En ymmärrä ihmisiä, jotka ottavat lainaa.
Miksi kenelläkään on tarvetta ottaa isoja lainoja ja sitten vaikerrella, kun ei pysty maksamaan niitä takaisin? Elän ilman velkaa tavallisena duunarina.
Minä saan työstä kaksi tonnia käteen kuukaudessa, ja kolmenkymmenen vuoden ajan olen maksanut vuokrani säännöllisesti ja ajoissa. Ei ole asuntolainaa.
Autokin on, ja aina kun tulee aika vaihtaa uudempaan, maksan kerralla sen summan, jonka olen säästänyt autoa varten. Rahastoon olen jo kauan laittanut rahaa säännöllisesti, ja otan sieltä, jos tulee joku äkillinen tarve.
Vaatteet ostan enimmäkseen kirpparilta, elektroniikan Kierrätyskeskuksesta tai Tori.fi:stä ja yksinkertaisen perusruokani valmistan itse raaka-aineista, en osta eineksiä enkä ruokaile ravintoloissa. Työpaikalle otan eväät mukaan enkä syö työpaikkaruokalassa.
Silloin tällöin nautin alkoholiakin kaveriporukassa, Eestistä hakemaani halpaa alkoholia. Sähköleluja on, telkkari, älypuhelin, stereo, tietokone ym.
Kaikki tämä ilman velkaa. Se onnistuu minulta, se onnistuu teiltäkin, jos vain yritätte.
Kommentit (98)
[quote author="Vierailija" time="02.08.2014 klo 22:48"]
No meidän asunnon arvo on noussut 8:ssa vuodessa 100000e. Ilman lainaa emme olisi päässeet mitenkään kiinni tuollaiseen ylimääräiseen rahamäärään. Työnteolla tuossa olisi mennyt ikuisuus. Mieti ap, lainaamalla voit kerryttää omaisuuttasi. Tosin nyt ei enää asuntojen hinnat nouse, joten myöhästyit tästä junasta.
[/quote]
Katso sinun kommenttiasi edeltävä kommentti :D. Ap.
[quote author="melba" time="02.08.2014 klo 22:34"]
39, ei tuo inflaatio nyt sentään lainan korkoa ylitä.
Lainan ottamisessakin voi olla joku järki. Mikään 300 000 euron laina ei nyt ole kovin kiva taakka niskassa, mutta toisaalta taas joku 50 000 euron laina tällä korkotasolla on enemmän kuin järkevää, koska jos sen rahamäärän pistää tuottamaan, niin ei ole edes kovin vaikeaa sijoittaa niin, että saa tuottoja enemmän kuin mitä korkoja maksaa.
[/quote]
Meillä marginaali 0,3%+ 3kk euribor päälle = n. 0,5%.
Inflaatio taitaa taas vastaavasti huidella jossain 2.5-3% paikkeilla. Eli kyllä se inflaatio syö ihan kepoisesti korkokulut pois.
t. 39
Asuntosijoittaminen kyllä kannattaa - ainakin kasvukeskuksissa.
Esim. Ostimme esimmäisen asuntomme 235 000 eurolla v. 2003. Säästöjä oli 40.000 euroa. Myimme ko. asunnon v. 2006 ja saimme siitä 300 000 euroa. Uusi asuntomme maksoi 308 000 euroa ja myimme loppuvuodesta 2013. Saimme 375 000 euroa.
Omaisuutemme on karttunut siis 10.5 vuodessa 140 000 euroa!!! Olemme maksaneet lainaa+lyhennystä n. 850-1200 euroa/kk (riippuen korkotasosta) ja asuntolainakin on tuossa aikaa ehtinyt lyhentyä kivasti.
Vuokra-asuminen sopii hyvin tilapäiseen asumiseen esim. paikkakuntaa vaihtaessa, mutta en näe siinä juuri järkeä pidemmällä ajanjaksolla. Paljon mukavampihan sitä on maksaa lainalyhennystä omaan taaskuun kuin samansuuruista vuokraa vuokranantajan taskuun (sitäpaitsi pk-seudulla vuokrat ovat niin sikahintaisia että meillä ei olisi niitä varaa maksaa kun kuukausittaiset lainanhoitokulut ovat huomattavasti pienemmät).
[quote author="Vierailija" time="02.08.2014 klo 22:46"]
Hassua, että kaikki keskustelijat puuttuvat tässä ketjussa vain ja ainoastaan vuokralla asumiseen contra omistusasuntoon! Yksikään ei puutu mihinkään muuhun aiheeseen, joista aloituksessani kerroin - ja niitä aiheita totisesti oli paljon enemmän kuin vain ja ainoastaan vuokralla asuminen! Paljon enemmän! Ap.
[/quote]
Mutta lainastahan sinä puhuit otsikossa. Eihän suurin osa ihmisistä osta kuin asunnon ja ehkä auton lainalla. Muut jutut ostetaan riihikuivalla.
Minä asun omistusasunnossa, koska tästä kolmiosta kulut lainoineen ja vastikkeineen ovat samankokoiset kuin kaksion vuokra näillä main. Toki tässä on riskinsä. Eli jos jotain hajoaa tai kun vesijohtoputket 20 vuoden päästä pitää uusia, tarvitsee minunkin kaivaa kuvettani. Mutta elän toivossa, että olisin täältä pois jo siinä vaiheessa.
Mä ajattelen melkein samoin kuin ap. Mulla on paljon paremmat tulot enkä osta tavaraa vaatteista puhumattakaan kirpputoreilta.
Olen lapseton ja jos kuolen tai siis sitten kun kuolen en halua et mun asunto menis jollekin siskolle ja sen lapsille.
No meidän asunnon arvo on noussut 8:ssa vuodessa 100000e. Ilman lainaa emme olisi päässeet mitenkään kiinni tuollaiseen ylimääräiseen rahamäärään. Työnteolla tuossa olisi mennyt ikuisuus. Mieti ap, lainaamalla voit kerryttää omaisuuttasi. Tosin nyt ei enää asuntojen hinnat nouse, joten myöhästyit tästä junasta.
[/quote]
Asuntojen reaalihinnat eivät ole kyllä nousseet viimeiseen 4-5 vuoteen.
Hassua, että kaikki keskustelijat puuttuvat tässä ketjussa vain ja ainoastaan vuokralla asumiseen contra omistusasuntoon! Yksikään ei puutu mihinkään muuhun aiheeseen, joista aloituksessani kerroin - ja niitä aiheita totisesti oli paljon enemmän kuin vain ja ainoastaan vuokralla asuminen! Paljon enemmän! Ap.
[/quote]
No, pyrin ostamaa ruuat, vaatteet, ravintolaruuat, pienelektoroniikan ilman lainarahaa eli suoraan käyttötililta, jos rahat menee tiukille ja tarvitsen jotain edellämainituista välttämättä, niin maksan visalla. Isommat elektroniikkahankinnat tulee maksettua usein esim. masterilta, alkoholia en käytä. Eli siis päivittäisissä hankinnoissa vältän lainarahan käyttöä. Netistä tosin tulee tilailtua silloin tällöin kaikenlaista joten ne menee visalta tai laskulle, jotka pyrin maksamaan pois heti seuraavasta tilistä.
[quote author="Vierailija" time="02.08.2014 klo 23:06"]
[/quote]
Mutta lainastahan sinä puhuit otsikossa. Eihän suurin osa ihmisistä osta kuin asunnon ja ehkä auton lainalla. Muut jutut ostetaan riihikuivalla.
Minä asun omistusasunnossa, koska tästä kolmiosta kulut lainoineen ja vastikkeineen ovat samankokoiset kuin kaksion vuokra näillä main. Toki tässä on riskinsä. Eli jos jotain hajoaa tai kun vesijohtoputket 20 vuoden päästä pitää uusia, tarvitsee minunkin kaivaa kuvettani. Mutta elän toivossa, että olisin täältä pois jo siinä vaiheessa.
[/quote]
Otsikko ei käsitellyt asuntolainaa. Se käsitteli velkaa ja lainanottoa yleensä. Etkö muka huomannut? Aloitukseni tekstissä puhuttiin paljon, paljon, paljon muustakin kuin vain asuntolainasta. Ap.
Omistusasunto tuo pientä urvaa vanhuuteen. Lainan loputtua jäljelle jäävät suhteellisen pienet asumiskustannukset, jotka sopivat pienituloisen eläkeläisen kukkarolla. En halua viettää loppuelämääni kauraryynejä laskien.
Öööö...
Koska ei ole varaa asua vuokralla. Meilläpäin 4h+k perheasunnosta kivalla alueella saisi maksaa vuokraa ainakin 1300 eur/kk (jos edes onnistuisi sellaista löytämään). Nyt maksetaan omistusasunnosta 900 euroa lainanlyhennystä + 160 euroa vastiketta. Ja bonuksena: Omaisuus kertyy pikkuhiljaa ja ehkä eläkeisässä ei tarvii huoletia asumiskuluista.
[/quote]
Hassua lienee sekin, että todella monella laina on nimen omaan asunto- tai remonttilainaa. Toisaalta autolainan suhteen tilanne voi olla se, ettäsäästöjä ei ole ehtinyt kertyä ja auton tarvitsee tässä ja nyt. Tokihan sitä voi ostaa kerran vuodessa 300e:n auton vuoden ajoajalla, mutta ehkä kuitenkin on helpompi sijoittaa vähän enemmän.
Rehellisyyden nimissä, en ymmärrä ihmisiä, joilla on valtava tarve arvostella ja olla ymmärtämättä toisten valintoja vain sillä perusteella, että olis / on itse valinnut toisin.
Nauti sinä velattomasta elämästäsi ja anna toisten nauttia elämästään velkoineen. Toisten velathan ei sulle kuulu, etkä niistä joudu maksamaan, ihan samoin kuin lainansa kanssa eläjät ei sun säästöilläs mässäile.
Minulla on varaa maksaa lainani. Maksan koko ajan itselleni asumisesta, enkä jollekin toiselle. Kerrytän omaisuutta.
[quote author="Vierailija" time="02.08.2014 klo 21:41"]
-Vuokralla voi todennäköisesti asua paremmassa asunnossa kuin oma olisi
-Mitä jos haluaakin muuttaa ja asuntoa ei saa kaupaksi?
-Mitä jos asunnon hinta laskee? Jos et myydessä saakkaan niin paljon kuin olit ajatellut?
-Tuntuu, että useimmat omistajat maksaa joka tapauksessa vastikkeita ja muita maksuja melkein sen vuokran suuruisen summan?
Kaikki asunnon ostoon liittyvät hyödyt on jossain tulevaisuudessa, "sitten kun 20 v päästä laina on maksettu voin myydä tämän ja sitten minulla on näin ja näin paljon rahaa". Vedotaan tähän omaisuuden kasvattamiseen, mutta onhan vuokralaisellakin paljon mahdollisuuksia laittaa rahaa kasvamaan.
En siis mitenkään kritisoi oman asunnon omistavia, itselläni asunnon osto ei ole ajankohtaista moneen vuoteen. Ihmettelen aina vaan näin plus- ja miinuspuolia!
[/quote]Mulla ainakin putos kiinteät kulut yli puolella, kun muutin omaan taloon. Muutin isosta vuokrakolmiosta vähän isompaan omakotitaloon. Maksan siis kuitenkin itselleni vanhuuden varaa, ja asun paljon mukavammin. Lapsia ei enää ole. Haluan juuri siksi turvata oman vanhuuteni. En halua olla kunnan elätti, vaan haluan, että minulla on varallisuutta vaikuttaa siihen, miten viimeiset vuoteni vietän.
Jos olisin asunut aina vuokralla, rahani menisivät kankkulan kaivoon ja joutuisin vanhuksena tyytymään huonoimpaan mahdolliseen. Ja senhän me kaikki tiedämme...
Oikein hyvä aloitus. Omistusasuminen on wt, fiksut nuoret kaupunkilaisethan asuu vuokralla ja sijoittaa näin säästyvät rahat. Itsellä tulos heinäkuun loppuun +4, odotan vuoden loppuun +6. HUOM! Ilman sotaa.
Oletko ap miettinyt miten pärjäät sitten, kun jäät eläkkeelle? Silloin vuokran maksaminen pienimmistä tuloista voi muuttaa taloutesi tasapainoa isosti. Omistusasunnossa asuminen on vähän kuin olisi pankin vuokralaisena, mutta sitten kun laina on eläkeikään mennessä maksettu, niin rahaa jää enemmän elämiseen, kun ei tarvitse maksaa kuin vastiketta. Minä haluan nauttia eläkevuosistani ja juoda kahvilassa lattea korvapuusti kera, koska kerranhan täällä vain eletään. Kirkkaampaa kruunua ei saa kärsimällä ja kituuttamalla eläessään.
T. Tytär, joka ei halua vanhemmiltaan perinnöksi mitään. Käyttäkööt kaiken mukavaan elämään eläessään. Ei omaisuus määritä ihmistä.
[quote author="Vierailija" time="02.08.2014 klo 21:12"]
Millä nro 28 on sijoitusasuntosa saanut?
Jos ihminen elää 100% omalla työllään ansaituilla rahoilla (ei lottovoittoja, ei perintöjä) harva ostelee silloin sijoitusasuntoja.
Minäkään en ymmärrä velaksi elämistä, tosin kohtuullisen asuntolainan vielä ymmärrän koska harva pystyy säästämään asunnon hintaa etukäteen (vert. esim. sohva, auto, telkkari, lomamatka tmv. joita noitakin moni ostelee valaksi).
Mutta asuntolainassakin kanattaa säästää etukäteen mahdollisimman paljon. Jos vaikka kahden aikuisen taloudessa elevät saavat kumpikin vuodessa nettona 20´000€ (useimmat tienaavat enemmän) olisi ihan fiksua elää pari vuotta niin että eletään vain toisen palkalla ja toisen palkka säästetään asuntoon, jolloin pesämunaa olisi 40´000€, jos ostaa vaikka 120´000€ asunnon on se jo 1/3 asunnon hinnasta.
Mutta tuntuu etteivät useimmat osaa enää säästää, ostetaan kaikki puhelimista alkaen osamaksulla...
[/quote]
No öö, aina ei vaan ole mahdollisuutta säästää? Jos minulta hajoaa puhelin nyt, niin tarvitsen uuden heti enkä puolen vuoden päästä. Jos en halua olla riippuvainen talon pesutuvasta niin hankin oman pesukoneen. Mutta kas, se maksaa rahaa ja minä en saa sormia napsauttamalla tarvitsemaani summaa. Siispä ostan osamaksulla. Kaikki velat olen maksanut ilman älyttömiä korkoja. Nyt on yksi osamaksu vielä hoidettavana ja sitten ei varmaan vähään aikaan tule mitään. Katsotaan.
[quote author="melba" time="02.08.2014 klo 23:11"]
[/quote]
Asuntojen reaalihinnat eivät ole kyllä nousseet viimeiseen 4-5 vuoteen.
http://www.findikaattori.fi/fi/92
[/quote]
Aijaa :) Juuri myytiin asunto piirun verran 100 000e voitolla. Ei tartte uskoa jos on kovin vaikeaa. Tuijota sinä tilastoja, minä tuijotan kauppakirjaa.