Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

En ymmärrä ihmisiä, jotka ottavat lainaa.

Vierailija
02.08.2014 |

Miksi kenelläkään on tarvetta ottaa isoja lainoja ja sitten vaikerrella, kun ei pysty maksamaan niitä takaisin? Elän ilman velkaa tavallisena duunarina.

Minä saan työstä kaksi tonnia käteen kuukaudessa, ja kolmenkymmenen vuoden ajan olen maksanut vuokrani säännöllisesti ja ajoissa. Ei ole asuntolainaa.

Autokin on, ja aina kun tulee aika vaihtaa uudempaan, maksan kerralla sen summan, jonka olen säästänyt autoa varten. Rahastoon olen jo kauan laittanut rahaa säännöllisesti, ja otan sieltä, jos tulee joku äkillinen tarve.

Vaatteet ostan enimmäkseen kirpparilta, elektroniikan Kierrätyskeskuksesta tai Tori.fi:stä ja yksinkertaisen perusruokani valmistan itse raaka-aineista, en osta eineksiä enkä ruokaile ravintoloissa. Työpaikalle otan eväät mukaan enkä syö työpaikkaruokalassa.

Silloin tällöin nautin alkoholiakin kaveriporukassa, Eestistä hakemaani halpaa alkoholia. Sähköleluja on, telkkari, älypuhelin, stereo, tietokone ym.

Kaikki tämä ilman velkaa. Se onnistuu minulta, se onnistuu teiltäkin, jos vain yritätte.

Kommentit (98)

Vierailija
21/98 |
02.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten aloituksessa voi olla yli 100 yläpeukkua, vaikka lukukertoja on vain noin 60??

Vierailija
22/98 |
02.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.08.2014 klo 20:43"]

No paljonko on sun vuokra ja mitä sillä saa?

Meillä on 2003 rakennettu omakotitalo 170/200 neliötä. Lainaan menee 1000€/kk ja asumiskulut 400€/kk ja tämä sisältää kotivakuutuket, sähköt, vedet ja autopaikat, joista vuokralla maksetaan erikseen.

Laina on maksettu kolmen vuoden päästä ja sitten asumista kestää vielä jotain 40 vuotta.

Kuinka monta kertaa ehdit maksaa vuokra-asuntosi elinaikansi? Ei kannata miettiä, alkaa se velattomuus ja vuokralla asuminen kaduttamaan.

[/quote]

Miksi vuokra-asumisen pitäisi kaduttaa? Kerro minulle se. En ole niin kovasti maallisen mammonan perään, että tarvitsisin omistusasunnon. Minullahan on jo se, mitä tarvitsen. Ap.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/98 |
02.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.08.2014 klo 20:44"]

Miten aloituksessa voi olla yli 100 yläpeukkua, vaikka lukukertoja on vain noin 60??

[/quote]

Onhan sinullakin yli 100 yläpeukkua!

Vierailija
24/98 |
02.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä taas en ymmärrä ihmisiä, joiden mielestä on vain yksi ja ainoa oikea tapa tehdä asioita ja elää elämäänsä.

Vierailija
25/98 |
02.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä aikuisia ihmisiä, jotka asuvat vuokralla. Eri asia jos ei oikeasti saa lainaa, mutta muuten se on kuin heittäisi rahaa kaivoon.

Vierailija
26/98 |
02.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloittaja on ymmärtänyt väärin. Länsimaissa otetaan velkaa, koska tiedetään että ei oikeasti tarvitse maksaa koskaan takaisin.

Ministereillä on itselläänkin monella massiiviset velat. Tarkoitus on kuplalla ottaa hölmöiltä velattomilta rahat pois. Tämän jälkeen uusina rikkaimpina pankinjohtaja kavereineen (joille antoi suurimmat velat ja joita ei maksettu pois).

Vierailija
27/98 |
02.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä ihmisiä jotka asuvat vuokralla. 

Vierailija
28/98 |
02.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.08.2014 klo 20:51"]

[quote author="Vierailija" time="02.08.2014 klo 20:44"]

[/quote]

Onhan sinullakin yli 100 yläpeukkua!

[/quote]

Todennäköisesti joku ylilautalainen keksinyt keinon manipuloida peukutuksia. Oot kyllä aika velho!

Vierailija
29/98 |
02.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole ottanut lainaa ja asun Hgissä omistusasunnossa.

Vierailija
30/98 |
02.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.08.2014 klo 20:52"]

En ymmärrä aikuisia ihmisiä, jotka asuvat vuokralla. Eri asia jos ei oikeasti saa lainaa, mutta muuten se on kuin heittäisi rahaa kaivoon.

[/quote]mitäs lainan korko muuta on kuin rahan heittämistä hukkaan....

Vierailija
31/98 |
02.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.08.2014 klo 20:55"][quote author="Vierailija" time="02.08.2014 klo 20:52"]

[/quote]Joo, mutta sentään suurimman osan saa itselleen. Maksetuista vuokrista ei saa mitään.

Vierailija
32/98 |
02.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin vuokranantajan ominaisuudessa olen varsin kiitollinen ap:n kaltaisista ihmisistä. Ap tai joku muu mahdollistaa meille juurikin Karibian risteilyn parin vuoden välein. Kun mieheni jää n. 5v kuluttua eläkkeelle, myymme asunnon ja siitä jää varsin kiva kasa rahaa. Maksamme oman okt:mme loppuvelan sillä pois. Mikäs siinä sitten ollessa.

Vierailija
33/98 |
02.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle on ihan ok elää lainarahalla. En näe siinä mitään vaikeaa.

Haluan asua omistusasunnossa ja jos/kun pankki myöntää siihen lainaa niin ei ole yhtään sen vaikeampaa maksaa pankille lainanlyhennystä kuin maksaa vuokraa. 

Haluan ajaa suht hyvällä autolla, mutta kun ei ole säästössä ollut niin paljon rahaa kuin se maksaa niin olen siihenkin ottanut lainaa, pankista. 

Ja jos haluan karibialle, lähden sinne, vaikka sitten lainarahalla. 

Elän tämän pallon päällä kerran ja teen ja koen mahdollisimman paljon asioita, jos ei muuten niin lainarahalla. 

Muut eläkööt kuten tahtoo, minä elän näin.

Vierailija
34/98 |
02.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millä nro 28 on sijoitusasuntosa saanut?

Jos ihminen elää 100% omalla työllään ansaituilla rahoilla (ei lottovoittoja, ei perintöjä) harva ostelee silloin sijoitusasuntoja.

Minäkään en ymmärrä velaksi elämistä, tosin kohtuullisen asuntolainan vielä ymmärrän koska harva pystyy säästämään asunnon hintaa etukäteen (vert. esim. sohva, auto, telkkari, lomamatka tmv. joita noitakin moni ostelee valaksi).

Mutta asuntolainassakin kanattaa säästää etukäteen mahdollisimman paljon. Jos vaikka kahden aikuisen taloudessa elevät saavat kumpikin vuodessa nettona  20´000€ (useimmat tienaavat enemmän) olisi ihan fiksua elää pari vuotta niin että eletään vain toisen palkalla ja toisen palkka säästetään asuntoon, jolloin pesämunaa olisi 40´000€, jos ostaa vaikka 120´000€ asunnon on se jo 1/3 asunnon hinnasta.

Mutta tuntuu etteivät useimmat osaa enää säästää, ostetaan kaikki puhelimista alkaen osamaksulla...

Vierailija
35/98 |
02.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.08.2014 klo 20:57"]

Näin vuokranantajan ominaisuudessa olen varsin kiitollinen ap:n kaltaisista ihmisistä. Ap tai joku muu mahdollistaa meille juurikin Karibian risteilyn parin vuoden välein. Kun mieheni jää n. 5v kuluttua eläkkeelle, myymme asunnon ja siitä jää varsin kiva kasa rahaa. Maksamme oman okt:mme loppuvelan sillä pois. Mikäs siinä sitten ollessa.

[/quote]

Hyvä, että te olette tyytyväisiä teidän tapaanne toimia. Niin olen minäkin tyytyväinen minun tapaani toimia. Kaikkea hyvää teille, ja mukavia risteilyjä. Ap.

Vierailija
36/98 |
03.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keneltäköhän ap meinasit vuokrata sen asuntosi, jos kukaan ei muka ottaisi lainaa ja ostaisi asuntoja?

Vierailija
37/98 |
02.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.08.2014 klo 20:55"]

[quote author="Vierailija" time="02.08.2014 klo 20:52"]

[/quote]

Korko on lainan hinta. Sillä lainalla tehdään rahaa, jolla voi maksaa tuon hinnan ja silti jää vielä ylimääräistäkin.

Itse otin 10 vuotta sitten asuntolainan. Olen maksanut korkoja tähän mennessä yhteensä noin 7000 euroa. Jos nyt myisin asuntoni ja maksaisin jäljellä olevan velan pois, minulle jäisi käteen 160 000. Ottaisitko sinä 160 000 euroa sillä ehdolla, että joudut heittämään siitä 7000 euroa kaivoon? Minä otan mielelläni.

Vierailija
38/98 |
02.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.08.2014 klo 20:28"]Miksi kenelläkään on tarvetta ottaa isoja lainoja ja sitten vaikerrella, kun ei pysty maksamaan niitä takaisin? Elän ilman velkaa tavallisena duunarina.

Minä saan työstä kaksi tonnia käteen kuukaudessa, ja kolmenkymmenen vuoden ajan olen maksanut vuokrani säännöllisesti ja ajoissa. Ei ole asuntolainaa.

Autokin on, ja aina kun tulee aika vaihtaa uudempaan, maksan kerralla sen summan, jonka olen säästänyt autoa varten. Rahastoon olen jo kauan laittanut rahaa säännöllisesti, ja otan sieltä, jos tulee joku äkillinen tarve.

Vaatteet ostan enimmäkseen kirpparilta, elektroniikan Kierrätyskeskuksesta tai Tori.fi:stä ja yksinkertaisen perusruokani valmistan itse raaka-aineista, en osta eineksiä enkä ruokaile ravintoloissa. Työpaikalle otan eväät mukaan enkä syö työpaikkaruokalassa.

Silloin tällöin nautin alkoholiakin kaveriporukassa, Eestistä hakemaani halpaa alkoholia. Sähköleluja on, telkkari, älypuhelin, stereo, tietokone ym.

Kaikki tämä ilman velkaa. Se onnistuu minulta, se onnistuu teiltäkin, jos vain yritätte.

[/quote]

Joo, kullakin jäi rahaa yli eikä ollut velan tarvetta ennen kuin tuli lapsia elätettäviksi.

Vierailija
39/98 |
03.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ymmärrän ap:ta. Toiset eivät vain halua kerryttää omaisuutta, miksi pitäisi, jos tulee muutenkin toimeen, varsinkin jos perillisiäkään ei ole? Hän vaikuttaa ihan tyytyväiseltä elämäänsä. Omistusasunnosta voi kuitenkin olla vaikea päästä eroon, kuten nyt on irtisanomisten myötä käynyt joissain paikoissa. Tai sitten käy kuten tutulla, että nyt taistellaan oikeudessa siitä, oliko ostajalla vika tiedossa ostaessa vai ei. En ota asiaan kantaa, kun en tiedä totuutta, mutta näyttää siltä, että häviämässä ovat. 

Vierailija
40/98 |
02.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omistusasunnossa on sekin mukava puoli, että jos haluaa tehdä muutoksia, ei paljon tarvi kysellä, voi siis maalata seinät vaikka oranssiksi, jos huvittaa... Omakotiasumisessa muokkaamiseen on vielä paljon enemmän mahdollisuuksia sen mukaan mitä elämäntilanne vaatii. Toisaalta ymmärrän kyllä, ettei toiset kaipaa velkaa, eikä varmuutta siitä, että asunto vaikkapa myydään alta itsestä riippumattomista syistä.. Ehkäpä minäkin ajattelisin noin, jos olisin sinkku, mutta perheellisenä tuntuu mukavalta tieto, että jos lapset piirtää tussilla seinään, ei tarvi stressata sillä, mitä vuokranantaja sanoo. Toisaalta voidaan tarvittaessa rakentaa väliseinää tai niinku nyt, ulkosauna..

Mutta tämä siis sopii meille, joku toinen kaipaa elämältä jotain muuta. Ja se sopii kyllä mulle. Eikä toisaalta kyllä häiritse yhtään sekään, jos joku ei haluakaan elää samoin ku me. Ei mun tarvi miettiä, etten ymmärrä, miksi joku tekee jotain toisin kuin minä. Enhän mä elä muiden kuin omaa elämääni, siksi mä en oikeastaan jaksa välittää siitäkään, että joku pitää meitä hulluina, ku meillä on n.180 000e velkaa.  Me saadaan maksettua sitä ihan hyvällä aikataululla pois ja meillä on kyllä elämässä ihan kaikkea, mitä me tarvitaan. Tosin ei me kyllä oteta lainaa esim. matkusteluun. Jos ei oo vara ilman lainaa matkustaa, ni ei matkusteta.