja omakotitaloja korkeine huoneineen? Tai jos merenpinta nousee ja se kaunis rantatontti onkin yhtäkkiä osa merenpohjaa?

Jos ajattelee omistamista lyhyellä aikajänteellä, silloin riskejä saa minimoitua, mutta vastaavasti sitten taas ne isotkin voitot jäävät usein saamatta, koska emmehän me tiedä mikä "metropoli" joku "Köyliön kunta" on 50-vuoden kuluttua, jos sinne joku isompi firma vaikka jostain syystä päättää sijoittaa jättimäisen pääkonttorinsa =maan ja asuntojen arvo moninkertaistuisi jos noin kävisi.

[/quote]Uskomatonta sontaa. Vanhemmat rakensi 70-luvulla vaatimattoman omakotitalon, se maksoi 150.000mk, ihan selvä että siitä saisi nyt 40 vuotiaana talona 150.000€, hinta on siis kuusinkertiaistunut.

Uusien asuntojen hinnat tuplaantuu noin 20 vuoden aikana, vanhat maksaa vähemmän kuin uudet, mutta aika paskasta paikasta on asuntonsa hakkinut jos sen nimellishinta ei olisi noussut.

Vuokrat muuten myös tuplaantuu 20 vuoden aikana, eikä se vuokranmaksu lopu edes ensimmäisen 20 vuoden maksamisen jälkeen.

Mitään ei saa, jos ei uskalla tehdä mitään.

[/quote]

150 000 markkaa vuonna 40 vuotta sitten vastaa nykyrahassa 143 000 euroa inflaation tasolla. Talon hinta ei ole siis kuusinkertaistunut 40 vuodessa vaan sen arvo on noussut silloin 4,8% kaikkina noina vuosina yhteensä. Ei kovin kummoinen hinnannousu kyllä.

Vierailija
67/98 |
03.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja taas.. "maailmassa monta on ihmeellistä asiaa, Se hämmästyttää kummastuttaa pientä kulkijaa".

minulla on ollut opintolainaa. Olen siis opiskellut 3,5 vuoden opinnot 3 vuodessa, ei olisi onnistunut ilman lainaa, ja kannatti, en olisi tässä ilman opintoja. ET ilmeisesti ap ymmärrä tätäkään? Ja ison perheasunnon vuokra olisi tuplasti Se, mitä nyt maksamme omasta, tai pian ihan omasta.. Ihan käsittämätöntä???? Onneksi kaikkien ei tarvitse toimia samoin, minusta on mukava ajatella, että kuoltuani jää lapsille jotain perinnöksi.

Vierailija
68/98 |
03.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä omistusasunnossa raha poikii ja arvonnousu on jatkuvaa. Sen voi sanoa täysin varmasti, että ikinä ei omistusasunnon arvo laske... Vai... Laskeekohan...?

"Asuntomarkkinoiden romahdus Suomessa vuonna 1990 oli tapahtumasarja, jossa asuntojen hinnat nousivat voimakkaasti 1980-luvun lopulla, ja romahtivat muutamassa vuodessa taloudellisen laman myötä. Suuri joukko kotitalouksia ylivelkaantui ja joutui vakaviin taloudellisiin vaikeuksiin.

Asuntojen hintojen laskiessa myös vakuusarvot laskivat, jopa alle velan arvon. Monet kotitaloudet olivat pakotettuja myymään asuntonsa alle aikoinaan maksamansa hinnan, ja myös alle velan määrän."

http://fi.wikipedia.org/wiki/Asuntomarkkinoiden_romahdus_Suomessa_1990

Vierailija
69/98 |
03.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua ei sitten yhtään haittaa jos joku kokee omistusasumisen omakseen, mutta itseä ei huvita ottaa riskejä mm naapureista, alueen arvonlaskusta, palveluiden heikentämisestä, talon yllättävästä jättiremontista yms. Se ottaa riskin joka tahtoo, mutta ei sitä ihmetellä tarvitse jos muut ei ota.

Itse olen lähtenyt litomaan alueelta, jonka palvelut suljettiin yksi kerrallaan, yhdestä mut irtisanottiin kun löytyi mittava vesivahinko ja kämpästä piti purkaa niin paljon ettei siinä voinut asua. Naapurin kanssa on mun isovanhemmat taistelleet oikeudessa asti naapurin päähänpistojen vuoksi. Mummo ja pappa haluis vaan olla rauhassa.

Mä asun vuokralla pk-seudulla ja vaihdan kämppää heti kun alkaa riittää. Tosin tässä Tammistossa on tosi kiva asua on kaikki lähellä. On ollut jotain puhetta että muuttuu villiksi meno, mutta sit siirryn vaikka Maunulaan, siellä on rauhallista ;)

Vierailija
70/98 |
03.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä teen niinkuin äitini, hän osti pienen asunnon, jossa edullinen yhtiövastike. Kunto oli tyydyttävä, mutta sijainti hyvä. Sitä hän sitten lyhensi vuosikymmeniä ja samalla päivitti sitä. Me lapset muutimme pois ja äiti vanheni ja tarvitsi apua ja tukea perussairautensa kanssa pärjäämiseen. Hän haki palvelutaloasuntoa, sai sen ja möi omistusasuntonsa. Kuukausimenot nousivat huimasti vuokran tähden ja avustakin pitää nyt maksaa, mutta ei hätää, tilillä on valtavasti rahaa maksaa vuokran, avun, lääkkeiden lisäksi yksityistä lääkäripalvelua ja esim taksimatkat sinne. Lisäksi on rahaa tilata sellaista ruokaa kun haluaa, eikä tarvitse syödä valmiiksi purtua laitosruokaa. Voinnin puitteissa äiti voi matkustaa tai harrastaa, rahaa on. Tyylikäs äitini ei myöskään ole lopettanut ostamasta kauniita vaatteita ja sisustustuotteita. Vaikka asuminen entisessä omistusasunnossa oli edullista, ei äidin eläkkeellä olisi ollut mahdollista esim käydä yksityisellä lääkärissä.

Eli talouteen sopiva asuntolaina turvaa vanhuuden, kunhan siitä raaskii luopua oikeassa kohtaan.

Vierailija
71/98 |
03.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi miten halveksittavaa! Joku saastaisessa lähiöslummissa neekerien ja narkkarien keskellä asuva ihmisuloste tulee komentelemaan omistusasunnossa asuvia! Sinunlaisellesi minä en vuokraisi edes koirankoppiani 250 neliön kivitaloni pihalta, vaikka sekin on parempi kuin sinun vuokralääväsi. Toisit vain kirppuja ja sotkisit koirankoppini. Vuokralla asujat ovat ihmiskunnan alinta kastia, onneksi täällä ei sellaisia näy, sillä tämä on sentään varakkaiden kaupunginosa. Etkö edes ymmärrä hävetä, ihmisroska?

Vierailija
72/98 |
04.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

On varmasti paljon muitakin asioita, mitä ap ei ymmärrä...

Vierailija
73/98 |
02.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se on hukkaan heitettyä rahaa olla vuokralla, meidän perheessä maksettiin vuokraa 900€/kk, ja kun ostettiin rivitalo-osake 115 000€ oli vastike 200€, se nousi muutaman kympin sinä aikana kun asuttiin siinä. Tehtiin keittiöremontti joka maksoi n. 5000€, edellinen omistaja oli tehnyt jo sauna ja kylppäriremontit ja laittanut uudet laminaatit lattioihin. Minä vaihdoin tapetit ja laitoin pihaa. Kun oltiin 7 vuotta asuttu, myin asunnon 139 000€, eikä tosiaan tarvinnut edes välittäjälle maksaa mitään. Sitten ostettiin omakotitalo 120 000€. Ompahan lapsille perintöä, vaikka luultavasti tästäkin voidaan muuttaa vielä vanhoilla päivillä pois, ja taloon on tehty aika paljon remonttia, joten arvo ei varmasti laske.

Vierailija
74/98 |
02.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyisellä matalalla korkotasolla inflaatio syö lainaa enemmän kuin mitä siitä joutuu korkoa maksamaan. Eli omaan taskuun ne rahat käytännössä menee.

Ja ap:lle: kiva kun maksat meidän sijoitusasunnon lainaa pois meidän puolestamme.

:)

Vierailija
75/98 |
02.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

39, ei tuo inflaatio nyt sentään lainan korkoa ylitä.

Lainan ottamisessakin voi olla joku järki. Mikään 300 000 euron laina ei nyt ole kovin kiva taakka niskassa, mutta toisaalta taas joku 50 000 euron laina tällä korkotasolla on enemmän kuin järkevää, koska jos sen rahamäärän pistää tuottamaan, niin ei ole edes kovin vaikeaa sijoittaa niin, että saa tuottoja enemmän kuin mitä korkoja maksaa.

Vierailija
76/98 |
02.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.08.2014 klo 20:33"]

[quote author="Vierailija" time="02.08.2014 klo 20:30"]

[quote author="Vierailija" time="02.08.2014 klo 20:28"]

Miksi kenelläkään on tarvetta ottaa isoja lainoja ja sitten vaikerrella, kun ei pysty maksamaan niitä takaisin? Elän ilman velkaa tavallisena duunarina.

Minä saan työstä kaksi tonnia käteen kuukaudessa, ja kolmenkymmenen vuoden ajan olen maksanut vuokrani säännöllisesti ja ajoissa. Ei ole asuntolainaa.

Autokin on, ja aina kun tulee aika vaihtaa uudempaan, maksan kerralla sen summan, jonka olen säästänyt autoa varten. Rahastoon olen jo kauan laittanut rahaa säännöllisesti, ja otan sieltä, jos tulee joku äkillinen tarve.

Vaatteet ostan enimmäkseen kirpparilta, elektroniikan Kierrätyskeskuksesta tai Tori.fi:stä ja yksinkertaisen perusruokani valmistan itse raaka-aineista, en osta eineksiä enkä ruokaile ravintoloissa. Työpaikalle otan eväät mukaan enkä syö työpaikkaruokalassa.

Silloin tällöin nautin alkoholiakin kaveriporukassa, Eestistä hakemaani halpaa alkoholia. Sähköleluja on, telkkari, älypuhelin, stereo, tietokone ym.

Kaikki tämä ilman velkaa. Se onnistuu minulta, se onnistuu teiltäkin, jos vain yritätte.

[/quote]

En vaikertele. Samassa ajassa (viimeistään) olen maksanut oman asuntoni.

[/quote]

Onnittelut, ettet vaikertele. Minä en tarvitse omistusasuntoa. En ajatellut viedä sitä mukanani hautaan. Ap.

[/quote]

Eipä tuota hautaa varten hankitakkaan, vaan sitä, että jossain vaiheessa asumiskulut on vain vastikkeen verran. Minulla on pian velaton asunto 45 vuotiaana, sitten kulut on vain 180e/kk. Voin myös myydä asunnon ja elellä leveämmin jos huvittaa. Remonttihuolia ei uudessa asunnossa ole. Ilman lainaa en olisi voinut "säästää" itselleni tuota asuntoa. Minäkään en ole vaikerrellut lainaani koskaan.

Vierailija
77/98 |
02.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.08.2014 klo 20:28"]Miksi kenelläkään on tarvetta ottaa isoja lainoja ja sitten vaikerrella, kun ei pysty maksamaan niitä takaisin? Elän ilman velkaa tavallisena duunarina.

[/quote]

Taikasanat: asut vuokralla.

Vierailija
78/98 |
02.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.08.2014 klo 21:12"]Millä nro 28 on sijoitusasuntosa saanut?

Jos ihminen elää 100% omalla työllään ansaituilla rahoilla (ei lottovoittoja, ei perintöjä) harva ostelee silloin sijoitusasuntoja.

Minäkään en ymmärrä velaksi elämistä, tosin kohtuullisen asuntolainan vielä ymmärrän koska harva pystyy säästämään asunnon hintaa etukäteen (vert. esim. sohva, auto, telkkari, lomamatka tmv. joita noitakin moni ostelee valaksi).

Mutta asuntolainassakin kanattaa säästää etukäteen mahdollisimman paljon. Jos vaikka kahden aikuisen taloudessa elevät saavat kumpikin vuodessa nettona  20´000€ (useimmat tienaavat enemmän) olisi ihan fiksua elää pari vuotta niin että eletään vain toisen palkalla ja toisen palkka säästetään asuntoon, jolloin pesämunaa olisi 40´000€, jos ostaa vaikka 120´000€ asunnon on se jo 1/3 asunnon hinnasta.

Mutta tuntuu etteivät useimmat osaa enää säästää, ostetaan kaikki puhelimista alkaen osamaksulla...

[/quote]

Anteeksi mutta mitä tarkoittaa 20´000 ja 40´000 ?

Vierailija
79/98 |
02.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uh huh! Autolaina 10 000 € on kohta maksettu. Sen jälkeen omistan 10 vuotta vanhan farmariauton.

Vierailija
80/98 |
02.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hassua, että kaikki keskustelijat puuttuvat tässä ketjussa vain ja ainoastaan vuokralla asumiseen  contra omistusasuntoon! Yksikään ei puutu mihinkään muuhun aiheeseen, joista aloituksessani kerroin - ja niitä aiheita totisesti oli paljon enemmän kuin vain ja ainoastaan vuokralla asuminen! Paljon enemmän! Ap.